Gå til innhold

USA- en hattråd


Anbefalte innlegg

Skandinavia det nye USA :!:

 

Jepp

 

Om det er noe land som er det nye USA, så er det trolig Australia. Ikke skandinavia hvor det er umulig å komme seg noe sted og hvis du ønsker å komme deg noe sted her i verden må du flytte ut.

 

Mulig Australia er et godt land å starte i. Flytte ut? Mange stats- og privateide skandinaviske selskaper er verdensledende. Statoil, Telenor (som er større enn At&T, USAs største), Volvo, IKEA etc.

 

USA har større inntektforskjeller enn Skandinavia, men ikke glem at USA er et hetrogent land, mens skandinaviske land inkludert Sverige er forsatt homogene. Hvis skandinavia hadde samme demografiske fordeling som USA ville inntektforskjellene vært langt større. F.eks. ta en titt på fattigdomsraten i Oslo. I Oslo er det ca 10% som er under fattigdomsgrense. Dette er på nesten det samme nivået som USA. I Oslo er forsatt 80% av befolkningen hvite.

 

Hvorfor er det en automatikk i at etniske minoriteter er fattige? Det skjønner jeg ikke. Og utgjør det en stor forskjell om mennesker er hvite eller fargede. Jeg føler at det er et typisk, amerikansk rasistisk uttrykk. I USA fører de statistikk over rasesammensetninger i byer. Leser du om en amerikansk by, står det så og så mange hvite, så og så mange svarte, så og så mange hispanics og asiater etc.

 

BTW: Synes det er intersant at i denne tråden så innrømmer masse folk at de hater USA, men hvis jeg bruker det imot dem i debatt så blir de sure.

 

Jeg har aldri sagt jeg hater USA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjerp deg, jeg sier på ingen måte at man er idiotisk hvis man ikke er enig med meg, men hvis du virkelig ikke ser hvordan det er regelrett galt å overbevise noen til å beholde ett barn de virkelig ikke kan ta vare på som barnet fortjener så er det ingen vits å prøve å overbevise deg.

Jeg kan si det samme om deg.

 

Hvis du virkelig ikke ser hvordan det er regelrett galt å drepe ett barn fordi de ikke kan ta vare på det så er det ingen vits å prøve å overbevise deg.

 

De ønsker å overbevise folk om å ikke ta abort, fordi de mener abort er galt. Jeg ser ikke hvorfor de ikke skal få lov til å uttrykke meningene sine i like stor grad som israelmostandere, eller som du kan. I Norge og USA er det ikke bare lov å ha meninger, men det er også lov til a prøve å overbevise andre om å få de samme meningene.

Lenke til kommentar

Jepp

Den amerikanske drømmen er ikke basert på å være like suksessfull som alle andre. Det er fryktelig vanskelig å komme seg opp i Norge, spesielt når alt er basert på kontakter. Veldig typisk venstrevridde land hvor man er veldig skeptiske til økonomiske forskjeller, men sosiale forskjeller er akseptabelt.

 

 

Mulig Australia er et godt land å starte i. Flytte ut? Mange stats- og privateide skandinaviske selskaper er verdensledende. Statoil, Telenor (som er større enn At&T, USAs største), Volvo, IKEA etc.

Hva er du snakker om? Det eneste firmaet som kommer i topp 100 er Statoil som er et oljefirma og kommer pa 53 plass. Volvo er pa 241, IKEA er ikke der, og Telenor er pa 299 plass. Uanstett hjelper det ikke å ha noen frimaer i landet nar det er helt umulig å få slike posisjoner. Mye lettere i USA, hvor hardt arbeid vil la deg kunne komme frem. Jobber du hardt i Skandinavia uten kontakter ender du bare opp med en middelmådig jobb uten noe potensiale. I Norge klarer asiaterene seg langt dårligere enn i USA. Det er fordi de ikke får muligheten til å lykkes.

 

Hvorfor er det en automatikk i at etniske minoriteter er fattige? Det skjønner jeg ikke. Og utgjør det en stor forskjell om mennesker er hvite eller fargede. Jeg føler at det er et typisk, amerikansk rasistisk uttrykk. I USA fører de statistikk over rasesammensetninger i byer. Leser du om en amerikansk by, står det så og så mange hvite, så og så mange svarte, så og så mange hispanics og asiater etc.

