Gå til innhold

Minecraft-skaper: – Bethesda saksøker oss (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å ikke kjøpe Skyrim er ikke et alternativ. Gleder meg for mye til det spillet ;)

 

Får heller sende brev til Bethesda og fortelle de hvor dumt vi synes det er. Kanskje nok slike brev gir en effekt...

 

Og effekten er "jeg liker ikke hva du gjør, men er fortsatt lojal kunde"? Høres ikke ut som noen positiv effekt.

 

Så lenge kunder kjøper vil ett selskap drive på som før. Kommer ikke til å kjøpe skyrim selv, mest fordi jeg syns Oblivion var kjedelig og platt. Kanskje med mods, men da må jeg først vente til mods kommer ut.

 

Tja, hva er alternativet da? Det er jo ikke utviklerene sin feil at eieren eller utgiveren ønsker å beskytte varemerket sitt (selv om dette er et par steinkast over streken), og det er utvikleren jeg ønsker å støtte ved å kjøpe spillet. Signaleffekten ved å kjøpe spillet er "Jeg liker spillet, lag mer av dette", mens signaleffekten av å ikke kjøpe spillet er veldig liten, og kan bety "Jeg liker ikke spillet" eller "Jeg liker ikke det dere gjorde mot Mojang". Hvordan skal utgiveren tolke at jeg ikke kjøper spillet?

 

Derfor er en direkte tilbakemelding mer matnyttig ;)

 

Tja, nå er utviklerne også eierne så det er nok deres feil. En bedrift er der for å tjene penger, alt annet er og blir sekundært. Hvordan mener du signaleffekten av å kjøpe spillet kan være markant mens det å ikke kjøpe det ikke vil ha noe å si? Hadde jeg fått slike brev i posten hadde jeg flirt hele veien til banken.

 

Fattern har ett greit ordtak når det gjelder valg "enten betyr alle stemmene mye, eller ingenting. Ingen stemmeseddel er mer verd enn de andre" Og det gjelder her og. Som sagt så kjøper jeg ikke Skyrim, men det er av andre grunner. At nok ett selskap er blåst i skallen får så være, de saksøker vel for bruken av ordene The og Elder.

 

Det blir som med underskriftskampanjer på internett, ingen bryr seg til syvende og sist fordi det har ingen effekt.

 

Hvordan utgiveren tolker det er opp til utgiveren, men om bunnlinjen ser god ut er det jo bare å kjøre på i kjent og gammel stil.

 

De vil prøve det for retten isbilen? De har jo allerede bedt om erstatning hvis ikke blir dras han for retten. Da er man ikke ute etter en avgjørelse, men penger.

Lenke til kommentar

 

 

Tja, nå er utviklerne også eierne så det er nok deres feil. En bedrift er der for å tjene penger, alt annet er og blir sekundært. Hvordan mener du signaleffekten av å kjøpe spillet kan være markant mens det å ikke kjøpe det ikke vil ha noe å si? Hadde jeg fått slike brev i posten hadde jeg flirt hele veien til banken.

 

Fattern har ett greit ordtak når det gjelder valg "enten betyr alle stemmene mye, eller ingenting. Ingen stemmeseddel er mer verd enn de andre" Og det gjelder her og. Som sagt så kjøper jeg ikke Skyrim, men det er av andre grunner. At nok ett selskap er blåst i skallen får så være, de saksøker vel for bruken av ordene The og Elder.

 

Det blir som med underskriftskampanjer på internett, ingen bryr seg til syvende og sist fordi det har ingen effekt.

 

Hvordan utgiveren tolker det er opp til utgiveren, men om bunnlinjen ser god ut er det jo bare å kjøre på i kjent og gammel stil.

 

 

(Klipper ut litt for å ikke fylle opp hele siden her.)

 

Forskjellen på signaleffekten er vel fordi et salg er et salg, mens et tapt salg kunne like godt være et salg som ikke var aktuelt i utgangspunktet. Det ble sikkert veldig utydelig, men det er essensen i begrunnelsen min.

 

Hvis jeg kjøper spillet (noe jeg kommer til å gjøre) er det et signal om at jeg enten liker spillet eller tror jeg kommer til å like det. Det er veldig få som kjøper spill de ikke tror de kommer til å like kun for å støtte en utgiver.

 

Hvis jeg lar være å kjøpe spillet kan det være av veldig mange ulike grunner. Hva utgiveren velger å tro er grunnen kan jeg selvfølgelig ikke svare på, men sannsynligheten er at enten liker jeg ikke spillet/genren, jeg foretrekker et annet spill, jeg liker ikke spill i det hele tatt eller så har jeg andre økonomiske prioriteter.

