Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Deg om det, jeg synes det virker litt tynt at hun ga opp mer eller mindre uten noen form for informasjon eller tvil i blikket hennes i forkant.

 

Min guess er at Stannis' offerblod vil vekke Jon Snow på en eller annen måte, at det rett og slett viste seg at Stannis ikke var den hun trodde han var, og at hun så dette. Dessuten - er det ikke litt rart at Melisandre visste så mye om utfallet av slaget mtp at hun stakk av før det hele gikk igang?

 

Jeg er veldig spent på Danys situasjon nå, hvordan Dothrakiene egentlig vil forholde seg til henne.

 

Mja, skeptisk: http://www.mirror.co.uk/tv/tv-news/game-thrones-jon-snow-dead-5888535

 

Så da må de evt bytte skuespiller 

 

Han sier han er død, og at han ikke kommer tilbake neste sesong. 

 

Begge disse tingene tror jeg glatt på, men at man er død er ikke nødvendigvis slutten på karakteren i serien, og Bran var for eksempel ikke med i denne sesongen.

Lenke til kommentar

Meh... 

 

Kan ikke si jeg var særlig begeistra for den finalen. Alt for mange løse tråder, alt for mange cliffhangers. En mer episode 9 verdig hvis man skal følge foregående sesonger. 

 

Jeg mister forhold til en historie når dem stadig kverker karakterer jeg har fulgt over lengre tid. Bruker så lang tid på å opprette nye forhold til nye karakterer som blir introdusert, som igjen medfører at interessen for historien blir mer og mer laber. 

 

Jeg har mine teorier om Jon jeg også, men kommer han tilbake i en eller annen form og farge så er jeg redd det ikke lengre er den Jon Snow jeg har blitt kjent med. Omtrent som i Lost da (spoiler for dem som ikke har sett Lost)

 

John Locke blei drept og kom tilbake igjen, men ikke som den John Locke jeg likte.

 

 

"Sjokkfaktoren" med å ta livet av kjente og kjære karakterer var friskt og spennende i starten, men nå har det gått til det punktet at det er jo ikke fler igjen snart? 

 

Hele greia med Stannis var altfor antiklimatisk. Den beinharde mannen, med en trofast armè. Etter først å ha gått på trynet ved Blackwater, så kom han seirende ut ved The Wall, for så å bygge opp til et kjempeslag ved Winterfell. Veien dit virka iht tidligere episoder forferdelig lang og tung, men plutselig var dem rett ved dørstokken. Nå SÅ vi jo riktignok ikke Stannis dø on-screen, men en så sterk karakter føler jeg burde ha såpass om det skulle vise seg at han også er historie...

 

Kjenner at det egentlig er helt greit at det er nesten et år til Sesong 6. 

Lenke til kommentar

Vi har da vært igjennom dette flere ganger nå, så at en av hovedkarakterene blir tatt av dage bør jo ikke komme som en overraskelse.

 

Først var det jo Bran som nesten ble myrdet , så Warg'en til Sansa ,så Kong Robert ,  så Eddard Stark , Renley , Robb Stark og mora , Aria "forsviner" på dette tidspunktet , Sansa er i fangenskap , lillebroren til Bran er på uvisst sted og nå til slutt Stannis , Sansa og Snow og Renley.

 

Flere ganger ser vi at dette dog ikke stemmer og at de som vi trudde var døde kommer tilbake igjen , men det er jo heller ikke uvanlig at noen av de populære blir tatt av dage og burde ikke komme som en overraskelse.

 

Personlig var det noen småting som jeg ikke likte ved siste episode blant annet :

 

Stannis er jo en ordentlig veteran når det gjelder krigføring og moral , at han lar halvparten av mennene sine stikke av med de siste hestene er jo i mine øyne helt utenkelig. Mennene vet jo heller ikke "hvor" de er og å flykte i et Vinterlandskap er jo rene døden i beste fall om de ikke blir tatt av "flayed men" og flådd. Så at Stannis plutselig står med kun 50% av mennene sine er litt dårlig planlegging av serieskaperne , videre faller jo han for en helt idiotisk felle når han går til Winterfell og man kan lure på hva han holdte på med siden han fint har kunnet brukt skogen og tatt seg fram når han var mindre utsatt for kavaleriet til fienden eller i det minste hadd speidere som har kunnet gitt en god forvarsel på hva fienden holder på med.

