Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Arni , høres det riktig ut at jeg skal få P9768 i 3dmark11 og 31600 i 3dmark vantage med 2 stykk 570gtx i sli ? Jeg glemte å sjekke kortsporene, men jeg mener at alle 3 pciE sporene skal ha x16 , så jeg plasserte kortene lengst fra hverandre. Har et x58 P6T men mista manualen.

Høres riktig ut det ja. Manualen kan du laste ned fra ASUS' nettsider ;)

 

Tusen takk for svar , men jeg blir surrete i hodet , manualen viser at alle 3 sporene er pciE X16 , men forskjellige guider viser at folk tror at siste spor er alt fra x4 til x8.

 

Edit ;Men etter mye knoting på nettet snappet jeg opp en ting 2 pratet om :

 

"The bottom slot is only x4 so there is a ton of bottlenecking, there isnt much you can do,,,

 

doesn't matter for sli, the cards talk over the SLI bridge. just make sure the primary is in the x16 slot."

 

Dette hørter jo veldig logisk ut og når du sier at performance tallene ser bra ut , er det jo bare dumt å ha kortene nærme hverandre :)

 

ny test : Detailed scores

3DMark Score31578 3DMarks

Graphics Score34982

 

 

Jeg får 56FPS i snitt på den testen. Med to GTX 560TI @ default speed. CPU er I7-2600 @ 4.0.

Vet ikke om resultatet er bra eller dårlig. Eller kanskje helt normalt :)

Litt vanskelig å ta stilling til uten å vite hvilken test du snakker om. 3DMark11 har 6 tester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Arni , høres det riktig ut at jeg skal få P9768 i 3dmark11 og 31600 i 3dmark vantage med 2 stykk 570gtx i sli ? Jeg glemte å sjekke kortsporene, men jeg mener at alle 3 pciE sporene skal ha x16 , så jeg plasserte kortene lengst fra hverandre. Har et x58 P6T men mista manualen.

Høres riktig ut det ja. Manualen kan du laste ned fra ASUS' nettsider ;)

 

Tusen takk for svar , men jeg blir surrete i hodet , manualen viser at alle 3 sporene er pciE X16 , men forskjellige guider viser at folk tror at siste spor er alt fra x4 til x8.

 

Edit ;Men etter mye knoting på nettet snappet jeg opp en ting 2 pratet om :

 

"The bottom slot is only x4 so there is a ton of bottlenecking, there isnt much you can do,,,

 

doesn't matter for sli, the cards talk over the SLI bridge. just make sure the primary is in the x16 slot."

 

Dette hørter jo veldig logisk ut og når du sier at performance tallene ser bra ut , er det jo bare dumt å ha kortene nærme hverandre :)

 

ny test : Detailed scores

3DMark Score31578 3DMarks

Graphics Score34982

 

 

Jeg får 56FPS i snitt på den testen. Med to GTX 560TI @ default speed. CPU er I7-2600 @ 4.0.

Vet ikke om resultatet er bra eller dårlig. Eller kanskje helt normalt :)

Litt vanskelig å ta stilling til uten å vite hvilken test du snakker om. 3DMark11 har 6 tester.

Åh, jeg tenkte på Crysis warhead.

Når jeg kjører "standard" benchmark i 3dmark 11 får jeg 8500 og 33K i graphics score på 3dmark Vantage i performance mode.

Lenke til kommentar

En bekjent av meg har et 1GB HD 6870 og kjører Eyefinity over 3 stk 1920x1080-skjermer. Det virker litt optimistisk i mine øyne, både på grunn av GPU-kraft og mengde VRAM, men jeg forstår det slik at det går stort sett greit. Han sitter imidlertid og funderer på et Crossfire-oppsett i tillegg, så han får litt ekstra kraft som trolig blir sårt tiltrengt etterhvert, særlig nå med BF3.

 

Det jeg lurer på i den forbinelse er hvorvidt det er mulig å parre hans nåværende 1GB-utgave av HD 6870 med en 2 GB-utgave, og utnytte VRAM på kortet som har mest, ettersom 1GB VRAM i utgangspunktet er litt knapt på Eyefinity. Noen tanker? Såvidt jeg har forstått er man begrenset til å kun bruke VRAM på ett av kortene i Crossfire, men er man nødvendigvis begrenset av kortet med minst VRAM?

