Gå til innhold

Den offisielle Wii 2 tråden


SirKratoS

Anbefalte innlegg

Nintendo er ikke akkurat kjent for å omfavne åpne løsninger, så realistisk sett er nok sjansene for at de slipper en tredjepartsleverandør til på sin egen nettløsning nokså knappe. Ikke at det ikke ville vært en strålende idé, ved å åpne for andre tilbydere enn seg selv (slik Sony nå gjør med Steam) kunne de ha hatt en nett-tjeneste på nivå med XBL og PSN nærmest over natten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://wii.ign.com/articles/116/1162045p1.html

 

Ser ut som det faktisk er noe med den gigantiske skjermen på kontrollen:

 

Update: Sources now confirm to IGN the new Nintendo controller allows players to stream entire games to the device from the console, saying it's like a miniature television. The screen size on the controller is also confirmed to be six inches in size.

 

Klarer ikke helt skjønne hva det skal være godt for. Begynner nesten å høres ut som en slags blanding av hjemmekonsoll og håndholdt. Hva med ergonomi? Hva med kostnader? Nei, minner litt om ryktene før Wii ble vist fram det her, tror det ikke før jeg ser det...

Lenke til kommentar

 

Jeg er veldig enig med mye av det du skriver Taterfyrings, men noe skurrer litt avsnittet over.

 

Det er mulig du er uenig med det jeg skrev, men i så fall formulerte jeg meg dårlig, for jeg er veldig enig med alt du skrev her! Poenget mitt - som du ser ut til å være enig i - er at det blir meget vanskelig for Nintendo "vinne tilbake" hardcoregamerne på PS360 (vinne tilbake er forøvrig et pussig utrykk, for har Nintendo noensinne hatt noe særlige deler av denne kundegruppen?) Men jeg tror de fleste av oss som skriver her tross alt håper at Nintendo - som du også tar opp - har et eller annet ess i ermet som vi ikke vet om enda. I så fall kan vi kanskje få se et spillmarked som snus opp ned enda en gang :)

 

Angående den skjermen på kontroleren, så har jeg også hørt at det er riktig nå, kan bli spennende å fortsette spillingen inne på soverommet på en større skjerm, men det blir jo interessant å se hvordan 3DS da passer inn i Nintendo sin strategi - E3 kan ikke komme tidsnok! De fleste av oss har vel vært borti VMU-en på Dreamcasten, og den var jo veldig kul, men også ikke så veldig mye brukt og litt gimmicky.

 

Edit: Tidligere i uken dukket det opp et rykte om at Nintendos neste konsoll blir litt som Lego der du kan ta fra hverandre delene og bytte de enkelt ut med andre deler (altså som i PC, men bare forenklet slik at også casuals kan gjøre det). Jeg tviler sterkt på at dette stemmer, men jeg tenkte at det kanskje kan være tilfellet med kontrolleren, slik at du festet wii-moten og nunchuken på et slags skall slik at du får en kontroll som minner om classic-controlleren. Denne kontrolleren er er det som har to analogstikker (med nunchuken festet) og denne seks tommers HD-skjermen. Slik vil Nintendo kunne billig gi ut en konsoll som både støtter motion og tradisjonell gaming. Hva tenker dere om dette?

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Kan de ikke bare gi ut en konsoll med god grafikk, men med klassikerne som vi alle elsker? Kontrollen på wii syntes jeg bare passet i Mario Galaxy og til dels Zelda. Ser at det ble nevnt at den visstnok skal være like kraftig som PS3 og X360, men det er jo en veldig smal sak idag. (dagens skjermkort tatt i betrakning)

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Jepp, det har skjedd en del på 7 år. Specs på nivå med Xbox 360 vil være en skuffelse.

 

Skjermkort blir f.eks. ca. 50% kraftigere for hvert år som går, altså har de blitt nærmere 20 ganger kraftigere enn i 2004 da Xbox 360 ble planlagt/utviklet. Samme med andre deler. 4 GB RAM koster omtrent det samme som 512 MB RAM i 2004 osv.

