Gå til innhold

Første uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virkelig nødvendig å blåse av så mye ekstra spenn på SSD, ram og en gigantisk skjerm (Om Apple spanderer skjerm er det vel greit)? Macbooken er jo dyr nok i seg selv.

 

Personlig hadde jeg og et badeball-helvete etter oppgradering til OSX Lion. Macbook Pro-en min har 2.26 Ghz Core 2 Duo, 160 GB HDD og i utgangspunktet 2 GB ram. Fant fort ut at systemet brukte i overkant av 2 GB med bare Firefox (eller Safari) og to stakkarslige faner åpne samtidg. Investerte så i 8 GB og badeballen har mer eller mindre vært historie siden da. Har inntrykk av at ekstra ram løser det meste med Lion, men jeg ville jo tro 4 Gb skulle holde. Nå vet jeg ikke hva slags programmer artikkelforfatter kjører, men fortsatt, synes det er rart at man skal behøve å oppgradere en allerede meget kraftig maskin såpass mye for å kjøre det jeg antar er simpel kontorprogramvare.

Lenke til kommentar

Som A TWindsor er inne på i sin post, er det jo helt avgjørende for at dette svært interessante prosjektet skal bli meningsfylt, at du skiller klart mellom på den ene side (nødvendig / sterkt ønskelig, nesten uunnværlig) bruk av stor skjerm og hvordan programmer og OS på den annen side faktisk fungerer på en vanlig bærbar Mac-skjerm, slik som din bærbare maskin har. Du er jo selv inne på denne problematikken da du antyder at operativsystemet nærmest krever mange åpne vinduer. Hva da med de enkelte programmer?

 

Dette kan UHELDIGVIS utvikle seg (ikke-intendert) til en meget beklagelig sammenblanding mellom egentlig testing av to helt forskjellige ting: nemlig bruk av kjempestor skjerm og vanlig bærbar skjerm - og hva med en 11,6 tommers skjerm?

 

Jeg mener ikke med dette å antyde at du ikke ser denne problematikken, men vil bare påpeke at den finnes og at en slik sammenblanding vil ødelegge hele prosjektet. Eksempelvis: Hvis Mac nærmest forutsetter at du bruker stor skjerm for at du trives med bruken av Mac og det fungerer for deg, har du egentlig ikke sagt noe om hvordan bruken er på en bærbar med 13,3 eller 11,6 tommers skjerm - men at du må sammenligne med hvordan Windows og Mac fungerer på samme skjermstørrelse.

 

Og hvordan fungerer Office 2011 for Mac på den bærbare: alt fra konkret bruk (skriving og redigering etc til hvor forenlige filene er med andre programmer - f.eks. Windows Office?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor det sperres så store øyne rundt høyt minnebruk da det fint kan være en mekanisme for god ytelse.

 

Om det kommer av memleaks, derimot, er det en uting.

 

Og det kan være en mekanisme som fører til dårlig ytelse. Mye minnebruk er en ulempe, spørsmålet er om fordelene (presumptivt bedre ytelse hos applikasjonen som bruker det), veier opp for ulempene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du må passe litt på når du kjøper ssd, mac bokk pro støtter ikke de nyeste ssd- kontrollerne. Og de som støttes kan være ganske dyre. Noe som gir minus i lese/skrivehastighet samt pris.

 

Apple = waste of money

 

En kan likegodt ta å bruke de pengene til å frese litt med en påhengs og gummibåt...

 

Kilde til påstanden din?

 

OSX Lion har ikke støtte for TRIM-kommandoen out-of-the-box for alle SSD-kontrollere, men for det første er nok effekten av TRIM overvurdert og for det andre kan du uansett, TRIM eller ikke, putte hvilken som helst SSD inn i Macbook'en og kose deg med en helt vanvittig ytelse.

 

Jeg betaler gjerne for et kvalitetsprodukt som en Macbook Pro unnektelig er!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LFS er nok hakket over.

 

AtW: Hvordan? Hvordan kan ram brukt til cache føre til dårligere ytelse?

 

Det var ikke påstanden din, påstanden du kommer med nå er jo langt mer spesifik. Minnebruken i OSX er jo noe som ikke ser ut til å føre til bedre ytelse, snarere tvert imot, det er ikke noe spesielt som tyder på at brorparten av det er til caching? Samme med Win7 også, det påstås at det bruker minne til caching, men minnebruken som vises når man åpner task manager er minnebruk uten caching.

 

AtW

Lenke til kommentar

Åh. Burde nesten presisert at jeg bruker linux og ser nøyaktig hva minnet mitt går til.

 

free:

            total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          5981       4548       1432          0        181       1961
-/+ buffers/cache:       2405       3575
Swap:          811          0        811

 

Jada, 4.5gb blir brukt, men 3.5gb er til cache.

 

Vet ikke hvordan minnet oppøfrer seg under OS X.

 

Tar feilen på min kappe.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg har enda ikke forstått hvordan Epple fans sier at Apple er så utrolig mye raskere når de som sier dette er utstyrt med SSD med oppstart på 10 sek foreksempel mens "min gamle windows startet på 1 min". Windows vil også være raskt å starte opp på 10 sek hvis den utstyres med SSD.

 

En annen ting, hvor mange ønsker å bla opp 8k for en skjerm for å få fullt utbytte av et OS i tillegg til å måtte bla opp ytterligere mange tusen for å få ok ytelse med SSD disk?

 

"Lion uten SSD er litt som å ha en formel-1 bil med en 1.1L motor fra en Golf."

Dette vil gjelde for et hvert operativsystem i dag. Spørsmålet er bare hvor raskt os'et klarer å håndtere oppgaver på en vanlig harddisk som fortsatt veldig mange bruker. Bør ikke et robust og moderne OS kunne håndtere oppgaver raskt på både gammel og ny teknologi som er i en overlappingsfase? Jeg testet Windows 8 på en laptop og oppstarten tok godt under ett halvt minutt uten SSD.

 

Ellers følger jeg spent med på dette serien av artikler du vil presentere for å se om du blir en eplegutt eller ei i fremtiden:) Veldig bra påfunn av sjefen din!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...