Gå til innhold

Alt om Risen 2! Det (e)neste RPG-spillet med sjel i en stadig fattigere sjanger..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, hvis du tror RPG-spill er ensbetydende med en TES-klone /kostymeball krydret med level-scaling, tar du grundig feil. Skifte av rase, kjønn og vesen er ikke noe som skal inngå i et RPG-spill, det er noe enkelte spillutviklere har valgt å ha som et element. Piranha Bytes har hele tiden hatt denne navnløse fyren som du som spiller skal bygge opp og skape en ekte helt av. Å forandre på dette ville nok skape stor vrede hos store deler av fanskaren til Gothic-serien og Risen, og ikke bare hos meg.

Nope, jeg er ikke engang en TES-fan, poenget mitt var bare angående punktet om å kunne definere rollefiguren. Jeg synes rett og slett det er litt underlig at du er imot dette, da det hjelper på innlevelsen for mange. Jeg ser bare positive sider med muligheten for å kunne velge kjønn, utseende og eventuelle flere "passive" elementer med hovedpersonen. RPG er jo basert på "aktive" valg gjennom handlingen. Hvorfor skal man ikke kunne justere karakterens utseende og bakgrunn i tillegg? Du sier jo selv at han er "navnløs", det er jo nettopp poenget, han/hun er den _du_ ønsker at han/hun skal være. Jeg forstår ikke hva slags vrede dette skal kunne skape blant fansen. Det er ingen som ønsker å forby at det er en default karakter eller presets, men jeg synes det er merkelig at du ikke unner andre å ha muligheten til å velge.

Lenke til kommentar

Vel, hvis du tror RPG-spill er ensbetydende med en TES-klone /kostymeball krydret med level-scaling, tar du grundig feil. Skifte av rase, kjønn og vesen er ikke noe som skal inngå i et RPG-spill, det er noe enkelte spillutviklere har valgt å ha som et element. Piranha Bytes har hele tiden hatt denne navnløse fyren som du som spiller skal bygge opp og skape en ekte helt av. Å forandre på dette ville nok skape stor vrede hos store deler av fanskaren til Gothic-serien og Risen, og ikke bare hos meg.

Nope, jeg er ikke engang en TES-fan, poenget mitt var bare angående punktet om å kunne definere rollefiguren. Jeg synes rett og slett det er litt underlig at du er imot dette, da det hjelper på innlevelsen for mange. Jeg ser bare positive sider med muligheten for å kunne velge kjønn, utseende og eventuelle flere "passive" elementer med hovedpersonen. RPG er jo basert på "aktive" valg gjennom handlingen. Hvorfor skal man ikke kunne justere karakterens utseende og bakgrunn i tillegg? Du sier jo selv at han er "navnløs", det er jo nettopp poenget, han/hun er den _du_ ønsker at han/hun skal være. Jeg forstår ikke hva slags vrede dette skal kunne skape blant fansen. Det er ingen som ønsker å forby at det er en default karakter eller presets, men jeg synes det er merkelig at du ikke unner andre å ha muligheten til å velge.

Det har med å gjøre å være tro mot seriens egenart. For Piranha Bytes fansen er opplegget slik det er og skal være, og det er vel knappest noen av dem som ønsker en TES-infisering av favorittspillene. Det handler ikke om å ikke unne noen noe. De som ønsker den type valgmuligheter du etterlyser velger andre spill og får den muligheten der.

Lenke til kommentar

Vel, hvis du tror RPG-spill er ensbetydende med en TES-klone /kostymeball krydret med level-scaling, tar du grundig feil. Skifte av rase, kjønn og vesen er ikke noe som skal inngå i et RPG-spill, det er noe enkelte spillutviklere har valgt å ha som et element. Piranha Bytes har hele tiden hatt denne navnløse fyren som du som spiller skal bygge opp og skape en ekte helt av. Å forandre på dette ville nok skape stor vrede hos store deler av fanskaren til Gothic-serien og Risen, og ikke bare hos meg.

