Gå til innhold

Vil forby trådløst nett på skoler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ingen tvil om at sterke nærfelt ved bruk av mikrobølger er skadelig.

 

Normal mikrobølgestråling fra mobil/wifi er det ikke verd å bruke tid på. Det har vært forsket så mye på dette, at det ikke er reell tvil om saken.

Hadde 3% av rapportene konkludert med at mobilstråling er farlig, så hadde det jo blitt forbud på dagen.

 

Blir møkka lei av disse konspirasjonsmenneskene, som tror at en hel forskerstand lyver om stråling eller klimaprognoser.

Gå inn i dere selv, eller oppsøk psykolog...

Lenke til kommentar

Problemet med ting som "EM-overfølsomhet" som diagnose er at det ikke finnes dokumenterte tilfeller og heller ingen medisinsk praksis (av åpenbare grunner), så om en lege setter en slik diagnose så burde vedkommendes legepraksis settes under tvil. "EM-overfølsomhet" har blitt en slags bås som folk puttes i når ekspertene ikke finner noen forklaring, og det triste er at mange av disse trolig har reelle plager, men bare feil diagnose, men noen er selvsagt hypokonder.

Det var nylig en sak i Storbritania, hvor et mobilselskap hadde satt opp en mast og basestasjon for mobil.

Etter en kort stund kom det meldinger om diverse plager, "som naboene hadde fått pga stråling".

 

Det roet seg temmelig raskt, da selskapet kunne informere om at utstyret ikke var påslått ennå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror dette ville foert til mere juks paa VGS. Da flere ville smuglet inn mobile loesninger paa skolen og dette ville laererne ikke hatt tilgang til aa sperre, hvis vi har ett skole-internett kan de ta fra oss internett under proever og slik.

Jeg kan i dag også jukse så mye jeg vill ved å bruke bærbar ruter, eller gjøre om mobilen til wifi hotspot. Skjuler man også SSIDen så kan man jo ikke bli tatt så enkelt :whistle:

 

(Bare for å si det: jeg har aldri juksa på noe, det føles bare ikke rett. Derimot har jeg brukt denne metoden dersom siden jeg vil inn på er blokkert, eller læreren har glemt å skru på nettet igjen etter en prøve (skjer ganske ofte..). )

 

Eneste måten å forhindre dette er å fjerne pcen fra skoledagen.

 

Jeg er klar over at mange av oss kan sette opp ett hotspot, det er ikke no problem jeg kan det selv, men nå kan også jeg unblocke når nettet er limitert. Uansett poenget er at alle ikke vet hvordan man gjør det eller gidder å gjøre det eller bruke penger på det om de må det. Og jeg vet at mange i klassen ville ha jukset om de hadde hatt tilgang til Internett fordi de gjør det når læreren glemmer å skru det av eller limitere det før en prøve. Og hvis Internett som læreren kan administrere blir tatt fra de vil flere av de ikke vitene prøve å finne ut hvordan de setter opp hotspots osv.. selv, og de vil finne det ut eller spørre om de kan bruke en annen sitt, som de vil få tilgang til fordi han som har det er snill eller de betaler for det.

Lenke til kommentar

For å gå tilbake til utgangspunktet for artikkelen så har jeg etterhvert fått problemer med å se på Europarådet som seriøse. Det er de samme delegatene som hadde flertall for å utvide DLD med å lagre alle Google-søk. http://stoppdld.no/2010/06/06/google-dld/

 

Etter en del debatter med el-allergikere og EMF-aktivister sitter jeg igjen med inntrykket av at de vanligvis hører hjemme med folk som tror på UFOer og alternativ medisin. De er like vanskelige å debattere med som Jehovas Vitner. Når det gjelder vitenskaplige forklaringer har de sine egne "forskere" som trofast leverer "rette" resultater, mens "feil" resultater blir forklart med konspirasjon eller det blir regelrett ignorert...

 

James Randi har utfordret folk med paranormale evner med 1 million dollar for den som kan bevise at de har slike evner. Ennå er det ingen El-allergikere som har klart det...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enkel løysing, 50/50. Nokon skular med strålekjelder, andre utan. Om 30 år kan vi sjekke kor mange som fikk kreft og voila, så kan vi leggje diskusjonen daud. Eller det kan vi vel mest sannsynleg ikkje, i og med at ein sannsynlegvis ikkje ein gong då vil kunne sei, stråling gjer ikkje kreft. Ah well...

