Gå til innhold

Alt om Risen 2! Det (e)neste RPG-spillet med sjel i en stadig fattigere sjanger..


Anbefalte innlegg

Nei, MrLG. 10/10-spill er ofte blockbustere uten dybde. Dårlige spill, som selger pga grafikken.

 

Ikke noe sjokk at skyrim får 9,5. Selv om det aldri i livet fortjener den scoren, så kom den ikke som noen overraskelse.

 

 

Forresten, siden når ble 7,5 en dårlig score?

 

Tullprat, det er kanskje det dere tror, men desverre for dere lager ikke de største spillselskapene spill tilpasset etter enhjørningers behov, men flertallets. Skyrim fortjener all ros.

 

 

Det kommet forløpig lite fra de store spillsidene, Gamerankings oppererer med 6,5.

 

6,5 er en ganske skuffende score, 7,5 er relativt iforhold til hvilke selskaper som anmelder, mange sider som alltid gir høyere score enn andre. Det er uannsett en skuffende score iforhold til mine forventinger til dette spillet, trolig er spillet ikke en verdig Skyrim konkurrent en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tullprat, det er kanskje det dere tror, men desverre for dere lager ikke de største spillselskapene spill tilpasset etter enhjørningers behov, men flertallets.

(...)

 

Det stemmer. De sikter spillet inn alt for bredt til å være et skikkelig bra rollespill. Skyrim er for "alle" og ikke bare rolespillentusiaster. Og det lider det for mye av.

 

Håper ikke jeg begynner å bli gammel, men det virker som om gjennomsnittsspilleren er en 16-åring uten evnen, eller spillerfaringen, til kritisk tankegang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tullprat, det er kanskje det dere tror, men desverre for dere lager ikke de største spillselskapene spill tilpasset etter enhjørningers behov, men flertallets.

(...)

 

Det stemmer. De sikter spillet inn alt for bredt til å være et skikkelig bra rollespill. Skyrim er for "alle" og ikke bare rolespillentusiaster. Og det lider det for mye av.

 

Håper ikke jeg begynner å bli gammel, men det virker som om gjennomsnittsspilleren er en 16-åring uten evnen, eller spillerfaringen, til kritisk tankegang.

 

Du skal være rimlig hardcore(trolig innenfor 10% gruppen) hvis du ikke synes Skyrim er kompleks nok. Inntrykket mitt er at det er mye mer kompleks enn hva jeg hittil har sett av Risen 2, både når det kommer til innhold, kampystem osv. Dog er det litt for tidlig å si da jeg ikke har prøvd det selv enda.

 

Jeg har ihvertfall selv følelsen av at jeg kan merke når ting blir for enkelt, og ting blir for avansert, og Skyrim har en perfekt balanse der etter min, og tydligvis meningen til de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mr. LG:

Kampsystemet beskrevet i VG høres ut som det er fra Skyrim og ikke et PB-spill. Sikkert nok en hyper-casual klovn som ikke har skjønt bæret av hva et timing-basert kampsystem er, og misliker alt som ikke er likt hans forsimplede favorittspill og systemer. Folk som ikke forstår og mangler evner har selvfølgelig et behov for å rakke ned på ting.

 

Helt enig med Skurupu for øvrig.

 

Hvermansen har alltid vært middelmådig, så det høres da som å være en hedersbetegnelse å ikke være en av de 90%. Høres sikkert blærete ut, men det er jo en kjensgjerning at hvermansen har dårlig smak både når det gjelder å kle seg, hvordan de innreder huset sitt, valg av musikk, film +++++.