Lenke til kommentar

Derfor jeg er litt interessert i hva de klarer å presse ut av grafikk på alle plattformer når neste generasjon PS og Xbox lanseres! Wii stiller jeg meg egentlig ganske likegyldig til da det virker som grafikk alltid vil ligge et stykke bak Sony og Microsofts konsoller. Er ikke veldig mange imponerende spill på disse konsollene, så om det er det beste _neste_ generasjons Wii kan produsere blir jeg veldig skuffet.

 

På den annen side har ikke akkurat de spillene fra Nintendo som jeg liker behov for all denne kraften. Bare se på Mario Galaxy. Det ser FLOTT ut. Disse spillene går ikke for en realistisk grafisk stil og trenger ikke all denne kraften som spill som Crysis osv trenger.

Lenke til kommentar

Jeg fant dette på neogaf, og selv om det ikke er helt slik som jeg tenkte, så er det likevel illustrerende for hva jeg mener:

 

wii2.png

 

Da kan man få både motion og vanlig kontroll, og slik appellere til alle de ulike publikumene, samtidig som man sparer kostnadene ved å legge ved enda mer plastikk i boksen.

 

Kan de ikke bare gi ut en konsoll med god grafikk, men med klassikerne som vi alle elsker? Kontrollen på wii syntes jeg bare passet i Mario Galaxy og til dels Zelda. Ser at det ble nevnt at den visstnok skal være like kraftig som PS3 og X360, men det er jo en veldig smal sak idag. (dagens skjermkort tatt i betrakning)

 

Dette tror jeg du bare kan drømme om da Nintendo tross alt er en business som skal tjene penger, og uansett hvor mye tech-heads og andre digger fin grafikk, så er ikke det noe massemarkedet bryr seg nok om til at det er ansvarlig å lage en konsoll som bare fokuserer på den heftigste grafikken. Så vidt jeg vet har vel ingen generasjon noensinne blitt vunnet av konsollen med best grafikk, og det tror jeg er en lærdom Nintendo har innsett en gang for alle. Om de følger denne strategien her, så vil de kanskje selge 10 millioner globalt - og ta en Dreamcast. Ingen av oss ønsker vel egentlig det.

 

Edit: Her er en noen flere eksempler på hva jeg mener, av varierende kvalitet:

 

Q68Ly.png

63628_0_org.jpg

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det der funker ikke med en 6" skjerm ihvertfall.. Det er en STOR skjerm. 4,3" på min telefon er stor, 6 er mye større igjen.

 

Om de følger denne strategien her, så vil de kanskje selge 10 millioner globalt - og ta en Dreamcast. Ingen av oss ønsker vel egentlig det.

 

Kunne faktisk ikke brydd meg mindre om de skal følge i wii sitt fotspor. Nesten bare søppelspill, men noen perler. (Disse kan jeg telle på en hånd). Jeg sa uansett aldri at man burde slå PS og xbox på grafikk. Nintendo burde dog kunne hevde seg på multiplattform spillene for at ikke PS og Xbox skal være overlegne valg her. Dette gjøres ikke ved å ha utdatert hardware.

Når det gjelder mario og Zelda ser jeg ikke behovet for kraftigere hardware da jeg ikke ser for meg at det være passende med realistiske grafikkstiler i nevnte spill. Neste zelda med grafikken til Galaxy 2 og lang drawdistance og høyoppløselige teksturer er bra nok for meg.

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Det der funker ikke med en 6" skjerm ihvertfall.. Det er en STOR skjerm. 4,3" på min telefon er stor, 6 er mye større igjen.

Ok, dette måtte jeg teste ut:

 

cafekontroll.jpg

 

6" er faktisk ikke så stort hvis man ikke har noen ekstra ramme på sidene. Med kontroller på størrelse med Wiimotes i bredden blir den ikke så veldig mye større å holde i enn en PSP.

