Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Kjøpte 8 stk. Samsung HD502HJ. Kr. 370/stk, tre laken for en haug med disker med andre ord! Skal bruke 7, og ha en i skuffen i reserve. Det gir totalt 11x500GB (med de jeg har fra før) i RAID 5, som igjen gir 5TB. Har så jeg klarer meg en stund da.

 

Når det gjelder backup av statiske data, så har jeg også kjøpt meg en WDC mybook 2TB. Så blir det backup til den. Er jo ikke alt av data på serveren som ville lede til personlig sammenbrudd dersom forsvant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk kjøpt en av de. Må si jeg er svært overrasket over at de ikke støyer og utvikler så mye varme slik som mange av de tidligere WD diskene har gjort, men etter en liten periode med mye bruk forstår jeg jo hvorfor. Diskene skal i teori yte mellom 5400-7200rpm, men de ligger jo ikke på noe mer enn 5400rpm stort sett hele tiden. Det er ypperlig mtp. varmeutviklingen osv. men du kan merke at hardisken er betydelig tregere enn vanlige 7200rpm disker..

 

Jeg sitter selv på en slik og 2stk av Samsungs 1TB F1 harddisker, og det er ikke tvil om at jeg kommer til å holde meg unna Green Power teknologien en stund til. For meg er ihvertfall ytelsen og hastigheten til harddisken det viktigste. Men mtp. at du skal ha den til serverbruk er vel kanskje varmeutviklingen mer avgjørende?

Lenke til kommentar

Hei, jeg er i ferd med å gå til innkjøp av en ny amd/ati maskin som skal kunne spilles på. Tenkte å kjøpe en phenom 2 965, 2x2 gb corsair 1600MHz CL9 minne, 64 bit Windows 7 etterhvert, xigmatek dark knight s1283 cpu kjøler, antec p183 kabinett (antar at p193 med den store viften kan slippe ut mer støy?) et radeon 5850 skjermkort, og da en SSD disk. (Kommentarer/åpenbare feil?)

 

Forstår det slik at det er intel 80 GB X25M GEN2 som er i vinden nå.

Tenkte også å ha en billig stor snurredisk som lagringsdisk, f.eks. en WESTERN DIGITAL Caviar Green SATA2 1.5TB (WD15EADS). Men, har lest at det fins utgaver som bare er litt dyrere som er basert på røffere/mer kontinuerlig bruk? Noen som har noen anbefalinger her?

 

Grunnen til at jeg poster her er at jeg lurte på om det er noe poeng for meg å kjøpe akkurat den SSD'en, siden jeg har AMD 790X/SB750 nord/sør chipset. HK'et har jo også en Marvell 88SE6121 SATA controller. Hvordan bør jeg kjøre diskene mine for optimal ytelse? Har hørt fra en kamerat som kjøpte intel SSD'en, men som ikke merket noe særlig til ytelsen, han har dog ikke gjort noen målbare tester, og han har atter et annet hk, og intel cpu.

 

Ser på ssd benchmark tråden her at på toppen ligger intel chipsettet.

 

Bør jeg like godt kjøre to snurredisker i raid 0, eller eventuelt raid 5 (jeg har vel god nok cpu?). Jeg har ikke prøvd raid før. Sist jeg bygde pc var i 2001...

Lenke til kommentar

Trodde i utgangspunktet at Intel x25M skulle gi en solid ytelsesøkning i windows på alle plattformer og hovedkort :hmm:

Jeg merket om ikke annet at oppstarttiden i w7 ble mye kortere etter at jeg skaffet meg Vertex 30gb (som er et lite hav bak intel i reel ytelse) tidligere i vår... :p

 

Har hørt av et utall personer at det vil være til dels svært fordelaktig å kjøre en SSD/platelager-kombinasjon for maks pris/ytelse (for de som har råd til SSD). Dette gjelder ikke fullt ut i alle situasjoner, men i windows og andre "normale" programmer på C: er ytelsesøkningen nesten universell :thumbup:

 

Er ingen ekspert på RAID, men har fått med meg at Raid 5 gir en teoretisk dobling av sekvensiell skrive- og leseytelse til disk. I praksis er det for de fleste sjelden bruk for denne teorien, ettersom man i de aller fleste situasjoner leser og skriver så små filer at man ikke kommer i nærheten av denne makshastigheten (men det betyr ikke at det ikke er en ytelsesøkning :roll: ). Det er nettop på små filer at (spesielt Intel) SSD-er skiller seg positivt ut :D

edit: div småplukk

Endret av V3gg3n
Lenke til kommentar
Er ingen ekspert på RAID, men har fått med meg at Raid 5 gir en teoretisk dobling av sekvensiell skrive- og leseytelse til disk.

