Gå til innhold

Alt om Risen 2! Det (e)neste RPG-spillet med sjel i en stadig fattigere sjanger..


Anbefalte innlegg

Venter med stor lengsel på Risen 2. Piranha bytes har aldri skuffet, de leverer gode spill hver gang. Dette i motsetning til Bethesda, som skuffet stort med Oblivion etter det glimrende Morrowind. Derfor har jeg mer tro på Risen 2 enn Skyrim. Når vi snakker om nedturer, så har vi jo også sett det store kvalitetsfallet fra Baldurs gate 1&2 og til Dragon Age-spillene.

 

Gothic 1, 2 og 3 er de beste RPGs ever etter min oppfatning, og Risen var også temmelig bra selv om det var litt kort og forenklet i forhold til de 3 forrige (og hadde en dårlig boss-fight på slutten som så ut som den ikke hørte med til spillet i det hele tatt).

 

En liten titt hører vel med:

 

Det er et par ting med Risen 2 jeg er litt skeptisk til. Introduksjon av skytevåpen og ikke minst fritt kamera (i tidligere spill styrte du kamera ved å se deg rundt /gå/snu deg med musa, hvilket var perfekt). Forhåpentligvis vil de legge til mulighet for å ha fixed kamera i det ferdige spillet.

 

Hvorfor er Piranha Bytes RPGs best?

De lager alltid en fantastisk fin og åpen, interaktiv verden som er utrolig spennende å utforske.

Musikken er nydelig og passer ekstremt godt til skiftet i naturen og hendelser i spillet.

Stemningen / atmosfæren generelt er helt i toppklasse og gir uovertruffen innlevelse.

De har ikke level-scaling, du kan møte på den sikre død tidlig i spillet og må jobbe deg oppover for å bli en verdig fighter. Motstandere er plassert ut slik at du kan støte på alt fra svært vanskelige / umulige til de forholdsvis enkle motstandere både tidlig og sent i spillet.

NPCer lever sitt eget liv og har sine gjøremål og døgnsyklus, hvilket gir mer realisme og innlevelse. Du kan ikke bare gå inn i huset til noen og ta ting uten at de reagerer og du kan heller ikke fly rundt med våpenet fremme uten at det vekker sinne og handling om du ikke er rask med å legge det vekk.

God story, quests og dialoger

Kampsystemet er veldig bra og utfordrende (ikke bare vill klikking med venstre museknapp som mange andre RPGs).

 

Dette var bare noen ting som jeg synes de gjør bedre enn konkurrentene, og som ingen andre har samlet sett på samme nivå.

 

Regner med mye protester her fra Oblivion-fans, men for meg var det spillet den største nedturen jeg har opplevd i et RPG. Et annet spill som skuffet stort i forhold til hypen og egne forventninger, var The Witcher 2 (som egentlig hadde et stort potensiale). Alt for lineært og begrenset / lite åpent, forhatt konsoll-herpes QTE, alt for kort m.m. Lenge siden det har vært et skikkelig bra RPG nå.

 

Så ja, jeg venter på Risen 2 med store forventninger og Skyrim med halvveis forventninger (de har nok lært av tabbene med Oblivion, men det spørs hvor mye de har lært). For øvrig ligner Skyrim en del på Gothic 3 med vinterlandskapet og hjelmen til helten, hvilket jo ikke er et minus :tease:

 

Edit: Trådtittel er endret, da den opprinnelige var av midlertidig karakter (se ev. dialog med zealuu lengre ned i tråden)

Endret av casemodd
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra innlegg! Kunne ikke ha vært mer enig :-)

Når dette er sagt så likte jeg Oblivion, og har til en viss grad tro på Skyrim (pga mange tilbakemeldinger Bethesda har fått, og fordi Fallout New Vegas var så utrolig mye bedre enn Fallout 3). Men ja, i forhold til Morrowind var oblivion en livløs statisk letdown. :(

 

Vil forøvrig legge til at nedturen oblivion var i forhold til morrowind er INGENTING i sammenligning med baldur's gate (eller <insert bioware spill>) kontra dragon age. DA suger i så mange dimensjoner at jeg tør ikke begynne å definere :D

Endret av Kjetil_4455
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du nevner her "hvorfor er Piranha Bytes RPGs best", men faktum er at Skyrim har alle de tingene på lista si, og veldig, veldig mye mer.

