Gå til innhold

Epic: – Vi har aldri vært så usikre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

merker jeg angrer på at jeg kjøpte Nintendo 3ds, fordi jeg spiller mer Angry birds og sånt på min Nokia, men aldri om jeg vil bytte bort min PS3! hardcore gaming på pc og konsoll vil nok vare leeeeeeeenge! Må ikke glemme at også pcer og konsoller kan utvikle seg da, de kan jo få yte bedre grafikk og større spill osv. På neste konsoller blir de enda bedre, gleder meg til min ps4!!!:D

Lenke til kommentar

Mitt verste mareritt er at vi en dag kommer dit hen at PC og konsoller forsvinner og at de eneste platformene som finns er mobiltelefon. Selvfølgelig et subjektivt synspunkt, men jeg syns at spill på mobil er like interesant som å forske på mulig spredning av clamydia mellom lesbiske husfluer. Won't happend. Skjer ikke. Not in this lifetime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant. Dette må være en av de første gangene Epic har delt den samme meningen om Nintendo. Nå mangler vi bare et utspill fra Rovio der de forsøker å gjøre narr av spillene til Epic.

 

Jeg er helt enig med det som blir sagt her. Det går ikke an å lage spill som GTA, Assassin's Creed eller Gears of War om folk forventer at spillene skal koste mindre enn en sjokolade.

Lenke til kommentar

Dette er et reelt problem, noe jeg først ble bevisst på da jeg fant ut at et (for meg) ukjent firma som lager Facebook-spill var verdt mer enn giganten Electronic Arts:

http://www.tekgoblin.com/2010/10/27/farmville-worth-more-than-ea/

 

Da skjønte jeg at fremtiden til storspill som Gears of War, Mass Effect, Grand Theft Auto, etc. er svært usikker.

 

Det holder ikke at mange av oss vil ha høybudsjettsspill av denne typen når det er mulig å tjene mer penger på småspill, med MYE mindre risiko. Hvis du bruker et par hundre millioner på å utvikle et storspill, så MÅ det lykkes. Lager du noe dill til Facebook/iPhone har du råd til å prøve og feile.

 

Jeg kan ikke fordra verken Facebook eller iPhone, men jeg hadde likevel gått den veien om jeg skulle starte et spillfirma i dag.

Endret av zoltar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zoltar, jeg tror du har mye rett i det du skriver. Desverre vil jeg si. Kanskje vi kan belage oss på at det en gang i fremtiden blir "hot/poppis" med spill på PC/konsoll igjen? At vi rett og slett kommer dit hen at det blir platformen man satser på rett og slett på grunn av mulighetene? Og, så langt skal ingen komme og fortelle meg at mobiltelefon klarer å levere en spillopplevelse på samme måte som PC og konsoll. Not yet, og jeg tviler på at det er mulig.

 

Kan godt hende at en mobil om et år eller to kan levere grafikk opp mot det som var flott grafikk for noen år siden, men innen den tid vil PC/skjermkort igjen ha gått lange skritt videre.

Lenke til kommentar

Zoltar, jeg tror du har mye rett i det du skriver. Desverre vil jeg si. Kanskje vi kan belage oss på at det en gang i fremtiden blir "hot/poppis" med spill på PC/konsoll igjen? At vi rett og slett kommer dit hen at det blir platformen man satser på rett og slett på grunn av mulighetene? Og, så langt skal ingen komme og fortelle meg at mobiltelefon klarer å levere en spillopplevelse på samme måte som PC og konsoll. Not yet, og jeg tviler på at det er mulig.

 

Kan godt hende at en mobil om et år eller to kan levere grafikk opp mot det som var flott grafikk for noen år siden, men innen den tid vil PC/skjermkort igjen ha gått lange skritt videre. Men, det er jo ikke bare grafikk som er et tema heller. Kunstig intelligens, historie, kompleksitet i gameplayet etc. Men det kan jo godt hende at dagens ungdom ser på "våre spill" og våre spillopplevelser som gammeldags, og at mobiler og nettbrett er fremtidens måte å spille på. God I hope not

 

sorry for rot og dobbelposting.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Vet nå ikke jeg, er bare snakk om tid før markedet deres er så oversaturert av disse typer spill at det blir steinhard konkurranse, husk at dette markedet er helt nytt, jeg mener blod, skriking og livmorsvæsker-ny. Nye marked er alltid lukrative. Uansett så har man alltid kjerne-spillerne som marked for store spill. Dommedagsprofetier som dette tar jeg med en klype salt.

Endret av ghost_ronin
Lenke til kommentar

Dette er litt tullete og i overkant apokalyptisk tankegang.

 

Per i dag er til dømes pc markedet relativt lite ift. konsollmarkedet, og markedet for liksomspill som Farmville er heidundrandes gigantisk ift. konsollspill igjen. Tar vi med iPhone og Androidmarkedet så visner pc og konsollmarkedet hen i solnedgangen når det sammenlignes.