 

Dette stemmer overhodet ikke, foreslår at du leser deg opp på hvordan RAID fungerer, spesielt de forskjellige nivåene. RAID0 oppfører seg dog omtrent som du skriver.

 

Bestilt 16x1.5TB Seagate LP, disse kommer iløpet av uka, og skal seigpines litt før de settes i drift, kommer med oppdatering på ytelse osv senere :)

Lenke til kommentar

16 x 1.5TB :) det var ikke småtteri.

Jeg har 1 1.5TB og 4 x 2TB og de har vært helt uten problemer.

 

Du bør nok pine de litt før du setter de i raid da det synes som at feilprosenten kan være noe høy. De utvikler tydeligvis en klikkelyd som man må følge med på, det ender som oftest med havari.

 

Mine er stille og kjølige og ytelsen er god til sitt bruk, du får komme med tilbakemelding så vi får høre hvordan dine fungerer.

Lenke til kommentar
Er ingen ekspert på RAID, men har fått med meg at Raid 5 gir en teoretisk dobling av sekvensiell skrive- og leseytelse til disk.

 

Dette stemmer overhodet ikke, foreslår at du leser deg opp på hvordan RAID fungerer, spesielt de forskjellige nivåene. RAID0 oppfører seg dog omtrent som du skriver.

 

Bestilt 16x1.5TB Seagate LP, disse kommer iløpet av uka, og skal seigpines litt før de settes i drift, kommer med oppdatering på ytelse osv senere :)

 

:ohmy: Du har selvfølgelig helt rett i det. Litt av grunnen til at jeg blandet kan ha vert at det i posten jeg siktet til stod:

Bør jeg like godt kjøre to snurredisker i raid 0, eller eventuelt raid 5

:innocent:

Lenke til kommentar

Hallo folkens... Hvis dette er rette sted, håper jeg noen kan svare...

 

Har forsøkt å finne ut via nettet hva som er forskjellen på WESTERN DIGITAL MY BOOK ESSENTIAL 2TB USB2.0 og WD My Book Essential Apollo 2TB, men uten å finne noe.

 

Noen som vet? Kjipt å kjøpe en utgående modell som blir erstattet av en nyere hvor gamle barnesykdommer er fjernet, osv...

Lenke til kommentar
Noen som har et forslag til en billig, men bra 3,5" SATA hdd jeg kan bruke som systemdisk? Helst under 400 kr og minimum 160 gb. Er f.eks denna helt grei?

 

Jeg vil foreslå WD 6400AALS som systemdisk, en av de raskeste 7200rpm diskene på markedet totalt sett. Link

 

Ellers finner du 500GB utgavene av Samsung F3 og Seagate 7200.12 litt billigere.

De er imidlertid ikke like raske som systemdisk pga dårligere aksess tid.

Lenke til kommentar

500GB Samsung F3 og 7200.12 er vel 1platter/500GB og bør ha enda bedre throughput enn forrige generasjon 640GB, forskjellen i aksesstid er neppe veldig merkbar. Om aksesstid er veldig viktig for deg så er det uansett bare et alternativ: SSD

 

Det er stadig "litt tull" med WD virker det som, derfor jeg styrer unna disse diskene.

 

Har selv handlet inn 16x1.5TB Seagate LP disker, ingen DOA såvidt jeg kan se (99 timer runtime uten problemer så langt).

Første 3.5" Seagate diskene jeg handler på flere år faktisk, spent på hvordan de funker over tid.

Lenke til kommentar

Link til test av 7200.12 med mere, også WD 640.

 

Link

 

Er man *heldig* får man en OK 7200.12.

 

TechReport's eksemplar var 17ms utgaven og får dermed ingen anbefaling.

Jeg har selv 7200.12 1TB og de er helt OK men de gjør seg fremdeles ikke spesielt til OS bruk. De er derimot godt egnet til raid.

 

edit:

At man ikke liker et merke er selvsagt en personlig sak.

Jeg kjøper alle merker og har ingen jeg ikke liker, de passer som regel til litt forskjellig bruk.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Så lenge det står SATA så passer det sammen. P5E har SATA (2) og harddisken har SATA (2), de passer alså sammen.

Unntaket fra regelen er eSATA (annen plugg) og 1,8" SATA (mindre plugg).

 

Skal du ha noe med god ytelse for å ha OS og programmer på er det ikke noe spørsmål, da er det SSD som gjelder. For lagring av media, dokumenter, og spill fungerer harddisker helt fint.

 

Begge du har linket til er SATA II (3Gbps)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...