 

Risen 2 blir nok sikkert veldig bra, men jeg tviler på det blir inærheten så bra som Skyrim.

 

Men nå blir dette forøvrig litt batman vs spiderman diskusjon :p

Endret av MrLG
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig bra innlegg! Kunne ikke ha vært mer enig :-)

Når dette er sagt så likte jeg Oblivion, og har til en viss grad tro på Skyrim (pga mange tilbakemeldinger Bethesda har fått, og fordi Fallout New Vegas var så utrolig mye bedre enn Fallout 3). Men ja, i forhold til Morrowind var oblivion en livløs statisk letdown. :(

 

Vil forøvrig legge til at nedturen oblivion var i forhold til morrowind er INGENTING i sammenligning med baldur's gate (eller <insert bioware spill>) kontra dragon age. DA suger i så mange dimensjoner at jeg tør ikke begynne å definere :D

Veldig enig i sammenligningen din vedrørende Bethesda og Bioware-spill og nedturer. Siste skudd på stammen i Fallout-serien har jeg faktisk ikke sjekket ut, da jeg liker best fantasy /middelalder-RPGs pga blir bedre stemning og ikke så støyende som med masse skytevåpen og eksplosjoner (pga jeg gjerne spiller RPG-spill i mange timer i strekk, kan slikt bli litt slitsomt). Men har også fått med meg spill som Deus Ex, S.T.A.L.K.E.R m.fl. og spiller da gjerne i litt kortere perioder av gangen. Glimrende spill disse jeg nevner nå også, men ikke helt RPG.

Lenke til kommentar

Du nevner her "hvorfor er Piranha Bytes RPGs best", men faktum er at Skyrim har alle de tingene på lista si, og veldig, veldig mye mer.

 

Risen 2 blir nok sikkert veldig bra, men jeg tviler på det blir inærheten så bra som Skyrim.

 

Men nå blir dette forøvrig litt batman vs spiderman diskusjon :p

Historikken tilsier jo ikke at Skyrim skal overbevise på alle disse punkter, men som sagt lenger opp så kan det jo hende at de har lært tilstrekkelig av feilene med Oblivion (selv om jeg fortsatt tviler litt). Time will show..

Lenke til kommentar

Hvorfor er Piranha Bytes RPGs best?

 

Sorry, men dette er kun din egen oppfatning. Selv synest jeg Piranha Bytes spillene er middelmådige eller verre. Hvorfor?

-Ingen character customization! Du kan ikke velge rase, kjønn, attributes etc. Du er stuck med den jævla kjedelige standard nameless heroen! Urghh.

-Kampsystemet er mildt sagt dritt dårlig og buggete(slakt ned 10 soldater uten å bli svett, for så å bli pwned av en ULV, eller ett villsvin!).

-Og spikern i kista: Historiene og side-questa er så kjedelige at det er en pine å gjennomføre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten. Risen stiller ikke i samme divisjon som Skyrim engang. Det blir som å sammenlikne nyeste bilmodellen fra Ferrari med en modell fra Chery :p

Egentlig ikke, dette er kunst og underholdning vi snakker om. Biler er veldig annereldes. Bare fordi filmer som Evan Almighty hadde mye mer penger under produksjonen og tjente mye mer penger, betyr ikke at de er bedre enn f.eks The Big Lebowski.

 

Og Gothic II er mitt all time favoritt spill. Dermed ser jeg større potensiale hos Risen II. Men gleder meg til begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er Piranha Bytes RPGs best?

Sorry, men dette er kun din egen oppfatning. Selv synest jeg Piranha Bytes spillene er middelmådige eller verre. Hvorfor?

-Ingen character customization! Du kan ikke velge rase, kjønn, attributes etc. Du er stuck med den jævla kjedelige standard nameless heroen! Urghh.

