Gå til innhold

Vil forby trådløst nett på skoler


Anbefalte innlegg

Kilder... jeg føler vel alle her har bestemt seg for at wi-fi er helt ufarlig og dessuten viser null respekt for de som mener noe annet. "paranoid tulling" er jo søtt.

 

Dere må være klar over at insdustrien driver noe som kalles "meningsbygging", i form av reklame, seminarer og opplæring av personell og eksperter. Her er det viktig å mene det som gir økonomisk gevinst, ubehagelige sannheter stues vekk. Slik er det i de fleste bransjer, og blir verre dess mer penger som flyter.

 

Tilbake til linker, info om trærne i Nerderland :

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1332310/Is-Wi-Fi-killing-trees-Dutch-study-shows-leaves-dying-exposure-Wi-Fi-radiation.html

http://itpro.no/artikkel/15403/wi-fi-truer-traerne

 

Professor Olle Johansson, Carolinska :

 

Scalar bølger ? Søk på Dr. Manfred Doepp på youtube

 

Olle ja, en velkjent mann, velkjent for å være useriøs smmane med hans kumpan Lennart Hardell. Er ikke akkurat en særlig troverdig fyr som stadig slår alarm om ymse uten at det viser seg å være så mye dekning i det, fikk jo en interessant pris for noen år siden: http://www.vof.se/visa-forvillare2004

 

Lenkene du viser til med trær er jo interessante, men vesentlig mer nyanserte enn du har presentert det som.

 

Og jeg søkte på Dr. Manfred her, en healer? Hvorfor skal vi tro på det han har å si?

 

AtW

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er mye vi ikke vet.

 

Det vi imidlertid vet er at media alltid vil være ute etter katastrofe vinklingen fordi dette selger. Media skal ikke opplyse, men selge. Det er klart at en del fra den kanten blir helt ute av proposjoner.

På den annen side, for en del år siden var røyking ansett som helsebringene. Etter hva jeg har skjønt så er det ikke slik lenger.

 

Jeg synes det prinsippielt er en sunn holdning at man er forsiktige, særlig i henhold til barnehager og skoler. Det bør ikke være stedene hvor man blidt igansetter ny teknologi uten å være relativt sikre på konsekvensene. Barn er generelt mer utsatt enn voksne.

 

Dessuten fungerer ting bedre med trådet nettverk samt at datasikkerheten også økes. Gi hver pult sitt eget RJ45 uttak og innfør enkelte soner hvor mobiler kan benyttes. Fravær av mobilsignaler det meste av skoledagen er neppe kun negativt.

Lenke til kommentar

Det kommer stadig forskningsrapporter som har testet faren ved mobilbruk. Ut fra avisoverskriftene kommer rundt halvparten til at det er ufarlig, den andre til at det er farlig. Faktum er at mobiler har vært i utstrakt bruk i 10-15 år, trådløse nett litt kortere. Mobilbruk blant barn har vært vanlig rundt halvparten av den tiden.

 

Vi utsettes for stadig nye typer stråling (dvs frekvensområder) og forskerene kan forske så mye de bare orker, men de kan ikke simulere langtidseffekter ved økte strålingsdoser i kort tid på mennesker (uetisk). Det er uansett ikke sikkert at en høy dose over kort tid vil ha samme effekt som en lav over lang tid.

 

I dag vet vi at røyking er skadelig, det er et stort tallmateriale samlet over lang tid som viser det. Drivhuseffekten vet vi eksisterer. Den er faktisk nødvendig for at jorden skal funke som den har gjort i lang tid. Det er også rimelig sikkert at menneskelig påvirkning øker drivhuseffekten, og veldig mange mennesker tror en økning av drivhuseffekten er uheldig (forøvrig ikek uenig på det punktet). Men ingen vet eksakt hva som vil skje.

 

Og her er analogien til stråling fra mobil/wi-fi, en del tror de vet at det er (u)farlig, men (med litt flaks) vil ingen vite sikkert om det er en langtidsvirkning før om en generasjon eller to. Da er det litt sent hvis det viser seg at det gikk galt. Personlig tviler jeg på at det vil ha noen stor effekt, men synes likevel det er fornuftig å redusere bruken der det er enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette ville foert til mere juks paa VGS. Da flere ville smuglet inn mobile loesninger paa skolen og dette ville laererne ikke hatt tilgang til aa sperre, hvis vi har ett skole-internett kan de ta fra oss internett under proever og slik.