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på i den forbinelse er hvorvidt det er mulig å parre hans nåværende 1GB-utgave av HD 6870 med en 2 GB-utgave, og utnytte VRAM på kortet som har mest, ettersom 1GB VRAM i utgangspunktet er litt knapt på Eyefinity. Noen tanker? Såvidt jeg har forstått er man begrenset til å kun bruke VRAM på ett av kortene i Crossfire, men er man nødvendigvis begrenset av kortet med minst VRAM?

Man bruker vram'en til begge kortene, men det ligger samme kopi av grafikk dataene i minne til begge kortene og dermed blir man begrenset til det kortet med minst vram (PCIe bussen har alt for lav båndbredde til å kunne dele dette). Hvis ikke ville det kortet med minst vram kunne gi en stor forsinkelse (om 1GB ikke strekker til) og ytelsen blir begrenset deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om dette er rette posten å spørre om dette, men jeg tar en sjanse.

I et SLI-oppsett kan jeg klone skrivebordet, men kjøre ut forskjellige oppløsninger ?

 

Jeg har en syncmaster som støtter 1920x1200, mens TV'en støtter 1920x1080.

så for å slippe å endre oppløsningen hele tiden ønsker jeg å kjøre med to forskjellige oppløsninger. Lar dette seg gjøre ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hmm.. Jeg har hatt GTX 480 SLI i ett år nesten, merka aldri / meget meget lite til Micro stuttering. tror aldri jeg har opplevd det merkbart i de titlene jeg har holdt meg til da (MW2 / black ops / battlefield BC2) osv.

 

Så gikk jeg over til GTX 570 HD 2560MB i SLI nå . Fremdeles ingen micro stuttering, og det meste har funket helt knall. gpu usage ligger på 98-99% på begge kortene.

 

MEN.. i Battlefield 3.. i 5760x1200 oppløsning, så ble det litt lite hestekrefter.

 

Så jeg slenger i et 3. kort, og tenker at "ja nå får jeg vel 30fps ekstra"

 

Ikke det nei.. FPS ble nesten det samme, micro stuttering from hell begynte i nesten samtlige spill , og jeg føler det var 2600kr ut av vinduet..

 

Har et Rampage 3 Extreme med x16/x8/x8 modus , i7 @ 4,266 , tripple chan @ 1850 ram.

 

Hvorfor ble det plutselig så himla store problemer med 3 kort ?

om ikke annet så sier de jo i den videoen oven , at med 3 kort så ble faktisk micro stuttering mindre ?

 

Er det ingen her som kjører gtx 570/gtx 580 tri-sli og kan komme med innspill ?

 

Vet at BF3 er enda ganske nytt og umodent. f.eks fungerte ikke 3skjerm før seneste patchen 22. nov, så det er greit nok.

 

Edit : Kan legge til at jeg kjører nyeste 290.36 driver, og har Corsair HX 1050w helt ny psu. så skal ikke mangle på noe der heller.

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg har hatt GTX 480 SLI i ett år nesten, merka aldri / meget meget lite til Micro stuttering. tror aldri jeg har opplevd det merkbart i de titlene jeg har holdt meg til da (MW2 / black ops / battlefield BC2) osv.

 

Så gikk jeg over til GTX 570 HD 2560MB i SLI nå . Fremdeles ingen micro stuttering, og det meste har funket helt knall. gpu usage ligger på 98-99% på begge kortene.

 

MEN.. i Battlefield 3.. i 5760x1200 oppløsning, så ble det litt lite hestekrefter.

 

Så jeg slenger i et 3. kort, og tenker at "ja nå får jeg vel 30fps ekstra"

 

Ikke det nei.. FPS ble nesten det samme, micro stuttering from hell begynte i nesten samtlige spill , og jeg føler det var 2600kr ut av vinduet..

 

Har et Rampage 3 Extreme med x16/x8/x8 modus , i7 @ 4,266 , tripple chan @ 1850 ram.

