Gå til innhold

Er dette Nokias største eks-hemmelighet?


Anbefalte innlegg

Tror dere missforstår. Akkurat som Engadget gjorde.

 

MeeGo er ikke død og forlatt, Nokia vil støtte N9 fullt ut det neste året. Og MeeGo vil bli brukt som en eksperimental plattform videre.

 

MeeGo er en del av planen Elop la fram til investorene som skal brukes videre de neste årene. Den har ikke blitt endret.

 

For dere som er bekymret for mangelen på apps, så kan N9 kjøre Android apps og installere .deb filer. :thumbup:

 

Jeg kjøper en N9 i september, på grunn av åpenhet, intuitiv UI, apps, gratis navigasjon, kamera, bra nettleser, ekstrem god multitasking, integrert twitter, skype, flickr og facebook.

 

 

 

Denne telefonen vil bli støttet av the community HVIS Nokia forlater den, MeeGo er jo tross alt open source.

 

 

Enig! Skal mye til for at jeg ikke kjøper N9. Den skal være sort,og jeg tror jeg kaller den "black beauty" heller enn "sexy sombie"...

 

Den har vistnok støtte for fm-rx/tx,så da får vi nok fm sender også etterhvert :thumbup:http://shootspeak.com/2011/06/24/nokia-n9-extra-facts-tidbits-updates/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja de er påvei... det tar bare veldig laaang tid :-/ for de har klart det før og klarer det denne gangen også. Det eneste som kan sette en stopper for det er at windows ikke er bra og enkelt nok for den vanlige forbruker, men den som venter får se!

(men jeg får min del holder meg til android en god stund til :-) )

Lenke til kommentar

Man bør ikke forveksle "åpent" og "tomt".

 

Man bør ikke forveksle å vise fram ignorans med å være morsom.

 

På min nå pensjonerte N900 har jeg OpenOffice.org i stedet for en liten kjøpeapp for å vise doc-filer.

Jeg har tegneprogram hvor børsten lager forskjellig strek avhengig av hvor mye trykk jeg legger på den. Jeg kan åpne og manipulere PSD og PDF-filer. Jeg kan bruke mobiltelefonen min som FTP-, SAMBA-, HTTP-server med PHP-støtte. Jeg kan kjøre et annet operativsystem virtualisert oppå det andre, med dertil tilhørende programutvalg. Dette er hva telefonen kan gjøre nå, etter at kun én modell er solgt på markedet, og med svært begrenset brukerbase. Jeg hørte at de brukte én dag på å portere Angry Birds til plattformen, og Opera Mobile ble portert av frivillige Opera-ansatte i løpet av ei helg. En rekke annen programvare har blitt portert fra Linux til MeeGo av vanlige folk - ikke små søte apps men programmer som folk faktisk har bruk for. Maemo og MeeGo er gode plattformer for utviklere - selv om Nokia sier man skal holde seg unna.

 

På min nye Android-telefon har jeg masse bittesmå lekeprogrammer som kan gjøre en bitteliten ting hver og viser en reklame på deler av skjermen. Å, wow, så mye bedre. Nei. Android er ikke det spøtt bedre. Og jeg har brukt begge i en stund nå.

 

Hvilket økosystem er "tomt"? Ikke GNU/Linux. Maemo og MeeGo har masse synergieffekter med andre økosystemer, mens Windows Phone 7, IOS og Android til en viss grad forsøker å blokkere for slike synergieffekter.

 

Derfor er det synd at disse åpne systemene ikke har klart å skape seg et lite fotfeste i mobilverden, for det har mange fordeler for utviklere og brukere, der de andre systemene kun har fordeler for økosystem-eierne.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

At N900 kan gjøre alt det er jo imponerende. Problemet med community made apps er vel den dagen "Tommy" slutter å fikse bugs og oppdateringer for angry birds fordi dama vil at han skal tilbringe mer tid med henne/barna, så sitter man der.

Frivillighetsarbeid engasjerer ikke i lengden, slik en betalt jobb gjør.

Lenke til kommentar

Ja, og man skal ikke stikke under en stol at for N900 er det langt mer avhengig av frivillighetsarbeide enn hva man er vant til fra andre systemer. Nokia har på ingen måte imponert med sin innsats, og det forventes vel enda mindre etterhvert som de bygger ned MeeGo-avdelingene.

