Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sitter "bare" med 10TB som snart er fult. Blir et ikke dyrt å kjøpe en haug av disse digre diskene som skal i RAID?

Endret av ilpostino
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke videoovervåkingsdiskene i raid, til det så trenger jeg jo flere disker, mangler egentlig plass sånn det er i dag med 2*20TB... I dag lagrer jeg jo 12 kamera som tar opp 24/7 i høy oppløsning og da har jeg plass til 10 måneder..  Det andre systemet jeg har lagrer 14 kamera med opptak 24/7 og der har jeg 'bare' 8 TB som holder til 35 dager ser jeg.. Dette med H265 komprimering da.. ☺️
@Simen1 Takk for tipset!

Endret av Woff
Skrevet

Problemet med 20TB + disker og raid, er at rebuild tar dager. Jeg har løst dette problemet delvis med å bruke draid oppsettet til ZFS. Men det har også sine ulemper.

Når en begynner å trenge 100TB lagring, så må en tenke litt over arkitekturen. For de fleste er det enkleste å bare bruke skyen. Harddisker er utrolig treige idag og er den største flaskehalsen.

Skrevet
siDDis skrev (28 minutter siden):

Når en begynner å trenge 100TB lagring, så må en tenke litt over arkitekturen.

100 TB? For de med matteferdigheter. :roll:

- Seagate Enterprise Capacity v5 8 TB
- Seagate Enterprise Capacity v6 10 TB
- Seagate Exos X16 16 TB
- Seagate Exos X18 18 TB
- Seagate Exos X18 18 TB
- Seagate Exos X20 20 TB

"Tenke litt over arkitekturen."...? Nope. JBOD. ^^

Men jeg kan underskrive på at Asus Armoury Crate slettes ikke liker å ikke være tilkoblet internett. Kjører PC-en på et eget kablet, offline VLAN i huset, og jeg hadde stadige problemer med at enheten ikke kunne finnes på hjemmenettet. Å se på PC-en på TV-en i stuen gav meg bare en blå skjerm (en hengt låseskjerm - ikke blåskjerm) og musepekeren. Ellers hadde den stoppet helt opp.

Trodde først det skyldtes mangel på RAM (hadde 16 GB), men oppgraderte til 32 GB og problemet vedvarte. Avinstallerte Armoury Crate og problemet gikk vekk.

Skrevet
8 minutes ago, ilpostino said:

Ryker ikke alt hvis en disk ryker hvis man bruker JBOD?

JBOD står for just a bunch of disks og har ingen redudans.

Problemet er at du drar med deg alle problemene til alle diskene i en pool, og det er skummelt. Der er RAID mye smartere og feiltolerant.

JBOD er såpass risky at jeg neppe hadde brukt det, da diskene i dag er store nok for å kjøre solo.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
vidor skrev (2 timer siden):

JBOD står for just a bunch of disks og har ingen redudans.

Jeg vet i grove trekk hva det er, men synes det virker som riv ruskende galskap å basere seg på det hvis man bryr seg om dataene.

Skrevet (endret)
On 4/22/2025 at 9:33 PM, ilpostino said:

Jeg vet i grove trekk hva det er, men synes det virker som riv ruskende galskap å basere seg på det hvis man bryr seg om dataene.

Tenkte at det i alle fall måtte være gjort noe for å håndtere et minimum av risiko slikt en gjør det med isolerte disker for å tjene noe på å gjøre dette, men en lager bare en diger rekke med sektorer å bruker alle som en logisk disk på enkleste måte.

Selv en superenkel RAID-kontroller er bedre.

Enkelte folk som jobber innenfor IT kan faktisk finne på å bruke JBOD av inkompetanse, så bare av den grunnen bør de fjernes som mulighet sikkerhetsmessig. Heldigvis er ikke slikt en opsjon på proffe servere.

