Gå til innhold

Hund, fulltidsjobb og alenetid. Hva er riktig?


Anbefalte innlegg

Jeg leser rundt om i diverse bøker, nettsteder og ikke minst folk som skal gi meg tips om hva som er riktig hundehold og i dette tilfellet hvor lenge en hund kan være alene hjemme.

 

Jeg har en golden retriever på et år som jeg har hatt nå i en måned. Den er en omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme i 9 timer grunnet jobbsituasjonen til forrige eier. Jeg har fortsatt med dette i snart tre uker da jeg også jobber fulltid, men nå har jeg fått høre fra flere at en hund ikke skal være alene hjemme i mer enn noen få timer om dagen. Argumentet jeg har brukt er at man ikke kan slutte på jobben fordi man får seg en hund, og statistikken viser jo at 1/5 av befolkningen har en eller flere hunder.

 

Personlig kjenner jeg fire personer bare her på jobben som har hund og jobber fulltid (og er dermed borte 9-10 timer daglig.)

 

Hva mener folket her er riktig? Er det greit å være borte fra hunden i så lang tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos meg er også hunden hjemme alene i over 8 timer hver dag og dette er en valp på 11 mnd og den har vært det de siste 4 ukene elns. Den har en binge vi har laget slik den kan bevege seg litt, vann og mat. Et par leker, samt radioen står på og lyset av. Den er veldig tissetrengt og oppmerksomhets syk når vi kommer hjem, men kan ikke forstille meg at hunden har vondt av dette!

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hunden min er også svært oppmerksomhetssyk og blir overlykkelig når jeg kommer hjem. Men dette skjer også etter at jeg har vært borte i f. eks. 2 timer, og jeg merker ingen forskjell på hun etter 2 timer og 9 timer. Jeg mener også at de fleste hunder vant til det, og bør bli vant til det, da ikke alle har mulighet til å ta med hunden på jobb eller slutte på jobben pga den.

 

Min går alltid en tur på 10 minutter hvor den får gjøre fra seg, og noen ganger kaster jeg litt av maten rundt i gressplene og lar den søke det opp før det blir noen minutter med kos og deretter på jobb.

 

Hvordan er det med trening? Har lyst til å trene 3 dager i uka, og planen er å komme hjem, bruke litt tid med hun og deretter dra for å trene igjen i ca. 2 timer. Blir dette for mye?

Lenke til kommentar

Så lenge hunden får nok med mosjon, utfordringer og oppmerksomhet/kos så klarer den seg ganske bra alene. Hvis du skal bort to timer i tillegg ville jeg nok brukt god tid på hunden når jeg kom hjem i form av aktivitet og hjernetrim (gjerne gi hjernetrim når du går så har den noe å holde på med og dermed blir overgangen til å være alene igjen mindre.

Lenke til kommentar

Tror det hele handler om at de kan få dagen til å gå. Om hunden og kattene greier å leke sammen er det jo nesten like fullverdig som å være med deg.

 

Husk å sosialisere hunden med kattene og andre skapninger rundt deg med en eneste gang du får den. Viktig å venne den til andre ting som tog/buss/trikk osv. Hunden min trengte litt tid på å venne seg til tog, og var en stund livredd for traktorer også :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan selvsagt bare snakke for meg selv. Sånn at det er sagt.

 

Jeg har en Staff som jeg hentet når den var 8 uker. Den første måneden var jeg hjemme sammen med den og gjorde det jeg kunne for at overgangen skulle gå best mulig. Etter ca en uke, når den følte seg trygg på meg og sine nye omgivelser, startet jeg sakte tilvenningen med å være alene; veldig sakte. Jeg jobber og den er hjemme alene i buret hver arbeidsdag og det er ikke noe problem. Jeg bor i blokk og naboer har bekreftet at de aldri hører noen lyder. Når jeg kommer hjem gjesper den, strekker seg og er veldig fornøyd med at jeg har kommet hjem.

 

Så lenge hunden ikke ikke er stresset og "tar skade" av å være alene ser jeg ingen problem med at den er alene når du er på jobb. Men tar du over en hund er det selvsagt veldig fint om man starter tidlig med å lære den å være alene slik at overgangen er best mulig.

 

Men joda, mange meninger om nettop dette med at hunden ikke skal være alene og jeg ble avvist av en oppdretter fordi hunden ville være alene når jeg er på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...