 

That said, fordelen er jo at bugs og oppdateringer vil gjøres "upstream", til selve Linux-programvaren, og i utgangspunktet skal "Tommy" bare rekompilere den for MeeGo, ikke fikse bugsa selv.

 

Nå er det ikke all Linux-programvare som i utgangspunktet er kompilert med støtte for ARM-plattformen. Igjen synd at det stopper nå, for neste prototypene til neste generasjon hadde Intel-prosessor - noe som ville åpnet opp for enda bredere tilgang på eksisterende programvare.

 

Jeg er ikke nødvendigvis noen stor forkjemper for Linux, heller. Jeg kunne tenkt meg at de scrappa Windows Phone og heller porterte/tilpasset Windows 8 til mobile plattformer. Jeg liker først og fremst å ha fullverdige operativsystemer med full tilgang til allerede eksisterende programvare, også på mobile enheter. Fart apps kan jeg klare meg uten.

Lenke til kommentar

Hei dere

 

Vi er glade for det store engasjementet som vises her i forhold til Nokia N9 og MeeGo.

Mange gode og konstruktive kommentarer. Spesielt takk til HaugMedia for en god oppsummering

 

sgiga ønsker en kommentar fra Nokia Norge i forhold til om vi fører kunder bak lyset.

Vi er de første til å beklage dersom det skulle oppleves på denne måten. Vi ønsker selvfølgelig ikke å føre våre kunder bak lyset. I en artikkel er det ikke alltid hele buskapet kommer på trykk, så jeg skal forsøke å gi et mer utfyllende svar her

 

Vi har helt siden lanseringen av samarbeidet med Microsoft den 11.februar i år vært tydelige på at Windows Phone vil bli vårt primære smarttelefon OS på lengre sikt. Samtidig gjør vi store investeringer på Symbian platformen på kort sikt (les flere år) hvor Symbian Anna er den første store oppdateringen i rekken av flere i tiden fremover. Vi har godt over 200 millioner Symbian brukere dere ute, som vil få gleden av oppdateringene og supporten vi gir Symbian minst til 2016.

Vi sa også i februar i år at det vil komme et MeeGo basert produkt fra Nokia i løpet av 2011, altså N9 som nå er lansert.

Samtidig kommuniserte vi at MeeGo satsingen blir flyttet til vår Future Distruption organisasjon/strategi, som har ansvaret for å se på nye teknologier og utvikling av neste generasjons telefoner.

Nokia N9 er en del av denne organisasjonen.

Med N9 skaper vi innovasjon på flere områder, og dette kommer vi til å bruke videre i utviklingen av neste generasjon produkter fra Nokia:

 

1. Qt. Qt-rammeverket er nøkkelen her og spiller en vesentlig rolle i dette. N9 er ikke "bare" et MeeGo+Harmattan produkt, men det er en Qt-telefon. Brukergrensesnitt, apps etc i N9 er utviklet i Qt. Samtidig har vi offentligjort at Qt kommer til å spille en svært viktig rolle i vår "Next Billion" strategi, som skal gi den neste milliarden mennesker i verden tilgang til mobilt internett med fantastisk brukeropplevelse til lavere pris enn det vi ser i dag. Dette gir en utrlolig stor mulighet for utviklere som allerede nå utvikler apps i Qt for Symbian og N9, til å nå ut til et vannvittig stort publikum i fremtiden

 

2. UI/UX - N9's enkle, naturlige, og nyskapende Swipe-grensesnitt vil leve videre i kommende produkter

 

3. Det industrielle, tidløse og elegante designet + hardware kvaliteten Nokia N9 introduserer vil leve videre i kommende produkter

 

+++

 

Til syvende og sist bør ikke diskusjon rundt N9 handle om MeeGo, men om at vi har skapt en ny, spennede Nokia smarttelefon som imponerer (de fleste), og som mange vil verdsette for det den kan tilby, i alt fra design, hardware, kvalitets-apps og brukergrensenitt. Vi tror brukerne av N9 vil bli svært fornøyde og tilfredse over følelsen bruken av denne telefonen gir.

Så skal vi sørge for at support i forhold til oppdateringer etc kommer i tiden fremover

 

En ting er i alle fall sikkert, i denne bransjen endrer fremtiden seg raskt...

 

Mvh

Bjørn Egil Brekke

Produktsjef

Nokia Norge

Lenke til kommentar

Noe av det relevanter er å spørre seg om det er plass til så mange smartphone-os i markedet:

 

Android

ios

Meego

Symbian

Windows Mobile

 

Tenker særlig på app-utvikling, kompatibilitet platformene i mellom o.l.