 

Jeg dømmer spillet når jeg har spilt det og ikke etter middelmådige individers preferenser. Har lært litt for mange ganger at anmeldere og en del andre personer ikke er til å stole på i det hele tatt, og vet akkurat hvem jeg tar seriøst slikt sett. Men spiller ingen rolle denne gangen for jeg har allerede forhåndsbestilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mr. LG:

Kampsystemet beskrevet i VG høres ut som det er fra Skyrim og ikke et PB-spill. Sikkert nok en hyper-casual klovn som ikke har skjønt bæret av hva et timing-basert kampsystem er, og misliker alt som ikke er likt hans forsimplede favorittspill og systemer. Folk som ikke forstår og mangler evner har selvfølgelig et behov for å rakke ned på ting.

 

Helt enig med Skurupu for øvrig.

 

Hvermansen har alltid vært middelmådig, så det høres da som å være en hedersbetegnelse å ikke være en av de 90%. Høres sikkert blærete ut, men det er jo en kjensgjerning at hvermansen har dårlig smak både når det gjelder å kle seg, hvordan de innreder huset sitt, valg av musikk, film +++++.

 

Jeg dømmer spillet når jeg har spilt det og ikke etter middelmådige individers preferenser. Har lært litt for mange ganger at anmeldere og en del andre personer ikke er til å stole på i det hele tatt, og vet akkurat hvem jeg tar seriøst slikt sett. Men spiller ingen rolle denne gangen for jeg har allerede forhåndsbestilt.

 

Jeg skjønner ikke hva som er galt med kampsystemet i Skyrim, det er hittil det beste kampsystemet jeg noen gang har opplevd i et rollespill. Grunnen til kunne jeg skrivd mye om, men kort fortalt er det mye fordi det er utrolig og mer actionpreget og engasjerende enn andre spill, mye pga første persons vinkelen, samtidig ikke for vanskelig eller lett , mer enn nok avansert, og er alt annet enn et "MMO-system" som jeg synes gi for seg er langt i fra like engasjerende.

 

Kampsystemet til Skyrim er noe av det beste med hele spillet, og liker man ikke dette skjønner jeg gått at man misliker hele spillet, for da har man svært spesielle preferanser.

 

Så spørsmålet er kanskje ikke om VG har en klovn som "misliker alt som ikke er likt hans forsimplede favorittspill og systemer, som ikke forstår og mangler evner har selvfølgelig et behov for å rakke ned på ting."

 

Men om du nettopp er den klovnen selv.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hvis kampsystemet i Skyrim er det beste du har opplevd i et rollespill, kan du ikke ha spilt annet enn Bethesda sine spill - eller du liker ikke utfordringer og at ting virker mer troverdig.

 

Som tidligere kampsport-utøver er jeg veldig opptatt av at timing og evne til å lese motstander har betydning. Det finnes ikke en eneste kamsport der timing ikke er alfa og omega. Du kan være så sterk du vil og kunne fantastiske bevegelser, men det er null verdt om du ikke har god timing. Motstandere med langt enklere evner vil vinne forholdsvis greit over en person med dårlig timing. Dette viser seg godt i ekte kamper, enten det er boksing eller fekting eller fullkontakt karate m.m. I oppvisninger bare for å vise bevegelser en kan, kan en person imponere selv om vedkommende ikke har god timing (forutsatt at han skal holde oppvisning alene uten motstander).

 

I Risen var timing ekstremt viktig, og du døde kjapt om du prøvde å bare klikke i vilden sky. Det hadde et fantastisk kampsystem og fokuserte på det som er viktig i kamp. Det samme kan en ikke si om Skyrim, der kunne du snu ryggen til skjermen og klikke vilt samtidig som du snakket med noen om noe helt annet og likevel vinne kampene. Slikt er bare deprimerende og hvis Risen 2 er kommet ned på samme nivå, er det en skandale. Jeg tror ikke det er tilfelle og vil spille spillet selv før jeg dømmer. Har de syndet vil jeg kritisere hardt selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kampsystemet i Skyrim er det beste du har opplevd i et rollespill, kan du ikke ha spilt annet enn Bethesda sine spill - eller du liker ikke utfordringer og at ting virker mer troverdig.

