Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Mac!


Anbefalte innlegg

Anbefaler TotalFinder

Ellers så er det forsåvidt riktig som mange påpeker at cut/copy/paste utrolig nok kom først med Lion. Selv om det heller ikke er helt riktig. OSX er et *NIX OS, å jobber man i Terminal så er det lite begrensinger i forhold til hva man kan gjøre. Da er det faktisk langt "kraftigere" filbehandling enn i Windows.

 

Problemet er at 90% av Mac-brukere aldri har satt sine fingre i Terminal. Vi som kommer fra Linux og Windows utnytter sannsynligvis potensialet OSX i langt større grad enn "native" OSX-brukere, ironisk nok.

 

EDIT: Typos..

Endret av oblivian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at 90% av Mac-brukere aldri har satt sine fingre i Terminal. Vi som kommer fra Linux og Windows utnytter sannsynligvis potensialet OSX i langt større grad enn "native" OSX-brukere, ironisk nok.

Sannsynligvis vil mange tidligere Linux-brukere utnytte mer av potensialet i de mer "obskure" delene av OS X. Kjenner at par som har konvertert den veien, og det stemmer ganske bra på dem også, men det kan jo være fordi disse også er profesjonelle IT-mennesker.

Når det gjelder Windows-brukere - kun unntaksvis. 90% av Windows-brukerne aner ikke at det finnes et kommandolinje-shell i Windows. ;)

Lenke til kommentar

Haha.. det ser ihvertfall ryddigere ut på pulten med Apple oppsettet.

 

Er selv en relativt erfaren og oppegående Windows bruker, men de gangene en kompis eller kollega får problemer på mac-booken sin da føler jeg meg, som flere har sagt, helt håpløs. Lykke til, kanskje jeg skal skaffe meg en mac også :)

Lenke til kommentar

For meg er dette såre enkelt; jeg spiller så windows er eneste reelle alternativ. Har dessuten ikke noe behov for å være ultra-effektiv og chik. Jeg liker faktisk å putle med maskinen min, oppdatere drivere, sortere filene og mappene mine, osv..

 

Synes dette er en artig artikkel, og jeg vil følge den videre fremover. Men for meg er dette som å gå på kino, forventer ikke noe annet enn litt underholdning :)

Endret av elf_man
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andre innovative ting fra Apple:

 

Software

 

- Grand Central

- OpenCL

- TimeMachine

- Versions

- Resume

- Internet recovery (mulig ved hjelp av UEFI som Apple har benyttet seg av i mange år)

 

Hardware

 

- Thunderbolt

- Magsafe

- Unibody

- Ultrabook (Intel trademark, men Apple var først ute med konseptet)

Var dette det beste du kunne komme med? Synes du egentlig noe av dette er særlig innovativt? Verdens største selskap, og et par rip-offs (timemachine er bare rsync i fancy innpakning) og tullepoeng (ultrabok, du skal kverulere gangske hardt rundt tulledefinisjoner for å si at Appple var først her). Dette er altså høydepunktene til tidvis verdens mest verdifulle selskap, og du drar det frem som noe positivt. Det er til å skrike av. Med bedrifter som Microsoft og Apple strever vi fortsatt i den mørke middelalderen hva angår innovativitet. Du har åpenbart ikke fulgt med heller. Du ser ut til å tro at Gnome og KDE kopierer osx og win. For oss som har fulgt med tror jeg det er rimelig opplagt at innovativiteten er mye større hos Gnome og KDE. Noen ideer kan man sikkert spore fra osx og win, men totalt er nok strømmen av ideer motsatt vei. Dessverre for mac-brukerne er det ikke all verdens av innovasjon som finner veien til osx, så det blir håpløst traust på en del områder. På win er det jo alltids en eller annen gjøk som skal finne på ting, så mye kan gjøres med systemet, men det er knot.

 

Du burde ta en titt på KDE, det blir ennå år før osx og win får inn innovasjonen derfra. Søkefunksjonen i windows er et heldig unntak, den kopierte de fra KDE med hell, men Nepomuk klone får du nok neppe i win8 heller.

 

Når det gjelder Apple setter jeg pris på arbeidet de gjør på xserver, cups og opencl. Det er mer enn hva man kan si om Microsoft, men veldig imponerende er det ikke.

Lenke til kommentar

Likte bildene; selv om de så ut til å ha blitt inspirert av diverse reklamer for "magiske" slankeprodukter.. På "før"-bildene har vedkommende brune tenner og bustete hår, på "etter"-bildene er tennene kritthvite og frisyren er stilig:

"Kjøp en Mac, og kaffeflekkene på skrivebordet forsvinner!"

