Gå til innhold

USA- en hattråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en håpløs tråd. USA er et land av mangfold, der forskjellige stater er like forskjellige som land i Europa. Drar man til de mest kristenkonservative statene opplever man kanskje holdninger som beskrevet ovenfor, men man kan da saktens oppleve rare ting i enkelte land i Europa også uten at noen går rundt og hater hele Europa av den grunn.

 

For øvrig er USA det eneste landet i verden noensinne som er bygget på prinsippet om individets rettigheter, noe jeg synes gjør amerikanere berettiget til å hevde at de bor i verdens beste land.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

jeg var i usa for noen måneder siden. var i arizona. ingen hadde problemer med at jeg presanterte meg som ateist.

 

 

USA er et meget heterogent samfunn,særlig i forhold til Norge og er bygget på individets frihet. Du finner folk av alle slags og farger, toleranse har vært nødvendig i USA fra begynnelsen. Janteloven eksistere ikke i USA. De fleste steder har du ingen problem men er du activist da får du motstand.

 

Det er verdens beste land - for de rike.

 

¨

Kjenner du et land hvor flertallet ikke mener de bor i det beste land?

Lenke til kommentar

Lol, jjkoggan?

 

 

Konservative kristner og muslimer i Norge blir behandlet som ateister i USA. Det har vært flere konservative kristner fra Europa som har fått asyl i USA pga religiøs undertrykkelse.

 

The persecution of homeschoolers in Germany has dramatically intensified," said HSLDA staff attorney Michael P. Donnelly. "They are regularly fined thousands of dollars, threatened with imprisonment, or have the custody of their children taken away simply because they choose to home educate."

 

 

 

A family of evangelical Christians who said they were being persecuted for their religious beliefs in Germany have been granted political asylum in the US. The couple fled to Tennessee so they could home-school their five children, which is illegal in Germany

 

http://www.spiegel.de/international/germany/0,1518,674312,00.html

 

Respekterer du ikke ytringsfrihet`?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke ett spørsmål engang om at USA domineres av de religiøse fanatikerne.

 

 

Du er ikke velinformert. Bare 15-25 prosent av amerikaner går på kirka hver søndag.

 

http://www.ps-are.org/leaders/attendancedebate.asp

 

Et par tilfeller (som ikke er fra norge engang) er ikke nok til å si at alle kristne og muslimer blir behandlet dårlig i norge.

 

 

Det samme gjelder dinn vurdering av USA.

Lenke til kommentar

Jeg hater ikke USA, men en ting irriterer meg med landet. Amerikanere mener at USA er det eneste landet hvor man kan være frie og si det man vil. Og alt det tullet om "the American dream". Det har ikke vært noen American dream på over hundre år. The American dream gikk ut pÅ at hvem som helst kunne skaffe seg rikdom og suksess. Særlig at det skjer i dag. Spør befolkningen i Detroit, Skid Row eller Bronx om de mener the American dream eksisterer. De vil si nei. Jeg mener Skandinavia er det nye USA. Selv med jantelov og høye skatter kan man skaffe seg rikdom her. Og ingen av landene har fattigdom. Isåfall har menneskene mulighet til å få et bosted. I Norge trenger du ikke å bo på gata. Staten ordner opp for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min vurdering? Bare siden jeg greier å skille mellom myndighetene og resten av landet er ikke det noen vurdering.

 

Men skjønner at du ikke greier å finne så veldig mange hat saker mot kristne/muslimer i norge der de har måttet dra fra landet.

 

 

Har du funnet hat saker mot ateister i USA der de har måttet dra fra landet?

 

Har du uvannlige mening og livstil så blir det rart hvis det ikke ble noe mobbing og motstand fra andre i ditt land, og det gjelder alle land. Forskjellen er at respekt for individets rettigheter, særlig religiøs rettigheter er noe som ble startet tidlig i USAs fødsel og ligger i amerikanske kulturelle DNA og lover. Norge har janteloven i sin kulturelle DNA, og retten til å bli annerledes særlig religiøs fundamentalisme tåles mindre.

