Gå til innhold

Den offisielle Wii 2 tråden


SirKratoS

Anbefalte innlegg

Endelig har Nintendo bekreftet at oppfølgeren til Nintendo Wii er på vei. IGN har laget en god oppsummering om hva som man vet om konsollen til nå

 

IGN: Everything We Know About Wii 2

 

Hvilke funksjoner ønsker DU at Wii 2 skal ha?

Hvilke Nintendo-spill vil dere se i HD grafikk?

 

 

Mine tanker:

 

Jeg gleder meg til E3 fordi da får vi vite mer om maskinen, forhåpentligvis hvor kraftig den er og hvilke spill som er på vei til den!

 

Jeg mener det er et minimumskrav at den skal kunne vise 360/PS3 grafikk, helst bedre, slik at den ikke er helt utdatert når PS4 og "Xbox 720" kommer.

 

Hadde vært fantastisk om alle Wii-spill kunne fått HD-grafikk på den nye konsollen, men det tror jeg ikke skjer

 

 

Første bilde av konsollen?:

 

Project-Cafe0Nintendo.jpg

 

 

Forslag til hvordan håndkontrolleren kan se ut:

 

everything-we-know-about-wii-2-20110427062320281.jpg

 

 

Diskuter i vei!

Endret av SirKratoS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra IGN:

console is significantly more powerful than the PlayStation 3 and Xbox 360

- Nintendo is looking to recapture the hardcore market

- 1080p resolutions

- Nintendo will release a pre-announcement this month

- full reveal expected at E3

- backwards compatible with current Wii software

Spennende saker. Håper og tror at Nintendo har et eller annet innovativt på lur denne gangen også som på de tre siste systemene de har gitt ut.

-------------------------------------------------------------

Et par ting jeg skrev tidligere her på forumet som er passende å trekke fram nå:

 

 

Å igjen bli et reellt alternativ for hardcore gamerne samtidig som man greier å holde på casual-gamerne blir den store utfordringer for Nintendo når det gjelder Wii 2.

 

De trenger multiplattformspill som i dag kun slippes til de andre konsollene, jeg tenker på spilll som GTA, Assassin's Creed, Burnout og Call of Duty. For å få til dette må:

- grafikk/ytelse være på minimum Xbox 360/PS3-nivå, helst ikke for langt unna PS4/Xbox3. Dette for at spill enkelt skal kunne konverteres. Må kunne håndtere neste generasjons spill i 720p/30 fps minimum.

- standardkontrollen må ha nok knapper til å håndtere den type spill, to analoge stikker er nok et must. Kanskje en videreutvikling av WiiMotionPlus/Move-systemet.

- onlinesystemet må være minst på linje med XBL/PSN.

 

Men det er ikke nok. Man trenger noen virkelig appelerende eksklusive spill utenom de gamle Nintendo-franchisene:

- Retro Studios har vist med Metroid Prime at man virkelig kan lage solide actionspill. Jeg kan se dem virkelig lage et nytt klassisk IP. Kanskje de kan bli litt som Naughty Dog har fungert for Sony denne generasjonen med Uncharted-serien.

- Nintendo viste tidvis på Gamecube at de kan skaffe seg store spill eksklusivt som Resident Evil 4 og remakene. Dette må de få til på nytt, men også vestlige utgivere. Eksklusivt spill fra Rockstar, EA og Activision for eksempel.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Fra IGN:

console is significantly more powerful than the PlayStation 3 and Xbox 360

- Nintendo is looking to recapture the hardcore market

- 1080p resolutions

- Nintendo will release a pre-announcement this month

- full reveal expected at E3

- backwards compatible with current Wii software

Dette er egentlig alt jeg ber om fra Nintendo. Jeg spiller hovedsaklig på X360, og spill som Gears of War 3, Red Dead Redemption og Elder Scrolls V ser allerede fantastiske ut. En PS3/360 på steroider er mer enn nok for min del. Bakoverkompabilitet hadde vært et stort pluss.

