Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Flott tråd Arni90!

Men ser den PSU kalkulatoren din ikke er oppe lengre, har en liten interesse av å regne ut av hva mitt oppsett bruker.

 

Merker forøvrig særdeles lite til denne "microstutteringen" som nevnes, det har kanskje blitt bedre med tiden?

Endret av ChillZoNe
Lenke til kommentar

Nei, er bare det at folk er forskjellige om de merker det eller ei.

Er du ikke sensitiv så har du en svært billig løsning for å få mer FPS.

 

Hvordan "merker" jeg dette? En ting er på papiret, en annen ting er i praksis. Akkurat fullført en runde med Bf3, og føler det går flytende som pokker.

 

Avg. fps 100 i 1080p @ ultra.

 

En billig løsning ville jeg ikke kalle det men ...

Endret av ChillZoNe
Lenke til kommentar

Nei, er bare det at folk er forskjellige om de merker det eller ei.

Er du ikke sensitiv så har du en svært billig løsning for å få mer FPS.

 

Hvordan "merker" jeg dette? En ting er på papiret, en annen ting er i praksis. Akkurat fullført en runde med Bf3, og føler det går flytende som pokker.

 

Avg. fps 100 i 1080p @ ultra.

 

En billig løsning ville jeg ikke kalle det men ...

Du merker det ved at framerate viser et gøyt tall, men føles langt lavere. Så lenge du ligger langt over 60 fps hele tida er det ikke mye til et problem, men det er veldig fort merkbart når du dypper nedom 40 fps.

 

Vanskelig å oppleve med et oppsett som tar BF3 på Ultra med 100fps...

Prøv Metro 2033 benchmarken, og legg merke til hvor høy fps du får og hvor hakkete det fortsatt er.

Lenke til kommentar

Nei, er bare det at folk er forskjellige om de merker det eller ei.

Er du ikke sensitiv så har du en svært billig løsning for å få mer FPS.

 

 

Hvordan "merker" jeg dette? En ting er på papiret, en annen ting er i praksis. Akkurat fullført en runde med Bf3, og føler det går flytende som pokker.

 

Avg. fps 100 i 1080p @ ultra.

 

En billig løsning ville jeg ikke kalle det men ...

Du merker det ved at framerate viser et gøyt tall, men føles langt lavere. Så lenge du ligger langt over 60 fps hele tida er det ikke mye til et problem, men det er veldig fort merkbart når du dypper nedom 40 fps.

 

Vanskelig å oppleve med et oppsett som tar BF3 på Ultra med 100fps...

Prøv Metro 2033 benchmarken, og legg merke til hvor høy fps du får og hvor hakkete det fortsatt er.

Takk for informasjon.

Jeg har alvorlige problemer med lagg spikes hvert 20 sekund i Metro 2033. Uavhengig om jeg er i prologen, eller kapittel 7 act 2.

Antar det er SLI relatert, så får sette meg ned og fikle med dette.

Er det noe jeg avskyr, så er det drops og ujevn framerate, så om jeg ikke får løst dette flyr det ene skjermkortet i retur til dustin.

Tips btw?

Forresten, skrev til deg litt lengre opp ang PSU kalkulatoren som ikke fungerer, fryktelig nysgjerrig på hva mitt oppsett drar under load.

Endret av ChillZoNe
Lenke til kommentar

Takk for informasjon.

Jeg har alvorlige problemer med lagg spikes hvert 20 sekund i Metro 2033. Uavhengig om jeg er i prologen, eller kapittel 7 act 2.

Antar det er SLI relatert, så får sette meg ned og fikle med dette.

Er det noe jeg avskyr, så er det drops og ujevn framerate, så om jeg ikke får løst dette flyr det ene skjermkortet i retur til dustin.

Tips btw?

Forresten, skrev til deg litt lengre opp ang PSU kalkulatoren som ikke fungerer, fryktelig nysgjerrig på hva mitt oppsett drar under load.

Om det er SLI-relatert kan du bare prøve å skru av SLI og se om problemet vedvarer.

Framerate-cap, PCIe-clock, CPU-clock, HPET, alt kan hjelpe :p

Linken til PSUCalc hadde blitt korrupt under en oppdatering av førsteposten. Ikke akkurat et sjokk...

Lenke til kommentar

Takk for informasjon.

Jeg har alvorlige problemer med lagg spikes hvert 20 sekund i Metro 2033. Uavhengig om jeg er i prologen, eller kapittel 7 act 2.

Antar det er SLI relatert, så får sette meg ned og fikle med dette.

Er det noe jeg avskyr, så er det drops og ujevn framerate, så om jeg ikke får løst dette flyr det ene skjermkortet i retur til dustin.

Tips btw?

Forresten, skrev til deg litt lengre opp ang PSU kalkulatoren som ikke fungerer, fryktelig nysgjerrig på hva mitt oppsett drar under load.

Om det er SLI-relatert kan du bare prøve å skru av SLI og se om problemet vedvarer.

