Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
kimare skrev (1 time siden):

Har mulighet til å kjøpe Seagate Enterprise v4 brukt. Men når prisen er omtrent lik som Toshiba N300 Nas.

Er det noen fordeler med å kjøpe brukt Enterprise her?

Er disken(e) mye brukt? Du oppgir ikke størrelse eller pris, men Enterprise v4 er ganske gamle modeller. Jeg har selv flere v6, og også de er gått ut av sortimentet (nå er det Seagate Exos som gjelder for Enterprise disker).

Jeg kjenner ikke Toshiba N300, men jeg har aldri hatt problemer med noen av mne Enterprise disker.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 timer siden):

Er disken(e) mye brukt? Du oppgir ikke størrelse eller pris, men Enterprise v4 er ganske gamle modeller. Jeg har selv flere v6, og også de er gått ut av sortimentet (nå er det Seagate Exos som gjelder for Enterprise disker).

Jeg kjenner ikke Toshiba N300, men jeg har aldri hatt problemer med noen av mne Enterprise disker.

Nå har jeg endt på Toshiba 1GB mindre, men det betyr mindre. Greit med reklamsjonsmulighet. 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/harddisk/sata3a5/toshiba-n300-nas-256mb-4tb-hdwg440uzsva/1020972.11113/

 

Det var disse jeg vurderte, det meste er godt dokumentert. 

https://www.finn.no/230873392

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trenger en ny HDD, har pr dags dato en på 3TB så jeg trur ikke jeg trenger så mye mer. Men det er nå ikke et krav, kun at den minimum skal være 3TB. Blir brukt til lagring av bilder, backuper, filmer etc. Har dog også onedrive hvor jeg legger viktige bilder/filmer/dokumenter på, men kjekt med ekstra backup.
Grunnen til at jeg vil ha "ny" er pga HDD jeg har nå begynner å bli noen år. Å jeg husker heller ikke når jeg kjøpte hdd jeg har nå, men trur det er nermer 10 år eller hvertfall snart 10 år siden.

Vil ikke bruker mange mange tusen på en HDD, så hva kan dere anbefale som er driftsikker?  Ja, jeg vet det er mange innvirkninger på en hdd da alt er i bevegelse inni hdd.

 

Så kan jeg forvente å få en brukende hdd til 1000-1500kr eller må jeg opp i 2000-3000kr?

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (11 timer siden):

Så kan jeg forvente å få en brukende hdd til 1000-1500kr eller må jeg opp i 2000-3000kr?

Jeg kan anbefale denne:
Seagate Exos 7E8 8 TB - 2500 Kr.
https://www.proshop.no/Harddisk/Seagate-Exos-7E8-Harddisk-8-TB-35-7200-rpm-SATA-600-256-MB-cache/2778361

Sverger kun til Seagate Enterprise disker i filserveren min (har 5 stk. av forskjellige modeller og størrelser), og har aldri hatt noen problemer med noen av dem. Og et par av diskene har en driftstid på over 70.000 timer (~8 år).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 27.1.2022 den 2.40):

Seagate sin Enterprise-serie (som 7E8 er en del av) er også noe jeg vil anbefale. Men husk å kjøpe fra Enterprise seriene de har.

Seagate endret navngivningen sin nylig (Enterprise diskene pleide å hete "Enterprise Capacity v3" etc. opp til v6), så uten å ha satt meg så grundig inn i det så heter de visst nå "Exos 7E8" opp til 8 TB, og Exos X10, X12 osv. fra 10 TB og oppover.

Går å sikler på en X16 så mye at jeg snart må dekke til tastaturet - jeg VIL over 50 TB i filserveren min (og en 16 TB nå vil gi meg 60 TB). ^^

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 27.1.2022 den 2.40):

Seagate sin Enterprise-serie (som 7E8 er en del av) er også noe jeg vil anbefale. Men husk å kjøpe fra Enterprise seriene de har. Prisforskjellen er absolutt verdt det, noe man fort kan få erfare om man kjøper feil. Ellers har jeg svært god erfaring med HGST sine disker.

HGST Ultrastar som nå heter WD Ultrastar, det er vel fremdeles bra disker, selv om WD kjøpte de opp. jeg har flere både rene HGST Ultrastar og WD Ultrastar bl.a 10TB (10TB fåes både i Air og Helium, resten oppover i størrelse er Helium), 12TB, 14TB og 16TB. WD Gold er også bygd på Ultrastar, men med litt mindre funksjonalitet som ingen SAS og ingen spesifikk byte sector bl.a

Har også flere HGST NAS 4TB og 6TB, og de lever i beste velgående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...