Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er på utkikk etter en ekstern harddisk som kun skal være bakcup for viktige filer. Trenger da noe av god kvalitet som ikke lett blir ødelagt. Jeg trenger ikke så veldig mye diskplass. Pris rundt 500 - 1500 kr. Hva er å anbefale? Tenkte USB-kobling. Beklager dårlig informasjon. (Riktig forum?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei veit ikke helt hva eksterne hardisker ligger på i dag, aldri hatt en selv heller. Men 50 GB holder masse, men er ikke krise om det ligger et stykke over :) men ingen vits med mer enn 200 GB. Om god kvalitet av eksterne hardisker også ofte er stor lagringsplass går det bra. Heller bedre kvalitet og mer lagringsplass. Takk for svar.

Endret av PreN
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også en stor minnepenn til slike små mengder data, PreN!

-

Men her er mitt spørsmål:

Her om dagen døde min Lacie Prestige 1TB, så jeg er på utkikk etter en ny disk i samme klassen eller noe bedre med tanke på kvalitet.

 

Det eneste jeg krever er firewire og Mac-kompatibilitet. (FW 800 er også en fordel da jeg kanskje skal opp på MacBook Pro snart)

Foretrekker også at disken er fra et anerkjent merke, altså ikke "Huji-Jang Quality Disk".

1TB eller mer.

 

Hva anbefaler dere? Jeg har sett på følgende:

Seagate FreeAgent Desktop 1,5TB

Lacie Hard Disk 1TB USB2/FW/eSATA

LaCie d2 Quadra 1TB

Er tre tilfeldige jeg har valgt ut, og de har samme specs.

eSATA er ubetydelig, men selvfølgelig ikke et minus hvis det følger med. Prisklasse er opptil 1600-1700kr. Skal brukes til video, foto og grafisk arbeid samt film, musikk og mellom-backup. :)

Endret av Marius E
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Noen som har "erfaring" med å RMA harddisk man opplever støyende? (rett etter kjøp)

 

Tenkte at siden hva som oppleves som støy er subjektivt og diskutabelt, i motsettning til rene mekaniske lese/skrive feil, så kan utsalgsstedet bare avfeie det + sende deg regning på "testing" + at du har betalt 2x porto/forsendelser, og dét virker ikke særlig fristene..

 

Hvordan er situasjonen rundtomkring? Er man "stuck forever" og bare må bite i det sure eplet eller er butikker generellt imøtekommende også på dette issuet?

 

--------

En liten Update (litt sent), benyttet reklamasjonsrett på en disk på bakgrunn av overnevnte issue, og det gikk helt smooth & greit, fikk valget pengene-tilbake eller ny-disk. Slapp å gå ekstra runder i nærkamp med argumentering osv. slik jeg så for meg. Bør kanskje nevne at jeg reklamerte kort tid etter kjøp (ei uke) og at det muligens derfor gikk så smertefritt, -det vet jeg ikke sikkert.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal kjøpe meg en ny intern harddisk nå og har tenkt meg en på 500gb. I det tilfelle så står jeg mellom "WESTERN DIGITAL Digital Caviar SE16 500GB" og "Samsung SpinPoint F1 500GB". Har nå lest flere steder at WD sine 500gb disker har en del problemer, derfor lurer jeg på om noen har noen erfaringer, evt noen stor forskjell på disse 2 diskene?

Lenke til kommentar

Har i det siste erfart at flere av Samsung harddiskene rett og slett har vært av laber kvalitet, har holdt meg til dette merket de siste årene pga lydprofilen, men nå er det vel så og si finito her.

 

Erfaringsmessig så mottok jeg 1 stk 750Gb disk DOA , 1 Disk tok kvelden etter ca 6 måneder og nå etter kort tids fartid ser jeg at den tredje disken allerede har mistet ytelse med Active @ hardisk monitor.

 

En nyere Harddisk som var kjøpt inn for å erstatte den 750Gb disken er allerede etter 1 måneds fartstid nede i 25% ytelse , noe som er langtifra bra. Min eldre segate disk som er snart 4 - 5 år gammel holder fortsatt kåken med ca ~ 60% ytelse...

 

184 B8 End-to-End error This attribute is a part of HP's SMART IV technology and it means that after transferring through the cache RAM data buffer the parity data between the host and the hard drive did not match.

 

Den forrige 750 som tok kvelden hadde nettop denne feilen i S.M.A.R.T. verdiene , noe som den nyere 1TB disken også viser nå.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Western digital sin enkle eksterne essential disk på 1 tb. Selges på elkjøp for under 700 kr nå.

 

http://www.elkjop.no/product/data/lagrings...al-1tb-harddisk

 

Jeg har 10 eksterne disker av forskjellige merker (kjøpte vel første for ca 7år siden nå). Har alltid kjøpt de billigste jeg kommer over. Har aldri opplevd at noen av disse har tatt kvelden. De jeg kjenner som har mistet data fra sine eksterne disker har forøvrig enten latt disse stå tilkoblet døgnet rundt, eller transportert de uforsiktig. Jeg tror det ofte er en sammenheng her. Jeg behandler diskene mine pent og lar de ikke stå plugget i, bortsett fra når jeg overfører data mellom interne/eksterne disker. Mulig det er en sammenheng her?