 

Det er rart med det egentlig. For meg er det ikke så nøye med når MS og Sony avslører sine neste konsoller, men bare et rykte om Nintendos neste konsoll får hjertet mitt til å dunke. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er et visst potensiale for å skyte seg selv i foten her, ved å lansere en konsoll som skal "ta tilbake" "hardcore"-markedet, mens spillbiblioteket til Wii nå er fullt av casual/familie-shovelware. Hvis ting ikke går som planlagt kan de risikere å miste begge segmentene, og bare bli sittende igjen med de som av oss som kjøper Nintendokonsoller for førstepartsspillene.

 

Kilik har mange gode poenger i forhold til hva Nintendo må gjøre for å kunne konkurrere direkte mot MS og Sony. Særlig nett-tjenester har de demonstrert en fantastisk motvilje mot å gjennomføre skikkelig - kanskje de nå har klart å overtale noen som har jobbet med XBL til å bytte arbeidsgiver? Lov å håpe. For å få tredjepartsutviklerne med på å gi ut de skikkelige variantene av spillene sine på Wii 2 (i stedet for nedskrudde knock-offs med kjip motion control) mistenker jeg at Nintendo enten må krype litt, eller ha dype lommer. Tiden da "multiplattform" som regel betydde PC, Xbox, PS2 og GC virker nærmest mytisk i dag.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Jeg skal skrive mer om dette når jeg får tid, men jeg vil bare si at om Nintendo forsøker å konkurrere direkte med Sony og Microsoft så er de sjanseløse, så jeg håper det ikke er helt det som er planen. Ellers så håper jeg også at vi får en ny generasjon der Nintendo faktisk tilbyr noe unikt. Det blir en kjedelig spillverden (og en etterhvert uten Nintendo) om alle tre tilbyr samme opplevelse (slik mange kommentatorer ser ut til å ønske).

Lenke til kommentar

Worst-case er at den bare er at den ikke klarer å skille seg ut fra X360 og PS3 grafikkmessig og ingenting nytt ellers i forhold til Natal og Move. Da blir den bare en i mengden og omtrent kun Nintendos egne fans kjøper den. Da kan den ende opp som en ny Gamecube.

 

Men personlig er tanken på Zelda, Starfox, Metroid og F-Zero i 1080p og svære, detaljert, åpne verdener nok til å bli begeistret...

Lenke til kommentar

Vil gjerne se at de klarer å spytte ut flere remakes av gode gamle spill, og/eller lager flere oppfølgere.

 

Også vil jeg gjerne at de går vekk fra de nye kontrollerne og heller putter oppi kontrollere med klassisk design denne gangen.

 

Håper ivertfall at det blir valgfritt om du vil spille med en vanlig håndkontroller eller en slags Wiimote. Har vært flere ganger jeg har irritert meg over at det ikke har vært mulig å spille Wii-spill med en vanlig kontroller da det hadde vært mye bedre. Kanskje hadde jeg også kjøpt multiplattformspill til Wii om det hadde vært mulig.

 

Men liker at den blir bakoverkompatibel (feil skrevet?) med Wii- (og GameCube?) spill. Slipper å ha flere konsoller fremme som tar plass. At den blir en del bedre enn PS3 og X360 er også en fordel. Selv om de er 5 år, er de fremdeles kraftige nok til å by på flott grafikk og fysikk. Nintendo Wii var svak hardware-messig allerede fra fødselen av. Mener å huske at den var på nivå med Xbox, og bare litt bedre enn GameCube.

Lenke til kommentar

Kontrollen består av en touchscreen skjerm!? Rykter fra en fransk side. Her var det mye rart, så ta det her med en stor klype salt...

 

* the console is codenamed "Project Café"

* will be introduced at E3 2011

* architecture is very similar to the Xbox 360; the Café is a bit more powerful than the 360

* porting current xbox 360 titles to the Café should be very easy

* should be retro-compatible with GameCube and Wii games, and support all Wii peripherals

* Specs : CPU is custom IBM PowerPC with three cores, GPU should be an ATI from the R700 family, with a shader unit at version 4.1. Ram should be at least 512 Mb.

* the controller is a touch tablet, with moderate graphic output (appears to be sub-HD, so nothing comparable to an Ipad, for example.)

* controller specs : 6-inch screen, single touch (so no multitouch, it seems), front camera, acts as a wii sensor bar, has a d-pad, two bumpers, two triggers, possibly more.

* should be released in June of 2012 (for Japan ?), and holiday season (in the West ?)

