Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei

 

Er ute etter en ny harddisk, og håper jeg kan få noe hjelp her.

 

Harddisken skal brukes som systemdisk. Kunne noen anbefale en disk som er stillegående og yter godt? Har ikke noe spesielt mye behov for plass, men rundt 250GB ville sikkert vært mer enn nok for meg.

 

Maskinen disken skal stå i står på døgnet rundt, og lurer derfor på om det kan være aktuelt å kjøpe en slik disk som er beregnet for det? Husker ikke hva de kalles.

 

Håper på mange fine anbefalinger :)

 

Mvh

Trond

Lenke til kommentar
Hva er raskest S-ata eller ata, skal kjøpe nye hd, 250-320gb, hva er det beste valget?

7013426[/snapback]

 

P-ATA har en maks overførigshastighet på 133 mbyte/s per kontroller. Siste revisjon S-ATA har en maks overføringshastighet på 300 mbyte/s, S-ATA har også den fordelen at dette er per disk.

 

Finnes ingen harddisker i dag som klarer sånne hastigheter, så viss du bare skal kjøre en disk så spiller det ingen rolle med tanke på hastighet. Med mindre du skal kjøpe en raptor disk da, dem finnes kun til S-ATA.

Jeg vil uansett anbefalle å kjøpe S-ATA da dem stort sett er enklere å sette opp og har bedre kabler med tanke på luftgjennomstrømning i kabinettet ditt. Det er også mer fremtidsrettet. Kjøper du en P-ATA disk i dag, så er det ikke sikkert du får brukt den på ditt neste hovedkort. Siste hovedkortet jeg kjøpte hadde bare mulighet for 2 P-ATA enheter og dem brukte jeg til optiske drev.

Lenke til kommentar
Hei

 

Er ute etter en ny harddisk, og håper jeg kan få noe hjelp her.

 

Harddisken skal brukes som systemdisk. Kunne noen anbefale en disk som er stillegående og yter godt? Har ikke noe spesielt mye behov for plass, men rundt 250GB ville sikkert vært mer enn nok for meg.

 

Maskinen disken skal stå i står på døgnet rundt, og lurer derfor på om det kan være aktuelt å kjøpe en slik disk som er beregnet for det? Husker ikke hva de kalles.

 

Håper på mange fine anbefalinger :)

 

Mvh

Trond

7000035[/snapback]

 

Western Digitals Raptordisker høres ut som et godt valg til deg.

Kommer ann på hvor mye penger du vil bruke, den største på 150 Gbyte er temmelig stivt priset, så 74 Gbyte versjonen burde holde i massevis, både med tanke på plass og ytelse. Selv bruker jeg en på 36 Gbyte som jeg har delt i to, en del til XP og en til Vista.

Når det gjelder det siste spm ditt, så er ikke det noe å tenke på. Har sett noen diskprodusenter som har laget såkalte RAID edition av diskene sine som vistnok skal holde lengre, men hvor mye det har for seg for vanligefolk kan vel diskuteres. Min pc har stått på i 3-4 år nå, og den har da klart det fint, på tross av at jeg har slurvet med kjøling til diskene mine.

Apropos kjøling, å sørge for bra kjøling har du mye mer igjen for enn å leite frem en spesielt RAID edition disk som garantert yter dårligere enn en Raptor.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg kjøpte en harddisk første mnd. i år og har forsatt ikke åpnet pakkningen. Problemet er at jeg tror den er skadet pga. at den har blitt mistet ved et uhell (dvs. fra første hylle av et skrivebord). Det høres ikke ut som noe er blitt løst, men jeg frykter at noe av skivene har fått et brudd.

 

Spørsmålet er om en harddisk tåler en sånn støyt eller om den er helt fortapt.

Kjipe er at det står på kvitteringen at, "Varen kan byttes innen 7 dager dersom den returneres ubrukt i uåpnet forpakning mot tilgodelapp." :hm:

 

Western Digital Caviar 300GB SATA 8MB 7200RPM

Lenke til kommentar

Da skal jeg kjøpe harddisk (igjen). Fant ut at jeg ikke hadde plass i hovedkortet til en harddisk til.

Så da blir det ekstern.

 

Så er spørsmålet mitt: Hvilken?

 

Krav:

- God ytelse. Skal se film og etter hvert kjøre progtrammer også..

- USB 2. og Firewire tilkobling

- 250GB (minimum, men det holder lenge)

 

Den skal ikke være så dyr ikke mye over 1000kr...

Har sett litt på Western Digital My Book 250GB

Vil denne utfylle mine krav? eller er det et bedre valg der ute?

Endret av thomas ll
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Var på vei ut døra for å kjøpe en hitachi til 2500, men husket på å sjekke tråden her og sitter nå med en seagate til 2000!  :thumbup:

Får jeg din erfaring av disken? siden tråden min var så snill og hjalp deg med disk kjøpet ditt :p

 

Godt og høre at du fikk nytte av tråden, det er en grunn til at den er her så ;)

4154679[/snapback]

 

 

jeg har en gammel samsung spinpoint 160gig ide, ( hører ikke noe til den ) helt fra til en liten stunn siden , da den begynnte og tikke litt , men det er ikke mye , bare når den skriver , anbefaler spinpoint

Lenke til kommentar

Skal kjøpe denne jeg WESTERN DIGITAL HDD 500GB MYBOOK PRO EDITION

 

Dette er da den billigste plassen og kjøpe det (ut ifra egne søk pluss hw.no's prisguide). Noen tilbakemeldinger viser at den er veldig bra..

 

Noen som har noe negativt om den, som gjør at jeg ikke burde kjøpe den?. Vil ikke gjøre ett dårlig kjøp :p

 

og følger alt av kabler med? (virker sånn)

 

Edit: fant ut at allt av kabler følger med, pluss at den får god kritikk. ser ut som ett kjøp. Bare at jeg blir å kjøpe fra netshop.no pga at den tidligere nevnte siden ikke var så bra. :)

Endret av -Koenigsegg-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...