Framerate-cap, PCIe-clock, CPU-clock, HPET, alt kan hjelpe :p

Linken til PSUCalc hadde blitt korrupt under en oppdatering av førsteposten. Ikke akkurat et sjokk...

 

Selvfølgelig skal jeg prøve det. Det er bare et ork, så jeg håpet dette var et mainstream problem :p

 

Ang Laggen, så "Fryser" hele spillet fast hvert 20 sekund ca. Detter til rundt 10 - 15 FPS, og spretter elegant opp til sine flotte 70 - 80.

 

Jaja, da var den fikset, men det var for selvfølgelig omrokkeringger på serveren dems, så den var jo ikke tilgjengelig.... -.-"

 

Hva antar du at systemet spiser?

Har ikke OC en eneste ting enda, rett og slett fordi det ytere mere en bra nok.

(Kan hende jeg går litt OT, beklager dette!)

Lenke til kommentar

laggen høres ut som VRAM eller at du kjører et program som hwinfo64 i bakgrunnen uten å ha skrudd av diskmålinger.

 

tipper du trekker 350-400w fra veggen i spill.

 

Takk for svar, da får jeg sjekke dette med vram. Enda jeg kun kjører 1080p...

hwinfo kjører jeg ikke, bruker Aida og afterburner. Og er kun Afterburner som går i bakgrunn.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Denne tråden var opprinnelig en kort introduksjon til hvordan skjermkortlandskapet er i dag og begreper brukt i diskusjoner rundt skjermkort. Det er ikke en kort introduksjon lenger.

 

Fordi posten nå er ganske stor har jeg brukt spoilere for å få et ryddigere utseende og å gjøre navigering lettere.

 

Begreper jeg bruker i denne tråden:

 

 

GPU

Graphics Processing Unit, dette er den flate, litt opphevede brikken på skjermkortet som regner ut grafikken din.

 

VRAM

Grafikkminne, typiske tall man ser i dag er alt fra 512MB til 6GB med dette.

 

Antialiasing

Teknikk brukt for å jevne ut skrå linjer som blir hakkete, jo høyere oppløsning mot skjermstørrelse du spiller på jo mindre vil dette merkes. De mest vanlige teknikkene er

MSAA - som fikser skrå linjer på 3D-modeller og bygninger

FXAA/MLAA - som fikser alle ujevne kanter du møter på i spillet på bekostning av et tap av findetaljer.

 

PCIe-kabel:

Kabel som brukes for å forsyne kraftigere grafikkort med strøm. Kommer i 8-pin (150W), 6-pin (75W) eller 6+2-pin (kan fungere som enten 8-pin og 6-pin.)

 

AMD Eyefinity og Nvidia Surround:

Dette er teknologi som tillater et skjermkort å kjøre et spill over flere skjermer. Dette gir en fantastisk opplevelse i spill, men det koster også en del penger både fordi man trenger flere skjermer og mer skjermkortytelse. Det er også enkelte spill som ikke støtter dette, men det er veldig få.

AMDs Eyefinity er litt mer fleksibel enn Nvidias Surround i form av at Surround er låst til 3 skjermer med samme oppløsning mens AMDs eyefinity støtter alt fra to til seks skjermer stablet sammen på forskjellige måter.

 

 

 

Rangering etter ytelse

 

Rask liste med noen eldre generasjoner lagt inn:

* betyr at kortet er et dobbelGPU-kort med SLI/CFX-teknologi innbakt.

Kort med fet tekst er kort som er aktuelle i dag

 

 

GTX 690*

HD 7990 Devil13*

HD 6990*

GTX 590*

HD 7970 GHz Edition

GTX 680

HD 7970

GTX 670

GTX 560 Ti 2Win*

HD 7950

GTX 660 Ti

HD 5970*

GTX 580

HD 6870X2*

HD 7870

GTX 660

GTX 570

HD 6970

GTX 480

GTX 560 Ti 448 Core

HD 7850

HD 6950

HD 4870X2*

GTX 560 Ti

HD 5870

GTX 470

HD 6870

GTX 560

HD 5850

HD 6850

GTX 460

HD 7770

HD 6790

HD 4890

GTX 550 Ti

HD 7750

GTX 650

HD 6770 = HD 5770 (samme kort med nytt navn)

HD 4870

GTX 260

GTS 450

HD 6750 = HD 5750 (samme kort med nytt navn)

HD 4850

GTS 250

GT 640

HD 7750 DDR3

 

 

 

SLI og CrossfireX

 

 

SLI er en teknologi laget av Nvidia for å koble flere skjermkort sammen for bedre ytelse i DirectX- og OpenGL-spill.

For å bruke SLI trenger du to skjermkort av nøyaktig samme modellnavn og minnemengde, produsenter som ASUS eller EVGA kan blandes og klokkefrekvenser er ikke viktig å tenke på.