Nope, jeg er ikke engang en TES-fan, poenget mitt var bare angående punktet om å kunne definere rollefiguren. Jeg synes rett og slett det er litt underlig at du er imot dette, da det hjelper på innlevelsen for mange. Jeg ser bare positive sider med muligheten for å kunne velge kjønn, utseende og eventuelle flere "passive" elementer med hovedpersonen. RPG er jo basert på "aktive" valg gjennom handlingen. Hvorfor skal man ikke kunne justere karakterens utseende og bakgrunn i tillegg? Du sier jo selv at han er "navnløs", det er jo nettopp poenget, han/hun er den _du_ ønsker at han/hun skal være. Jeg forstår ikke hva slags vrede dette skal kunne skape blant fansen. Det er ingen som ønsker å forby at det er en default karakter eller presets, men jeg synes det er merkelig at du ikke unner andre å ha muligheten til å velge.

Det har med å gjøre å være tro mot seriens egenart. For Piranha Bytes fansen er opplegget slik det er og skal være, og det er vel knappest noen av dem som ønsker en TES-infisering av favorittspillene. Det handler ikke om å ikke unne noen noe. De som ønsker den type valgmuligheter du etterlyser velger andre spill og får den muligheten der.

Dette er bare dumt. Muligheten til å forandre utseende på karakteren din har ingenting med TES å gjøre. Nesten alle rollespill har den muligheten. Hvis du kan hoppe over det og få den rare standard-figuren om du vil, finnes det ingen grunn til ikke å la andre få forandre på hvordan hovedkarakteren ser ut. Det vil ikke påvirke ditt spill på noen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, hvis du tror RPG-spill er ensbetydende med en TES-klone /kostymeball krydret med level-scaling, tar du grundig feil. Skifte av rase, kjønn og vesen er ikke noe som skal inngå i et RPG-spill, det er noe enkelte spillutviklere har valgt å ha som et element. Piranha Bytes har hele tiden hatt denne navnløse fyren som du som spiller skal bygge opp og skape en ekte helt av. Å forandre på dette ville nok skape stor vrede hos store deler av fanskaren til Gothic-serien og Risen, og ikke bare hos meg.

Nope, jeg er ikke engang en TES-fan, poenget mitt var bare angående punktet om å kunne definere rollefiguren. Jeg synes rett og slett det er litt underlig at du er imot dette, da det hjelper på innlevelsen for mange. Jeg ser bare positive sider med muligheten for å kunne velge kjønn, utseende og eventuelle flere "passive" elementer med hovedpersonen. RPG er jo basert på "aktive" valg gjennom handlingen. Hvorfor skal man ikke kunne justere karakterens utseende og bakgrunn i tillegg? Du sier jo selv at han er "navnløs", det er jo nettopp poenget, han/hun er den _du_ ønsker at han/hun skal være. Jeg forstår ikke hva slags vrede dette skal kunne skape blant fansen. Det er ingen som ønsker å forby at det er en default karakter eller presets, men jeg synes det er merkelig at du ikke unner andre å ha muligheten til å velge.

Det har med å gjøre å være tro mot seriens egenart. For Piranha Bytes fansen er opplegget slik det er og skal være, og det er vel knappest noen av dem som ønsker en TES-infisering av favorittspillene. Det handler ikke om å ikke unne noen noe. De som ønsker den type valgmuligheter du etterlyser velger andre spill og får den muligheten der.

 

Om dette er noe som virkelig opprører fans så har de menneskene store problemer. Det kan da umulig være ett problem for noen at det finnes en mulighet for å endre utseendet til figuren din så lenge du fortsatt kan velge å spille som en defaultcharacter slik som i Risen. Det er jo strengt tatt en vinn vinn situasjon og du skal være en ganske fæl grinebiter for å gidde å la det plage deg tror jeg.

Lenke til kommentar

Vel, hvis du tror RPG-spill er ensbetydende med en TES-klone /kostymeball krydret med level-scaling, tar du grundig feil. Skifte av rase, kjønn og vesen er ikke noe som skal inngå i et RPG-spill, det er noe enkelte spillutviklere har valgt å ha som et element. Piranha Bytes har hele tiden hatt denne navnløse fyren som du som spiller skal bygge opp og skape en ekte helt av. Å forandre på dette ville nok skape stor vrede hos store deler av fanskaren til Gothic-serien og Risen, og ikke bare hos meg.