 

Blir spennende å se hvordan det går fremover, jeg har blitt ufrivillig eksponert for Mac selv (min bror har forvandlet hele familien til Apple-fanatikere mens jeg studerer utenbys).. Så jeg kan nok lære noen triks her..

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Det er mine tanker om Finder. Den er grei nok, men ikke like avansert som Explorer. Derfor er det for min del bedre å jobbe på en Windows PC.

Path Finder tilbyr mye av funksjonaliteten en del savner i Finder.

 

 

Hehe, ja. Var bla. det som ble diskutert noen sider tilbake. At Finder kommer til kort i forhold til Explorer, og at det kunne kompanseres med bla. Pathfinder.

Endret av RastaXP
Lenke til kommentar

[Du burde ta en titt på KDE, det blir ennå år før osx og win får inn innovasjonen derfra. Søkefunksjonen i windows er et heldig unntak, den kopierte de fra KDE med hell, men Nepomuk klone får du nok neppe i win8 heller.

 

Vanskelig å diskutere med en som lever i en nerde-boble hvor han tror at KDE i hele tatt kan nærme seg profesjonelle grensesnitt som Windows og OSX. Jeg har selv vært KDE bruker, og er enig i at de gjør mye bra. Men man kommer ikke unna at det er et GUI lagd for nerder av nerder. Linux er ikke en desktop-konkurrent for hvermannsen. "Year of the Linux desktop" kom ikke i 2001 og kommer nok ikke i år heller. De er alt for opptatte med å gjenoppfinne hjulet i form av biblioteker, grensesnitt og alt for lite opptatt av å være kompatible med hverandre.

 

Jeg er stort sett uenig med alt det du sa.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Vanskelig å diskutere med en som lever i en nerde-boble hvor han tror at KDE i hele tatt kan nærme seg profesjonelle grensesnitt som Windows og OSX.

Du burde ta en ny titt på KDE, mye har skjedd siden versjon fire kom. Den har modnet. Det største problemet er fortsatt grafikkdrivere, men det har bedret seg enormt de siste årene. KDE er et profesjonelt grensesnitt, og brukes som et profesjonelt grensesnitt. Det samme gjelder Gnome.
Jeg har selv vært KDE bruker, og er enig i at de gjør mye bra. Men man kommer ikke unna at det er et GUI lagd for nerder av nerder. Linux er ikke en desktop-konkurrent for hvermannsen. "Year of the Linux desktop" kom ikke i 2001 og kommer nok ikke i år heller.
Den har allerede kommet. Linux er overalt, linux har allerede vunnet. Spørsmålet er bare hvor seiglivet MS og Apple blir.
De er alt for opptatte med å gjenoppfinne hjulet i form av biblioteker, grensesnitt og alt for lite opptatt av å være kompatible med hverandre.

KDE4 var smertefullt, og av og til virker det lite fornuftig når noen starter et nytt prosjekt istedet for å bidra til et eksisterende. Det kan også være frustrerende når utviklere ikke gjør et prosjekt ferdig, men etterlater det i en halvferdig tilstand. Dette er imidlertid ikke bare et problem med åpen kode, og noen distribusjoner håndterer dette meget godt ved å holde seg til stabile versjoner og alternativer til nye løsninger er modne. Eksempelvis Debian, Red Hat og Suse.

 

Fyr opp Kubuntu 11.10 på en maskin med godt støttet hardware, og fortell meg hva du savner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyr opp Kubuntu 11.10 på en maskin med godt støttet hardware, og fortell meg hva du savner.

iTunes, Scrivener, Quicksilver, nvAlt, Lightroom, Xcode, Coda, Pixelmator og Papers.

 

Men hovedlærdommen i dette er at man velger system etter hvilke preferanser man selv har, og andre som utvikler til dette systemet har ofte preferanser i samme retning. Filosofien som ligger bak KDE er ganske annerledes enn den som ligger bak OS X Lion, så det skulle bare mangle at de som utvikler for plattformene også er ganske forskjellige typer med vidt avvikende designfilosofier.

 

På noen få områder kan vi snakke om at enkelte løsninger er genuint bedre enn andre, men det meste dreier seg om kongruens med preferanser.

Lenke til kommentar

Ikke underlig i det hele tatt; det finnes en enorm mengde entusiastiske, hardtarbeidende indie-utviklere på Mac OS. At du skal ha meg til å like andre programmer enn jeg gjør sier litt om hvor mye av mitt forrige innlegg som ble oppfattet.