 

Prøver du å si at å klikke på venstre musetast til fiendene dør, kun avbrutt av pauser hvor man kan drikke så mange healing potions man vil mens hele spillet er frosset fast, ikke er tidenes beste kampsystem i et actionspill? :p Uhørt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis kampsystemet i Skyrim er det beste du har opplevd i et rollespill, kan du ikke ha spilt annet enn Bethesda sine spill - eller du liker ikke utfordringer og at ting virker mer troverdig.

 

Som tidligere kampsport-utøver er jeg veldig opptatt av at timing og evne til å lese motstander har betydning. Det finnes ikke en eneste kamsport der timing ikke er alfa og omega. Du kan være så sterk du vil og kunne fantastiske bevegelser, men det er null verdt om du ikke har god timing. Motstandere med langt enklere evner vil vinne forholdsvis greit over en person med dårlig timing. Dette viser seg godt i ekte kamper, enten det er boksing eller fekting eller fullkontakt karate m.m. I oppvisninger bare for å vise bevegelser en kan, kan en person imponere selv om vedkommende ikke har god timing (forutsatt at han skal holde oppvisning alene uten motstander).

 

I Risen var timing ekstremt viktig, og du døde kjapt om du prøvde å bare klikke i vilden sky. Det hadde et fantastisk kampsystem og fokuserte på det som er viktig i kamp. Det samme kan en ikke si om Skyrim, der kunne du snu ryggen til skjermen og klikke vilt samtidig som du snakket med noen om noe helt annet og likevel vinne kampene. Slikt er bare deprimerende og hvis Risen 2 er kommet ned på samme nivå, er det en skandale. Jeg tror ikke det er tilfelle og vil spille spillet selv før jeg dømmer. Har de syndet vil jeg kritisere hardt selv.

 

1. Jeg har prøvd svært mange rollespill, ingen like engasjerende som Skyrim. Hvorfor tror du man betegner Oblivion/Skyrim som noen av tidnenes rollespill? Ikke uten grunn, og jeg oppfatter nettopp de grunnene.

 

2. Det du sier om timing er både riktig og uriktig. Dette er et spill, ikke en simulator. Så man kan velge, om man vil at timingen skal være viktigst, eller utstyret og slåssmetodene/våpen etc. Skyrim har fokus på det sistnevnte. I virkeligheten kan jo en fyr i barings med lommekniv ta livet at en stor kar i rustning, bare han treffer akkurat riktig. Skyrim simulerer ikke dette, det simulerer at den sterkeste, eller den som har best slåssmetoder, vinner. Dette innebærer også timing, men ikke i like stor grad.

 

Dog er som sagt dette et spill, og prioritering om timing er det viktigste eller ikke blir bare personlig mening, Skyrim har muligens prioritert annerledes, men det funker svært bra.

 

Av og til er kanskje ikke det viktigste å time når man skal trykke på musa, men vite at man er overlegen, og at det skal være morsomt å slåss, det er det i skyrim.

 

Alle vet at man ikke bare kan sitte å trykke på venstre museknapp i Skyrim, med mindre man sitter på det beste av utstyr, eller beskjemper de enkleste fiender.

 

EDIT: Faktisk er timingen i Skyrim mer viktig enn jeg presisterer over her når jeg tenker meg om om hva jeg har opplevd i spillet. Dessuten, det jeg har sett hittil av Risen 2 ser ikke ut til å ha noe mer fokus på timing.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Etter min mening er Skyrim sitt kampsystem kanskje det dårligste jeg noensinne har prøvd. Det baserer seg nesten bare på hvilken level man er i de forskjellige skillsene og hvilket utstyr man har, og nesten ikke noe på hvor godt selve spilleren faktisk behersker kampsystemet.