Nope, jeg er ikke engang en TES-fan, poenget mitt var bare angående punktet om å kunne definere rollefiguren. Jeg synes rett og slett det er litt underlig at du er imot dette, da det hjelper på innlevelsen for mange. Jeg ser bare positive sider med muligheten for å kunne velge kjønn, utseende og eventuelle flere "passive" elementer med hovedpersonen. RPG er jo basert på "aktive" valg gjennom handlingen. Hvorfor skal man ikke kunne justere karakterens utseende og bakgrunn i tillegg? Du sier jo selv at han er "navnløs", det er jo nettopp poenget, han/hun er den _du_ ønsker at han/hun skal være. Jeg forstår ikke hva slags vrede dette skal kunne skape blant fansen. Det er ingen som ønsker å forby at det er en default karakter eller presets, men jeg synes det er merkelig at du ikke unner andre å ha muligheten til å velge.

Det har med å gjøre å være tro mot seriens egenart. For Piranha Bytes fansen er opplegget slik det er og skal være, og det er vel knappest noen av dem som ønsker en TES-infisering av favorittspillene. Det handler ikke om å ikke unne noen noe. De som ønsker den type valgmuligheter du etterlyser velger andre spill og får den muligheten der.

Om dette er noe som virkelig opprører fans så har de menneskene store problemer. Det kan da umulig være ett problem for noen at det finnes en mulighet for å endre utseendet til figuren din så lenge du fortsatt kan velge å spille som en defaultcharacter slik som i Risen. Det er jo strengt tatt en vinn vinn situasjon og du skal være en ganske fæl grinebiter for å gidde å la det plage deg tror jeg.

Det er nå en gang sånn at folk velger sine favorittspill etter egne preferanser. Spillseriene Gothic og Risen har aldri hatt valget å endre rase, kjønn osv. og det synes flesteparten av fansen er aldeles utmerket og vil beholde det slik det er (og ville nok følt at det ble helt andre spill om dette ble endret). Videre er det også slik at alle spill som utvikles har et visst budsjett. Langt de fleste fans vil nok mye heller at det legges mer i størrelse på kart, antall og kvalitet på quests, fantasifull og frodig dynamisk verden, så bra AI som mulig, antall dialoger og kvalitet på disse og stemmeskuespill, gameplay osv. Alt har en kostnad, både når det gjelder penger og tid. Jeg personlig hadde ikke dødd av at de hadde lagt til funskjon for også å velge kjønn /rase osv, men det er så vanvittig mye annet med et spill som er mye viktigere og jeg har ikke noe ønske om det. Om du mener at det gjør meg og de fleste fans av Piranha Bytes spillserier til grinebitere og mennesker med store problemer, så bør du være mer bekymret for din egen åndsstabilitet :)

Jeg synes selv det er bortimot "sjokkerende" at det finnes mennesker som aggressivt forsvarer level-scaling, copy/paste datagenerert landskap/huler og repetitive Oblivion-gates, at du blir leid i hånda, samt at du kan ta over rustning etter pusekatter, alver og orcer til tross for vanvittige størrelsesforskjeller osv. i Oblivion, men jeg kunne ikke drømme om å kalle dem grinebitere og mennesker med store problemer uansett. Det ville tross alt være totalt skivebom, selv om de jo er litt rare.. :D

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Vel, hvis du tror RPG-spill er ensbetydende med en TES-klone /kostymeball krydret med level-scaling, tar du grundig feil. Skifte av rase, kjønn og vesen er ikke noe som skal inngå i et RPG-spill, det er noe enkelte spillutviklere har valgt å ha som et element. Piranha Bytes har hele tiden hatt denne navnløse fyren som du som spiller skal bygge opp og skape en ekte helt av. Å forandre på dette ville nok skape stor vrede hos store deler av fanskaren til Gothic-serien og Risen, og ikke bare hos meg.