 

Personlig har jeg ikke brukt nokia som primærtelefon på mange år, jeg har ikke orket det elendige symbian-OSet på sånn som e71 o.l. Håper for Nokias del at Meego er bra, men jeg akter IKKE å kjøpe en N9 bare for å se om det tilfeldigvis knuser Droid...

Lenke til kommentar

Alltid flott med denne typen svar ovenifra! :)

 

[...]

Til syvende og sist bør ikke diskusjon rundt N9 handle om MeeGo, men om at vi har skapt en ny, spennede Nokia smarttelefon som imponerer (de fleste), og som mange vil verdsette for det den kan tilby, i alt fra design, hardware, kvalitets-apps og brukergrensenitt.

Det er her jeg tror dere bommer. En smartmobile er ikke lenger bare hardware og utførelse. Selvfølgelig handler det om MeeGo da det i stor grad er OS-et og apparatet rundt (utviklere av applikasjoner) som gjør en smarttelefon.

 

Med de vibbene man får fra Nokia angående satsingen på MeeGo, uavhengig av N9s suksess, så må jeg bare si meg enig med de som spår dens død for folk flest. Det er veldig synd da jeg personlig har ventet på denne telefonen siden jeg så N8. Dere hadde sjansen til å lage en telefon som glir inn i et Linux-økosystem med enkel administrering og synkronisering. Det var mye potensiale, men dessverre er det (såvidt jeg har skjønt) blitt kuttet på en del av N8s mest praktiske funksjoner og alle potensielle utviklere (de var det nemlig ganske mange av!) har fått klar beskjed om at det ikke er noen fremtid i å utvikle for MeeGo (hvertfall hvis man hadde Nokia-brukere i hodet og i overskuelig fremtid).

 

Det er rett og slett veldig synd det som blir gjort med MeeGo! Windows phone kan bli et greit alternativ, men jeg tror aldri det vil ligge i tet og innovere.

Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at Nokia satser på Symbian Anna og MeeGo.

Dette er produkter som mest trolig vil ha sitt store gjennombrudd i utviklingsland, der lav pris er alfa og omega. Den vanlige forbruker på gata i India eller Zimbabwe har hverken råd til dyre smarttelefoner (Android/WP7/iOS), og har heller ikke et abbonement med 1000GB nettbruk inkludert, så vedkommende vil aldri på utnyttet en telefon som er verdt alt mellom 1 til 6 månedslønn.

 

Problemet til Nokia er i land der smarttelefoner er noe alle har, selv om de med sine meget begrensede kunnskaper kun utnytter 10-15% av telefonens potensiale. Folk har god råd, og vil ikke bli ansett som teknologi dinosaurer ved å gå rundt med en telefon med taster.

 

Min første telefon var en Nokia, og Nokia var milevis foran alle andre i teknologi og design. Husker enda den reklamen med den norske gutten som går seg vill i marokko, blir stoppet av noen politimenn, og bruker sin Nokia til å oversette for seg. Gjett om jeg gledet meg til den teknologien skulle komme. Men den kom aldri. Starten på en rekke skuffelser.

 

Mitt råd til Nokia Norge.. Start reklamekampanjene allerede nå. dere må engasjere folket hvis dere vil lykkes. Dere må dele ut Nokia telefoner med WP7 gratis til bedrifter med et Windows miljø (exchange, sharepoint) og som har over 400 ansatte. Sett det opp for dem, la dem bruke det. Før dere vet ordet av det, har de kjøpt den samme telefonen til sin sønn/datter/kone/mann/samboer. Spre ordet. IKKE VENT PÅ KUNDENE, DE KOMMER ALDRI I VERDEN TIL Å KOMME TIL DERE, DERE MÅ GÅ TIL DEM!!!

Tida da Nokia kunne selge en design telefon til 12000kr er over. Dere er rett og slett ikke "in" lenger.

 

Start her.. Alle vi som engasjerer oss, burde få mulighet til å være de første som kan kjøpe/teste Nokia Sea Ray;)

 

Engadget har en in-depth review av WP 7.5 idag på sin hjemmeside. Anmelderen hadde ikke mye negativt å si om telefonen. Hvorfor har Microsoft sendt dem en telefon med en pre release versjon av WP? For å kunne få viktige tilbakemeldinger, og fikse dette før eller straks etter at mango lanseres. Microsoft, i motsetning til Apple, hører på tilbakemeldingene fra forbrukerne. Isteden for å si at Copy paste er noe du ikke trenger, så sier de at de skal fikse det så snart de kan (5 mnd etter release var det fikset).

