Gå til innhold

Første uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Har akkurat samme maskinen, og det er en helt nødvendig oppgradering med et 8gb ram kit til 399,-

 

Hvis du åpner 'aktivitetsmonitor' og åpner 'systemhukommelse' så ser du sikkert at 'swap brukt' er 1-2gb stor, og det er det som gjør at systemet halter litt, da den bruker til til å lese/skrive til harddisk.

 

Når jeg oppgraderte min MBP til 8gb ram har 'swap brukt' alltid vært 0 byte, og badeballen har blåst bort for lengst!

 

4gb ram er egentlig for lite til å kjøre Lion, etter min mening (og det er vel kanskje meningen slik at apple kan selge 8gb ram kittet til 1600,- ekstra? ;) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg skrev i post 31, var kanskje ikke helt klart uttrykt, men det har med selve grunnlaget eller premissene for dette sammenlignende prosjektet å gjøre. Derfor vil jeg kort forsøke å presisere hovedpunktet som Jørgen MÅ ta hensyn til.

 

I post 31 skriver "clarify" følgende:

 

"En annen ting, hvor mange ønsker å bla opp 8k for en skjerm for å få fullt utbytte av et OS i tillegg til å måtte bla opp ytterligere mange tusen for å få ok ytelse med SSD disk?"

 

Her kommer også mitt poeng klart frem: Hvis Mac OC-et trenger en virkelig stor skjerm for å gi fullt utbytte eller for å fungere på en grei/hensiktsmessig måte, og dessuten hvis dette OS-et faktisk IKKE fungerer så godt i praksis på en skjerm på en vanlig liten bærbar (11-13 tommer), så må dette komme klart frem i sammenligningen, for ellers så svikter selve forutsetningen for prosjektet. Det er to vidt forskjellige brukssituasjoner å sitte foran en kjempestor skjerm og å sitte med en vanlig bærbar, og hvis det her er forskjeller på hvordan Mac og Windows fungerer, så er det interessant når dette blir tatt hensyn til.

 

 

Hei!

 

Dette er et godt poeng. I den første saken der prosjektet ble introduserte spesifiseres det at målet, etter fire uker, er å se om Mac-oppsettet kan erstatte den windowsbaserte arbeidsstasjonen jeg har hatt frem til nå.

 

Jeg er bare en uke inn i prosjektet, så jeg har ikke rukket over så alt for mye enda. I tiden fremover skal programmer testes mer nøye samtidig som jeg på fritiden skal bruke Mac-en mer som en bærbar. Det er fortsatt tre uker igjen :-)

 

Urk... tittet innom denne også, bare for å finne ut at denne 'reportasjen' ikke er noe annet enn noe reklame-svada. Men nå er det utvidet til et gigant-display og mac-book og mac-datt.

Er det noe mening i dette???

Ville det ikke vært litt bedre å bruke Mac'en i det still, for så å rapportere essensen. Nå ønsker denne testeren at vi skal slite oss gjennom side opp og side ned med svada.

Dette minner mer og mer om Reality-show. Stort værre blir det ikke.

Heldigvis finnes de noe som heter adresse-felt på nettleseren... bare å taste inn en annen adresse, og så vips så er jeg på et mer meningsfyllt sted :nei:

 

 

Sakene er ikke merket som hverken en reportasje eller test. Vi har konsekvent omtalt dette som et prosjekt fremfor en forbrukertest nettopp fordi det ikke er en forbrukertest. Som presentasjonsformen også tilsier er dette i stor grad subjektivt. Sakene er journalistisk motiverte som forbrukeropplysning, det er ingen hensikt fra vår side å bedrive reklame eller produkteksponering.

 

[***Klipp-klipp***]

 

Enig. gir litt feil sammenligningsgrunnlag.

 

Mulig det hadde vært enklere og mer effektivt å jobbe for jørgen på sin gamle windows arbeidsstasjon om han hadde fått en 30" dell ultrasharp med samme oppløsning, samt ssd disk?

 

 

Det er fullt mulig, Windows-stasjonen jeg hadde var ikke så alt for langt unna med blant annet to 24 "-skjermer. Det er akkurat dette vi nå skal finne ut av de kommende tre ukene :-)

 

 

Lenke til kommentar

Anbefaler test av iLife og iWork. Det er jo tross elt det de fleste vil bruke på macen.

MsOffice er såpass likt at det gir liten mening å teste.

 

Jeg har selv en ny MacBook pro og en MacBook white (2008) hvor begge kjører lion. Selv med 35000 bilder i Aperture sviver det greit. Første dagen gikk det tregt som f.. men det skyldtes indexeringen for Spotlight.

