Gå til innhold

Første uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Og jeg vet man kan endre det, men det er jo skrikende ulogisk at programmet som defualt driver å skyfler rundt på masse filer og kopierer masse drit. Det er ulogisk, og noe av det verste som finnes er programmer som default endrer på filer uten at det er tydelig for brukeren at det kommer til å skje.

 

Her er det vel selve filosofien bak som er forskjellig fra Windows til OSX. Jeg har inntrykk av at i Windows så er det lagt opp til at brukeren skal inn i mappestrukturen og flytte filer, organisere mapper ol. Mens OSX prøver å holde brukeren mer borte fra mappestrukturen. iPhoto er et godt eksempel på dette. Du importerer bildene fra kamera/minnekort vha. programmet som legger de i mapper etter sitt eget system. Hvis du som bruker begynner å rote rundt inni der vil biblioteket fort falle sammen. Det har derfor ikke noe å si om brukeren ikke får vite om endringer, fordi han/hun ikke har "noe med det å gjøre".

 

Så kan man jo diskutere om dette er logisk og bra eller ikke, men det er et resultat av en filosofi som er ulik den Windows er bygd på og ikke bare en "glipp".

 

Når jeg selv gikk over fra Windows til OSX synes jeg dette var ulogisk og rotete, men det er bare noe man må lære seg å bruke riktig (akkurat som man lærte seg å bruke mappestrukturen i Windows når man begynte med det).

 

Det er ikke noe i veien for å ha biblioteker for media, de aller fleste media-prgram har jo et bibliotekbasert system. Sjeldent man forholder seg til filplassering i det hele tatt i andre mediaprogram også. Det er mao ikke noe must å begynne å kopiere filer overalt for å få til det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså det med norsk spell checker så er ikke det inkludert i OSX, men siden de benytter den åpne standarden så kan du bare laste ned open office sin spell checker som ligger ute gratis. Kan benyttes på samme måte som de autokorrekturene som er preinnstallert. Ligger masse guider ute på nett. Noe av det første jeg gjorde med min mac.

 

Vet ikke hva slags type programmer du bruker, men growl er veldig praktisk. Gir notifications for de fleste programmer, også mens du er i fullskjermsmodus. Ellers er programmer som dropbox og vlc et must, selv om de ikke er "osx genuine"

Driver du med programmering er en god editor Textmate, (emacs kan gå og legge seg).

Endret av HOVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...