Lenke til kommentar

Jeg hater ikke USA, men en ting irriterer meg med landet. Amerikanere mener at USA er det eneste landet hvor man kan være frie og si det man vil. Og alt det tullet om "the American dream". Det har ikke vært noen American dream på over hundre år. The American dream gikk ut pÅ at hvem som helst kunne skaffe seg rikdom og suksess. Særlig at det skjer i dag. Spør befolkningen i Detroit, Skid Row eller Bronx om de mener the American dream eksisterer. De vil si nei. Jeg mener Skandinavia er det nye USA. Selv med jantelov og høye skatter kan man skaffe seg rikdom her. Og ingen av landene har fattigdom. Isåfall har menneskene mulighet til å få et bosted. I Norge trenger du ikke å bo på gata. Staten ordner opp for deg.

Skandinavia det nye USA :!:

 

Om det er noe land som er det nye USA, så er det trolig Australia. Ikke skandinavia hvor det er umulig å komme seg noe sted og hvis du ønsker å komme deg noe sted her i verden må du flytte ut.

 

USA har større inntektforskjeller enn Skandinavia, men ikke glem at USA er et hetrogent land, mens skandinaviske land inkludert Sverige er forsatt homogene. Hvis skandinavia hadde samme demografiske fordeling som USA ville inntektforskjellene vært langt større. F.eks. ta en titt på fattigdomsraten i Oslo. I Oslo er det ca 10% som er under fattigdomsgrense. Dette er på nesten det samme nivået som USA. I Oslo er forsatt 80% av befolkningen hvite.

 

BTW: Synes det er intersant at i denne tråden så innrømmer masse folk at de hater USA, men hvis jeg bruker det imot dem i debatt så blir de sure.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hater ikke USA og har veldig lyst til å reise dit. Synes USA og amerikanere på mange områder virker spennende. USA er ikke for forskjellig fra Norge på mange områder, men samtidig ganske forskjellig på andre områder.

 

Jeg er imidlertidig veldig skeptisk til den politikken som i dag føres(og som har blitt ført hvertfall de siste 40-50 årene). Jeg er kritisk til deres økonomiske politikk, deres forhold til religion, deres utenrikspolitikk og mer. Men som sagt betyr ikke dette at jeg hater landet, det er svært få land jeg misliker. Hvordan kan man hate et helt folk? Ganske sterke ord forøvrig.

 

Eneste fornuftige i senatet er Bernie Sanders. Må det komme flere som han inn. :)

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Her er en perspektiv om norsk anti-amerikanisme og sin hykleri. Norsk forhold til USA er ikke lik noe andre land.

 

 

Vesteuropeere har lenge hatt for vane å kaste sine synder på USA. Det er ikke en årlig tradisjon, men daglig, og har et navn: amerikanisering. Begrepet betegner en antatt bevisst amerikansk strategi for å erstatte andre kulturer med sin egen, især gjennom salg av amerikanske varer. Ofte faller kritikken av denne økonomiske og kulturelle imperialismen sammen med en fordømming av hva som oppfattes som amerikansk politisk aggresjon og egenrådighet.

 

Som en amerikansk-norsk som har bodd 13 år i Norge kan jeg ikke hjelpe at jeg undres om denne europeiske harmen over amerikansk påvirkning og opptreden delvis skjuler problemer nærmere hjemme; dvs., ureflekterte holdninger angående konsum og stereotyper og en vegring av ansvar for både egne valg og ressurskrevende politiske beslutninger.

 

I NORSKE MEDIER, det være seg nyhetsrapportering, underholdning eller tv- og internettdebatter, finner en kildene til disse stereotyper. Omtaler av USA er ofte ensidige, snevre og sensasjonspregede. Mange ganger har jeg lett forgjeves i europeiske medier etter den amerikanske regjeringens begrunnelser for bestemmelser angående miljø, globale institusjoner eller andre viktige saker. Av amerikanske tv-programmer i Norge noterer jeg en overvekt av krim, vold, luksus og humor. Heldigvis vises også noen «show» som demonstrerer amerikaneres interesse i politikk, vitenskap, natur og kunst. (Personlig savner jeg flere programmer fra andre land.)

