Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har akkurat mottatt et MSI Geforce gtx 460 768MB;

http://www.pixmania.com/no/no/r/msi-geforce-gtx-460-768-mb-gddr5-pci-express-2-0

 

Jeg er ingen gamer men syntes jeg måtte ha et grafikkort med såpass ytelse at det taklet litt mer enn basic kontorbruk. Man kan jo aldri vite ...

 

Problemet mitt er at da jeg leste user guiden, stod det bl.a;

 

"4. Datamaskin: Intel Pentium 4/D/Core/Core2/i7-serien eller over prossesor, eller kompatibelt system."

 

Det stod ikke noe om et slikt krav i spesifikasjonene på nettsiden (i hvert fall ikke som jeg kunne finne). Jeg har en i5-660 (dual). Er ovennevnte krav absolutt, eller holder det med min i5?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

i5'en din er råere enn Pentium 4 :p så svaret er ja.

Eneste er for å sikre seg at det er en CPU som dytter nok kraft, men er vell mer orientert i rettning av ett system med PCI-E spor.

Intet problem å få det til på en lavere spec CPU, er bare at det ikke blir utnyttet 100%.

Lenke til kommentar

i5'en din er råere enn Pentium 4 :p så svaret er ja.

Eneste er for å sikre seg at det er en CPU som dytter nok kraft, men er vell mer orientert i rettning av ett system med PCI-E spor.

Intet problem å få det til på en lavere spec CPU, er bare at det ikke blir utnyttet 100%.

Glimrende :new_woot:

 

Takker for raskt og informativt svar, 007CD :thumbup:

 

Jeg kjøpte en CX600 strømforsyning, men ble anbefalt å investere i en bedre til den maskinen jeg nå bygger (har kun bygget en htpc før), både hva gjelder effekt og stabilitet. Bestilte derfor en TX750 som skulle være på lager, og som skulle kommet med de andre komponentene jeg mottok i dag, men det skjedde ikke. Leser så at de ikke venter den inn før om 8-10 dager :thumbdown:

Lenke til kommentar

Kjempeflott tråd! Lærte masse her.

 

Jeg har et spørsmål angående brukbarheten til nVidia Quadro-serien: Serien er hovedsakelig designet for arbeid med CAD/CAM-programmer, dvs 3D-modellering. Kan noen si meg om denne serien, og helst mer spesifikt Quadro 2000 er noe tess når det kommer til mer normalt bruk, som HD-video og spill?

 

 

Og et til spørsmål, angående produsenter: Er det noen forskjell på samme skjermkort fra forskjellig produsent? For eksempel: lønner det seg å kjøpe Zotacs GTX560 Ti i stedet for Asus GTX560 Ti når Zotacs er flere hundre kroner billigere? Hva med PNY GTX560 Ti? Er det forskjell på kortene?

 

På forhånd takk.

Endret av Useless
Lenke til kommentar

Quadro 2000 har omtrent 75% av et GTS 450 i ytelse til spill. Du kan spille på det, men ytelsen er begrenset.

 

Angående forskjellige produsenter av et kort. ASUS kan du regne med kommer med spenningsregulering som hjelper fint under overklokking, Zotac er mer et billigmerke. Begge kortene vil yte noenlunde likt ut av boksen, men om de har et eksotisk utseende kan du regne med at de dyrere variantene har dyrere og bedre komponenter under panseret.

Lenke til kommentar

I tilegg er driverne til Quadro kortene ikke særlig egnet til spill.

Brikkene i GeForce og Quadro er den samme, men driverne har forskjellig prioritering.

Så selv om Quadro tegner og jobber bra i CAD etc, så er det mulig du vil snuble over merkelige bugs i grafikken for eksempel.

Lenke til kommentar

Takk så mye for godt og raskt svar. Det eneste jeg lurer på nå er hvordan du (arni90) finner ut så konkret hvor stor ytelse kortet har? (75% av GTS 450). Er det bare erfaringsbassert kunnskap eller kan jeg enkelt finne ut av slik selv et sted på nettet?

 

@007CD: Vil denne driver-forskjellen gjøre seg merkende ved avspilling av HD-film, internettbruk eller eldre spill? Jeg tror nok ikke jeg kommer til å kjøre noen nyere, krevende spill på denne planlagte maskinen.

Endret av Useless
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Konge info :D har lurt på om min 750W kunne takle 2x570.

