Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe harddisk, hvilken er best av disse ;

 

Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 16MB 7200RPM

 

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

 

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

 

Takk :)

 

Slik jeg ser det, er Samsungen best. Det er fordi jeg setter støy som den viktigste faktoren. Jeg hater støy og de er virkelig stille de Samsung diskene. Ellers opplever jeg at de er vesentlig kjøligere enn andre merker. Dette i seg selv er ikke en god nok grunn til å velge en annen disk, fordi disker kan fint operere på 60 grader driftstemp.

 

Seagate Barracuda har jeg hatt 4 stk av og de har vært raske, men støyer vesentlig mer. WD har jeg ingen erfaring med annet enn Raptorene, og jeg hadde 2 av de som tok kvelden rett etter hverandre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

nå har jeg noe å fortelle i alle fall...

 

Min Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM går som en klokke, men er litt varmere enn de andre diskene. gått siden mars 06

 

 

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM ble sendt inn her om dagen pga. den spant ujenvt (lagde ulyd) eller har den vært ok og kald

 

MIn Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM går som en klokke. er å anbefale. ,)

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestemt meg, jeg SKAL ha ny disk.

Er så dritt lei av å ha lite plass, har en 250 gb

disk nå og den har 2 gb ledig plass :(

Og den skal være 7200 rpm, 3.5 ", 500 GB og S-ATA.

Står og faller mellom disse to her nå.

Heller litt mot Samsung`en etter hva jeg har hørt før,

men er det noen som har erfaringer eller råd rundt

kjøp av en slik disk, blir jeg veldig glad :)

 

Western Digital Caviar SE16 500 GB S-ATA

 

Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA

Lenke til kommentar

Jeg siterer fra en annen tråd:

Hvis varmeutvikling og støy er viktigere så velger man heller WD GreenPower 1TB. Samsung faller altså litt mellom to stoler.

På varmeutvikling stemmer det fint, men min helt nye WD GP 1TB er faktisk en av de mest støyende diskene tilkoblet maskinen min under last. Når den er idle høres den selvsagt ikke, men nå som den har 1MB/s torrenttrafikk opp og ned lager den hele tiden knirke og knatrelyder som kraftig overdøver de åtte eller ni andre diskene i maskinen hvor T166 og T133 diskene fra Samsung er stillest.

 

Når det gjelder varmeutvikling hadde faktisk WD-disken uten kjøling omtrent samme temperaturen målt ved fingermåling som en T7k250 bak en 500 RPM 120mm vifte etter at WD-disken hadde blitt kryptert i åtte timer og så fått overført 200 GB fra T7k250-disken.

Jeg har nå flyttet omkring en del data, kryptert en del disker og hele tiden hatt stor torrenttrafikk til forskjellige disker og jeg hører desverre klart når WD-disken gjør noe veldig ikke-sekvensielt da den lager knatrelyder som de andre ikke gjør. Det blir nok enda fem år til neste gang jeg satser på en WD-disk slik det er siden forige gang.

Lenke til kommentar
Jeg siterer fra en annen tråd:
Hvis varmeutvikling og støy er viktigere så velger man heller WD GreenPower 1TB. Samsung faller altså litt mellom to stoler.

På varmeutvikling stemmer det fint, men min helt nye WD GP 1TB er faktisk en av de mest støyende diskene tilkoblet maskinen min under last. Når den er idle høres den selvsagt ikke, men nå som den har 1MB/s torrenttrafikk opp og ned lager den hele tiden knirke og knatrelyder som kraftig overdøver de åtte eller ni andre diskene i maskinen hvor T166 og T133 diskene fra Samsung er stillest.

 

Når det gjelder varmeutvikling hadde faktisk WD-disken uten kjøling omtrent samme temperaturen målt ved fingermåling som en T7k250 bak en 500 RPM 120mm vifte etter at WD-disken hadde blitt kryptert i åtte timer og så fått overført 200 GB fra T7k250-disken.

Jeg har nå flyttet omkring en del data, kryptert en del disker og hele tiden hatt stor torrenttrafikk til forskjellige disker og jeg hører dessverre klart når WD-disken gjør noe veldig ikke-sekvensielt da den lager knatrelyder som de andre ikke gjør. Det blir nok enda fem år til neste gang jeg satser på en WD-disk slik det er siden forige gang.

For min del syns jeg det høres ut som Samsung er det beste valget, så blir nok Samsung denne gang for min del, med mindre noen kommer med veldig overbevisende taler for WD her da :)

 

Vet at det finnes mange som sverger til WD og har masse av disse diskene i sine servere osv, så jeg tviler nok på at WD lager dritt disker.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg oppdaget til min store skuffelse at min Maxtor Maxline III 250 GB harddisk er full. Jeg har derfor bestemt meg for å invistere i en ny harddisk, eller to.