 

Litt OT, men samtidig litt aktuelt, anbefalar alle å lese boka Focault's Pendulum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er galskap hvor redd alle skal være på vår vegne, når skal denne politiske barnehagen ta slutt? Ingen av oss lever evig, politikere må bare innse at det er bedre at vi lever livet med litt risiko her og der, enn at de skal ta fra oss alt som gjør det morsomt å leve.

 

Enig - men jeg ville heller omformulert det som at dersom staten skal gjøre tiltak for vår egen sikkerhet (hvilket staten på ett eller annet nivå tross alt må gjøre eks: fartsgrenser) så bør de holde seg til tiltak som motvirker trusler vi faktisk vet er reelle eller i det minste har håndfaste mistanker rundt.

 

Skal vi først påtvinges ting så kan de heller gjøre pålegg om refleksbruk for elever på vinterhalvåret - bare som et eksempel. Da vet man ihvertfall at statistisk sett liv ville bli reddet (på kostnad av en liten del frihet - hvilket jeg alltid er skeptisk til skal det nevnes) - i motsetning til et slikt forslag som har konkrete negative kosekvenser for studentene men ingen konkrete fakta rundt den mulige faren som det liksom skal beskytte mot.

 

Jeg lurer forøvrig litt på hvordan de tror dette skal holde elevene trygge. De aller fleste vil jo ha en wifi hjemme - for ikke å nevne helt andre strålingskilder som er mye mye sterkere - som mobiltelefoner. Jeg kan på ingen måte se hvordan det kan logisk foreslås av wifi forbys på skolen mens mobiltelefoner IKKE forbys. Ikke det at jeg hadde likt et slik froslag naturligvis - men det er en logisk videreføring av å forby wifi da mobilstrålingen er mange ganger kraftigere og i tillegg som regel sitter mye nærmere på kroppen til alle tider.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er galskap hvor redd alle skal være på vår vegne, når skal denne politiske barnehagen ta slutt? Ingen av oss lever evig, politikere må bare innse at det er bedre at vi lever livet med litt risiko her og der, enn at de skal ta fra oss alt som gjør det morsomt å leve.

 

Enig - men jeg ville heller omformulert det som at dersom staten skal gjøre tiltak for vår egen sikkerhet (hvilket staten på ett eller annet nivå tross alt må gjøre eks: fartsgrenser) så bør de holde seg til tiltak som motvirker trusler vi faktisk vet er reelle eller i det minste har håndfaste mistanker rundt.

 

Skal vi først påtvinges ting så kan de heller gjøre pålegg om refleksbruk for elever på vinterhalvåret - bare som et eksempel. Da vet man ihvertfall at statistisk sett liv ville bli reddet (på kostnad av en liten del frihet - hvilket jeg alltid er skeptisk til skal det nevnes) - i motsetning til et slikt forslag som har konkrete negative kosekvenser for studentene men ingen konkrete fakta rundt den mulige faren som det liksom skal beskytte mot.

 

Jeg lurer forøvrig litt på hvordan de tror dette skal holde elevene trygge. De aller fleste vil jo ha en wifi hjemme - for ikke å nevne helt andre strålingskilder som er mye mye sterkere - som mobiltelefoner. Jeg kan på ingen måte se hvordan det kan logisk foreslås av wifi forbys på skolen mens mobiltelefoner IKKE forbys. Ikke det at jeg hadde likt et slik froslag naturligvis - men det er en logisk videreføring av å forby wifi da mobilstrålingen er mange ganger kraftigere og i tillegg som regel sitter mye nærmere på kroppen til alle tider.

 

-Stigma

 

Hahaha, minner meg om barneskolen. Jeg er oppdratt til å alltid bruke refleks, og vokste opp ett lite sted med 500 innbyggere, hvor så og si alle voksene kjente alle. Husker en gang i fjerdeklasse hvor jeg glemte refleks så var det serr en helt tilfeldig dame som stoppa og sa jeg måtte bruke refleks, jeg begynte og gå i andre retning en noen sekunder og snudde når hun var ett stykke unna, så rygga hu tilbake og ba meg om å pelle meg hjem! Jeg ante ikke hvem denne damen var og hadde aldri sett hun.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som mener at trådløst nett er så bra? Jeg synes fiberkablingen til arbeidsstasjonen min er perfekt og ville aldri byttet med trådløst.