Fordi ikke alle kulturer er like og noen er mer produktive enn andre. Dette er kanskje en brutal virkelighet for multikulturister, men det er sant.

 

Og det er ikke rasistisk å oppføre etnisisteten til folk, ihvertfall ikke i land hvor de har noe mellom ørene.

 

Jeg har aldri sagt jeg hater USA.

Helt riktig, men du er ikke den eneste i denne traden.

Lenke til kommentar

Den amerikanske drømmen er ikke basert på å være like suksessfull som alle andre. Det er fryktelig vanskelig å komme seg opp i Norge, spesielt når alt er basert på kontakter. Veldig typisk venstrevridde land hvor man er veldig skeptiske til økonomiske forskjeller, men sosiale forskjeller er akseptabelt.

 

Nei, den amerikanske drømmen er å komme fra ingenting, til å bli rik. Ha land og penger. Sånn var det før. Europeere, særlig nordmenn og nederlendere, dro i milliontall for å prøve lykken et sted hvor det fortsatt var mulig å eie jord uten å måtte skatte.

 

Selv føler jeg at dette ikke lenger er mulig i USA. Man har enkelte eksempler på folk som går fra fattigdom til rikdom, men det er ikke sånn det var før. Man har mange eksempler i USA, og noen i Norge. Olav THon er vel Norges største eksempel. Men nå har vi ikke fattigdom i samme grad som i USA.

 

 

Hva er du snakker om? Det eneste firmaet som kommer i topp 100 er Statoil som er et oljefirma og kommer pa 53 plass. Volvo er pa 241, IKEA er ikke der, og Telenor er pa 299 plass. Uanstett hjelper det ikke å ha noen frimaer i landet nar det er helt umulig å få slike posisjoner. Mye lettere i USA, hvor hardt arbeid vil la deg kunne komme frem. Jobber du hardt i Skandinavia uten kontakter ender du bare opp med en middelmådig jobb uten noe potensiale. I Norge klarer asiaterene seg langt dårligere enn i USA. Det er fordi de ikke får muligheten til å lykkes.

 

Men nå snakker du vel om Forbes liste over verdens største selskaper? Du må ikke se så generelt på det. Se heller på hvilken sektor de forskjellige selskapene opererer i. Mulig asiater klarer seg bedre i USA, men den store forskjellen er jo hvor lenge de har vært i landet. I Norge kom de første innvandrerne på 70-tallet. I USA har afrikanere vært i generasjoner, da de ble hentet som slaver. Når det kom asiater til USA vet jeg ikke, men mitt inntrykk er at du oftere ser en pakistaner i Oslo enn i New York. (Eneste stedet i USA jeg har vært). I Chinatown i New York kan du finne 50 år gamle mennesker, som er født og oppvokst i USA, men som ikke kan et ord engelsk, fordi de har bodd i Chinatown hele sitt liv. Integreringen har der vært helt feilslått.

 

Fordi ikke alle kulturer er like og noen er mer produktive enn andre. Dette er kanskje en brutal virkelighet for multikulturister, men det er sant.

 

Og det er ikke rasistisk å oppføre etnisisteten til folk, ihvertfall ikke i land hvor de har noe mellom ørene.

 

Mulig du har rett. Årsaken for jødenes forfølgelse, har jo vært deres velkjente talent i å drive business. Jeg er enig i at det ikke er rasistisk, men det er informasjon som er unødig å hente inn.

 

Når du snakker om at kulturer ikke er like produktive enn andre, faller jeg av. Snakker du om i sitt hjemland, eller i USA? Årsaken for at mange afrikanske og asiatiske land er fattige, er jo at de har ligget under europeiske land i årtier. Når landene frigjøres, har ofte en diktator tatt over. Det er ikke bare Cuba og Kina som styres av diktatorer. Det er leit at slikt skjer. Tidligere koloniland har heller ikke hatt noen industriell revolusjon, som følge av at deres naturressurser har blitt shippet til Europa, for produksjon her. De vet rett og slett ikke hvordan de gjør det. Det hjelper da ikke med pengeoverføringer, men at rike land bygger opp industri i fattige land. Kina er flinke på det i Zambia eller Zimbabwe. Jeg husker ikke hvilket av landene det var.