 

Jeg er veldig usikker på om jeg skal velge to harddisker a 250 GB hver, eller om jeg skal gå for en på 500 GB. Kjører jeg to harddisker vil vel pc-en jobbe litt raskere om den kan lese filer fra to forskjellige harddisker samtidig, eller? Jeg regner med jeg blir å bruke den ene primært til musikk/video, og den andre til programvare.

 

Er det noen som kan forklare meg fordeler og ulemper med å kjøre en stor mot å kjøre to små? Eventuelt litt om i hvilke situasjoner man velger to kontra en eller motsatt.

 

Kjører man en harddisk er man i hvert fall sikker på å miste alt når harddisken først ryker.

 

Jeg tror ikke jeg vil overstige 1 500,- kroner når jeg bestiller nye disker. Når det gjelder støy så foretrekker jeg stille harddisker, men at de er lydløse er ikke et veldig nødvendig krav.

 

En annen ting, hvordan vil det fungere å installere programvare på harddisk, og deretter flytte den i en annen pc? vil man kunne bruke programmene, eller vil det ikke fungere pga. manglende registerfiler? Jeg husker at jeg og en kompis av meg slet litt med noe lignende for noen år siden, men jeg klarer ikke huske hva det var vi holdt på med.

 

Takker for svar. :)

 

Edit: Ifølge Komplett.no støtter hovedkortet mitt Serial ATA-300, som muligens kan være relevant, jeg vet ikke.

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt her, og bestemt meg for å kjøpe to av de harddiskene. Det jeg sliter litt med nå er valg av s-ata-kabler.

 

https://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=14611

 

Har den s-ata-kabelen samme overføringskapastitet som harddisken? ser ut for meg som at kabelen har halve kapasiteten, og det vil jo være litt dumt.

 

Kan noen bekrefte/avkrefte dette? Regner med jeg bestiller i morgen, men må nesten ha kabler :p

 

Edit: har bestilt disker og kabler.

Endret av Simen1
fikset lenken https -> http
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det mulig å bruke SATA2 HDD på min PC med nForce4 HK? Det støtter SATA, men vil det virke å bruke SATA2 og blir det bedre hastighet? Har en WD caviar 250Gb fra 2002 den bråker veldig nå, bare idle lyden høres ut som en tørketrommel, får vondt i huet av den suselyden. Skal ha en HDD som er stille, men kommer det snart flash harddisker som er overkommelige snart?

Endret av Veggedyr
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Forskjellen mellom SATA(1) og SATA2 er vel heller liten i ytelse/hastighet i praksis. (Har vel muligens støtte for plugg og spill, men er ikke helt sikker). Du kan jo kjøpe en SATA2 disk og sette på en liten jumper, slik at det blir en vanlig SATA(1) disk, så har du SATA2 hvis du i fremtiden skal ha med deg disken over til et nyere system :)

Endret av Trussl
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan klarer jeg og finne ut hva som er riktig HD for min laptop? Er det vanskelig og sette den inn selv?

Har hatt kresj,og tatt ut bildene fra HD,og den ble ikke satt inn igjen,og etter det var den sendt på service for å finne feilen,men der var jo ingen HD ...og ikke satte de inn ny for meg der heller.

 

 

Det er en Medion -pc fra coop.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Kjøpte en ny ekstern harddisk nå. Seagate Freeagent Pro 1TB. Når jeg kopierer fra intern harddisk til den eksterne får jeg hastighet på ca 20mb/s fra filoverførings-dialogvinduet i Vista. Kjørte HDTUNE og viste en gjennomsnittlig fart på 36mb/s. Bruker FireWire.

 

Er dette normal fart i Windows?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå som studielånet er i hus skal jeg ha meg en ny ekstern harddisk på minst 1TB ettersom min WD PassPort II er alt for liten til hjemmebruk. Mine behov er 1TB eller mer lagringsminne, 7200RPM harddisk-hastighet og USB2 til under 1200kr.

 

Etter en liten runde i prisguiden kom jeg frem til to alternativer, men vil gjerne høre litt erfaringer før jeg handler.

 

Maxtor OneTouch 4 Plus 1TB

LaCie Hard Disk 1 TB (USB2-versjon)

 

Selv om de to kanskje gir inntrykk av at design har mye å si var det egentlig litt tilfeldig (de var ganske billige hos Amentio), så om noen har andre alternativer med mindre fokus på design som gir flere GB innenfor prisrammen på 1200 eller bare er billige og bra er det også velkommen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...