 

OSX er ikke Windows på samme måte som Linux ikke er det. Synes derfor det er bra at du tester det over litt lengre tid. For vanlige folk anbefales en switch-guide som du finner på Apples sider, mac1.no eller denne artikkelserien når den er ferdig. De aller fleste av oss er jo oppfostret på Windows og vi har en oppfatning av at slik skal det være. Etter at jeg bygde min første hackintosh og testet Leopard over litt tid synes jeg Apple passet bedre for de oppgaver vi trenger hjemme. Det er nemlig i heimen at Apple nå er blitt virkelig bra!

iLife og iWork som fungerer så sømløst sammen (også Aperture for de som trenger noe mer avansert en iPhoto) mot iPhones, iPad og AppleTV. Kona er ikke akkurat en computerwiz men etter overgangen fra win til osx fikser hun det meste selv av photo, musikk og dokumenter, enten det gjelder overføring til iPaden, iPhonen eller å se film/serier/bilder på tven.

Lenke til kommentar

Har en Mac Air til låns, den har SSD disk og starter opp på under 10 sekunder. Men for øyeblikket er det en ting som irriterer meg noe enormt med den, og det er at den ikke finner det trådløse nettverket vårt.

 

Den finner alle andre, men vårt som har best signal, ikke søren heller. De andre tre laptopene (Windows) vi har finner det trådløse nettverket, til og med iPhone til madamen finner nettverket, men ikke Mac Air.

 

Ellers er jeg enig i det Jørgen sier, Air har 13,3" skjerm, og det blir fort veldig rotete å arbeide med den. Dessuten er det ikke så mye jeg får prøvd med den når jeg ikke kommer på nett med den. Så langt, en dårlig erfaring med Mac og Lion.

Lenke til kommentar

Tror personen som artikkelen omfatter kanskje er litt rigid i sin tilnærming av GUI-bruk. Kjøpte min første (og ikke siste) macbook pro for noen år siden men syntes overgangen gikk helt fint. Bruker W7 på jobb og game-pc hjemme men syntes OSX er vel så intuitivt som W7. Tips er (som i windows) å lære mest mulig hotkeys og bruke spotlight eller tilsvarende hotkey-launchere. Bruker selv aldri startmenyen i windows, den er rett og slett for treg og tungvindt. Finnes masse gode løsninger for windows, det fine på mac er at den medfølgende faktisk fungerer som den skal. Skjermen som brukes her høres bra ut, selv om flerskjerm er et must. Kjører selv 4 skjermer og har fortsatt lyst på en til.

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen når det gjelder hurtigtastene. Det er veldig bra gjennomført i OS X. Nesten alle er tilgjengelig via cmd tasten. Kan også anbefale cmd+h dersom du vil hide et vindu.

 

Når du trykker cmd+tab for å få opp listen over aktive programmer kan du også hide og avslutte programmer her. Bare tab deg bort til programmet du vil avslutte, trykk q, og programmet avsluttes. Samme med H for å hide. Når du først har fått opp cmd+tab listen med programmer kan du også benytte piltastene for å navigere denne, og cmd+shift+tab for å gå tilbake i listen.

 

Som erstatning for mission-control, vil jeg anbefale å legge inn hurtigtast "cmd + <" (gå til system preferences og keyboard shortcuts, du finner det under keyboard og text input) for å bytte til neste vindu i aktivt program. Har da egentlig tilgang til alle vinduer (via cmd+<") i alle programmer (via cmd+tab), uten å måtte innom mission control og animasjonene. Det er kult nok i starten, og jeg brukte det mye selv når jeg byttet til OS X, men i lengden er det vel ikke særlig effektivt.

 

Annen hurtigtast som er grei å huske på er "cmd+," som alltid gir preferences for aktivt programmet. Slipper å lete rundt i 1000 menyer for å finne det, som det ofte er i windows, der det ofte kan ligge både på File, edit, tools ++.

 

Du kjenner kanskje også til cmd/alt+piltaster for å navigere i tekst, men hvis ikke vil jeg anbefale å begynne å bruke det.

 

Vil også anbefale å kjøre terminalkommandoen "defaults write -g ApplePressAndHoldEnabled -bool false" uten hermetegn, dersom du sliter med repeterende taster som ikke repeterer. I Lion har Apple lagt inn en context-meny der man kan velge mellom alle variasjonene av bokstaven du har trykket på med aksenter og tødler.