Jeg kan i dag også jukse så mye jeg vill ved å bruke bærbar ruter, eller gjøre om mobilen til wifi hotspot. Skjuler man også SSIDen så kan man jo ikke bli tatt så enkelt :whistle:

 

(Bare for å si det: jeg har aldri juksa på noe, det føles bare ikke rett. Derimot har jeg brukt denne metoden dersom siden jeg vil inn på er blokkert, eller læreren har glemt å skru på nettet igjen etter en prøve (skjer ganske ofte..). )

 

Eneste måten å forhindre dette er å fjerne pcen fra skoledagen.

Lenke til kommentar

Dokumenter påstanden din, dra en konklusjon av påstanden, forklar påstanden, og si kan du si at noe er skadelig.

Intil du gjør det, er du kun en paranoid tulling.

 

For å si det sånn "Don't feed the troll" :).

 

Foreslår også at de som er skeptiske mot stråling leser og lærer seg http://en.wikipedia.org/wiki/Inverse-square_law utenat. Strålingsnivåene vi utsettes for er ikke bare så små at de har ingen effekt, men i tillegg er avstanden til strålingskilden såpass stor at effekten blir betydelig mindre. Du kunne kanskje merke at huden din blir varm hvis du teiper en WiFi ruter fast til hodet ditt i noen timer, men 99% av energien vil være varmeenergi fra chippene, ikke radiobølger. Energinivåene er forsvinnende lave og gjennomtrengingseffekten så lav at den vil ikke gå gjennom det ytre hudlaget. Hvis vi skal forby noe på grunn av strålingsfare, burde det heller være soling uten solkrem - det fører tross alt til hudkreft, noe som ikke er mulig med denne typen radiostråling.

Lenke til kommentar

hehe, jeg likte Dr. Manfred Doepp:

http://peacepink.ning.com/video/dr-manfred-doepp-part-2-of-6

 

Han mener healere ikke bør bruke mobiler fordi de blokkerer healing-energien fra Gud og at sjela vår blir avkuttet fra omverdenen med mobilstråling.

 

Ja, dette er tydeigvis nok et prakeksempel på hvorfor det er høyden av idioti å lenke en person som dette som en kilde til hvorfor man bør ta wifi stråling seriøst.

 

Bare et kort sammendrag for de som ikke gidder å bruke tid på å faktisk se gjennom dette vissvasset:

 

Det snakkes om hvordan EM stråling er årsaken til sykdom og hvordan folk har slike "død øyne" nå om dagen. Dette er fordi øynene er portalen til sjelen, og EM strålingen dytter sjelden inn i bakgrunnen og gjør folk sinte og materialistiske. Slik stråling gjør også at du disconnecter sjelen din og mister kontakten med gud (whatashock!). Naturligvis er dette alt del av en plan fra styresmaktenes side for å kontrollere oss (det hintes ganske kraftig til at dette er såkallt New World Order - again whatashock!). I bakgrunnen vises bilder av HAARP (High Frequency Active Auroral Research Program) stasjonen i USA - som "alle vet" USA bruker for å kontrollere klimaet, forårsake jordskjelv, tankestyre osv. osv.

 

Til slutt selges naturligvis RAYGUARD. Det poengteres at denne beskytter deg mot all elektrosmog og fungerer via vortexes og krystallenergi - MEN - den vil ikke disconnecte deg fra gud! Den vil faktisk forsterke forbindelsen til gud (PHEW!)

 

I could not make this shit up folks... Dette er noe av den beste sammensurien av konspirasjonsteorier,pseudoscience og annen assortert idiotskap jeg har sett til dags dato (og jeg har sett min fair share av sånt tull via youtube og andre kilder).

 

At noen kunne finne på å linke en person som dette som en pålitelig autoritet for skadevirkninger fra wifi er helt utrolig...

 

-Stigma

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, her er det bare å tro på det en hver øsnker, jeg har ingen ivertfall ikke noe ønske om å forsøke å tvinge noen til å tro på noe som helst, her er de fri vilje som gjelder. Skulle bare ønske wi-fi tilhengerne kunne ha samme standpunkt

 

Jeg er helt åpen for beviser som indikerer at du har rett, men du åpner selv slusegatene for kritikk når du påstår noe som fakta - og så (omsider) oppgir kilder som viser seg å være basert på opblåste mediaartikkler av uferdige studier uten noen vitenskapelig verdi (enda) og denne galningen på youtube.