Det er direkte hårreisende hva man kan snubler over av ting i selskaper en antar er seriøse nok der noen har klart å overtale sjefen til å gjøre noe helsprøtt fordi dem mangler vurderingsevne eller fornuftige IT-folk.

Endret av vidor
Skrevet
PaladinNO skrev (18 timer siden):

100 TB? For de med matteferdigheter. :roll:

- Seagate Enterprise Capacity v5 8 TB
- Seagate Exos X16 16 TB
- Seagate Exos X18 18 TB
- Seagate Exos X18 18 TB
- Seagate Exos X20 20 TB

"Tenke litt over arkitekturen."...? Nope. JBOD. ^^

.

Akkurat det som er poenget mitt, hvordan i all verden skal du greie å ta minst daglig backup av 100TB?
På jobb tar jeg backup av 100TB per 15min.

Skrevet (endret)
siDDis skrev (1 time siden):

Akkurat det som er poenget mitt, hvordan i all verden skal du greie å ta minst daglig backup av 100TB?
På jobb tar jeg backup av 100TB per 15min.

Vel, jeg vil argumentere for at jeg ikke trenger å ta daglig backup av filmer og serier. 

Derfor, som jeg skrev over, tar jeg backup når jeg føler for det. Og jeg har en ekstern disk for en 3. kopi av hva jeg anser som kritisk data. Har ingenting lagret utenfor huset (etter 3-2-1 prinsippet), som jeg har vurdert, men jeg gjør stadige vurderinger av branntiltakene i huset og velger å ta den sjansen.

Og jobb og privat er 2 forskjellige ting så ser ikke helt relevansen der. På min jobb tar vi ikke backup, vi har et firma som gjør det for oss.

Jeg tenker også at det er de aller færreste som har eller har bruk for 100 TB med privat lagring. En enkel ekstern harddisk på 4-8 TB burde være nok. For min del er det noe som fortsatt henger igjen etter alle årene med ADSL - jeg begynte med privat lagring av "alt" når jeg ikke engang kunne se en Youtube-video i 720p uten konstant buffring.

Men tilbake til temaet, hva er din mening om brukte (spesifikt "manufacturer recertified / refurbished") Samsung PM883 SSD-er? Snuser veldig på både 1.92 TB og 3.84 TB variantene på eBay.

Endret av PaladinNO
Skrevet (endret)

Ble nå installert en WD Red NAS SSD 4TB - SA500 - 2.5” - 7mm - SATA 6G til 3900,-
Foreløpig bestilte kun 1.stk som erstatter PC internt data i 5TB raid-5 med 4.stk 2TB WD RED HDD's (etter litt rydding og opplasting til jottacloud) .
Kjøper 1 eller 3 WD SA500 Red NAS 4TB til ved bygging av NAS boks senere. 

Endret av Syar-2003
Skrevet

Et tips er å være nøye på å sjekke at diskene man kjøper er CRM-baserte, da en god del av de nye er SMR (enkelte produsenter kan finne på å bytte specs fra CRM til SRM uten å informere om det). Ulempen med SRM-disker som lagrer i "takpapp-struktur" er at overskrivinger av data tar svært lang tid når disken begynner å bli relativt full. Jeg har f.eks WD-modeller som dropper ned i kilobyte i overføringshastighet når den holder på å stage realtime for å bygge ny lagringsplass. Slikt unngår man helt ved å bruke CRM.

I henhold til nettet så har WD RED serien faktisk levert SRM disker i serien sin som definitivt bør være CRM.

https://hardwarerecs.stackexchange.com/questions/17828/how-to-avoid-smr-hdds

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
vidor skrev (9 minutter siden):

Et tips er å være nøye på å sjekke at diskene man kjøper er CRM-baserte, da en god del av de nye er SMR (enkelte produsenter kan finne på å bytte specs fra CRM til SRM uten å informere om det). Ulempen med SRM-disker som lagrer i "takpapp-struktur" er at overskrivinger av data tar svært lang tid når disken begynner å bli relativt full. Jeg har f.eks WD-modeller som dropper ned i kilobyte i overføringshastighet når den holder på å stage realtime for å bygge ny lagringsplass. Slikt unngår man helt ved å bruke CRM.