 

I USA, og for den del Norge, er nok grunnen til at minoriteter ikke lykkes diskriminering. Både Norge og USA har eksempler på at folk som søker jobb ikke får den, men når samme bedrift får samme søknad i et annet navn, blir de kalt inn til intervju. I USA startet jo afro-amerikanerne oppholdet sitt i fattigdom, ettersom de ble undertrykt og brukt som slaver. Selv om den tiden for lengst er over, henger fattigdommen igjen. I USA er samfunnet slik at de med penger lykkes, og veldig få av de fattige lykkes. Jeg er enig i at Norges politikk er litt vel venstrevridd, se på bla Aps historie, som medlem av en internasjonal kommunistisk allianse, men samfunnet er mer velfungerende enn det amerikanske. INtet vestlig land har vel flere hjemløse enn USA.

 

Når det er sagt, er USA et flott land. FN har kåret det til verdens 4. beste land og bo i, en liste Norge topper. Australia og New Zealand ligger mellom de to landene, og land som Sverige, Finland og Danmark ligger et stykke bak. Henholdsvis som nummer 9, 16 og 19.

 

Helt riktig, men du er ikke den eneste i denne traden.

 

Nei, men du sa det i samme post som du hadde sitert meg i hele tiden.

Lenke til kommentar

National Sex Offender Registry - Family Watchdog - only in America. :)

 

Vil bare si at jeg selv har bodd i USA en liten stund naa, og det har baade positive og negative sider. Til slutt vil jeg nok heller bo i Norge, men lider paa ingen maate her og mange ting jeg skulle oenske aa sett i Norge.

 

Skjoenner at mange blir irritert over at amerikanere er fryktelig stolt av landet sitt og mener det er verdens beste, men at alle amerikanere er slik er langt fra sannheten.

Som amerikaner bodde jeg i Norge en stund, nasjonal stolhet er ikke nokså forskjellig mellom USA og Verdens best landet å bo. Begge land har grunner til å være stolt men egentlig er sammenligning mellom USA og Norge litt som å sammenligne Norge til en øy som har 500 innbyggere og alle er slekt. Litt tåpelig og usaklig.

Lenke til kommentar

USA har større inntektforskjeller enn Skandinavia, men ikke glem at USA er et hetrogent land, mens skandinaviske land inkludert Sverige er forsatt homogene. Hvis skandinavia hadde samme demografiske fordeling som USA ville inntektforskjellene vært langt større. F.eks. ta en titt på fattigdomsraten i Oslo. I Oslo er det ca 10% som er under fattigdomsgrense. Dette er på nesten det samme nivået som USA. I Oslo er forsatt 80% av befolkningen hvite.

 

Fattigdom defineres forskjellig i europa og USA. Dersom du bruker samme definisjon på fattigdom i USA som i Norge vil ca 25-30% av amerikanerne regnes som fattige.

Lenke til kommentar

Min vurdering? Bare siden jeg greier å skille mellom myndighetene og resten av landet er ikke det noen vurdering.

 

Men skjønner at du ikke greier å finne så veldig mange hat saker mot kristne/muslimer i norge der de har måttet dra fra landet.

 

 

Har du funnet hat saker mot ateister i USA der de har måttet dra fra landet?

 

Har du uvannlige mening og livstil så blir det rart hvis det ikke ble noe mobbing og motstand fra andre i ditt land, og det gjelder alle land. Forskjellen er at respekt for individets rettigheter, særlig religiøs rettigheter er noe som ble startet tidlig i USAs fødsel og ligger i amerikanske kulturelle DNA og lover. Norge har janteloven i sin kulturelle DNA, og retten til å bli annerledes særlig religiøs fundamentalisme tåles mindre.

Jeg har ikke sagt noe om ateister i USA. Men skjønner at du ikke kan finne noen kilder som styrker påstanden din.

Lenke til kommentar

Det om religion, der du hadde to linjer med info som du skrev og resten var tatt fra en side du lenket til.

 

 

Det viser seg at amerikaner overdriver deres religiøs aktiviteter når de ble spurt om hvor ofte de deltar. Når de blir telt så finner vi en helt annen statistikk i følge flere akademiske undersøkelser.