 

Hvis ikke du har growl enda vil jeg absolutt anbefale å laste ned det. Det er et program som viser notifications fra en rekke OS X-programmer.

Lenke til kommentar

 

Sender du på kanal 12 eller 13?

 

Er nett leverandør sin router, den sender på kanal 12. Men som nevnt, tre laptoper pluss tre mobil telefoner finner det nettverket uten problemer, men ikke Mac Air. Har funnet ut at den eneste måten å få den til å finne nettverket på av og til, er å flytte den så langt unna den trådløse routeren som mulig. Da kan det hende den finner nettverket, men ikke hver gang.

Lenke til kommentar

Håper det kommer en Linux versjon av denne artikkelserien! :)

Gjerne i en distro som ikke har alt preinnstallert som Ubuntu.

Dette er jeg helt enig i. La dem teste Arch Linux, eller noe. Jeg har hørt den krever mye konfigurasjon for å settes opp, men ettersom jeg ikke har prøvd det så veit jeg ikke helt hvordan det er. Eventuelt ta en brukervennelig distro =/= Ubuntu.

 

Ja, det var jo logisk... Og MAC er et sminkemerke. Mac, eller Apple-datamaskiner er noe helt annet.

Selv om MAC muligens er et sminkemerke så er vel MAC et bedre eksempel i en maskindiskusjon?

Endret av hjahre
Lenke til kommentar

Quicksilver er et program jeg må ha, men virker som Alfred gjør samme nytten.

 

Når det gjelder SSD, så vær forsiktig med Corsair. Kjøpte en til en MacBook Pro 13" i7 som vi har, men den var ubrukelig. Sannsynligvis et mandagsprodukt, men den er så håpløs at det ikke går ann å innstallere OS X engang. Får feilmelding midt i innstallasjonen.

Lenke til kommentar

Er nett leverandør sin router, den sender på kanal 12. Men som nevnt, tre laptoper pluss tre mobil telefoner finner det nettverket uten problemer, men ikke Mac Air. Har funnet ut at den eneste måten å få den til å finne nettverket på av og til, er å flytte den så langt unna den trådløse routeren som mulig. Da kan det hende den finner nettverket, men ikke hver gang.

 

Rart! Men ville prøvd å endre til kanal 11, mange ting kommer med amerikansk fastvare og støtter ikke kanal 12 og 13... Vet ikke om det gjelder Mac Air, men verdt et forsøk!

Lenke til kommentar

Jeg bruker OS X Snow Leopard mye på jobb og hjemme. Et av programmene som har gjort min arbeidsdag mye lettere er Automator.

 

Av forskjellige utilities jeg synes man må ha er Quicksilver, TextWrangler, TinkerTool, WaterRoof.

 

Ellers er http://www.pure-mac.com/ en håndredigert oversikt over programvare til Mac, ikke oppdatert veldig ofte, sist i mars i år. Den har ledet meg til mange av de verktøyene jeg innimellom bruker.

 

Hvis jeg må jobbe med dokumenter og Google Docs ikke har nok funksjoner, da går jeg for LibreOffice. Jeg kan anbefale å stifte bekjentskap med Logic Studio om du liker å jobbe med musikk, og selvsagt Final Cut Studio og ikke minst Motion (kun 300 kroner på Apple Store) hvis du ønsker å jobbe med video.

 

Jeg har dog begynt å gå over til Windows 7. Det jeg savner mest fra OS X er krøllalfa på riktig tast (ja jeg vet om remapping). Pris på hardware og tilgang til spill er hovedårsakene til tilbakevendelsen.

 

Men Logic og Final Cut gjør at jeg alltid vil ha en Mac, og kona vil ikke tilbake til Windows, hun tviholder på den bærbare Macen :p

Lenke til kommentar

Utrolig bra at hardware.no gjør dette.

Dataverden i dag er jo bllitt tredelt og at når man jobber med å teste dataprodukter bør man ha god kjennskap til alle aktører. Jeg selv bruker både mac, windows og linux nesten daglig.

 

Jeg ser gjerne en oppfølger med 14 dager+ med kun linux.

 

Det tar desverre litt mer enn ei uke eller to å forandre vaner man har byggd opp i over ti år, men man får ihvertfall et godt innblikk.

 

Når du skal bruke en mac en stund nå er du simpelthen nødt til å se på mulighetene du har med X11 og hvor enkelt det er å kjøre all mulig linux/unix programvare på mac os. DU kan faktisk kompilere å kjøre gnome/kde direkte på osx.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...