 

Skjermen kan være veldig tynn da den ikke trenger så veldig mye innmat, jeg tenker bare noen millimeter tykk og dermed veldig lett. Totalvekt med kontrollerne ikke mer enn første versjon av PSP. Og selvsagt må kontrollene på begge sider være mer ergonomiske og bedre tilpasset skjermstørrelsen enn hva man ser med Wii-kontrollene her.

 

Så ja, med bra design tror jeg man kan få noe sånt til å fungere.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

trebitswii.jpg

 

Ok, da har jeg forsøkt å lage et forslag til ny kontroller med mine elendige skills til dette, men satser på at dere ser hvor jeg vil hen med designet? Her har vi altså en sentral del som man kobler til både wiimote og nunchuk for å lage en tradisjonell kontroller, men alle tre delene vil også kunne brukes uavhengig av hverandre. Jeg har også forandret styrekrysset på wiimoten, og den vil med dette designet fungere som styrekryss i nes-modus og de klassiske fire frontknappene i tradisjonell-kontrollermodus. Dette kan selvsagt gjøres mye mer elegant, men jeg tror selve ideen ikke er så dum. Hva tenker dere?

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Jeg tenker mer mot at skjermen er et valg, altså at man kan slippe å bruke den i mange spill hvis man ønsker det, f.eks. et Gamecube-spill, men da må alt av knapper selvsagt være på selve kontrollene.

 

Jeg tenker venstre kontroll/nunchuck har analog, D-pad, LT og LB, mens høyre kontroll/wiimote har analog, ABXY-knappene, RT og RB. Kort sagt at de to stikkene i hver hånd til sammen har funksjonaliteten til en Xbox 360-kontroll. Nesten litt overrasket i ettertid at Wii ikke ble designet slik, da hadde man ikke trengt Classic Controller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser vel mest på hva slags spill som kommer, når det gjelder om det blir kjøp eller ei.

 

Sier ikke nei takk til en stopp på vifting rundt med kontrollerne heller, 1080p,hdmi og bluray.

 

Er absolutt veldig spennende dette!

 

Er selvsagt enig i at det er spillene som til syvende og sist avgjør - og nettopp derfor hadde jeg egentlig foretrukket at de holdt seg til Wii en stund til. De selger tross alt fremdeles en 15 millioner konsoller i året, og spillsalget av relativt nye spill som DKCR, Sonic Colours, Epic Mickey, Golden Eye og Kirby's Epic Yarn har alle vært mer enn godt nok til at det er forsvarlig å fortsette å produsere spill til konsollen. Når det er sagt, selv om jeg selvsagt også vil ha 1080p, så vil en strategi som utelukkende fokuserer på slike ting ikke ha nok til å skille konsollen fra PS360 - og Nintendo vil komme i en ny gamecube-situasjon hvor konsollen deres er en mer fargerik versjon av motstanden - og selge tilsvarende dårlig.

 

 

Jeg tenker mer mot at skjermen er et valg, altså at man kan slippe å bruke den i mange spill hvis man ønsker det, f.eks. et Gamecube-spill, men da må alt av knapper selvsagt være på selve kontrollene.

 

Jeg tenker venstre kontroll/nunchuck har analog, D-pad, LT og LB, mens høyre kontroll/wiimote har analog, ABXY-knappene, RT og RB. Kort sagt at de to stikkene i hver hånd til sammen har funksjonaliteten til en Xbox 360-kontroll. Nesten litt overrasket i ettertid at Wii ikke ble designet slik, da hadde man ikke trengt Classic Controller.

 

Enig i at det er veldig overraskende at Wiimoten ikke har to analogstikker, har alltid lurt på hvorfor dette ikke er tilfellet. Min tenkning av hvordan kontrolleren vil bli baserer seg jo på at vi fremdeles vil kunne bruke remotene fra Wii, men ideelt sett så får vi jo en helt ny kontroll. Da bør den andre analogstikken plasseres der A-knappen er i dag (og kanskje være en slider som på 3DS slik at vi fremdeles kan bruke remoten i nes-mode?). Bare syv dager til Nintendos investormøte nå - mest sannsynlig får vi vite noe da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...