Lenke til kommentar

Hva skal han gjøre med de som stikker av med hestene da? Løpe etter dem til fots? Noe av det samme gjelder de som stikker av til fots. Menn i panikk tenker ikke på hvor de skal eller hvordan de skal flykte. De bare flykter. Its as real as real gets. Når det kommer til hvordan han ble så grådig tatt på senga så er jeg dog enig. Den beste kommandøren i Westeros ville aldri gått innen synsvidde av Winterfell uten å ha sendt scouts foran. Nå kan man vel si at Bolton sine hester lå under en bakke, som ville skjult dem for alt annet enn scouts som plutselig er for nærme dem og som blir fanget om de faktisk kan se dem. Men jeg har vanskeligheter med å tro at ikke Stannis ville sende scouts i flere retninger enn rett frem. Men på dette tidspunktet har jo denne serien vist at all karakterbygging og bakgrunn, være det Unsullied, Ser Barristan the Bold, Stannis the Mannis eller Ironborn - kan forkastes når det er på tide for den aktuelle karakteren å gå dukken. Da er det bare rookie-mistakes som får dem drept. Det kan rett og slett virke som at de nå skyer vekk fra den samme kompleksiteten som i tidligere sesonger gjorde serien så "damned rewarding" å se på.

 

For Stannis burde aldri blitt fanget i det åpne på den måten. Greit at når han blir det så vet han at dette kan han ikke vinne, men han burde aldri vært der i utgangspunktet. Samme gjelder som sagt for Ser Grandfather tidligere også. En av verdens desidert fineste riddere går uten rustning i en by på randen av krig, blir drept av et par lowlives med kniv. Jada, hvem som helst kan dø av en kniv, men det faktum at Unsullied i den scenen ble redusert fra en elite kampstyrke hvis hovedkarakteristikk er en falanks til en streetbrawlinggjeng og Barristan fra en fyr som deler opp fullt rustede riddere til en gammel mann ute av sitt element... Det ble gjort for å bli kvitt han. Og som sagt, da har serien begynt å kaste all bakgrunn til side. Og serien taper seg for det :(

Lenke til kommentar

Hva skal han gjøre med de som stikker av med hestene da? Løpe etter dem til fots? Noe av det samme gjelder de som stikker av til fots. Menn i panikk tenker ikke på hvor de skal eller hvordan de skal flykte. De bare flykter. Its as real as real gets. Når det kommer til hvordan han ble så grådig tatt på senga så er jeg dog enig. Den beste kommandøren i Westeros ville aldri gått innen synsvidde av Winterfell uten å ha sendt scouts foran. Nå kan man vel si at Bolton sine hester lå under en bakke, som ville skjult dem for alt annet enn scouts som plutselig er for nærme dem og som blir fanget om de faktisk kan se dem. Men jeg har vanskeligheter med å tro at ikke Stannis ville sende scouts i flere retninger enn rett frem. Men på dette tidspunktet har jo denne serien vist at all karakterbygging og bakgrunn, være det Unsullied, Ser Barristan the Bold, Stannis the Mannis eller Ironborn - kan forkastes når det er på tide for den aktuelle karakteren å gå dukken. Da er det bare rookie-mistakes som får dem drept. Det kan rett og slett virke som at de nå skyer vekk fra den samme kompleksiteten som i tidligere sesonger gjorde serien så "damned rewarding" å se på.

 

For Stannis burde aldri blitt fanget i det åpne på den måten. Greit at når han blir det så vet han at dette kan han ikke vinne, men han burde aldri vært der i utgangspunktet. Samme gjelder som sagt for Ser Grandfather tidligere også. En av verdens desidert fineste riddere går uten rustning i en by på randen av krig, blir drept av et par lowlives med kniv. Jada, hvem som helst kan dø av en kniv, men det faktum at Unsullied i den scenen ble redusert fra en elite kampstyrke hvis hovedkarakteristikk er en falanks til en streetbrawlinggjeng og Barristan fra en fyr som deler opp fullt rustede riddere til en gammel mann ute av sitt element... Det ble gjort for å bli kvitt han. Og som sagt, da har serien begynt å kaste all bakgrunn til side. Og serien taper seg for det :(

stannis hadde vel gitt opp og eneste grunnen han gikk inn slik han gikk var for å dø, er eneste grunnen jeg ser det, det var enten å dø i kamp eller å dø av sult/frost, men enig det var merkelig taktisk, så jo de ble omringet noe voldsomt, og skogen hadde gitt dem en stor fordel!