 

Støtter fullt ut det casemodd sier om Risens kampsystem hvor timing er ekstremt viktig. I Risen kan man bli slaktet av i utgangspunktet langt svakere motstandere hvis man ikke behersker kampsystemet på en god måte. På en annen side kan man også klare å slå langt sterkere motstandere ved hjelp av god timing, noe som er ekstremt tilfredsstillende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Risen kan man bli slaktet av i utgangspunktet langt svakere motstandere hvis man ikke behersker kampsystemet på en god måte. På en annen side kan man også klare å slå langt sterkere motstandere ved hjelp av god timing, noe som er ekstremt tilfredsstillende.

I Risen kan du blokke deg gjennom hele spillet, og faktisk er alle en mesterblokkere fra starten av spillet for det er en så stor del av kampsystemet. For meg blir Risen utrolig kjedelig og statisk, og i tillegg har du target lock-in som tar vekk alt av dynamikk. Du er en av de som liker kampsystemet i Risen, og da blir du sikkert fornøyd med Risen 2 også. Jeg er mer avventende til kampssytemet fram til jeg får prøvd det selv, men det jeg har lest og sett lover ikke veldig bra.

Lenke til kommentar

Nesten alle spill (som har real time combat) har igrunn et dårlig kamp-system. Et av de beste i de siste årene, er Assassin's Creed sitt fekte-system. Det har svakheter, som at det er litt for basert på kontringer, men det har mange realistiske elementer, som at du ikke kutter sverdet gjennom motstanderen (dette er noe som irriterer meg i mange spill - fienden har rustning, men sverdet går gjennom hver gang, mens i AC spretter det tilbake eller sitter fast, selv når du gjør skade). Et annet spill som gjør fekting riktig, er Jedi Academy (og da spesielt Movie Battles 2 -modden).

 

Jeg har ikke vært imponert av noen av TES-spillene, eller noen av Gothic/Risen-spillene når det kommer til kamp-systemet. At det er basert på timing og blokking, gjør det ikke automagisk bra. En blanding av parreringen og dybden til Jedi Academy (inkludert 3 forskjellige fektestiler som du kan bytte mellom når du vil), sammen med realismen og kontringssystemet til Assassin's Creed, ville vært et steg i riktig retning.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva som er galt med kampsystemet i Skyrim, det er hittil det beste kampsystemet jeg noen gang har opplevd i et rollespill. Grunnen til kunne jeg skrivd mye om, men kort fortalt er det mye fordi det er utrolig og mer actionpreget og engasjerende enn andre spill, mye pga første persons vinkelen, samtidig ikke for vanskelig eller lett , mer enn nok avansert, og er alt annet enn et "MMO-system" som jeg synes gi for seg er langt i fra like engasjerende.

 

Kampsystemet til Skyrim er noe av det beste med hele spillet, og liker man ikke dette skjønner jeg gått at man misliker hele spillet, for da har man svært spesielle preferanser.

 

Skal ikke blande meg i krangelen, men bare så det er sagt en gang for alle: Det er ingen rpgs, (kanskje med delvis unntak av det Might and magic-spillet som ikke er strategi og som jeg ikke kommer på navnet til) som har fått til kamp med førstepersons synsvinkel. Det hører ene og alene hjemme i fps.

 

En annen utroooolig skuffende affære i Skyrims kampsystem er den komplette mangelen på spesifikk kropps-skade samt beregningsmodell for pilers flukt. At det er mulig å lage et så innholdsrikt, vakkert og variert spill og bortprioritere dette er rett og slett skandaløst. "Took an arrow in the knee" og alt det der - for ikke å snakke om opptil flere gjennom hodet, uten å la seg affisere nevneverdig av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter min mening er Skyrim sitt kampsystem kanskje det dårligste jeg noensinne har prøvd

 

Hate it or love it

 

Skal ikke blande meg i krangelen, men bare så det er sagt en gang for alle: Det er ingen rpgs, (kanskje med delvis unntak av det Might and magic-spillet som ikke er strategi og som jeg ikke kommer på navnet til) som har fått til kamp med førstepersons synsvinkel. Det hører ene og alene hjemme i fps

 

Tullprat, FP delen er blant annet grunnen til at Skyrim gruser andre spill, det gir en helt annen spillopplevelse, og Skyrim mesterer dette helt fint. Hadde det ikke gjort det ville det for all del ikke ligget til 95.22% hos gamerankings og hatt så mange fans.