 

Jeg har ingen tro på at jeg skal klare å snu din oppfatning - men du klarer forhåpentligvis selv å se at disse referansene du har gitt for å støtte din påstand faktisk bare er flere påstander av samme art som også mangler noen form av vitenskapelig grunnlag. Da er du akkurat like langt, og alt du har kun presentert er et "argument from authority" som naturligvis ikke er noe gyldig argument. Når jeg sier vitenskapelig grunnlag så mener jeg da forøvrig vitenskapenlige data av samme kvalitet som vi avkrever av all annen forskning. Peer-reviewed studier publisert av et vitenskapelig tidsskrift med godt rykte ville vært en god start. Finner du noe slikt, eller noe tilsvarende bekreftede og testede data som støtter det du sier så kan vi kanskje ha en seriøs diskusjon videre.

 

Tro gjerne på hva du vil. Bare ikke gjør den feilen å tro at hva du tror på påvirker hva som er virkelig. Folk kan tro som de vil, men hva som skjer i virkeligheten må underbygges med grundig behandlede data som raffineres til fakta. Det er det vi kaller vitenskap.

 

-Stigma

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Vel, her er det bare å tro på det en hver øsnker, jeg har ingen ivertfall ikke noe ønske om å forsøke å tvinge noen til å tro på noe som helst, her er de fri vilje som gjelder. Skulle bare ønske wi-fi tilhengerne kunne ha samme standpunkt

I forskning og vitenskap er det ikke fri vilje som gjelder. Det er kvalitetssikring av kunnskap som gjelder. Om wifi er skadelig eller ikke avgjøres ikke av noen meningsmåling (fri vilje), det avgjøres av hvilke hypoteser som slipper gjennom kvalitetssikringsrutinene. De tre nevnte klovnebassene har gang på gang vist at de ikke kommer seg gjennom noen kvalitetssikring. De tre er ihugga aktivister som har bestemt seg for resultater på forhånd og dikter opp alt de klarer for å underbygge de forhåndsbestemte "resultatene". Sveriges vitenskapelige miljøer tar en kollektiv facepalm når de hører navnet på de to klovnene på Karolinska og er flau på deres vegne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vel, her er det bare å tro på det en hver øsnker, jeg har ingen ivertfall ikke noe ønske om å forsøke å tvinge noen til å tro på noe som helst, her er de fri vilje som gjelder. Skulle bare ønske wi-fi tilhengerne kunne ha samme standpunkt

 

Vi prater om empiri, og ikke metafysikk her.

Derfor er påstanden din urimelig. Det er ikke noe "tro" her, bare en fasit som vi delvis allerede har funnet.

 

La oss begynne:

Ampere*Volt = Watt

Tonnevis av ampere uten volt er ikke skadelig

Tonnevis av volt uten ampere er heller ikke skadelig

Watt derimot er målt effekt, så tonnevis med watt ER skadelig.

Faktumet at du bruker volt som en måling på noe skadelig i stede for watt vil si at ingen som hvet noe om elektronik er villig til å ta deg seriøst.

 

Og joda: Det er mye bakgrunnstråling. Du merker at det er noe virkelig annerledes i lufta når strømmen går i en hel bygd. Kanskje fordi det blir mindre støy, eller fordi det blir mindre passive stråling.

Men det merkes.

Men å f.eks isolere hele huset i aluminiunsfolie og laget et psuedo farady bur vil gjøre underverket også.

 

Så har vi stråling da.

Anbefaler denne lille oversikten.

Du får i deg en pen dose ved å ete en banan btw.

 

Så har du at vi mennesker er veldig resistante mot stråling, så lenge strålingen går mot huden.

Vis du svelger en stor nok klump med radiaktivt stål som avgir alphastråling ender du opp som denne fyren: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1535028/Ex-KGB-spy-poisoned-by-alpha-radiation.html

Beta og gamma stråling er "mindre farlige", men på en annen side så er de mye mindre, og siden de er mindre så går de rett igjennom oss, i vis man er virkelig uheldig treffer de noe vi vil ha(f.eks skaper dna mutasjon), men det tar sin tid å få det til å skje. Så ingen fare i seg selv.