* there is another big surprise they can't talk about just yet

 

01net.com via NeoGaf-forumet

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Wii er hakket kraftigere enn Xbox.

Jupp. Problemet med Wii er at nesten ingen utgivere(bortsett fra Nintendo) gidder å utnytte maskinvaren. Derfor virker det nesten som om den er svakere enn XB1.

 

"Project Café" høres litt merkelig ut, men nå ble jeg i det minste nysgjerrig. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan en slik kontroll vil se ut.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Jeg synes Zealuu egentlig er inne på det viktigste ved at de kan risikere å miste både hardcorespillere og det utvidede markedet, og jeg tar utgangspunkt i den problematikken her:

 

Det som er dilemmaet for Nintendo er at konsollen deres denne generasjonen er blitt kjøpt av en rekke kunder som ikke vanligvis kjøper en spillkonsoll. Det gjaldt forsåvidt også PS2, så det viser at dette markedet kan hentes inn igjen om Nintendo gjør noe unikt, men det er en reel fare for at det Nintendo kommer med ganske enkelt ikke vil virke interessant nok for denne gruppen til at de vil se behovet i enda en ny konsoll.

 

Dette vet nok Nintendo, og avhengig av hvor trygg de er på å selge til disse kundene, så vil de vurdere hvor mye de skal forsøke å appellere til de kundegruppene som allerede eier en PS360. Ut ifra de ryktene vi har nå, så virker det som om Nintendo i relativ stor grad søker å appellere til disse gruppene, og paradoksalt nok, så tror jeg nesten at Nintendos suksess neste generasjon vil være omvendt proporsjonal med hvor fornøyde de tradisjonelle gamere og spilljournalister blir med konsollen. En ting er Nintendo-fans som meg, og spillentusiaster som fyller opp spillforum, men det er ikke disse som sikrer en konsoll suksess. Nintendo trenger å appellere til PS360 sin kundegruppe, og det er her jeg tror Nintendo egentlig er sjanseløse om ikke de opphører å være Nintendo - og dermed mister fans som meg.

 

For å appellere til denne gruppen så må Nintendo begynne å levere Hollywood-aktige spill med høye produksjonskostnader, "episk" (tenårings)historie, masse våpen, blod, gørr og pupper, og andre ting som er obligatorisk i gigantfranchiser som God of War, Killzone, Gears og andre ting. For det første så tror jeg ikke at Nintendo kommer til å levere slike spill da det også vil ødelegge deres familievennlige image - jeg tror heller ikke de ville ha lyktes med det. Så lenge Mario og Pokemon skygger over slike tenåringsfranchiser (slik vi delvis så med Geist, Eternal Darkness og Resident Evil på gamecube), så vil de ikke klare å unnslippe sitt stempel som "kiddy". De vil også - om de i for stor grad bruker ressursene sine på slike spill - miste de klassiske Nintendo-fansene som elsker Mario og Zelda, og digger det faktum at Nintendo alltid er substans fremfor form.

 

Dermed står vi igjen med Cod-Fifa-gruppen, altså de som gjerne har en PS3 i dag (takket være merkenavnet), men som for det meste kjøper det siste Fifa og et Cod annethvert år. De færreste av disse vil ha noe nostalgisk forhold til Nintendo og deres franchiser, og en moderat grafisk oppgradering vil definitivt ikke være nok til å få denne gruppen over, og faktisk aner jeg ikke hvordan Nintendo skal klare det. Noe som for min egen del gjør at jeg er rimelig negativ til at Nintendo skal klare å gjenskape den suksessen de har hatt med Wii om de ikke - nok en gang - først og fremst forsøker å orientere seg inn mot det utvidede markedet. Hvordan de skal gjøre dette aner jeg ikke - og sikkert ikke mange andre enn Miyamato - men jeg tror det er der sjansen for suksess er størst. Så får vi bare håpe at Nintendo nok en gang bruker sin fantastiske kreativitet på en måte som er mer substansiell enn gimmicky - og at de fortsetter å være unike som Nintendo - altså et selskap som tør å gå helt egne veier. Spennende!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det som blir utslagsgivende for hvilken nestegenerasjons konsoll jeg kjøper er vel hvor barnevennlig den er. Grafikk har Wii fint vist at er underordnet, selv om det selvsagt er et stort pluss i boken om det ser pent ut i tillegg. Utvalg av diverse barnespill, kombinert med gode "voksenspill" vil bestemme om//hvilken konsoll jeg bruker pengene mine på.