 

Church attendance data in the U.S. has been checked against actual values using two different techniques. The true figures show that only about 21% of Americans and 10% of Canadians actually go to church one or more times a week. Many Americans and Canadians tell pollsters that they have gone to church even though they have not. Whether this happens in other countries, with different cultures, is difficult to predict

 

http://www.religioustolerance.org/rel_rate.htm

 

Dette viser hvor vanskelig det kan bli for nordmenn som ikke har bodd i USA og reiste seg rundt for å kjenne kulturen når man ser på det dramatiske og tabloide unntagelser mer enn det mer typiske overfladisk forhold flertall amerikaner har med religion når 80% gidder ikke å gå på kirken.

 

 

Du må forklare bedre den andre lenken du ønsker.

Kanskje dette- http://www.bt.no/meninger/kronikk/Amerikanisering-eller-europeisk-ansvarsfraskrivelse-1805882.html ???

Lenke til kommentar

Hvorfor er det en automatikk i at etniske minoriteter er fattige? Det skjønner jeg ikke. Og utgjør det en stor forskjell om mennesker er hvite eller fargede. Jeg føler at det er et typisk, amerikansk rasistisk uttrykk. I USA fører de statistikk over rasesammensetninger i byer. Leser du om en amerikansk by, står det så og så mange hvite, så og så mange svarte, så og så mange hispanics og asiater etc.

 

Noe etniske minoriteter greier seg bedre enn andre pga flere faktorer, den største er utdannelse. Asiater, særlig de fra India setter en høyere pris på utdannelse enn andre minoriteter, Indiske innvandrer snakker engelsk og kanskje den viktigste er at de jobber sammen, det er i deres kulturelle DNA. Både de og muslimene gjør bedre enn den gjennomsnittlige amerikaner.

 

Andre grupper, særlig de fra afrika ikke har den kollektist naturen i deres kulturarv, ikke jobber sammen, ikke setter et like høyt pris på utdannelse og erfare mye mer rasisme. Hispanics greier seg bedre enn afrikanske innvandrer men har lignende problemer.

 

Likevel har ingen land i Europa vært bedre enn USA eller hatt mer erfaring i integreringsprosessen. Obamas hudfargen sier noe om fremgangen, noe som ingen andre vestlige land har gjort, velg en leder med etniske røtter i Afrika, selv om det er alltid pinlig og det er mye som kan forbedres.

 

 

BTW: Synes det er intersant at i denne tråden så innrømmer masse folk at de hater USA, men hvis jeg bruker det imot dem i debatt så blir de sure.

 

Det jeg merker er hykleriet når det gjelder synet om USA. Når det gjelder snakk om nesten alle andre land enn USA i Norge så blir den typisk nordmann forsiktig med sin kritikk, en må gjennomtenke det man sier og prøv å få stor kunnskap om landet. Tabloidiske, overfladiske kommentar som karikaturiseres folket blir sett som usaklig og forbudt blant alvorlig kretser og media. Det motsatte hender når det gjelder USA, helt greit å kritisere de dumme, feite, religiøse fanatiker som bor i USA, selv i media og politikker. Ingen politikker betaler en pris for usaklig kritikk innom Norge når det gjelder USA.

 

Dette tråd forsterker min egen mening om hvor stort antiamerikanisme er i Norge. Det verste er at saklig kritikk mangler. Kan det være fordi mange av dere har bare en overfladisk forståelse av landet?

 

 

Hva mener du, Camlon?

Lenke til kommentar

To catch a predator ble også sendt på TvNorge i beste sendetid.

 

Forøvrig hater jeg også USA. Hvorfor er det sååå altfor mange grunner til.. blant annet pga de religiøse fanatikerne som dreper abortleger og som prøver å overtale jenter/kvinner som skal til å foreta en abort med direkte LØGN om at de skal hjelpe dem med alt som trengs.

Ateister blir også uglesett og utstøtt av hele samfunnet. Bare DET gjør så jeg får lyst til å spy!

Så du hater også amerikanske (USAnske) abortleger og amerikanske ateister?

 

 

Det var enellerannen som sa: "USA er en blanding av det eller beste og det aller værste". Husker ikke hvem det var, men det er en god oppsummering syns jeg.