WP7 har potensiale, men det er fortsatt status å ha iphone. Jeg for min del, etter 4 års bruk av iphone, er dritt lei det samme gamle UI. Bare vent i noen få år, så har flere gått lei.

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar

Det viktigste for Nokia må jo være å få utnyttet den enorme databasen som ligger i Ovi-Store videre. Ovi Store er jo en stor suksess og øker for hver dag i omfang og utvalg..

Det er ikke en selvfølge for alle OS og det er langt fra mulig å bygge opp på en dag.. Her bør Nokia rette sitt fokus.

 

Ref. innlegget til Bjørn Egil over; er det så mye som 200 millioner Symbian brukere ?? Det høres helt syyykt mye ut :whistle:

Lenke til kommentar

Setter veldig pris på det utfyllende svarer representanten for Nokia Norge kommer med her. Blir med en gang mer betryggende med tanke på at den skal bli fulgt opp og få oppdateringer fremover.

 

Milepælen for meg blir prisen. Å legger den seg et sted rundt Xperia Arc, play og HTC Desire HD (3500-4900) så blir dette min avtager for den trofaste sliteren N95 GB.

 

Kan det være så lenge til vi får hvite prisen her i Norge? Og jeg håper for all del at denne mobilen er å få kjøpt med Telenor ring kontant og bare abo..

Lenke til kommentar

Noe av det relevanter er å spørre seg om det er plass til så mange smartphone-os i markedet:

 

Android

ios

Meego

Symbian

Windows Mobile

 

Tenker særlig på app-utvikling, kompatibilitet platformene i mellom o.l.

 

Personlig har jeg ikke brukt nokia som primærtelefon på mange år, jeg har ikke orket det elendige symbian-OSet på sånn som e71 o.l. Håper for Nokias del at Meego er bra, men jeg akter IKKE å kjøpe en N9 bare for å se om det tilfeldigvis knuser Droid...

Med symbian og meego så holder det med Qt, med små endringer for hver av plattformene.

 

Man har mono som skal støtte iphone/android.

 

Så med slike kryssplattformløsninger tror jeg man kan fint ha mange plattformer uten at det skal gå utover antall applikasjoner.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så synes jeg Brekke ikke kommed noe info vi ikke viste fra før. Som det allerde ble sagt litt lenger opp, så hjelper det ikke de som kjøper seg N9 at den skal brukes/blir brukt til utvikling av andre systemer. Den logiske konklusjonen av dette er og blir at for den vanlige forbruker er N9 et blindspor.

 

Når det er sagt, så er N9 nermest komplett, den har "alt" av nødvendig hardware og ikke minst software allerede "out of the box". Dette i motsetning til andre alternativer.

 

Men hva vet jeg, WP blir sikkert bra det og, men helt uforståelig er det at Nokia ikke smir mens jernet er varmt, når de omsider har laget noe som alle liker. Totalt høl i hodet og irriterende rett og slett. Når man er så dum/arrogant så fortjener man ikke suksess.

Lenke til kommentar

Jeg er i alle fall ikke i tvil om at Nokia VAR på rett spor - med å fase Symbian-utviklerene over på Qt sånn at MeeGo kunne smertefritt overta for Symbian på sikt, ovenfra og ned. Den strategien har fullstendig raknet siden Symbian-utvikling er død NÅ - utviklere rømmer i hopetall fra plattformen, og fra Nokia internt. Noe sent forsøker Nokia å redde den forespeilte symbiosen med å innføre Qt på S40 for sin potensielle "next billion". Symbian-utviklere tror ikke på S40 og Linux-utviklere tror ikke på MeeGo. Windows Mobile + Windows Phone 7 har altså en total markedsandel på under 4%, så der har det aldri vært noen som trodde på noe. Dermed er det ingen som tror på noe av det som finnes hos Nokia.

 

Dette gjenspeiles på børsen, der firmaet har tapt seg over 50% siden 9. februar (suicide letter leak).

 

Jeg har sympati for deg, Brekke, som må holde oppe optimismen under en så åpenbart ødeleggende ledelse.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...