 

Det dere nevner er negativt med Skyrim er nettopp det folk elsker, ikke rart dere befinner dere i 10% gruppen.

Lenke til kommentar

Jeg verken hater eller elsker skyrim sin kamp. Men jeg elsket gothic sin. Men gud som jeg elsket å vandre rundt i Gothic II, den koselige lille verdenen var helt fantastisk. Oblivion manglet helt sjel på dette, skyrim kanskje hakket i mer riktig retning. Men Gothic troner øverst her.

 

Fallout 1 og 2 er to av de beste Rpg spillene jeg har spilt. Kampsystemene her er egentlig ikke så bra, i den forstand at de krever lite taktikk. Sikt og skyt, men de er jækla underholdene likevel. Dette er eksempler på rpg spill som er veldig bra tiltross for at kampsystemet er sån passe. Å det er viktig med rolespill!!! det er ikke bare kampene som skal være bra. Det feiler Oblivion og Skyrim helt.

 

Det RPG spillet med best kamp, etter min egen smak, er Baldurs Gate spillene. Grunnen til dette er fokuset på gruppebasert, taktisk kamp. Er glad i Strategi spill også, derfor passer Baldurs gate sine kamper meg bra :)

 

Men smak og behag. Respekter hverandres meninger, aldri noe galt i å ha forskjellig smak :)

 

 

Til slutt. Spillet tråden gjelder for. Risen II. Håper så innmari at reviewene så langt, er av folk som aldri har spilt gothic før, å ikke "forstår" greia ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gothic 2 er helt klart det spillet som har best atmosfære. Landskapet og den sinnsvakt gode musikken som skifter når du beveger deg mellom de forskjellige områdene er helt i en klasse for seg selv. Jeg tror at det er kombinasjonen av de 2 som gjør det så spesielt.

 

Nå skal det dog sies at soundtracket til Risen også er meget bra, men det mangler litt av magien fra Gothic 2.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skal ikke blande meg i krangelen, men bare så det er sagt en gang for alle: Det er ingen rpgs, (kanskje med delvis unntak av det Might and magic-spillet som ikke er strategi og som jeg ikke kommer på navnet til) som har fått til kamp med førstepersons synsvinkel. Det hører ene og alene hjemme i fps.

 

Dark Messiah of Might & Magic? Utrolig bra for å være mest et sparkespill. :p Så tydelig at Ubisoft ikke klarte korruptere Arkane Studios fullstendig!

 

Tør ikke tenke på hvor mange orker som lå på bunnen av stup etter jeg hadde passert området. Rene Thunderlegs, jeg (skurken fra Drunken Master).

 

Den har også 1.5 høyere user score enn review score på metacritic, som alltid teller opp!

Lenke til kommentar

Skal ikke blande meg i krangelen, men bare så det er sagt en gang for alle: Det er ingen rpgs, (kanskje med delvis unntak av det Might and magic-spillet som ikke er strategi og som jeg ikke kommer på navnet til) som har fått til kamp med førstepersons synsvinkel. Det hører ene og alene hjemme i fps.

 

Dark Messiah of Might & Magic? Utrolig bra for å være mest et sparkespill. :p Så tydelig at Ubisoft ikke klarte korruptere Arkane Studios fullstendig!

 

Tør ikke tenke på hvor mange orker som lå på bunnen av stup etter jeg hadde passert området. Rene Thunderlegs, jeg (skurken fra Drunken Master).

 

Den har også 1.5 høyere user score enn review score på metacritic, som alltid teller opp!

Dark messiah var et latterlig artig spill, hadde faktisk en runde med det i januar. Synd at d aldri kom en oppfølger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...