-Kampsystemet er mildt sagt dritt dårlig og buggete(slakt ned 10 soldater uten å bli svett, for så å bli pwned av en ULV, eller ett villsvin!).

-Og spikern i kista: Historiene og side-questa er så kjedelige at det er en pine å gjennomføre.

Selvfølgelig er det min egen oppfatning, men den deles av svært mange erfarne RPGere som har prøvd det meste. Gothic 1,2 og 3, Baldurs Gate 1og 2 og Morrowind er nok de spillene som de fleste i den gruppen setter høyest.

Har over hode ikke noe behov eller ønske om å bytte rase, kjønn eller vesen og ville blitt fly forbannet om Piranha Bytes hadde byttet ut "nameless hero" med noe slikt.

Kampsystemet er vanvittig mye bedre enn Oblivion sitt, og det er bare tøys det du sier om slakting osv. I oblivion kan du fullføre spillet uten å ha oppgradert noe som helst, motstandere levlet opp sammen med deg og det var derfor pinlig enkelt å slå en hver fiende gjennom hele spillet fra begynnelse til slutt. Det gjorde jo mye av hensikten med karakterbygging meningsløst.

 

I Gothic-serien og Risen er villsvin livsfarlige, hvilket de også er i virkeligheten ( i nord-Spania og deler av Frankrike må folk gå med gevær på tur, nettopp pga disse farlige dyrene. I tillegg er dette et fantasy-spill, så det er ingenting som tilsier at dyrene må være akkurat like farlige som i virkeligheten. De latterlig irriterende portalene /gatesene du stadig måtte stenge i Oblivion, det var vanvittig repeterende kjedelige greier og landskap og huler var bare datagenerert copy/paste hele veien. Når Bethesda sier at Skyrim blir mer likt Oblivon enn Morrowind, synes jeg det bare er naturlig med litt sunn skepsis der (selv om jeg selvfølgelig håper at også Skyrim skal bli bra).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du nevner her "hvorfor er Piranha Bytes RPGs best", men faktum er at Skyrim har alle de tingene på lista si, og veldig, veldig mye mer.

 

Risen 2 blir nok sikkert veldig bra, men jeg tviler på det blir inærheten så bra som Skyrim.

 

Men nå blir dette forøvrig litt batman vs spiderman diskusjon :p

Historikken tilsier jo ikke at Skyrim skal overbevise på alle disse punkter, men som sagt lenger opp så kan det jo hende at de har lært tilstrekkelig av feilene med Oblivion (selv om jeg fortsatt tviler litt). Time will show..

 

 

De sier sitt om hvor egentlig lite du vet om Skyrim.. kanskje på tide å lese litt mer om spillet før du uttaler deg, for jeg tror du vil bli overrasket

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

MrLG, jeg har fulgt trådene om Skyrim og det er nettopp derfor jeg fortsatt er skeptisk. Det er for mye diffuse svar, samt enkelte svar som kun bekrefter en delvis forbedring mht level-scaling. For øvrig vet vi alle for lite om både Skyrim og RIsen 2 til å være sikre på noe som helst, og derfor har jeg forholdt meg til historikken og ikke mer eller mindre ukvalifisert synsing og drømming og ikke minst all reklamen..

Lenke til kommentar

MrLG, jeg har fulgt trådene om Skyrim og det er nettopp derfor jeg fortsatt er skeptisk. Det er for mye diffuse svar, samt enkelte svar som kun bekrefter en delvis forbedring mht level-scaling. For øvrig vet vi alle for lite om både Skyrim og RIsen 2 til å være sikre på noe som helst, og derfor har jeg forholdt meg til historikken og ikke mer eller mindre ukvalifisert synsing og drømming og ikke minst all reklamen..

 

Okei det er mye i strid med det jeg har lest ihvertfall, de har jo vist at dette ikke er tilfelle i Fallout serien, så jeg vil si det er gode odds for at det derfor heller ikke vil skje i Skyrim ;)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

MrLG, jeg har fulgt trådene om Skyrim og det er nettopp derfor jeg fortsatt er skeptisk. Det er for mye diffuse svar, samt enkelte svar som kun bekrefter en delvis forbedring mht level-scaling. For øvrig vet vi alle for lite om både Skyrim og RIsen 2 til å være sikre på noe som helst, og derfor har jeg forholdt meg til historikken og ikke mer eller mindre ukvalifisert synsing og drømming og ikke minst all reklamen..