 

 

Lenke til kommentar

Skjerp deg, jeg sier på ingen måte at man er idiotisk hvis man ikke er enig med meg, men hvis du virkelig ikke ser hvordan det er regelrett galt å overbevise noen til å beholde ett barn de virkelig ikke kan ta vare på som barnet fortjener så er det ingen vits å prøve å overbevise deg.

Jeg kan si det samme om deg.

 

Hvis du virkelig ikke ser hvordan det er regelrett galt å drepe ett barn fordi de ikke kan ta vare på det så er det ingen vits å prøve å overbevise deg.

 

De ønsker å overbevise folk om å ikke ta abort, fordi de mener abort er galt. Jeg ser ikke hvorfor de ikke skal få lov til å uttrykke meningene sine i like stor grad som israelmostandere, eller som du kan. I Norge og USA er det ikke bare lov å ha meninger, men det er også lov til a prøve å overbevise andre om å få de samme meningene.

 

Ett foster er ikke ett barn, så nei, det kan ikke sammenlignes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du hater også amerikanske (USAnske) abortleger og amerikanske ateister?

 

 

Det var enellerannen som sa: "USA er en blanding av det eller beste og det aller værste". Husker ikke hvem det var, men det er en god oppsummering syns jeg.

 

Jeg sa ikke noe om at jeg hatet enkeltmennesker, bortsett fra abortmotstandere som bolter seg foran abortklinikker. Hele USA er ganske fucked, men til og med jeg har selvsagt kommet i kontakt med folk i USA som jeg skulle ønske bodde i norge, bare så vi kunne treffes!

Lenke til kommentar

Det om religion, der du hadde to linjer med info som du skrev og resten var tatt fra en side du lenket til.

 

 

Det viser seg at amerikaner overdriver deres religiøs aktiviteter når de ble spurt om hvor ofte de deltar. Når de blir telt så finner vi en helt annen statistikk i følge flere akademiske undersøkelser.

 

Church attendance data in the U.S. has been checked against actual values using two different techniques. The true figures show that only about 21% of Americans and 10% of Canadians actually go to church one or more times a week. Many Americans and Canadians tell pollsters that they have gone to church even though they have not. Whether this happens in other countries, with different cultures, is difficult to predict

 

http://www.religioustolerance.org/rel_rate.htm

 

Dette viser hvor vanskelig det kan bli for nordmenn som ikke har bodd i USA og reiste seg rundt for å kjenne kulturen når man ser på det dramatiske og tabloide unntagelser mer enn det mer typiske overfladisk forhold flertall amerikaner har med religion når 80% gidder ikke å gå på kirken.

 

 

Du må forklare bedre den andre lenken du ønsker.

Kanskje dette- http://www.bt.no/meninger/kronikk/Amerikanisering-eller-europeisk-ansvarsfraskrivelse-1805882.html ???

 

interesang lesing, men selv om folk ikke går i kirken så ofte som de sier så er det vel en ganske sterk indikator at så mange er så opptatt av å i allefall bli oppfattet som religøs at de er villig til å lyve om det? Tyder ikke det på at de fortsatt veldig sterkt indentifiserer seg som kristne og er villig til å handle/stemme deretter? bare for at du ikke går i kirka hver søndag betyr jo ikke at du ikke er kristen/religøs.

Lenke til kommentar

 

Det var enellerannen som sa: "USA er en blanding av det eller beste og det aller værste". Husker ikke hvem det var, men det er en god oppsummering syns jeg.

 

 

USA og alle andre land er ikke bare EN ting men en samling av mange ting med mange sider. Det er derfor meget sneversynt å si at du HATER et land. Selv de som søker asyl fra et land pga krig eller vold elsker sitt land, de bare ikke liker noe ting som hender der.

 

Saklig kritikk er nøyere og peker på de forskjellige sider en ikke liker, jeg er sikkert det blir noe jeg liker om nord koreansk kultur men jeg mener sin politiske systemet er noe forkastelig.

 

Hittil er USA et land som tar inn mange mer enn drar, selv fra Norge. Jeg kjenner flere innvandrer fra Norge som ikke ønsker å flytte tilbake og jeg kjenner noen fra USA som har blitt norsk statsborger som aldri kommer tilbake. Både land har sine fordeler og ulemper og de fleste av oss kunne trives godt i hvert land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...