 

CrossfireX er tilsvarende teknologi for ATI/AMD-skjermkort. CFX støtter alle kombinasjoner av kort så lenge de bruker samme grafikkprosessor, kort sagt trenger du kun tenke på at de to første sifrene i navnet matcher (HD 7970 og 7950 går fint.)

 

Angående ytelsen til SLI og CrossfireX ser denne veldig bra ut på papiret. Bare se på en test av HD 6870 og 2x 6870 i Crossfire. Stort sett ser alle SLI/CFX-tester slik ut i dag, men det er et problem som ikke vises her:

Microstutter.

 

Her er en video jeg mener demonstrerer hva microstutter er:

 

En kort forklaring er at skjermkortene ikke er synkroniserte og det oppstår ujevn tidsavstand mellom hvert bilde.

GPU "Microstuttering" FAQ forklarer akkurat hvordan fenomenet oppstår veldig bra.

 

Verdt å merke er at microstutter er lettere å merke i spill der mye skjer på skjermen samtidig. I et strategispill merker du lite til microstutter, mens i et skytespill vil du merke dette mye fortere, men generelt vil mirostutter hindre deg i å spille med noe særlig lavere framerate enn 45 fps uten at du merker hakkingen. Om et enkelt kort ikke er nok for å dekke dine ytelseskrav vil SLI (eller CFX) alltid gi en bedre opplevelse, forbedringen vil bare ikke være like høy som benchmarks gir inntrykk av.

 

Et annet ankepunkt med SLI og CFX er driverstøtte, for god ytelse med SLI og Crossfire trenger du hele tida oppdaterte drivere. Det tar ofte litt tid før nye drivere kommer for nye spill. Så ha det i bakhodet når du vurderer noe slikt. Nvidia har tradisjonelt vært hakket foran AMD her, og det er indikasjoner på at SLI er i mindre grad påvirket av microstutter enn CFX (dog er det et faktisk problem for begge sider.)

 

 

 

"Fremtidssikring"

 

 

Ofte er det poster her som lurer på om det er fremtidssikring å kjøpe et GTX 690 eller lignende for å kunne spille på 1920x1080 i noen år fremover. Det er det ikke.

 

Du kan alltid være sikker på at noe billigere og bedre kommer ved neste generasjon, og med mindre du har planer om å bruke 5000 kr for hver generasjon som kommer er det lurere å kjøpe et kort du har råd til å oppgradere for annenhver generasjon som kommer ut.

 

Det viktige er at du kjøper et skjermkort som du har råd til å oppgradere annenhver generasjon, da får du en god blanding av ny teknologi. Har du et ubegrenset budsjett er det ingen grunn til å ikke kjøpe det beste hele tida, men det er jo veldig få som har dette og det lønner seg sjelden.

 

SLI og CFX er ikke å anbefale som "fremtidssikring", da du ofte får bedre ytelse og mindre problemer med en enkelt GPU som er sterkere.

 

Kjøp det skjermkortet som yter bra nok for deg i de spillene du spiller og ikke tenk på hva som kommer er nok den beste strategien.

 

 

 

Hvor mye grafikkminne trenger jeg?

 

 

For Eyefinity vil 2GB og gjerne mer fungere bra.

For 1920x1080 vil 1GB eller mer fungere bra, men enkelte spill har begynt å trenge mer plass enn dette og 2GB er derfor å anbefale.

Alt under dette av oppløsninger trenger du ikke bekymre deg.

 

Ikke se deg blind på mengden grafikkminne et skjermkort har, det skal ganske mye til før 1GB VRAM er for lite, det som betyr mest er hvilken grafikkprosessor kortet har.

 

 

 

Effektbruk

 

 

Veldig mange har også begynt å sette opp vanvittige strømforsyninger med sine oppsett. Dette er mine anbefalninger angående PSU og størrelse på et LGA1155-hovedkort, overklokking er tatt med i beregning:

 

Alle enkeltGPU-kort klarer seg fint med en god 550W eller mindre

DobbelGPU-kort som GTX 690 klarer seg utmerket med en god 650W

 

Alt opp til HD 7950 3GB CFX og GTX 680 SLI klarer seg fint med 650W.

HD 7970 CFX klarer seg fint på 750W

 

Planlegger du noe mer heftig enn dette av oppsett burde du ikke ha behov for å lese dette uansett. Det er også verdt å merke seg at jeg når jeg sier en "god 650W" så mener jeg en som har 50A eller mer tilgjengelig på 12V-linja/linjene, skrevet på en annen måte: 90% eller mer av merket effekt kan leveres i 12V. Men jeg håper at dere som leser her har vett nok til å ikke kjøpe grafikkort for tusenvis av kroner og parre det med en strømforsyning til 300 kr :wee:

 

Prøv gjerne PSUCalc også, denne er god til å gi et estimat på hva du kan trenge av strømforsyning og gir også en liste over gode strømforsyninger du kan bruke.

 

 

 

Tilbakemeldinger og forslag tas imot, både PM og i tråden etter hva du mener passer best.

 

Suveren post. Lærenyttig for meg.

 

Takker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...