 

Hvis vi nå begynner å tenke på utviklingskostnader så rakner retorikken til Epic games talsmann. Ett spill til PC, det minste markedet, koster la oss si 10 milliarder dollars å utvikle. Dette er penger den gamle hvite mann investerer i studioet fordi han forventer avkastning etter endt utvikling. Avkastning fra det minste markedet. La oss nå se på det nye gigantmarkedet.

 

Utviklingen koster 10 millioner dollars. + 1 million for port til hvert nye marked... 15 millioner dollars totalt (ca. tall).

 

Selv om utviklingskostnadene steg med 50% så har det potensielle markedet gått fra 15% av totalen mellom data\konsoll, til å eksplodere over alle forventninger. Inntjeningen kan selv om prisen halveres, eller tilogmed deles på 4 eksplodere i korrelasjon med antallet potensielle kunder.

 

Forenklet forklart :)

 

Nå er jeg ikke innepå "neddummede spill" og sånt da, bare rent økonomisk.

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

Vet nå ikke jeg, er bare snakk om tid før markedet deres er så oversaturert av disse typer spill at det blir steinhard konkurranse, husk at dette markedet er helt nytt, jeg mener blod, skriking og livmorsvæsker-ny. Nye marked er alltid lukrative. Uansett så har man alltid kjerne-spillerne som marked for store spill. Dommedagsprofetier som dette tar jeg med en klype salt.

Dommedagsprofeti er alt for sterkt ord her, men at utviklingen ikke vil fortsette slik den har gjort siden 70/80-tallet ser jeg som ganske sikkert.

 

La oss ta en del ting som ikke er profetier:

 

For hver ny konsollgenerasjon har utviklingskostnadene gått kraftig opp - dette er uunngåelig. Likevel har ikke prisen for et spill endret seg så mye. Mye av grunnen er sikkert at markedet har vokst, og at marginene per salg dermed kan gjøres mindre, men det er også en grense for hva folk er villig til å betale.

 

Allerede med dagens konsollgenerasjon er utviklingskostnadene ganske nær smertegrensen. Det er mye av grunnen til at vi fremdeles ikke har hørt om PS4, eller noen annen nestegenerasjonsboks, selv om det har gått hele 5-6 år siden vi fikk dagens generasjon. (Dette er historisk tiden mellom hver konsollgenerasjon, så denne generasjonen kommer til å leve lenger enn noen foregående.)

 

Det er en grense for hvor stort markedet kan vokse, og det er en grense for hvor mye folk kan/vil betale. Akkurat hvor grensene går vet jeg ikke, men ingen tviler vel på at de er der.

 

Pga. dette tror jeg at spillprodusentene vil fokusere mindre på å overgå hverandre teknisk (slik det har vært de siste 30 årene), og at det blir mer satsing på småproduksjoner. Jeg ville ikke kalle dette en dommedagsprofeti, men en nødvendig tilpasning til nye realiteter.

 

Konkret eksempel: Kostnaden ved å utvikle et PS1 spill var i snitt 1.25 MUSD, mens på PS2 ble den 7.5 MUSD (kilde). På PS3 ble kostnaden ca. 25 MUSD.

 

Hvis PS4 følger denne trenden vil vi ha kostnader på 75-150 MUSD per spill. Markedet bør vokse en god del for at dette skal gå rundt, så da får vi håpe at alle som spiller Farmville og Angry Birds går lei og vil ha et ordentlig spill. :)

Endret av zoltar
Lenke til kommentar

For min del er det to forskjellige markeder jeg forsyner meg godt av. Spill jeg har på mobiletelefonen har jeg der fordi det er uaktuelt å ha dem på PC/konsoll. De er små, de er korte og de spilles ikke lenge av gangen.

 

Konsoller og PC tar jeg for meg når jeg vil dedikere mer tid og innsats i hvert enkelt spill, samt oppleve de større øyeblikkene. Hyggelig å knerte griser i noen minutter, mer minneverdig å hoppe rundt i Portal 2.

Lenke til kommentar

Jeg hadde den forståelse at Facebook/mobilspillemarkedet trakk flere kunder fra de utradisjonelle kundegruppene enn fra pc og konsoller. Altså at flere folk kjøper spill som normalt sett ikke ville benket seg forran PCen/TVen med det siste [insert gaming franchise] spillet?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Har de i det hele tatt tenkt på at barn i alle aldre kan ha mobil, mens Gears of War er 18 års grense? For at det skal bli en real sammenligning må man se på mobiltall som kun gjelder for personer over 18 år. De kan ikke mene at de blir "tatt fra gamers", når de "gamerene" de tror de mister aldri hadde lov til å kjøpe spillet dems uansett..

