Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Ved generell bruk er det snakk om 2-3% ytelsesforskjell fra cache, og ca 10-15% fra 5400 til 7200RPM. Hvis du går for en 10.000RPM Velociraptor er det ca 50-100% økning over vanlige 7200RPM harddisker. SSD er 500%-4000% ytelsesøkning over 7200RPM.

 

Så konklusjonen blir egentlig: For vanlige folk har den praktisk talt ingen ting å si hva slags harddisk man velger i rundt 1TB størrelse, man får ca dobbelt så god ytelse fra velociraptor hvis man vil betale mer, og SSD som systemdisk gir 5-40x mer ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Har lest meg igjennom flere tråder nå men klarer ikke å bestemme meg for hva jeg bør gå for:

 

Ønsker 1 eller 2 eksterne harddisker på ca 1terrabyte hver.

De skal brukes til backup av 3-4 maskiner 1-4 ganger i måneden.

 

*Bør jeg gå for LaCie 1TB Desktop Black 975,-

 

eller

 

*Kjøpe vanlige harddisker og bruke adapter/innbygginger?

 

Har lest om veldig mange eksternharddisker som ryker....................

 

Disken(e) skal hovedsaklig ligge i en skuff.

 

Prisklasse rundt tusen-lappen pr disk?

Lenke til kommentar
Har lest meg igjennom flere tråder nå men klarer ikke å bestemme meg for hva jeg bør gå for:

 

Ønsker 1 eller 2 eksterne harddisker på ca 1terrabyte hver.

De skal brukes til backup av 3-4 maskiner 1-4 ganger i måneden.

 

*Bør jeg gå for LaCie 1TB Desktop Black 975,-

 

eller

 

*Kjøpe vanlige harddisker og bruke adapter/innbygginger?

 

Har lest om veldig mange eksternharddisker som ryker....................

 

Disken(e) skal hovedsaklig ligge i en skuff.

 

Prisklasse rundt tusen-lappen pr disk?

Jeg vil anbefale å gå for enten en dockingstasjon eller en bracket koblet til over USB eller eSATA, og så bruke vanlige interne harddisker. Eksterne harddisker får overraskende ofte kontrollerfeil eller andre feil med selve kabinettet, mens det slipper du å tenke på med dock/bracket. I tillegg trenger du ikke tenke på temperatur, men for kun å ta backup og så koble fra ville ikke det være noe problem uansett.

Tips til harddiskvalg: Western digital caviar greenpower, eller kanskje Samsung spinpoint F1 1TB som koster 669 på pixmania akkurat nå.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg vil bytte ut disken jeg har i min bærbare pc. Brukes mest til spill og film.

Jeg har nå en disk på 120gb. Er ikke sikker på om den er 5400 eller 7200rpm.

Vil ha en som er på 300gb eller mere. Mellom 500 - 1000kr. Helst 500.

Stabil og rask :)

Hva er det å annbefale?

Endret av kajmikk
Lenke til kommentar
Hei.

Jeg vil bytte ut disken jeg har i min bærbare pc. Brukes mest til spill og film.

Jeg har nå en disk på 120gb. Er ikke sikker på om den er 5400 eller 7200rpm.

Vil ha en som er på 300gb eller mere. Mellom 500 - 1000kr. Helst 500.

Stabil og rask :)

Hva er det å annbefale?

WD scorpio kanskje?

Lenke til kommentar
Har lest meg igjennom flere tråder nå men klarer ikke å bestemme meg for hva jeg bør gå for:

 

Ønsker 1 eller 2 eksterne harddisker på ca 1terrabyte hver.

De skal brukes til backup av 3-4 maskiner 1-4 ganger i måneden.

 

*Bør jeg gå for LaCie 1TB Desktop Black 975,-

 

eller

 

*Kjøpe vanlige harddisker og bruke adapter/innbygginger?

 

Har lest om veldig mange eksternharddisker som ryker....................

 

Disken(e) skal hovedsaklig ligge i en skuff.

 

Prisklasse rundt tusen-lappen pr disk?

