Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (1 minutt siden):

:D

verre å "undertenke"

jeg liker å få belyst tingen, smått eller store issues :D

De "små issues" er som sagt at batterier ikke har godt av å ligge lenge på 100% eller 0%. Det er også en faktor at varme senker levetiden, så hurtig opp eller utlading vil senke levetiden, men dette får du ikke styrt på en enkel powerbank i praksis. Om du skal lade fra 75% til 100% først har ingenting å si i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

spm. om powerbank

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektronikk/tilbehor-for-nettbrett-og-mobiler/batterier-og-powerbanks/powerbank-025111/

står "lades før første gangs bruk"

er fire indikator-dioder og tre av de lyser "rett ut av esken", hvilket betyr 50%-75% kapasitet.

er det "sunt" å lade allerede nå, eller vente til den er lavere?

Batteriet har best av å være nær 50%, eller mellom 20% og 80% sånn cirka. Å lade til 100% for så å lagre den lenge tid er litt uheldig om en vil ha best mulig levetid.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (12 minutter siden):

Å lade til 100% for så å lagre den lenge tid er litt uheldig om en vil ha best mulig levetid.

takker, er det som brått kunne blitt scenario her hos meg. Skal ikke bruke p-banken til å lade opp smart-telefon, nettbrett eller annet strømslukende som tømmer den fort.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Mine to batteribanker lå fulladet i et år. Funker som bare det dem. Ingen grunn til å lage noen stor diskusjon rundt dette. Det har liten betydning hvordan du bruker den. Den koster 99 kroner. Hva så om den skulle ta kvelden om et år?

joda joda, har oppfattet budskapet ditt.

forøvrig kostet den meg bare 49 kr. siden jeg fikk en bonussjekk på 50. kr. her om dagen som jeg brukte. :D

men man kan liksom ikke bli vørsløs og likegyldig av den grunn :grin2:

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

joda joda, har oppfattet budskapet ditt.

forøvrig kostet den meg bare 49 kr. siden jeg fikk en bonussjekk på 50. kr. her om dagen som jeg brukte. :D

men man kan liksom ikke bli vørsløs og likegyldig av den grunn :grin2:

Du er ikke vørsløs selv om du lader denne helt opp første gangen (eller ikke). Hvis du mener DET er å være vørsløs så hadde jeg begynt å gå barbent i frykt for å slite ut skosålene. :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (10 minutter siden):

Er "alle" mobiladere av lik spenningskvalitet? Skulle hatt en usb-c med ganske mange uttak, og de blir fort grisedyre med PD. 

 

Mottar også forslag med stor takk. ☺️

Det er forskjeller ja. Kjøp annerkjent merke så er du sikker. Ja PD ladere av god kvalitet er dyre. Kommer litt ann på hvor mange watt du krever den skal levere også. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Er "alle" mobiladere av lik spenningskvalitet? Skulle hatt en usb-c med ganske mange uttak, og de blir fort grisedyre med PD. 

 

Mottar også forslag med stor takk. ☺️

Hva er grisedyrt for deg da? Jeg kjøpte nylig en med 3 USB-C uttak og en USB-A som støtter 140W på USB-C og maks 270W totalt. Kostet 1500 kroner, men da har jeg strøm nok til "alt" i overskuelig fremtid. Ugreen er et seriøst merke som er relativt rimelige.

Lenke til kommentar

UGreen er bra ja. Det er Satechi også. Selges på Eplehuset blandt annet. Jeg har 3 stk Satechi PD ladere. En på 105W med 2 stk. USB-C og 2 stk. USB-A. Så har jeg 2 stk. 165W med 4 stk. USB-C på hver. 

Satechi 165W med 4 stk. USB-C koster ca. 1200 kroner. 

jeg ville ikke kjøpt slike ladere på Europris/Biltema etc. jeg har ikke noe grunnlag for å si at disse evt. er dårlige, men har sett en del tester av disse PD laderne angpende effektivitet og hvordan dem fungerer til å kunne foreløpig fastslå at det er de dyrere merkene som utmerker seg. 

Slike typer ladere ville jeg ikke kjøpt på steder som AliExpress, så sant du ikke spesifikt kjøper fra uGreen sin egen butikk der, eller et annet kjent merke. Baseus er også et kjent merke. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 timer siden):

jeg ville ikke kjøpt slike ladere på Europris/Biltema etc. jeg har ikke noe grunnlag for å si at disse evt. er dårlige, men har sett en del tester av disse PD laderne angpende effektivitet og hvordan dem fungerer til å kunne foreløpig fastslå at det er de dyrere merkene som utmerker seg. 

Slike typer ladere ville jeg ikke kjøpt på steder som AliExpress, så sant du ikke spesifikt kjøper fra uGreen sin egen butikk der, eller et annet kjent merke. Baseus er også et kjent merke. 

Man bør holde seg unna europris/biltema og til dels også clas ohlson/kjell&company/netonnet+++. De tre siste er mer sammenlignbare med AliExpress egentlig, men AliExpress har mer utvalg i bunnen og toppen av skalaen. Du finner mye mer dritt og du finner også dyre premium-merker (eksempelvis Anker) på AliExpress. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 10.12.2023 den 6:39 PM):

Hva er grisedyrt for deg da? Jeg kjøpte nylig en med 3 USB-C uttak og en USB-A som støtter 140W på USB-C og maks 270W totalt. Kostet 1500 kroner, men da har jeg strøm nok til "alt" i overskuelig fremtid. Ugreen er et seriøst merke som er relativt rimelige.

Syns jo det er en relativt stiv pris. Jeg trenger ikke noe særlig effekt, bare nok utganger. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Syns jo det er en relativt stiv pris. Jeg trenger ikke noe særlig effekt, bare nok utganger. 

USB-C er den nye standarden. Takk gud for det. Så en skikkelig USB-C PD lader er jo en god invistering. Slike PD ladere med riktig kabel "snakker" mer med telefonen og det du lader opp for å gjøre ladingen mer effektiv. 

Siden du ikke trenger så mye effekt, så kjøp deg en vanlig USB-A lader som gir 5V og maks 2.4A. Slike ladere får du kjøpt med opp mot 40-50. Utganger på 200W ish for rundt 500 kroner på AliExpress. 

Merk at dette er "dumme" ladere. Du plugger den inn i telefonen eller det du skal lade og den gir 5V og maks 2.4A. Den vil aldri gi mer enn 5V. 

En USB-C PD lader kan gi opp mot 20V og vil lade enhver enhet du plugger inn som bar USB-C port best og raskest mulig. 

Jeg har en 165W USB-C PD GaN lader på jobben med fire uttganger og en på kontoret hjemme. Så har jeg en 105W lader i viduskarmen i stuen med 3 USB-C og to USB-A utganger for lading av iPad, mobil, etc. 

Det fine med disse laderene er at dem sjelden vil pøse ut maks effekt da feks. En iPhone og en iPad som lader samtidig ikke trekker mer enn rundt maks 50W. Dette er under halvparten av hva den er ratet for og den går derfor ikke varm. Den er derfor tryggere i bruk enn en kjip USB-A vegglader som pøser ut maks strøm av hva den er ratet for hele tiden. 

en skikkelig USB-C PD lader ser jeg derfor på som en invistering i dag. Kjøper du en som er litt dyr og kraftig så er det jo nørmest en engangsinvistering. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...