Gå til innhold

Første uke som Mac-bruker


Anbefalte innlegg

Det fine med å lære å sykle på ny er vel at en faktisk har syklet før !

Fin artikkel, mange OS X brukere gir inntrykk av at alt er rosenrødt på Mac så litt balanse er fint.

 

Enig at en Linux versjon kunne vært OK også, og Ubuntu er vel selvskreven ? Selv om "Occi" mener at den har "alt" pre-installert er jeg ikke enig i det, Linux Mint kanskje...

Tross alt er Ubuntu den mest brukte Linux distribusjonen på desktop

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Video (med disse codecene og vlc fungerer 98 % av alle video filer på mac):

 

Backup:

 

Diverse:

 

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?f=117&t=262321 (ordbok og stavekontroll på norsk)

 

Windows (hvis du har noen programmer som kun finnes for windows og du må ha dem)

 

Her har du litt forskjellig programmer å sjekke ut. Noe kan være kjent og annet kan være nytt for deg. Noe er brukbart for deg, noe ikke.. Orket ikke skrive opp flere i denne omgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Video (med disse codecene og vlc fungerer 98 % av alle video filer på mac):

 

Backup:

 

Diverse:

 

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?f=117&t=262321 (ordbok og stavekontroll på norsk)

 

Windows (hvis du har noen programmer som kun finnes for windows og du må ha dem)

 

Her har du litt forskjellig programmer å sjekke ut. Noe kan være kjent og annet kan være nytt for deg. Noe er brukbart for deg, noe ikke.. Orket ikke skrive opp flere i denne omgang.

 

Flott og innholdsrik post! Kudos til deg!

 

Om du kun trenger ein enkel Torrent klient vil eg anbefalle Transmission.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jeg helt enig i. La dem teste Arch Linux, eller noe. Jeg har hørt den krever mye konfigurasjon for å settes opp, men ettersom jeg ikke har prøvd det så veit jeg ikke helt hvordan det er. Eventuelt ta en brukervennelig distro =/= Ubuntu.

Bare tull at det er vanskelig.

Men er man ute etter en god sluttbrukeropplevelse så koster det mindre tid å bruke Ubuntu.

Lenke til kommentar

Hei,

 

største problemer med overgang mac:

1) basic filbehandler (mangler doble vinduer, manglende path etc). Løsning Pathfinder

2) basic epost handler ( savnet oversikten med kontakter, avtaler og Mail) Løsning Outlook

 

Utover dette har det vært veldig god erfaring med Mac:

- fantastisk søkefunksjon

- Superrask maskin med SSD

- trackpad fantastisk - kjøre mus på venstre hånd og trackpad på høyre

- kjøre Revit architecture under paralells - superraskt uten problemer

- OSX (OS) + IWork (tekst, regneark, presentasjon) + iTunes/iPhoto 5 bruker til kr 1800,- (1 bruker OEM Win 7 kr 1200 )

- infrastruktur med IPhone og IPAD

- Krasjer nesten aldri

- mm

 

Win 7 er et flott OS (etter å hatet Visma :-), men den sømløse infrastruktur man får MAC, IPAD og IPhone gjør at PC sjeldent blir brukt. I tillegg til dette er det for dyrt å med OS, Office til Win, har brukt 3x 1200 kr på Win 7 lisenser og 1x 1800 på office i år til mine maskiner. ti

 

Gammel PC bruker fra 1985.

kjøpte min første MacBook i 2006 og har nå en MBP i5 som jeg satte inn en stor SSD disk og 8 GB ram. 30" Cinema display

PC, SSD, I7, 8Gb, 2x24" display

Lenke til kommentar

Utover dette har det vært veldig god erfaring med Mac:

Bare for å trekke denne videre:

- fantastisk søkefunksjon

Yes, strigi+nepomuk er fine greier.

- Superrask maskin med SSD

Yes.

- trackpad fantastisk - kjøre mus på venstre hånd og trackpad på høyre

Har fin trackpad jeg og. På desktop bruker jeg mus.

- kjøre Revit architecture under paralells - superraskt uten problemer

Min i7 drar ganske hardt den og.

- OSX (OS) + IWork (tekst, regneark, presentasjon) + iTunes/iPhoto 5 bruker til kr 1800,- (1 bruker OEM Win 7 kr 1200 )

\o/

 

Gratis.

- infrastruktur med IPhone og IPAD

Dessverre, men proprietære løsniger er dessverre slik. Allikevel fungerer kommunikasjon med telefonen min sømløst.

- Krasjer nesten aldri

Det har du jaggu rett i.

 

To clarify: Jeg snakker KDE4.x på *buntu/Arch.

 

:)

Lenke til kommentar

Linux kan da brukes til svært mye produktivt, men slik Mac-utvikling er styrt av pirkete mennesker med smale jeans og absurde mengder tid til de mest idiotiske detaljer skjer Linux-utvikling i regi av folk med ekstremt god teknisk innsikt og akutt mangel på interesse for det intuitive.

 

Grovt sett i begge ender. Selvsagt.

 

(Men jeg er genuint nysgjerrig på hva slags ikke-Mac som har en trackpad i nærheten av det Apple selger. Har lett uten hell.)

Lenke til kommentar

For all del, Apples trackpad er god, men den er ikke såpass super (dessuten er hotkeys >>> trackpad uansett). Jeg tweaket min Asus UL30A, med sin latterlig fæle flate, til å være god å bruke, endog ikke helt med arealet (noe jeg isåfall ville savnet) til MB*.

 

Og: :!: Fantastisk oppsummering.

 

Åh, som en sak på slutten: Mangel på interesse for det intuitive?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Åh, som en sak på slutten: Mangel på interesse for det intuitive?

Tror ikke det er noen overdrivelse å si at det gjennomsnittlige gode program utviklet for Linux har fære UI-finesser enn det gjennomsnittlige gode Mac-program. Her tenker jeg ikke primært finesser i form av animasjoner og annet – selv om også disse er frekvente i Mac OS – heller den interaksjonsdesignen som har ligget til grunn hos Mac-utviklerne; iTunes som automatisk laster ned og synkroniserer podcasts samt fjerner de du har hørt på, Notational Velocity som ikke har en millifunksjon mer enn du trenger, Bywords ekstremt overdrevne pikselperfeksjonisme og så videre.

 

Har mye godt å si om mange Linux-programmer i andre kategorier, det er bare det at jeg i min daglige bruk ikke er like opptatt av disse egenskapene. Har man interesse for og evne til å drive med en del fikling kan Linux-folk få til ting som er nært opp mot magi, så får det heller være at fontvalget var uheldig.

Lenke til kommentar

iTunes som automatisk laster ned og synkroniserer podcasts samt fjerner de du har hørt på,

 

Samt lager en kopi av alle musikkfilene dine ett annet sted når du importerer de, og lager dobbelt av alt når du har playlists av album :) For all del, mange av de innebygde programmene i OSX er ganske enkle å forholde seg til, men de gjør jaggu noen ganske bisarre ting også :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale Microsoft Office 2011-pakken, hvis du ikke allerede har denne! Da får du også en norsk ordliste som gjelder for hele OS X, slik at ordrettingen kan foregå på Norsk, og ikke bare Engelsk og Svensk.

 

AppCleaner er også et nyttig program når du skal slette programmer. Dette sørger for at alle config-filer også slettes når du skal slette et program fra Programmer-mappen.

 

Ellers bør du prøve ut Time Machine. Enklere backup finnes ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...