 

Trådløst er noe jeg kun bruker når jeg må bruke laptop på et sted der jeg egentlig ikke har kontorplass. Til og med da foretrekker jeg elektrisk kabel siden jeg må koble til strøm uansett liksom.

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Vel, her er det bare å tro på det en hver øsnker, jeg har ingen ivertfall ikke noe ønske om å forsøke å tvinge noen til å tro på noe som helst, her er de fri vilje som gjelder. Skulle bare ønske wi-fi tilhengerne kunne ha samme standpunkt

 

Det er ikke snakk om å tro eller ikke tro. Det er snakk om å akseptere eller ignorere fakta – slik fakta er kjent med de vitenskapelige metoder vi benytter for å skille fakta fra tro. Dine helter har valgt å ikke bare ignorere fakta, men å spre sine ignorante meninger som om de var fakta – og det er en trussel mot menneskets kollektive kunnskap. At sinnsforvirrede tullinger sprer tåkeprat og feilinformasjon er som gift i drikkevannet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Stigma: Du er vel også en av dem som ikke hører den elektriske summingen som du finner i de fleste ladere, eller som du ofte finner en eller annen plass i hvert hus i forhold til hvordan lyste hadde vært koblet.

Selv foretrekker jeg å ikke lade mobilen om kveldene, fordi jeg hører en svak summelyd fra laderen.. Med mindre jeg er trøtt, for da sovner jeg fort nok.

Det skulle ikke forundre meg at det kun er mindre passiv bakgrunnstøy. Litt som å gå langt ut i fjellene.

Lenke til kommentar

Når det gjelder vitenskaplige forklaringer har de sine egne "forskere" som trofast leverer "rette" resultater, mens "feil" resultater blir forklart med konspirasjon eller det blir regelrett ignorert...

Ta en titt på sidene til Folkets Strålevern, for eksempel.

Klikk gjerne på "Fagpersoner" og "Ambassadører" i den horisontale menyen øverst. (No malware.)

It always makes me smile ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som mener at trådløst nett er så bra? Jeg synes fiberkablingen til arbeidsstasjonen min er perfekt og ville aldri byttet med trådløst.

 

Trådløst er noe jeg kun bruker når jeg må bruke laptop på et sted der jeg egentlig ikke har kontorplass. Til og med da foretrekker jeg elektrisk kabel siden jeg må koble til strøm uansett liksom.

Det er mye enklere og billigere å installere et trådløst nettverk på en skole enn å legge opp et kablet nettverk som vil passe til all mulig møblering og bruk av skolens rom.

Lenke til kommentar

Mikrobølger (0.3-300GHz) er ikke-ioniserende stråling, det vil si at den ikke har nok energi til å ødelegge DNA. Ioniserende stråling begynner i ultrafiolett-området, dvs >10^7 GHz, eller over 10000000GHz om du vil.

 

Da gjenstår den termiske effekten (varme), og jeg tror de fleste av oss er klar over at den ikke er stor for WiFi-nett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mye enklere og billigere å installere et trådløst nettverk på en skole enn å legge opp et kablet nettverk som vil passe til all mulig møblering og bruk av skolens rom.

 

Hvordan løser man behovet for strøm på de samme stedene? Samme løsning for et kablet nett kanskje? (Jeg har ikke peiling altså, men det virker logisk..)

Lenke til kommentar

Hvordan løser man behovet for strøm på de samme stedene? Samme løsning for et kablet nett kanskje? (Jeg har ikke peiling altså, men det virker logisk..)

Batteri ...

 

Evt bruker APer som kan drives av PoE, slikt at du bare trenger nettverkskabelen.

 

Og for maskinene så har man jo strøm allerede i veggene, evt batteri ja

Endret av Lufen
Lenke til kommentar
Hvordan løser man behovet for strøm på de samme stedene? Samme løsning for et kablet nett kanskje? (Jeg har ikke peiling altså, men det virker logisk..)

 

Det er ikke plasseringen som blir vanskelig, men det ledningskaoset og kjøpet av 2000 flere nettverkskabler virker litt upraktisk.

 

Trådløst fungerer helt fint i skolesammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...