Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Ingenting på en ekstern disk, ytelsen blir begrenset av USB-interfacet.

Og på en intern`?

Kan gi deg forbedringer i burst-write på datamengder opp til størrelsen på cachen, eller den kan gi deg bedre random write dersom disken klarer å gjette hva du kommer til å lese. Som er litt random om den klarer.

Cache hjelper, men du tjener ikke mer enn noen få prosent på den (fra 8-16-32). Det er bedre å gå for en raskere eller større disk som regel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg faktisk prøvd på en gang...

Det jeg fant ut var at det er en helt vanlig harddisk inni men satainngangen er limt fast til harddisken så det ikke er mulig å ta den ut. Veit ikke om det er slik med alle men var vertfall det på den Maxtoren jeg prøvde med for rundt 2-3 år tilbake

Lenke til kommentar

Det er helt riktig at det er en vanlig disk inni slike eksterne ja. WD sine er ikke limt fast, kan ikke svare for andre.

 

Hvis man tar disken ut av kabinettet mister man garantien. Men hvis en ekstern disk krasjer, og det er data på den som du ikke vil miste, så er det en stor sjangse for at den vil fungere som en intern disk dersom den starter opp når du kobler den til i usb.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har akkurat bestilt helt ny PC, og har i etterkant sett at det er en hel del klager på Seagate Barracuda 1TB disken. Jeg har lite lyst på store HD problemer, og lurer på om dere kan anbefale meg en 1TB eller eventuelt 2x 750GB.

 

Takk på forhånd :)

Endret av Dissolved
Lenke til kommentar
WD har vært litt ymse, jeg har selv meget god erfaring med Samsung F1...

WD 500 GB har hatt mye problemer. Det er så langt jeg vet KUN 500GB og ingen andre størrelser som har slike problemer. F1 kan jeg ikke si noe om siden jeg ikke har prøvd den, men har selv 3x WD 1TB, og de fungerer knirkefritt. De er veldig rolige og fine når de er idle eller ved lav belastning, men lager litt lyd akkurat når de er under tung belastning. Dessuten så har WD to utgaver, èn for de som vil spare strøm og ha en stille disk (Green caviar), og èn for de som krever ytelse (Black caviar). Black lager noe mer lyd og krever mer strøm, men leverer veldig god ytelse.

Lenke til kommentar

Det har da vitterlig vært flere WD-serier med problemer, bla.annet 120GB og 200GB, VelociRaptor 300GB har heller ikke imponert overvettes på det området, med endel rapporter om feila disker etter kort tid. Men skjønner at jeg tråkket på noen tær, beklager at jeg prøver å hjelpe.

 

Seagate 7200.11-serien er definitivt plaget med problemer, noe Seagate har gått ut med selv også, ganske lotto om du får en disk som funker knirkefritt eller som kubber totalt etter noen uker eller måneders bruk. Ikke helt samme kvalitet som gamle dager gitt...

Lenke til kommentar

Skal kjøpe meg en ny 2.5" hd og jeg vil ha en god en. Er det noen som har noe tips. Jeg har sett på de fra Unique Design. De er basert på teknologien fra HITACHI HDD 5K320 SATA 3.0GB/s samt annen teknologi fra hitachi. Den har jo fått veldig bra skår på tester som er gjort av alaTEST.no samt andre: http://alatest.no/anmeldelser/harddisker/h...o3-58137742,67/

 

Dessuten er designet utrolig kult på produktene dems. USBen er også meget kule der du har multiple partition and password access, write protection switch og andre ting. Noe annet som er kult er at USBen og HDen er laget i metal og ikke plast som alle andre.

post-182969-1232669438_thumb.jpg

post-182969-1232669454_thumb.jpg

post-182969-1232669469_thumb.jpg

post-182969-1232669490_thumb.jpg

post-182969-1232669509_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vet ikke om denne posten gjelder ektsterne disker, men jeg skal i allefall ha en ekstern disk til backup. Den trenger ikke å være så stor, fordi vi har en bærbar med en disk på 146GB. (Deter to skulte partisjonerm hva er de til?).

 

Tenkte litt på denne, er den god nok til en backup i måneden? Er litt skeptisk i og med at det er en av de billigste diskene som jeg fant, men hvis den er god nok så er det jo ikke noe problem :D

Lenke til kommentar

Den skal være bra den der, men du betaler veldig mye mer for 2,5" enn 3,5" eksterne.

For omtrent den samme prisen kan du få 500GB western digital Mybook. De er veldig godt egnet til å ta backup med en gang i blandt, og så sette på hylla.

Hvis du derimot skal ha en ekstern harddisk du vil ha med deg mye på farta, så er WD passport fin.

Lenke til kommentar
Ok, tenkte ikke på det jeg. Hva bør man egentlig se etter på disker sånn generelt når man kjøper?

Tenker du på eksterne disker, HARDdisker, SSD, eller lagringsenheter generelt?

Det første du burde se etter er en tur på google med "[navn på enhet] problem" og se om du finner mange folk som har hatt problemer med enheten.

Lenke til kommentar

Begge deler er egentlig omtrent irrelevant. Søk på benchmarks dersom du lurer på ytelse, og "[navn på disken] problem" på google. Da vil du få svarene du lurer på. Hvis du vil ha spesifike anbefalinger så kan du spørre på forumet. Da burde du ha med:

-Maskinoppsettet ditt

-Hvor mye plass du trenger/ønsker

-Hvor mye du har å bruke

-Hva du skal bruke den til

Normalt vil du da få forslag om 2-3 forskjellige enheter, så får du se hvem du liker best av de ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...