Jeg vil anbefale å gå for enten en dockingstasjon eller en bracket koblet til over USB eller eSATA, og så bruke vanlige interne harddisker. Eksterne harddisker får overraskende ofte kontrollerfeil eller andre feil med selve kabinettet, mens det slipper du å tenke på med dock/bracket. I tillegg trenger du ikke tenke på temperatur, men for kun å ta backup og så koble fra ville ikke det være noe problem uansett.

Tips til harddiskvalg: Western digital caviar greenpower, eller kanskje Samsung spinpoint F1 1TB som koster 669 på pixmania akkurat nå.

 

Tusen takk!

Kan jeg mase om en link til en passende bracket eller docking? Følger det strømforsyning til den? Jeg skal koble disken(e) til maskinene via USB.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha en harddisk koblet til eksternt over lenger tid er den der et fint alternativ, hvis du bare skal ha disken(e) koblet til i relativt korte perioder (opp til en time av gangen) er det ikke noe vits. Da få de nokk kjøling i fri luft.

Med mindre du skal bruke begge diskene på en gang burde det gå fint med èn bracket eller dock.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker GulLars :)

Jeg har også en stationær pc som begynner å bli non år. Den brukes mest til spilling.

Disken med OS og spillene på begynner nå å gå treigt og halte litt. Så tyder kanskje på at den er utslitt eller begynner å bli ødelagt?

Hvis jeg skal kjøpe en ny tenkte jeg å ha en rask disk til å ha spill og OS på. Er WD VelociRaptor overkill? Synes egentlig den er alt for dyr. :cry: Er den virkelig verdt så mye?

noen tips til disk for meg?

Endret av kajmikk
Lenke til kommentar

Vil bare si takk for hjelpen her :)

Jeg tenkte å kjøpe 2 interne disker + 2 slike ekstern-kabinett med vifte.

 

Men til slutt endte det med 2 stk 1TB WDElements.

 

Siden jeg skal ha det samme på begge, er det ikke helt krise om jeg må levere inn en pga eventuell defekt en gang.

 

Takker :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg tenkte jeg skulle kjøpe en ekstern harddisk til backup av bilder, men jeg vet ikke helt hvilken jeg burde velge. Jeg har ikke så veldig lyst til å bruke mer enn 800-900kr

Hvordan er for eksempel Seagate 1 TB, Iomega 1 TB eller Western Digital 1TB? Noen andre å anbefale?

Og hva regner man som levetiden til en ekstern harddsik, når den bare blir brukt til backup et par ganger i måneden?

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Som ekstern backup som skal kobles til en gang i blandt er WD Mybook genialt. Pris og design er veldig bra for dette bruket.

Når det gjelder levetid, så vil de fleste eksterne harddisker leve i 2-4 år eller mer avhengig av bruk og behandling. Hvis du behandler de forsiktig og ikke lar de stå på med høy belastning lenge så de ikke går varme så kan de leve veldig lenge. Er du uforsiktig med de, eller bruker de som en ekstra harddisk som er koblet til eksternt blir levetiden betydelig kortere.

Du har også muligheten som med alle harddisker for en fatal disk-krasj (ca 5% gjennomsnittlig pr år) uansett om du behandler de pent, og en del eksterne harddisker får også elektrisk feil enten så de mister kontakt til strøm-adapter, eller så kontrolleren for USB slutter å fungere, disse kan regnes som et par-tre prosent pr år sansynlighet. Konklusjonen er at en WD Mybook som blir brukt til backup et par ganger i månden og blir behandlet pent vil leve i minst 3-4 år dersom du ikke får en tilfeldig fatal diskfeil (som sagt kan dette skje med alle harddisker).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hatt hdd krasj (antakeligvis fysisk/mekanisk feil :realmad: ), noe som har medført at muligens ett år med bilder er tapt pga sløve backup rutiner :blush: . IBAS anslår at gjenoppretting vil koste mellom 5000 og 10000, så det får vente foreløpig.

 

Nå tenker jeg forenklede backup-rutiner og har planer om å kjøre to hdd i maskinen, hvor den ene skal være hurtigbackup og den andre en ekstern månedlig backup hvor hdd lagres på jobb.

 

Ekstern hdd har jeg allerede, men trenger tips til en stabil og driftssikker 2,5" hdd til bærbar. Jeg tror hovedkortet har en begrensning på 320gb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...