 

 

================

tl:dr så er saken at jeg tar deg ikke seriøst fordi du har fortsatt ikke presantert noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ampere*Volt = Watt

Tonnevis av ampere uten volt er ikke skadelig

Tonnevis av volt uten ampere er heller ikke skadelig

Watt derimot er målt effekt, så tonnevis med watt ER skadelig.

Siden vi er i det vitenskaplige hjørnet, så er det vel ingen av disse som måles i tonn :tease:

 

Skal vi være i det vitenskaplige hjørnet, så kan man vel påpeke at volt ampere og watt er enheter, og ikke størrelser. Så de har ikke noen størrelse som sådan uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og joda: Det er mye bakgrunnstråling. Du merker at det er noe virkelig annerledes i lufta når strømmen går i en hel bygd. Kanskje fordi det blir mindre støy, eller fordi det blir mindre passive stråling.

Men det merkes.

Men å f.eks isolere hele huset i aluminiunsfolie og laget et psuedo farady bur vil gjøre underverket også.

 

Jeg vet ikke helt hvordan du mener dette. Mener du at man kan sanse radiobølger eller microbølger?

 

Jeg for min del har ihvertfall aldri opplevd noe slikt. Jeg merker at strømmen har gått hovedsakelig pga. alt lyset forsvinner (naturlig nok), men jeg uten å se at lyset forsvinner eller høre at maskiner stopper så tror jeg neppe jeg kunne sanset noe sånt. Jeg er gjerne enig i at man kan få følelsen av "noe er helt anderledes" som du seier når strømmen er gått, men det er vel enkelt nok pga. man alltid er vandt med å se masse lys og lyd rundt seg i denne settingen. Jeg tviler på at det har med en ekstra sans som plukker opp EM stråling (utenfor det synlige spekteret). Jeg har aldri heller sett noen pålitelige studer som skulle indikere at noe slikt er mulig.

 

Det hadde vært fint om du forklarte bedre hva du mener her - eller om du mener akkurat hva du sier så hadde det vært fint om du kunne substantiere dette med noe konkret. Jeg vet at "EM-følsomhet" er veldig trendy for tiden, men alle seriøse tester jeg har sett av fenomenet så langt indikerer at det er hovedsakelig snakk om en selv-suggesjonseffekt/placebo.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Problemet med ting som "EM-overfølsomhet" som diagnose er at det ikke finnes dokumenterte tilfeller og heller ingen medisinsk praksis (av åpenbare grunner), så om en lege setter en slik diagnose så burde vedkommendes legepraksis settes under tvil. "EM-overfølsomhet" har blitt en slags bås som folk puttes i når ekspertene ikke finner noen forklaring, og det triste er at mange av disse trolig har reelle plager, men bare feil diagnose, men noen er selvsagt hypokonder.

 

Hvis de absolutt ser ingen annen løsning enn placebo så kan de heller gi pasientene noen sukkerpiller til 5 kr fremfor noe som vil ruinere de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil helt uten basis i fakta og kun basert på egne erfaringer hypotesere (hum...) at det man kanskje merker når strømmen går har med bakgrunnsstøy i form av lyd som forsvinner. Veldig mange transformatorer og lignende avgir en høyfrekvent pipelyd som man nesten ikke merker, men jeg mener ut fra egen erfaring at støy generelt gjør en trøtt og slapp (særlig er dette noe jeg merker etter en tur på kjøpesenter eller lignende), og at det dermed ikke er usannsynlig at man kan få en viss form for effekt av slike høyfrekvente bakgrunnslyder.

 

 

Var det forresten noen som så Schrödingers Katt i dag? Handlet om hvorvidt vi kan ane at noe skjer før det skjer, og der virket det som om de faktisk hadde en reell vitenskapelig fremgangsmåte og peer-review og alt det der. Anbefaler alle å se den.

 

 

Edit: For å ikke være heeelt offtopic: Jeg anser det ikke som helt rablende usannsynlig at elektromagnetisk stråling kan påvirke oss på måter som vi ikke har oversikt over ennå. Men samtidig har vi blitt utsatt for svineriet såpass lenge at det burde vel begynne å bli tydelig etter hvert?

 

hlnd: Indeed.

Endret av SiegHallo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...