Og på den subjektive siden, jeg syntes dette er tull. Mobilspillene er spill som, værtfall jeg, laster ned og spiller på skolen eller andre tilfeller der jeg ikke har med 3DS eller DS. Er jeg hjemme, er det ikke snakk om at jeg spiller et mobilspill istedefor et konsollspill.

Jeg mener at dette er to forskjellige markeder.. Håper flere er enige med meg.

Lenke til kommentar

At de kommer til å få 60 dollars for spill i fremtiden tror jeg nok de må justere litt ihvertfall. Konsollspill har tradisjonelt vært endel dyrere enn på PC, jeg tror det er noe som vil minske eller forsvinne.

 

AtW

Den forsjellen er fordi MS og Sony forlanger en cut for hvært spill som selges på konsoll, den kostnaden blir sendt direkte vidre til kjøper.

Lenke til kommentar

Såkalte "spill" på mobile plattformer er i mine øyne ikke spill i det hele tatt. Det er elektronisk tidsfordriv for folk som bruker mye kollektiv transport.

 

Beklager fecesbook-folk, men angry birds og det derre bondegårds-vissvasset dere driver å leker dere med kan ikke sammenlignes med ordentlig gaming. Som Crysis, X-serien (som jeg ser gamer.no har en sniktitt på i dag), WOW, Rift, Civilization etc etc. Ordentlige SPILL krever hardware som er eksponensielt kraftigere enn noen mobiltelefon kan klare å levere. Og ordentlige spill krever kontroll-interfacer, konsentrasjonsnivå og fokus du aldri vil kunne få til på en mobiltelefon på bussen hjem fra jobb.

 

Ingen seriøs FPS gamer spiller FPS spill på konsoll, det er kids-stuff, og på mobiltelefonen er det enda mindre aktuelt med for eksempel ligaer for counter-strike eller battlefield. Og fecesbook er en forbigående jippo, som vil forsvinne etterhvert, på samme måte som Orkut eller for den del Myspace nå er i ferd med å dø. Casual-gamers vil ikke holde interessenivået oppe lenge nok til å holde liv i fecesbook og lignende tjenester som spill-leverandører særlig lenge. Det er derfor de spiller slike spill, de krever omtrent null læring, null skills og er utelukkende der for å gi 5 minutter med hjernedød underholdning før brukerens konsentrasjons- eller interessemangel gjør at andre ting lokker mer enn spillet. Ingen av disse plattformene er noen reell trussel for seriøs PC-gaming.

 

Konsoller er en annen sak, det er nok en forsvinnende plattform som nok berettiget kan føle seg truet. Delvis fordi de henvender seg til samme markedssegment som mobil-, java- og webspill gjør, og delvis fordi hardware på moderne mobiltelefoner nå begynner nærme seg det en konsoll kan levere. Det er ikke som på PC plattformen, hvor ny hardware kommer ut flere ganger i året, som hever potensialet i plattformen flerfoldige hakk over natta. En konsoll er forventet å ha en levetid på et gitt tosifret antall år, uten noen som helst form for oppgradering eller fornyelse. Dette faktum gjør at konsoll-gaming nok er utdøende i sin nåværende form og vil på ett eller annet tidspunkt enten måtte gjennomgå en kraftig fornyelse basert på utskiftbare moduler med bakoverkompatibilitet, eller bli forbigått av mobil- og casual-plattformene. Skal konsoller overleve må de bli mer som en PC, og hva skal vi da med konsoller overhodet?

 

Etter min mening, vil nok denne eller neste generasjon av konsoller bli den siste. I hvert fall i dens måværende form. PC'ens overlegenhet og moderne enkelthet, med cloud-gaming liggende som en trumf i bakhånd, vil nok komme til sin rett i de kommende åra og fullstendig overkjøre konsollmarkedet sammen med sin partner i den andre enden av markedet, casualgaming på web og mobil. Konsoller fyller i dag et marked som blir spist opp i begge ender av skalaen. Ordentlig gaming vil nok forbli på PC plattformen for all overskuelig framtid og komme til å spise opp konsollmarkedet etterhvert som cloudgaming kommer til sin rett. Og så har du mobiltelefoner og sosiale medier (web) som vil gnage løs på casual-segmentet i andre enden av skalaen. Tilbake vil konsollene sitte med over 10 år gammel teknologi, spill som er håpløst akterutseilt på både utseende, ytelse, funksjonalitet og originalitet. Og i tillegg være irrelevant for tetris, angry birds og bondegårdsspill-segmentet, på grunn av mobil og webplattformer. Konsollenes utdaterte teknologi er allerede lett synlig for en PC gamer med litt over medium specs på riggen sin. Et skjermkort for PC som totalt rævkjører alt en konsoll kan levere koster i dag under 1500 kroner. Alt som trengs for å trumfe konsollene fullstendig ut av markedet, er tilgjengelighet og brukervennlighet som kan matche. Og det er på gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...