 

Hvorfor ble det plutselig så himla store problemer med 3 kort ?

om ikke annet så sier de jo i den videoen oven , at med 3 kort så ble faktisk micro stuttering mindre ?

 

Er det ingen her som kjører gtx 570/gtx 580 tri-sli og kan komme med innspill ?

 

Vet at BF3 er enda ganske nytt og umodent. f.eks fungerte ikke 3skjerm før seneste patchen 22. nov, så det er greit nok.

 

Edit : Kan legge til at jeg kjører nyeste 290.36 driver, og har Corsair HX 1050w helt ny psu. så skal ikke mangle på noe der heller.

 

Antageligvis så skorter det på VRAM. BF3 bruker oppimot 1.5GB på ultra i 1080p.

Lenke til kommentar

Hahaha så fet!

 

Jeg fiksa just en gammel Acer maskin, som var fryktelig "suspicious"

og hadde tatt kvelden av en disk og noe greier. det var en Bestec 250w psu..

den klarte såklart å ta med seg enda en disk før den tok helt kvelden ;(

 

etter å ha lest den reviewen.. it all explains so much ;P lol

 

Sticky request!

 

Veldig bra artikkel. Fikk endelig et svar på noe jeg har lett etter lenge, og det er kraftkravet til de diverse skjermkortene. Jeg har lest alt for mange artikler om gaming-pcer som sier at du minst må ha en strømforsyning på 750W for å kunne drive systemet godt nok, men har ikke sett noen god begrunnelse annet enn synsing og meninger som har gått i arv i diverse datamiljø.

 

Argumentene dine om å kjøpe et enkelt kort i stedet for to, og å kjøpe et kort du har råd til nå for så å oppgradere oftere, gir også mening :)

 

Takk :)

 

Årsaken til at de fleste sier 750W er også for å gardere seg mot Kina gutta...

Og da de som handler og bruker PSUer som denne som er ratet til 500W men som er nærmere 250w (Og helt elendig selvfølgelig) http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=123

Og tydeligvis en oppfølger: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&reid=154

Årsaken er at en del av disse billig produsentene og at mange vil ha en billig PSU er at de rater etter peak verdien og dette er en verdi de kan holde i 30-60 sekunder...

Da sier det seg selv at grunneffekten må opp, derfor finner du aldri ett 100% svar på hvorfor den PSUen er bedre enn den der og ett generelt tall du skal se etter.

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg har hatt GTX 480 SLI i ett år nesten, merka aldri / meget meget lite til Micro stuttering. tror aldri jeg har opplevd det merkbart i de titlene jeg har holdt meg til da (MW2 / black ops / battlefield BC2) osv.

 

Så gikk jeg over til GTX 570 HD 2560MB i SLI nå . Fremdeles ingen micro stuttering, og det meste har funket helt knall. gpu usage ligger på 98-99% på begge kortene.

 

MEN.. i Battlefield 3.. i 5760x1200 oppløsning, så ble det litt lite hestekrefter.

 

Så jeg slenger i et 3. kort, og tenker at "ja nå får jeg vel 30fps ekstra"

 

Ikke det nei.. FPS ble nesten det samme, micro stuttering from hell begynte i nesten samtlige spill , og jeg føler det var 2600kr ut av vinduet..

 

Har et Rampage 3 Extreme med x16/x8/x8 modus , i7 @ 4,266 , tripple chan @ 1850 ram.

 

Hvorfor ble det plutselig så himla store problemer med 3 kort ?

om ikke annet så sier de jo i den videoen oven , at med 3 kort så ble faktisk micro stuttering mindre ?

 

Er det ingen her som kjører gtx 570/gtx 580 tri-sli og kan komme med innspill ?

 

Vet at BF3 er enda ganske nytt og umodent. f.eks fungerte ikke 3skjerm før seneste patchen 22. nov, så det er greit nok.

 

Edit : Kan legge til at jeg kjører nyeste 290.36 driver, og har Corsair HX 1050w helt ny psu. så skal ikke mangle på noe der heller.

290.36 har hatt en haug med problemer for enkelte. Prøvd siste WHQL-utgivelse?