 

Barristan forventet jo ikke at det skulle dukke opp 30 random mordere på den lille gåturen han hadde i byen der han skulle bare på ett lite ærend, og han var omringet så forståelig at han til slutt gikk tapt,

 

er spent på hva wildlingsene vil gjøre når de finner utav det med jon snow!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lillebroren til Bran er på uvisst sted og nå til slutt Stannis , Sansa og Snow og Renley.

 

Han er nok ved the Last Hearth (setet til Umbers) nå, om da Osha har gjort jobben sin.

 

stannis hadde vel gitt opp og eneste grunnen han gikk inn slik han gikk var for å dø, er eneste grunnen jeg ser det, det var enten å dø i kamp eller å dø av sult/frost, men enig det var merkelig taktisk

 

Han hadde ikke gitt opp, det var først når han så den enorme mengden fiendtlig kavaleri han ga opp. Han hadde hatt en mulighet til å beleire om han ikke hadde tapt slaget. Og han ga ordre om å grave grøfter og sende ut jaktgrupper til generalen sin, før han ble angrepet.

Lenke til kommentar

Leste en recap av episoden over på io9 og der stod dette

 

 

(The wholesale desertion is probably largely thanks to Ramsay Bolton, who’s infiltrated Stannis’ army and has been spreading dissension. Later, all of those sellswords on horseback fight for the Boltons, thanks to Ramsay. Also, it seems entirely possible that Ramsay killed Selyse and made it look like suicide. Could go either way, to be honest.)

 

Vi har vel ikke sett noe til Ramsey siden han tok de 20 mennene og dro til campen til Stannis, det neste vi ser av han er vel på slutten av slaget (gjerne korriger meg hvis jeg tar feil). Dette kan jo forklare hvordan Stannis mistet såpass mange soldater og hester og hvordan Boltens hadde såpass mange selv i sin hær.

Lenke til kommentar

Barristan forventet jo ikke at det skulle dukke opp 30 random mordere på den lille gåturen han hadde i byen der han skulle bare på ett lite ærend, og han var omringet så forståelig at han til slutt gikk tapt,

 

Barristan var en av de mest erfarne ridderne, og den dødeligste, i de syv kongerikene. Som de andre karakterene sier om han så deler han opp soldater i rustning som om de skulle vært kakestykker. Og han var i en by som er særdeles fiendtlige mot både han og dronningen hans. Rent praktisk var han i krig. At han gikk på en liten gåtur i den byen uten rustning er helt idiotisk, og ikke helvete om det hadde skjedd om det ikke var for at serieskaperne ville skrive han ut. Han var forsåvidt ikke omringet heller. Han kom inn i rommet fra den ene enden, mens Sons of the Harpy var i midten, rundt Grey Worm. Smo jeg sa så er det greit at en fyr kan dø mens han kjemper mot flere andre med kniv. Med tanke på at karakteren Barristan aldri ville gått ut døra i den byen uten rustning og aldri heller ville beveget seg slik at han lot seg selv bli omringet, spesielt når han er ubeskyttet, så er det likevel en særs tvilsom scene.

 

Man har alltid noe å klage på ^^,

Endret av Lakus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

. Som de andre karakterene sier om han så deler han opp soldater i rustning som om de skulle vært kakestykker. 

 

 

Men om du faktisk ønsker litt realisme så er jo dette mest skryt av en gammel mann som har deltatt i kjente slag. Selv liker jeg godt når de såkalt "beste" ikke er så fantastisk gode.

 

3 mot 1 eller dårligere er ekstremt vanskelig uansett om du er god og de andre totalt noobs.

Lenke til kommentar

Leste en recap av episoden over på io9 og der stod dette

 

 

(The wholesale desertion is probably largely thanks to Ramsay Bolton, who’s infiltrated Stannis’ army and has been spreading dissension. Later, all of those sellswords on horseback fight for the Boltons, thanks to Ramsay. Also, it seems entirely possible that Ramsay killed Selyse and made it look like suicide. Could go either way, to be honest.)