 

Ett halveis off topic spm, hvor kan jeg få tak i en SLI kabel/bro? hjalp ei venninne å bygge pc, men det fulgte ikke med kabel med verken skjermkort eller hk. Har sett på de fleste nettbutikker, men det virker som om ingen har det, vet at komplett har CrossFire bro, men selvfølgelig har de ikke SLI >.<

Lenke til kommentar

Dessverre er det ikke alle skjermkort produsenter som legger ved SLI bro. Jeg fikk i det minste 1 stk SLI bro med hvert skjermkort, så hvis Borbra trenger en SLI bro kan jeg sende en til han. Bare send meg en PM.

 

Fant 1 hjemme faktisk :) tok sin tid med leiting gjennom pcdeler og kabler :p men takk for tilbudet :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vill man kunne minske microstuttering om man drar ned settings så at man ligger høyere i frames en skjermen klarer å vise ?

 

For eksempel hvis man bruker en 60hz skjerm, og kjører på average frames på ca 80 vill man da få mindre microstutter en om man hadde kjørt på høyere settings med average frames på ca 50 ?

 

Hvis jeg har skjønt dette riktig så vill framesen hoppe lit opp ned mellom høyt og lav med crossfire....og da vill man se microstutter, men om man klarer at ha lowest frames over 60 ( på en 60Hz skjerm )vill man ikke da minske microstutter ? Eller er jeg på bærtur nå ?

 

 

Takker for svar på forhand.

Lenke til kommentar

Vill man kunne minske microstuttering om man drar ned settings så at man ligger høyere i frames en skjermen klarer å vise ?

 

For eksempel hvis man bruker en 60hz skjerm, og kjører på average frames på ca 80 vill man da få mindre microstutter en om man hadde kjørt på høyere settings med average frames på ca 50 ?

 

Hvis jeg har skjønt dette riktig så vill framesen hoppe lit opp ned mellom høyt og lav med crossfire....og da vill man se microstutter, men om man klarer at ha lowest frames over 60 ( på en 60Hz skjerm )vill man ikke da minske microstutter ? Eller er jeg på bærtur nå ?

 

 

Takker for svar på forhand.

Det stemmer dette, men hvorfor da gidde å kjøpe to skjermkort? Du må bare belage deg på at med to skjermkort vil opplevelsen ikke bli like god som et kraftig kort.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurte på om jeg hadde skjønt det riktig.

 

Har ikke på noen måter tenkt å dra ned på settings bare for å minske ned på microstutter når jeg skaffer 1 kort til.

 

Kjøper 1 kort til for å dra opp oppløsningen.

 

 

Takker for svar.

 

 

Iexo.

Endret av Iexo
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sticky request!

 

Veldig bra artikkel. Fikk endelig et svar på noe jeg har lett etter lenge, og det er kraftkravet til de diverse skjermkortene. Jeg har lest alt for mange artikler om gaming-pcer som sier at du minst må ha en strømforsyning på 750W for å kunne drive systemet godt nok, men har ikke sett noen god begrunnelse annet enn synsing og meninger som har gått i arv i diverse datamiljø.

 

Argumentene dine om å kjøpe et enkelt kort i stedet for to, og å kjøpe et kort du har råd til nå for så å oppgradere oftere, gir også mening :)

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Sticky request!

 

Veldig bra artikkel. Fikk endelig et svar på noe jeg har lett etter lenge, og det er kraftkravet til de diverse skjermkortene. Jeg har lest alt for mange artikler om gaming-pcer som sier at du minst må ha en strømforsyning på 750W for å kunne drive systemet godt nok, men har ikke sett noen god begrunnelse annet enn synsing og meninger som har gått i arv i diverse datamiljø.

 

Argumentene dine om å kjøpe et enkelt kort i stedet for to, og å kjøpe et kort du har råd til nå for så å oppgradere oftere, gir også mening :)

 

Takk :)

 

Årsaken til at de fleste sier 750W er også for å gardere seg mot Kina gutta...

Og da de som handler og bruker PSUer som denne som er ratet til 500W men som er nærmere 250w (Og helt elendig selvfølgelig) http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=123

Og tydeligvis en oppfølger: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=154

Årsaken er at en del av disse billig produsentene og at mange vil ha en billig PSU er at de rater etter peak verdien og dette er en verdi de kan holde i 30-60 sekunder...

Da sier det seg selv at grunneffekten må opp, derfor finner du aldri ett 100% svar på hvorfor den PSUen er bedre enn den der og ett generelt tall du skal se etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...