Gå til innhold

Kan mediaoppmerksomheten til Apple iPhone virke manipulerende? *Oppdatert førstepost*


  

237 stemmer

  1. 1. Får Apple iPhone ufortjent mye oppmerksomhet i forhold til sine topp-konkurrenter? (f.eks iPhone 4 vs. Galaxy S II)



Anbefalte innlegg

Open-source, du fokuserer veldig på de positive artiklene, men glemmer å ta med de negative med i kalkulasjonen.

 

Jeg kunne absolutt ha tatt med de og. Poenget er uansett den dominerende publisiteten. Selv om folk hører en negativ nyhet så styrker dette merkevaret når folk hele tiden hører navnet om og om igjen. Jeg skal se om jeg kan få til et avsnitt som omhandler akkurat dette i førstepost senere.

 

Alle hørte f.eks at iPhone 4 hadde store antenneproblemer, sensoren gjor at folk ble avbrutt, satt på vent osv i alle medier, men det var nok få som ble skremt av dette.

 

All pr. er nesten god pr. når det kommer til smarttelefoner, fremt at ikke mesteparten er negativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror årsaken er veldig enkel:

 

iPhone er en unik enhet med unik OS kom kommer en gang i året.

Android er fragmentert OS, og HW som kommer ut hele tiden.

 

Utvidet forklaring:

 

Android

- Ikke nytt OS til hver ny mobil

- Alle mobilene bruker samme OS (med skin)

- Kommer nye modeller ofte

- Veldig mange modeller

 

iPhone

- Nytt OS til hver ny mobil

- Kun en modell

- Kommer en gang i året.

 

 

Dette gjør at ny iPhone blir mye mer spennede og mediavennlig

 

Det er jo ikke noe spennede når det kommer en ny Samsung mobil...

Vi vet jo alle hvilket OS den kommer til å kjøre i bunn, TouchWiz er det ingen som

bryr seg om, hardwaren er meget forutsigbar, og de kommer ut hele tiden.

Det eneste som betyr noe er hvordan den er i forhold til alle andre modeller,

altså en review.

 

Om det bare hadde kommet en ny Android enhet i året og den hadde vært en suksess

hadde nok de fått mye mer oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Støtter deg Caveman. Men jeg syns Galaxy S III fortjener litt spekulasjoner og mediadekning rett før og etter. Hardwaren til SGS II var forbløffende når den kom.. Forut sin tid på flere områder.

 

Håper vi får et mer balansert mediadekning når SGS III kommer enn dette:

 

Norske publikasjoner om iPhone i media


  •  
  • Rykter om neste generasjon (dette er med på å gjøre nordmenn oppspilt)
  • Før lanseringen (se bilde ovenfor)
  • Etter lanseringen
  • Hysteriet rundt smartmobilen (folk som står i kø, mangel på enheter i butikk osv)
  • Førsteinntrykk
  • Tester
  • Pris og hvor du får kjøpt smartmobilen.
  • Salgstall
  • Flere andre diverse nyheter

Norske publikasjoner om Galaxy S II i media


  •  
  • Tester

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Dette gjør at ny iPhone blir mye mer spennede og mediavennlig

Jeg sitter og pusler med en alternativ forklaring. Årsaken til at iPhone er medievennlig har ikke noe med hvor mange modeller som lanseres, eller at OS-et er eksklusivt for et par modeller.

 

Slik bransjen fungerer, så skriver man naturligvis om det som man tror vil fange flest mulig lesere.

 

Apple har veldig lenge fokusert sine salg mot brukere som er villige til å betale mye for å «bli medlem av en eksklusiv klubb». Dette ser man igjen i dagligtalen til mannen i gata. «Vent litt, skal bare hente iPhonen min». «Har du sett iPhonen min? jeg finner den ikke.», «Se det kule programmet jeg fant til iPhonen min». En stor del av eierne av en iPhone er mennesker som er merkebeviste.