 

Vi har vel ikke sett noe til Ramsey siden han tok de 20 mennene og dro til campen til Stannis, det neste vi ser av han er vel på slutten av slaget (gjerne korriger meg hvis jeg tar feil). Dette kan jo forklare hvordan Stannis mistet såpass mange soldater og hester og hvordan Boltens hadde såpass mange selv i sin hær.

 

Er vel ingenting som tyder på at de leiesoldatene skiftet side? Selve Winterfell er kanskje ikke så alt for stort, men man må huske på at Bolton-gjengen faktisk styrer hele The North. Bortsett fra de aller mest lojale familiene i nord så vil jeg anta at de lfeste familiene i nordområdene støtter seg Boltons. Spesielt med tanke på at Sansa er sammen med Ramsay. For alt de vet så er Sansa er ok med å være med Bolton, og det er dermed ingenting galt for dem å støtte Roose og Ramsay hvis de har lagt Red Wedding bak seg. (som de også kanskje må for å overleve)

 

Jeg tror i alle fall ikke det er slik at hæren til Ramsay/Roosr bare besto av Bolton-menn. Men også en haug av med familier fra nord, og da er det ikke et så stort antall at de trengte leiesoldatene til Stannis. En kan jo også huske på at Robb også var i krig med Stannis (eller mest omvendt), det var ikke sånn at de samarbeidet om å ta ned Lannister-gjengen. Derfor er det ikke gitt at de andre familiene i nord støtter Stannis (antar det går rykter om at det var han som drepte Renly og han er jo også en religiøs fanatiker).

 

At Selyse skulle bli drept av Ramsay tror jeg heller ikke. Man så ganske tydelig at det å ofre Shireen tok på ekstremt, og det virker for meg som en god nok grunn til at hun tok sitt eget liv. Greit nok at Stannis sin gjeng viste ekstremt dårlig forsvar da Ramsay kom å brant opp maten og slikt, men å ikke klare å forsvare dronningen? Så dårlige kan de ikke være.

 

At Stannis mistet mange menn tror jeg kan forklares med at de rett og slett mistet troen på han. 1 fordi han brant sin egen datter og det fikk mange til å miste troen på han som konge. Og 2 fordi flere skjønte/trodde at de kom til å bli drept hele gjengen.

 

Men med alt det sagt. Det raidet til Ramsay bidro jo til at folk mista troen på Stannis, for det forverret situasjonen deres ganske kraftig og dermed gjorde det en nødvendighet(?) å brenne Shireen.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Det med Selyse tviler jeg på er rett. Det er mest sannsynligvis selvmord pga av at datteren ble brent.

 

Synes det er litt dumt at de ikke har tatt noe overblikks bilder av hæren til Stannis og til Boltons. Da mener jeg før slaget, de kunne ha vist leiren til Stannis før de marsjerte av gårde sånn man har fått et innblikk av hvor mange de er. Samme til Boltens, de kunne ha vist noe som indikerte hvilke styrker han satte på. Synes de var flinkere med det før, de viste hæren til Robb og Lannisters før slaget, samme med Blackwater og The Wall.

Lenke til kommentar

Men om du faktisk ønsker litt realisme så er jo dette mest skryt av en gammel mann som har deltatt i kjente slag. Selv liker jeg godt når de såkalt "beste" ikke er så fantastisk gode.

 

La oss bare si at det ikke er skryt av en gammel mann, og la det ligge der for å ikke gå over til bokprat ;)

Lenke til kommentar

http://www.ew.com/article/2015/06/18/game-thrones-lena-headey-nude-double-van-cleave

 

"Headey says she chose not to be nude for the six-minute climactic sequence “for several reasons,” among them that she wanted to focus on the emotions in her performance."

 

For noe fjas. Hvorfor ikke bare si det som det er? Headey synes - forståelig nok - at det er flaut og ubehagelig å gå naken gjenom en folkemengde som kaster søppel på henne, og fordi hun er blitt en så profilert skuespilerinne så står hun sterkt nok til å si "nei" uten å frykte for karrieren, så filmskaperne måtte finne ei som var desperat nok til å ta drittjobben. Det ville imidlertid stått mer respekt av å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det var den mest irriterende scenen i hele got syns jeg..

Shame, shame, Shane dingding shame, shame, shame dingding...

Følte de sløste bort verdifull tid...

Ja, forstod liksom poenget etterhvert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...