Nope, jeg er ikke engang en TES-fan, poenget mitt var bare angående punktet om å kunne definere rollefiguren. Jeg synes rett og slett det er litt underlig at du er imot dette, da det hjelper på innlevelsen for mange. Jeg ser bare positive sider med muligheten for å kunne velge kjønn, utseende og eventuelle flere "passive" elementer med hovedpersonen. RPG er jo basert på "aktive" valg gjennom handlingen. Hvorfor skal man ikke kunne justere karakterens utseende og bakgrunn i tillegg? Du sier jo selv at han er "navnløs", det er jo nettopp poenget, han/hun er den _du_ ønsker at han/hun skal være. Jeg forstår ikke hva slags vrede dette skal kunne skape blant fansen. Det er ingen som ønsker å forby at det er en default karakter eller presets, men jeg synes det er merkelig at du ikke unner andre å ha muligheten til å velge.

Det har med å gjøre å være tro mot seriens egenart. For Piranha Bytes fansen er opplegget slik det er og skal være, og det er vel knappest noen av dem som ønsker en TES-infisering av favorittspillene. Det handler ikke om å ikke unne noen noe. De som ønsker den type valgmuligheter du etterlyser velger andre spill og får den muligheten der.

Om dette er noe som virkelig opprører fans så har de menneskene store problemer. Det kan da umulig være ett problem for noen at det finnes en mulighet for å endre utseendet til figuren din så lenge du fortsatt kan velge å spille som en defaultcharacter slik som i Risen. Det er jo strengt tatt en vinn vinn situasjon og du skal være en ganske fæl grinebiter for å gidde å la det plage deg tror jeg.

Det er nå en gang sånn at folk velger sine favorittspill etter egne preferanser. Spillseriene Gothic og Risen har aldri hatt valget å endre rase, kjønn osv. og det synes flesteparten av fansen er aldeles utmerket og vil beholde det slik det er (og ville nok følt at det ble helt andre spill om dette ble endret). Videre er det også slik at alle spill som utvikles har et visst budsjett. Langt de fleste fans vil nok mye heller at det legges mer i størrelse på kart, antall og kvalitet på quests, fantasifull og frodig dynamisk verden, så bra AI som mulig, antall dialoger og kvalitet på disse og stemmeskuespill, gameplay osv. Alt har en kostnad, både når det gjelder penger og tid. Jeg personlig hadde ikke dødd av at de hadde lagt til funskjon for også å velge kjønn /rase osv, men det er så vanvittig mye annet med et spill som er mye viktigere og jeg har ikke noe ønske om det. Om du mener at det gjør meg og de fleste fans av Piranha Bytes spillserier til grinebitere og mennesker med store problemer, så bør du være mer bekymret for din egen åndsstabilitet :)

Jeg synes selv det er bortimot "sjokkerende" at det finnes mennesker som aggressivt forsvarer level-scaling, copy/paste datagenerert landskap/huler og repetitive Oblivion-gates, at du blir leid i hånda, samt at du kan ta over rustning etter pusekatter, alver og orcer til tross for vanvittige størrelsesforskjeller osv. i Oblivion, men jeg kunne ikke drømme om å kalle dem grinebitere og mennesker med store problemer uansett. Det ville tross alt være totalt skivebom, selv om de jo er litt rare.. :D

 

Men nå er det altså snakk om hvorvidt det er noe problem at andre skal kunne velge å fks. ha blondt eller mørkt hår og generelt endre personen sinn, mens du selv kan velge å bruke standardfiguren. Jeg mener at om dette skulle vekke vrede hos fans så har de faktisk ett problem og det er absolutt grinebiterfakter. Om man synes det er så ille å lage en egen figur kan man velge standarden. Fint for alle, untatt de som må ha noe å klage på og som alltid klager over at spillene ikke er "hardcore" nok.

Lenke til kommentar

God mulig at Risen2 blir mer for hardcore spillere, men jeg vil også tippe på at skyrim får en god del mer innhold:)

Det vil vise seg hvor langt konsollifiseringen har gått i Risen 2 når det blir utgitt.