 

Derfor mener jeg det er forskjell på tydeligheten i signaleffekten ved å kjøpe spillet kontra å ikke kjøpe det.

 

Underskriftskampanjer er jeg enig i at er lite effektive, men krever veldig lite arbeid av hver enkelt deltaker. Om det ikke forårsaker endringer hos selskapet, så får de i alle fall et intrykk av kundemassens holdninger til hva selskapet foretar seg. Det bør bety noe for fremtiden selv om de tjener gode penger på kundenes dobbeltmoral (i mangel på et bedre ord) akkurat nå.

Lenke til kommentar

Eg kan ikkje sjå for meg at ZeniMax kjem til å vinne fram i ein rettsak - det vert i så fall opp til dei å overtyde ein eventuell jury om at det eksisterer ei reell sjanse for at nokon faktisk kan verte forvirra og kjøpe feil papirrullar.

 

Siden ingen andre enn dei som skriv pressemeldingar nyttar heile TES-navnet når det refererast til spela, vert nok det ei utfordring.

Lenke til kommentar

Ganske tåpelig søksmål, men de forsøker vel å ta vare på et merke de har brukt tid på å bygge opp. Likevel et litt for generisk ord, hadde skjønt det om det var snakk om Pretty Old Scrolls: Tomorrowind.

 

Når 11.11.11 kommer tror jeg uansett det her er glemt, og folk leiter etter sin første drage å slakte.

Lenke til kommentar

Er nok det advokaten tenkjer, men eg er ikkje sikker på om vedkommende kalkulerte med at Notch skulle ta bilete av dokumentet og tweete det, så ei samla spelpresse snappa opp saken.

Trur kanskje òg dei undervurderer Mojang litt. Dette er ikkje eit blåaugd indiestudio som lev av kjærleik og sponplater, og dei kjem neppe til å gje etter for bølleåtferd - då må ZeniMax anten ta dei til retten (og tape), eller sjølv gje seg.

 

No har det gått frå ivaretaking av eit varemerke (som dei fleste med tunge varemerke driv med) til ein potensiell PR-katastrofe, og det har sikkert ZeniMax òg fått med seg.

Lenke til kommentar

Hva er med med folk denne tiden og skal rope rundt verden om en så liten sak,

Who cares Minecraft kommer til og gå i samme båt når de lager sitt eget merke ,

Det stor er bare sån det er , kun stort ett pr rop

 

Og ikke skyld på Gamer sine folk, de må jo og tjene penger på historier

Lenke til kommentar

Liten sak? I spillverdenen er vel dette ganske vesentlig siden saken gjelder to veldig kjente selskaper og i tillegg er nokså "utrolig".

 

Hvis McDonalds hadde saksøkt alle som brukte "Mc" i navnet sitt, hadde det blitt en stor nyhetssak i "normale" aviser.

 

edit: skrev en litt bedre setning

Endret av Error
Lenke til kommentar

Hvis McDonalds hadde saksøkt alle som brukte "Mc" i navnet sitt, hadde det blitt en stor nyhetssak i "normale" aviser.

Litt OT, men.. hvis!? :)

http://en.wikipedia.org/wiki/McDonald's_legal_cases

 

OG - McDonalds mener faktisk de "eier" alle navn som begynner på Mc. Som i den fantastiske historien der de saksøkte ei 19 år gammel jente som drev med veldedighet.. http://www.dailyfinance.com/blog/2010/01/17/teens-charity-name-draws-the-mcire-of-mcdonalds/

 

Så.. ikke kødd med noe som kan minne om et varemerke uten å forvente konsekvenser :thumbup:

 

Når det er sagt har jeg ikke sympati for verken Bethesda eller McD, jeg tror folk skjønner forskjellen. Men Skyrim blir fett, nuggets er godt, og verden er kynisk. Og noe må jo advokater ha å pusle med også, stakkars.

Lenke til kommentar

Dere burde skrive at det er Bethesda Softworks som står bak, og ikke studiet, Bethesda Game Studios, som er en del av selskapet. Når dere velger å skrive en artikkel på denne måten får dere det til å virke som om det er Todd Howard og karene som lager Skyrim som saksøker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Første jeg tenkte på når jeg leste Scrolls var Skyrim. Jeg skjønner at de saksøker fordi merket kan bli misforstått. Slik at reklame for "Elder Scrolls" gir den vanlige "Scrolls" salg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...