Du kan prøve å øke antall prerendered images til 4 eller 5 i driverne, dette vil dog øke input-lag ganske kraftig.

Har du sjekket om det ikke er prosessoren din som er for treg til å utnytte kortene bedre? MSI Afterburner er et greit program for å overvåke GPU-bruk i spill.

 

Dessverre er treveis-SLI langt mindre stabilt enn toveis-SLI, som igjen ikke kommer i nærheten til stabiliteten man har med et enkelt kort. Jeg mistenker at de i den Sweclockers-videoen har lest artikkelen på Tom's Hardware, og de sier at treveis fungerer bedre på grunnlag av denne kunnskapen. Trifire for AMD-kort var rimelig ekkelt i BF3 også sist jeg var på LAN.

 

Egentlig tror jeg ikke det finnes noen god løsning annet enn å godta at treveis-SLI fungerer best når driverne og spillet har hatt en modningstid på to-tre måneder.

Lenke til kommentar

Åssen kan det skorte på videoram ? Om du leser, så kjøpte jeg 2,5GB versjonen av kortene nettop grunnet dette ;) og da ville det jo skorta like mye på videoram med 1, 2 eller 3 kort. da minnemengden forblir den samme uansett.

Fikk med meg det skjønner du ;) Huk tak i MSI Afterburner, CPU-Z el. og se etter hvor mye VRAM som brukes for sikkerhets skyld. Der ser du også hvor mange og hvor mye av kortene som benyttes. Godt mulig BF3 kun bruker to kort foreløpig. Hvor mye minne BF3 bruker på oppløsningen du kjører aner jeg ikke, men i 1080p spiser det som sagt minne til frokost.
Lenke til kommentar

Sjekket for gøy memory usage. bruker EVGA Precicion tool, kjører 850core/1900 mem.

 

Med alt jeg kunne slå på av MSAA og HBA og alt på maks, endte jeg på ca 2350mb memory usage i 5760x1200 , men problemet er jo fremdeles at BF3 ikke utnytter tri-sli at all, så de lå og lunka på 30-40% gpu usage så det var jo nytteløst. cpu usage lå mellom 50-60% .

 

Endte med at jeg bare kjører det 3. kortet på angrefrist eller selger til en kamerat. så kan jeg heller vente til det blir mer modent (BF3/nvidia sli profil,whatever comes first).

 

Det funka bedre med 285. WHQL den siste ja, en den 290 betaen. 290 betaen fikk jeg en sinsyk input lag, snakker nesten 500ms. så det var jo helt ubrukelig. med 285 så klarte jeg få ned input lag til nesten non existent, men flyten var jo dårlig pga 30-50% gpu usage maks.

 

så får en heller se om det blir et 3. kort senere i vinter når ting er mer modent, eller vente til Fermi kommer ut. 2 kort funker utmerket i BF3, da ligger jeg på 98-99% usage på begge kortene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

GTX 570 SLI. Any thoughts? Har èt kort nå og har tenkt å kjøpe et til når prisen dropper. Er litt redd for microstutter tho. Noen som vet om stutter problem med 570s og spill som SWTOR, BF3 o.l?

I SWTOR vil du slite med CPU før GPU uansett.

BF3 kan få litt hakking på Ultra grunnet VRAM.

 

Rly? GPU bør vel være flaskehalsen. Hvertfall om man kjører SB i5/i7.

Lenke til kommentar

GTX 570 SLI. Any thoughts? Har èt kort nå og har tenkt å kjøpe et til når prisen dropper. Er litt redd for microstutter tho. Noen som vet om stutter problem med 570s og spill som SWTOR, BF3 o.l?

I SWTOR vil du slite med CPU før GPU uansett.

BF3 kan få litt hakking på Ultra grunnet VRAM.

 

Rly? GPU bør vel være flaskehalsen. Hvertfall om man kjører SB i5/i7.

2600k er min flaskehals i SWTOR: 50-70% bruk eller 80-100% bruk med 6950CFX/enkel 6950

Med en gang jeg går inn i PVP og på flåtene går GPU-usage ned kraftig.

 

over 60 fps er også rimelig unødvendig i det spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...