I henhold til nettet så har WD RED serien faktisk levert SRM disker i serien sin som definitivt bør være CRM.

https://hardwarerecs.stackexchange.com/questions/17828/how-to-avoid-smr-hdds

Dette gjelder magnetiske harddisker

• Conventional Magnetic Recording (CMR) drives write data on a hard disk in tracks that do not overlap.
  • Shingled Magnetic Recording (SMR) allows tracks to overlap, which results in higher data densities, but slower read and write times compared to CMR drives.
Skrevet
Just now, Syar-2003 said:

Dette gjelder magnetiske harddisker

• Conventional Magnetic Recording (CMR) drives write data on a hard disk in tracks that do not overlap.
  • Shingled Magnetic Recording (SMR) allows tracks to overlap, which results in higher data densities, but slower read and write times compared to CMR drives.

Ja, de brukes fremdeles da de er mer prisgunstig i noen prosjekter som er prissensitive.

Skrevet (endret)
vidor skrev (54 minutter siden):

Ja, de brukes fremdeles da de er mer prisgunstig i noen prosjekter som er prissensitive.

Det er i alle fall veldig deilig å endelig være kvitt alt av magnetiske drives på hjemmefronten :)
(bortsett fra de som nå ligger uoperative i diverse skuffer og skap)

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
22 hours ago, Syar-2003 said:

Det er i alle fall veldig deilig å endelig være kvitt alt av magnetiske drives på hjemmefronten :)
(bortsett fra de som nå ligger uoperative i diverse skuffer og skap)

Det er jo en prioriteringssak, og det er er jo ikke noe tvil om hva en velger om man ikke møter på begrensninger.

Personlig tror jeg SSD kommer til å slå snurredisker ut av mainstream-marked over tid, men med tanke på at det fremdeles selges backup-tape så tror jeg det alltid vil være enkelte som aldri gir slipp på snurredisker.

Endret av vidor
Skrevet

Jeg har fulgt diskene som har gjort det bra hos Backblaze en del år nå, og det har vært en suksess. Tror jeg ikke har opplevd at en HDD har dødd for meg på, ja, mange år. Men jeg bruker disse til lagring da, ikke nødvendigvis til å kjøre selve operativsystemet, programmer og spill.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Markiii said:

Jeg har fulgt diskene som har gjort det bra hos Backblaze en del år nå, og det har vært en suksess. Tror jeg ikke har opplevd at en HDD har dødd for meg på, ja, mange år. Men jeg bruker disse til lagring da, ikke nødvendigvis til å kjøre selve operativsystemet, programmer og spill.

Litt av problemet med Backblaze sine data er at det kan være vanskelig å skaffe de modellene som ble brukt. En del produsenter prøver nok også å kapitalisere på omtalen de får ved å komme med "close enough"-modeller som er ment for å mer eller mindre lure kundene. Dette vil jo selvfølgelig ødelegge goodwill mot HDD-selskapet, men de presses vel til dette av kortsiktige investorer. 

Skrevet
1 hour ago, vidor said:

Litt av problemet med Backblaze sine data er at det kan være vanskelig å skaffe de modellene som ble brukt. En del produsenter prøver nok også å kapitalisere på omtalen de får ved å komme med "close enough"-modeller som er ment for å mer eller mindre lure kundene. Dette vil jo selvfølgelig ødelegge goodwill mot HDD-selskapet, men de presses vel til dette av kortsiktige investorer. 

Kan du "backe opp" noe av tankene dine? :p

• Hjerte 1
Skrevet

Når en leser Backblaze bloggen over alle disse årene, så ser en at de forstod etterhvert at premiumen på enterprise grade datautstyr lønner seg over tid. Dette gjelder chassis, controllere, ECC minne og harddisker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...