Jeg håper virkelig ikke de går like langt den veien som nær sagt alle RPGs for tiden. Det tror jeg ville blitt dødsstøtet i alle fall for min interesse for spill. Men jeg har fortsatt tro og håp om at Piranha Bytes fortsatt tar vare på fansen og ikke helt har prostituert seg for storkapitalen / markedkreftene. Ny gamer -pc, eller i alle fall nytt grafikk-kort blir innkjøpt til nettopp Risen 2 når vi har tikket over i året 2012. Tiden vil vise om det blir vel investerte penger..

Lenke til kommentar

Arcania: Gothic 4 er vel et tegn på hvilken retning Risen 2 vil ta...

Arcania: Gothic 4 ble laget av Spellbound, ikke Piranha Bytes, so I don't think so.

Ja, Arcania er ikke ekte vare og teller ikke i denne sammenheng. Det blir som om Vikingarna skulle laget ei ny Pink Floyd-skive i stedet for Pink Floyd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynte for et par dager siden på en ny runde med Risen. Registrerer da at NPCer snakker med hverandre om diverse, helt uavhengig av helten også her, i likhet med i Gothic-serien. Jeg finner fint lite å trekke for, bortsett fra at spillet er kortere og mindre omfattende enn de foregående titlene. Savner en del av valgene og konsekvensene av disse, det er noe mer lineært enn forgjengerne. Videre er det noe lagg når helten hopper, men ellers fine og responsive bevegelser. Dette i motsetning til f.eks. i The Witcher 2, der det er et etterslep eller treghet i bevegelsene til figuren (som for øvrig også irriterende nok ikke kan hoppe, men må tilpasse skrittene til akkurat rett avstand til en hindring og så tråkke på "fotspor" på denne lille hindringen før fyren gidder å lette på rumpa og gå opp en (halv)meters hindring. For ikke å snakke om dette med å få døra midt i trynet (snakker fortsatt TW2) når du går rett bak en medhjelper, og så måtte stå akkurat passe fra døra før han greier å åpne opp..

 

En annen befriende ting med Gothic og Risen er stor åpen verden, og uten disse loadingene når du går inn i ei hule eller inn i et rom slik de fleste andre spill "lider" under. Det er rett og slett befriende å slippe det, og det bidrar til flyt i spillet og innlevelsen.

 

Risen 2 loves å bli større og mer omfattende, med mer dybde og flere quests enn Risen. Det lover godt, da jeg synes totalt sett at Risen pga disse tingene var noe svakere enn Gothic 1,2 og 3. Også musikken var bedre i Gothic-spillene. Stemmeskuespill i Risen er svært bra, og bedre enn i enkelte andre spill som faktisk har fått god kritikk på det området på litt feil grunnlag (enkelte oppfatter det som autentisk når det snakkes på moderne slang-engelsk ,men det blir jo helt feil i spill som handler om mange hundre år bakover i tid).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sikkert en del her som har fått det med seg allerede fra andre forum, men sier det likevel:

Det er dessverre ikke Kai Rosenkrantz som lager musikken til Risen 2. Dette er en dårlig nyhet, da han har laget den beste spillmusikken jeg noensinne har hørt. Håper virkelig de som tar over vil følge ånden i den musikken som har vært i Gothic-spillene og Risen.

Musikken i Risen 2 blir laget av Dynamedion (Bastian Seelbach/audio director og Tilman Silescu/composer), som visstnok arbeidet med musikken i Arcania (som jeg ikke kan si jeg husker noe av).

Lenke til kommentar

Nei,nei, her bommer dere grovt, gutter. Det er musikken til Gothic 2 som er tidenes spillmusikk! Den gjør halve spillet, og lager en fantastisk atmosfære som passer til hvert enkelt miljø. Til om med NotR-pakken har suveren musikk. Enig i at 3-eren har mye bra, men den fungerer i større grad som bakgrunnsmusikk enn som stemningssetter, da den ikke er like "distinct," som G2. Såh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...