 

Okei det er mye i strid med det jeg har lest ihvertfall, de har jo vist at dette ikke er tilfelle i Fallout serien, så jeg vil si det er gode odds for at det derfor heller ikke vil skje i Skyrim ;)

Det ville glede meg stort om du får rett, for det er ikke for mange gode fantasy RPGs for tiden :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skyrim blir enda mer i retningen oblivion tok iforhold til hva jeg har lest. De kvitter seg med mange skills, inkluderende repairing, noen av mage-skillsa + noe mer (spellmaking f.eks) De VILLE hatt med spyd, men sa de ikke fikk tid, det de derimot HADDE tid til var å lage unike arr som du kan customize dragonborn med. I et førstepersonsskytespill. Dette er mange skritt i feil retning. For et halvt år siden var jeg sikker på at jeg skulle pre-ordere, men etter de begynte å annonsere informasjon kommer jeg til å vente til det blir anmeldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er så kult med de "gode gamle", er at quests faktisk er gøy å utføre. Nesten alt man gjør er gøy, ikke en "chore". Morrowind var sånn, Gothic 1 og 2 var sånn, BG var sånn. Osv.

 

Oblivion har mange CHORES. Ting som er kjedelige! Til og med kamp er ofte kjedelig!

Det samme med NWN2, DA, DA2, Fallout 3 og New vegas til en viss grad. Er seff noe kult der og, men i stor grad chores.Og la oss ikke prate om gothic 4... Gothic 4 er hack n slash.

 

Misforstå meg ikke, jeg gledet meg virkelig til mange av overnevnte titler. Synes det er utrolig

trist at utkommet ble som det ble.

Endret av Kjetil_4455
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Refferer til emnet "Forslag til bra PC-spill" som du har kommentert på, Casemodd.

Der du skrev "Kommende spill: Risen 2, Far Cry 3 og kanskje Skyrim (den sistnevnte ville jeg sjekket en del spillererfaringer først)"

 

Er det slik at du er fanboy eller noe? Jeg bare lurer.

Skyrim ser ut som et greit spill og det er til å anbefale. Jeg sier det samme om Risen 2. Men ser virkelig ikke hvorfor du forhåndsdømmer Skyrim når du ikke har spilt det? Men du klarer å si positive ting om et spill du heller ikke har prøvd. For meg, makes no sence.

 

Må nevne at jeg selv har spilt Risen og det er mitt favoritt RPG, så støtter ingen av de. Vil bare vite hvorfor du forhåndsdømmer noe som ser ut som et ganske greit konsept. :yes:

Lenke til kommentar

har til en viss grad tro på Skyrim (pga mange tilbakemeldinger Bethesda har fått, og fordi Fallout New Vegas var så utrolig mye bedre enn Fallout 3).

 

Grunnen til at FO:NV var så mye bedre enn FO3 er jo at Bethesda ikke hadde noe med spillet å gjøre :) Obsidian som lagde New Vegas består jo stort sett av folk fra Black Isle, som du sikkert kjenner til hvis du liker Baldurs Gate ;)

Lenke til kommentar

har til en viss grad tro på Skyrim (pga mange tilbakemeldinger Bethesda har fått, og fordi Fallout New Vegas var så utrolig mye bedre enn Fallout 3).

 

Grunnen til at FO:NV var så mye bedre enn FO3 er jo at Bethesda ikke hadde noe med spillet å gjøre :) Obsidian som lagde New Vegas består jo stort sett av folk fra Black Isle, som du sikkert kjenner til hvis du liker Baldurs Gate ;)

 

Stemmer det! Ja, Blackisle er i mitt hjerte!

Var faktisk litt skeptisk til Obsidian, da de laget NWN 2, og NWN 2 var Surt med stor ess.

Synd at BI gikk konk :/

 

Morrowind var så ufattelig bra, så håper alikevel at de kommer nogenlunde i mål med Skyrim :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...