 

Til forskjell retter de _fleste_ Android-mobiler seg mot mennesker som ikke er opptatt av merke på samme måte. Man hører ikke «Vent litt, jeg skal bare hente min Samsung Galaxy S2», «Har du sett min HTC Desire HD? Jeg finner den ikke.», «Se det kule programmet jeg fant til min Sony Ericsson Xperia». Nei. (Og når man hører det, så kan man konkludere at man har funnet seg en fanboi.) Det man høëer er «Vent litt, jeg skal bare hente telefonen min», «Har du sett mobilen min? Jeg finner den ikke.», «Se det kule programmet jeg fant til telefonen min».

 

Og er man merkebevist, slik veldig mange iPhone-brukere er, så sluker man alt som media skriver om «sitt merke» rått, noe som gir lesere, og dermed inntekter.

 

Personlig er jeg av typen som er lite merkebevisst. Og jeg ville aldri funnet på å lese en artikkel om Samsung Galaxy S2, med mindre tittelen var av typen «Alvorlig sikkerhetshull funnet», «Tilbakekaller batterier», eller lignende.

 

Jeg vil driste meg til at når man benevner noe man eier med produktnavn/modell/merke, fremfor hva gjenstanden faktisk er, så er man såpass merkebevisst at man er en «god kunde» for diverse publikasjoner som skriver om «ens merke».

 

Jeg vil f. eks. hevde at en person som prater om «Mercedesen min», sannsynligvis har langt større behov for å lese artikler om, og diskutere i kommentarfeltet om, nettopp Mercedes, enn en person som prater om «bilen min». På samme måte som noen som prater om «Levis buksa mi», langt mer sannsynlig leser en artikkel om «Levis' vårslipp» enn noen som prater om «buksa mi».

 

Slik jeg ser det er det heller ingen tvil om at det fins langt mer eiere av iPhone som benevner den som nettopp iPhone, fremfor telefon eller mobil, enn eiere av andre mobilmerker.

Lenke til kommentar

Mulig at noen konsekvent sier "iPhone" når de snakker om telefonen sin, uten at jeg har lagt spesielt merke til dette. Kan i så fall ha noe med at "iPhone" er like enkelt å si som "telefon", og i tillegg mer beskrivende og dessuten alment kjent - "alle" vet hva en iPhone er - i motsetning til f.eks "Samsung Galaxy S2" som blir håpløst tungvint å si, og ikke nødvendigvis forteller folk flest så mye.

Noen ganger kan det da også være relevant å si "iPhone", i stedet for generiske benevnelser som "telefon" eller mobil" - spør man f.eks om hjelp for å finne igjen telefonen, så kan det være en nyttig opplysning at det er snakk om en iPhone så man vet hva man skal se etter.

 

At man i dagligtale bruker produktnavn som mer generiske betegnelser er ellers velkjent for en del andre produkt som har oppnådd stor popularitet - f.eks "Walkman" som ble synonymt bærbar kassettpiller, og "iPod" som ofte har blitt brukt som synonym for bærbar mp3-spiller. Felles for disse er ofte at de er trendsettende, populære produkt, med korte og enkle navn som er lette å huske, og som derfor har blitt en del av vår kollektive bevissthet.

 

Selv sier jeg stort sett "telefonen", de få gangene jeg snakker om telefonen min (en iPhone) i dagligtale, så jeg er vel lite merkebevisst, da... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Ser det ut som om bildet forandrer seg?

 

http://www.mobili.no/nyheter/galaxy-s-iii-verdens-mest-solgte/

 

Nå er vi inne i en ny hype. Galaxy hypen. Selv om HTC måtte komme med en smartmobil som er bedre enn iPhone 5 og Galaxy S III, så vil den ikke ha sjanse til å kunne selge mere.

 

Samsung har vært heldig med at Apple iPhone alltid har hatt så liten skjerm. Det har nok vært med på å åpne markedet, samt at samsung har brukt noe helt vannvittig med midler på å promotere galaxy-serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...