 

Forestillingen om USA som nordmenn og europeere har, er basert på deres eget utvalg av amerikansk kultur. Når en fokuserer mer på noen områder, t.eks. vold, ulikhet, grådighet, glamour og masseproduserte produkter, formes det en idé om at disse definerer hele kulturen – når sannheten er at det er disse temaene som opptar europeere. Det som imidlertid blir oversett om amerikansk kultur er dens samfunnsfølelse og festivaler, fredsbevegelser, alternative kunstarter og livsstiler, kreativitet, toleranse og etnisk, religiøs og politisk diversitet. Alt dette og mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NÅR DET GJELDER ansvar for egne valg: De siste ti årene jeg bodde i USA klarte jeg å styre unna mange såkalte amerikanske «fristelser», fra hurtigmatkjeder og blockbusterfilmer til søppel-tv, masseprodusert snad­dermat, «kast og bruk»-produkter, «bilisme», osv. (det finnes jo mange bedre alternativer). Ikke bare fant jeg disse «fristelsene» igjen her i Norge, men jeg måtte til stadighet høre at amerikanere har skyld i europeeres økonomiske og kulturelle valg (dvs., amerikanisering). Kan populariteten av de amerikanske tilbudene istedenfor indikere noe annet – at europeere trenger å investere i og støtte flere lokale alternativer?

 

Viktig å være klar over er imidlertid at slike konsumvalg ikke bare har kulturell betydning, men også økonomisk og politisk: Norge importerte for 18 mrd. kroner fra USA i 2005 (og solgte til USA for 44 mrd.). USA produserer en fjerdedel av verdens varer og tjenester og står for en fjerdedel av klodens energiforbruk; to ting som henger sammen. Norsk olje hjelper til – i fjor tjente Norge 19 mrd. fra oljesalg til USA. Hvor mye er norsk politikk påvirket av Norges handelsforhold med USA, for ikke å nevne med andre land?

 

Europeiske stereotyper karakteriserer ikke så sjelden amerikanere som uvitende og selvopptatte i deres handlinger og livsstil. For en amerikaner i Europa kan det lett virke som om slike antiamerikanske holdninger altfor ofte heller knebler europeisk selvkritikk og evne til å nyansere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SOM STIAN BROMARK og Dag Herbjørnsrud får frem på strålende vis i «Frykten for Amerika» (2003), den europeiske fremstillingen av USA som negativ og t.o.m. en trussel, er ingen nyhet. Boktittelen stammer fra Jens Bjørneboe-essayet «Frykten for Amerika i oss» (1952). Men selv om Bjørneboes tittel antyder en anelse selvinnsikt, gir også han amerikanere ansvaret for det «negative» i det norske samfunnet: masseproduksjon og ensretting, maskiner i hjemmet og hyperrenslighet. Han så på USA som en motpol til Europas sanne kristne sjel.

 

Det Bjørneboe ikke nevner er demokrati, religions- og talefrihet, innovasjon og muligheten til å forme sitt eget liv uten familiære eller sosiale restriksjoner. Selvsagt er det fortsatt behov for forbedring, men historisk sett har disse verdier hatt betydelig bedre kår i USA. Det er verdt å huske at Bjørneboe, i likhet med Agnar Mykle og Knut Hamsun, så misbilligende på den etniske blandingen i USA; Hamsun mislikte også den relative likestillingen mellom kjønnene. Men ting forandrer seg; t.o.m. en gang så truende husholdningsteknologi – gjort allment tilgjengelig av amerikansk utviklet masseproduksjon – er siden blitt tatt imot med åpne armer i Norge og Europa.

 

En 2004-artikkel fra Hudson Review, «Hating America», av amerikansk-norske Bruce Bawer gransker noen nyere bøker om dette temaet. Bawer er ivrig i sitt forsvar for USA; f.eks. mener han at det ville overraske europeere å lære at amerikanere (privat) gir dobbelt så mye til veldedighet som dem (men mye av dette er rettet mot det amerikanske samfunnet selv). Han er forundret over Europas manglende militære investering, og mener at det er USA som har betalt og fortsatt betaler for Europas fred: «Europa har verken viljen eller evnen til å beskytte sitt paradis» og priser diplomati mer enn frihet. Dets evne til militær bistand til truede land eller folkegrupper (tidl. Jugoslavia, Liberia, Rwanda, ¿) er likeså begrenset (men europeisk våpensalg er en lønnsom geskjeft).

 

 

http://www.bt.no/meninger/kronikk/Amerikanisering-eller-europeisk-ansvarsfraskrivelse-1805882.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...