 

Jeg har prøvd både krunner og mye annet skrammel, men det gjør ikke jobben. Ikke min jobb.

Lenke til kommentar

Har hatt lyst på Mac lenge nå. Har vært Windows bruker fra dag 1.

 

Elsker Mac sitt design og enkle snedige løsninger, men er veldig redd for å bruke masse penger på noe jeg muligens ikke liker. Spesielt nå med OSX Lion med sitt litt sære "skrivebord".

 

Prøvde å installere hacintosh for 1 år siden, var mye knoting å få det til og bruke etterpå.

Så jeg fikk en viss føling på hvordan OSX fingerer.

Som Steve Jobs alltid sa, "It just works".

Mye innebygde løsninger som man som Windows bruker må ha 3.parts software til funger "out of the box" på Mac.

Følger også med på Apple keynotes og det er mye fristende småting som dukker opp, men så er det dette med de inn arbeidet hurtigtastene og funksjonene som er i Windows som en må lete etter på Mac.

 

Skal følge med på denne artikkelen med fornøyelse;D

Håper jeg kan bli litt mer klok på hva jeg kommer til å gjøre i forhold til å anskaffe meg en Mac eller ikke.

Lenke til kommentar

Ikke underlig i det hele tatt; det finnes en enorm mengde entusiastiske, hardtarbeidende indie-utviklere på Mac OS.

At du skal ha meg til å like andre programmer enn jeg gjør sier litt om hvor mye av mitt forrige innlegg som ble oppfattet.

 

Jeg har prøvd både krunner og mye annet skrammel, men det gjør ikke jobben. Ikke min jobb.

Hm, det er noe selvdestruktivt over epleelskerne som jeg virkelig ikke forstår. Stråmenn, ufin tone og manglende gangsyn i store mengder. Jeg har i utgangspunktet ingen interesse av å få folk til å holde seg unna Mac, men det er virkelig ikke enkelt å holde kjeft.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har i all min levetid har brukt alt av av windows, fra win 3.11 via win ME og i det siste win 7. hadde også noen år på linux på både desktop og server, samt Android på telefonen For en uke siden tok jeg spranget, og kjøpte meg en 27" iMac. Etter en uke med en del knoting i løpet av uka har jeg fått til det meste av det jeg har hatt behov for å bruke den til. Et overraskende hyggelig bekjentskap. Litt irriterende at tastaturet ikke har egen delete-knapp, men Magic Mouse er herlig å bruke. Har ikke gitt opp windows enda, da jeg har et par laptoper som kjører windows 7. På den måten får jeg brukt det beste fra begge verdner. Vil ønske forfatteren lykke til med prosjektet, jeg kommer til å følge nøye med. Det går nok bra, så lenge man ikke er forutintatt. Det var nemlig jeg, men har hatt en god uke så langt.

 

Har heller ikke savnet noen programmer, da jeg sjekket nøye før jeg bytta at alt jeg brukte fantes i mac-utgave. Noe det heldigvis gjorde. Open source ftw. Men mest flaks.

 

Mac har så langt vært utmerket til mitt bruk, selv om det er mange ting som fortsatt sitter i "muscle-memory" i forhold til windows, men nå har det sannerlig kommet omvendt også :)

Lenke til kommentar

Kjære vene... Har lest kommentarene og det virker som om mange synes OSX og Windows er like forskjellig som en buss og en kanin. Gikk fra Windows (og Linux) for noen måneder siden, og har ikke sett meg tilbake. Gjør nøyaktig det samme med Mac som med Windows. Siden jeg er GLAD i data, har jeg selvfølgelig installert både Win7 og Ubuntu gjennom Parallels 7, så skulle ønsket om en tur i Windows komme, er det bare å starte opp.

 

Min personlige erfaring er at OSX ER mer stødig, om enn ikke perfekt. Det er et par ting som irriterer og det er en noe treg oppstart som kom med Lion. Alt fra 2 til 4 minutter fra jeg trykker på On-knappen. Det er ikke holbart. Min gamle laptop med Linux brukte 25-30 sek. Men, når først maskinen er startet, er det bare fryd og gammen.

 

Når det er sagt, så skal jeg ikke legge skjul på at jeg gleder meg til å prøve Win8. Prøvde å legge Dev. utgaven inn gjennom Parallels, men fikk ikke til.

 

Jeg tror at artikkelforfatter kommer til å konvertere helt eller delvis etter de 4 ukene :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...