 

En ting er sikkert - jeg skal holde meg til kun én denne gangen. Tror jeg. :p

Lenke til kommentar

Å holde seg til kun en akkurat denne generasjonen har vært vanskelig for de som liker både Nintendofranchiser og tradisjonelle multiplattformspill. I forrige runde kunne man løse det ved å ha en GC (selv om man da gikk glipp av enkelte eksklusive killer apps til de andre), med Wii vs X360/PS3 er situasjonen plutselig en helt annen.

 

... Nå skal jeg innrømme at jeg har både DC, Xbox og GC fra forrige generasjon, men jeg hadde ikke mistet fryktelig mange spill om jeg hadde kun GC.

Lenke til kommentar

For å appellere til denne gruppen så må Nintendo begynne å levere Hollywood-aktige spill med høye produksjonskostnader, "episk" (tenårings)historie, masse våpen, blod, gørr og pupper, og andre ting som er obligatorisk i gigantfranchiser som God of War, Killzone, Gears og andre ting. For det første så tror jeg ikke at Nintendo kommer til å levere slike spill da det også vil ødelegge deres familievennlige image - jeg tror heller ikke de ville ha lyktes med det. Så lenge Mario og Pokemon skygger over slike tenåringsfranchiser (slik vi delvis så med Geist, Eternal Darkness og Resident Evil på gamecube), så vil de ikke klare å unnslippe sitt stempel som "kiddy". De vil også - om de i for stor grad bruker ressursene sine på slike spill - miste de klassiske Nintendo-fansene som elsker Mario og Zelda, og digger det faktum at Nintendo alltid er substans fremfor form.

 

Jeg er veldig enig med mye av det du skriver Taterfyrings, men noe skurrer litt avsnittet over. Jeg tipper Nintendo selv vil fortsette i samme spor som før, med enda penere versjoner av Zelda, Mario og Metroid ( :dribble: ) De kommer ikke til å prøve å filmatiske spill tipper jeg, og hvis de gjør det vil de outsource til et vestlig studio. Uansett tipper jeg det blir relativt familievennlig. (Uncharted er f.eks ikke noe jeg tror går imot Nintendos riktignok bisarre moralitet. Metroid Prime er ikke akkurat pasifistisk det heller,f.eks)

 

Hvis Nintendo faktisk kommer med en konsoll som er like kraftig (eller bedre) enn pS360 så vil dette først og fremst innebære at tredjepartsutviklerne kommer tilbake igjen. Med kraftigere maskinvare vil spill som Assassin's Creed, Crysis og lignende komme til Nintendos konsoll også, og dermed vil den i det minste bli et fullverdig alternativ til de to andre konsollene i hardcore gameres øyne.

 

Så blir det selvsagt en annen sak å overbevise denne gruppen om å faktisk gå for Nintendos produkt. Det kan bli vanskelig, men jeg tror at Nintendo har et eller annet lurt i ermet.

 

Jo mer jeg tenker på det, jo mer tenker jeg at dette kanskje vil bli et eget konsept som er sidestilt med Wii-en: Kanskje slik DS skulle være for gameboy, bare omvendt. Ser for meg at Nintendo kommer med en fullverdig hjemmekonsoll for oss som er hardcore, mens de lar Wii-en stå uten direkte oppfølger slik at det fortsatt veldig gode salget kan fortsette mer eller mindre urørt.

 

Hvis Nintendo lykkes i dette er det heller Microsoft og Sonys markedsandeler de skjærer inn i, i stedet for sitt eget.

 

Men uansett hva Nintendo har i gjære, det koker ned til at det ikke er nok å være "like god" eller litt bedre på det de andre konsollene allerede gjør svært bra. Det må være et eller annet unikt, en eller annen hook som fenger hardcore gamere på samme måte som bevegelsesstyrt spilling fenger vanlige folk.

 

Jeg gleder meg i alle fall. Er alltid Nintendos konsoller som er mest spennende å høre om.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...