Lenke til kommentar

hei,

skal kjøpe meg en del 1,5 TB disker mot slutten av måneden, og eg lurer nå veldig på hva disker eg skal kjøpe, hadde nesten bestemt meg for samsung før eg leste at kvaliteten på di nyeste var dårlig, tenkte også på seagate da di hadde rykte på seg får god kvalitet, men di siste generasjonene har vist seg å vere skremmende dårlig kvalitet på, så hvilke harddisker skal eg kjøpe for at di skal vare noen år uten problemer?

Lenke til kommentar

ville ha vurdert green power hardisk, som er bygd for lang livslengde

 

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?loca...mp;locale=ko-KR

Super-low power consumption reduces power costs over the life of the system up to 50% over those of standard desktop drives

Leading performance in the low power category

Cool drives provide long-lasting benefits to the PC or external drive, reducing some component and maintenance costs.

 

 

http://www.wdc.com/en/products/greenpower/

 

samsung har og noen 54000rpm disker

Endret av mago
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg vil anbefale Western digital sin enkle eksterne essential disk på 1 tb. Selges på elkjøp for under 700 kr nå.

 

http://www.elkjop.no/product/data/lagrings...al-1tb-harddisk

 

Jeg har 10 eksterne disker av forskjellige merker (kjøpte vel første for ca 7år siden nå). Har alltid kjøpt de billigste jeg kommer over. Har aldri opplevd at noen av disse har tatt kvelden. De jeg kjenner som har mistet data fra sine eksterne disker har forøvrig enten latt disse stå tilkoblet døgnet rundt, eller transportert de uforsiktig. Jeg tror det ofte er en sammenheng her. Jeg behandler diskene mine pent og lar de ikke stå plugget i, bortsett fra når jeg overfører data mellom interne/eksterne disker. Mulig det er en sammenheng her?

 

God kjøling + å la dem få litt fred av og til, så varer de aller fleste disker ganske lenge.

 

Har en litt annen oppfattning av hvordan man lagrer sine kjære data (som det begynner å bli ganske mye ut av). I stedet for å satse på en skog av eksterne disker, er min filosofi å samle alt i en eller flere servere. Da er det enklere å sikre backup, tilgjengelighet, retundans og gode levevilkår for diskene. Videre mener jeg det gir mere bang 4 buck, men det er opp til den enkelte å vurdere. Vi snakker her såklat om servere basert på linux/BSD.

 

Akkurat nå tenker jeg å gå for en løsning på 12 stk 500gb WDC blue hdder. Disse får du for så lite som kr. 355 pr stk. Det gir altså 5TB med RAID 5E/6. Dette for kr 4260,-. Etter det jeg leste meg til ved sist innkjøp av disker og kontrollere, var at de billige men helt ok sil3114 kontrollerne takler max 500GB.

 

Har disker av forskjellige merker. Noen er bedre på støy og varme enn andre. Når det er sagt så har ingen tatt kvelden ennå. Dessuten så har jo støy og varme lite å si i en server som står i kjelleren med god ventilasjon.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
Den sil3114 kontrolleren, kan flashes med nyeste firmware for å støtte større hdd'er.

Har lest at ikke alle kort kan flashes, men hvis du har et slikt f.eks: Kontroller-kort, så går det fint.

 

PS: Kjøpte dette kortet selv, 12-13 $usd inkl. frakt på ebay :)

Selger: cyberport888‏

 

Har 3 stk PCI ST/Lab Sil3114 kontrollere. Disse har alltid funket.

 

Kan sikkert flashes ja. Jeg kommer likevel til å velge 500GB disker, fordi jeg har en del fra før. Dessuten er prisen nesten lik pr. GB. Med flere disker blir tapet i RAID mindre.

 

Har noen forresten noen formening om WDC blue 500GB?

Lenke til kommentar
Har noen forresten noen formening om WDC blue 500GB?

 

Hvis ikke jeg tar feil er vel disse på 3 plater? Det er en del nyere typer med 1 plate å velge mellom.

Som f.eks Seagate Barracuda 7200.12 500 GB, Samsung EcoGreen F2 500 GB (er nesten sikker på at disse er 1 plate) og Samsung Spinpoint F3 500 GB.

Disse koster riktig nok noen krone mer, men bråker mindre og bruker sikkert mindre strøm også.

 

Obs: Mens jeg skriver dette, kikker jeg inn på prisguiden og oppdager en feil. Den WD Blu disken til 355,- er egentlig: WD2500AAJS Western Digital Caviar 250GB, den du tenkte på koster minst 401kr.

 

Da er vel egentlig ditt beste valg en av disse, til ca 390kr: Seagate Barracuda 7200.12 500 GB eller Samsung EcoGreen F2 500 GB.

Endret av Stefanus
Lenke til kommentar

Kan jo nevne at jeg har to Seagate Barracuda 7200.11 1 TB-disker i raid, som blir brukt til lagring av film og diverse. Diskene fikk etterhvert firmwareproblemer (kunne ikke oppdages av bios). Heldigvis fikk jeg shippa diskene til seagate for firmwareoppgradering, og nå fungerer de flott igjen. Kosta meg dessverre 350 kroner.

--

 

Ellers, jeg er ute etter ei god backupløsning for hovedsakelig statisk media (filmer) med dobbeltlagring. Hva burde jeg velge? Jeg har oppretta en egen tråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1156870

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...