Gå til innhold

Kommentar: Slutt med kopisperretullet (PC)


Anbefalte innlegg

Litt overraskende at dere kjører en anti kopisperreartikkel rett etter en anti brukerFORDIALLEERFUCKINGSPIRATERartikkel. Jeg må si jeg likte denne mye bedre. Her er jeg faktisk enig i mye av det som blir sagt. Velskrevet er den også.

 

Derimot hvis man sender klager eller gjør utviklerne oppmerksomme på problemet kan man faktisk oppnå noe.

Jeg har liten tru på at det ville fungere. Ubisoft og co veit godt at veldig mange er misfornøyde med DRMen deres, likevel setter de den på nye utgivelser. Det ble bråk pga den allerede da Silent Hunter kom ut, likevel klinte de den inn på AC2 og Settlers. Jeg trur faktisk det ville gjøre større inntrykk om folk lot være å kjøpe spillene med DRM og sendte mail til Ubi for å fortelle dette. Gjerne med et screenshot av de som spiller en piratversjon uten DRMdriten, hvor det poengteres at Ubi selv er skyld i at du har et iso-bilde mounted i powerISO istede for en kjøpt spilldvd i dvd-drevet. Om mange nok ville gjøre noe slikt hadde de nesten måtte tenke seg om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan slutte å kjøpe Ubisoft spill. Neppe med de titlene som ligger å lurer i horisonten. Ønsker jeg Ubisoft nord og ned? Nei, jeg liker hva de gjør. Støtter jeg retningen de har tatt med økt beskyttelse? Nei. Kan jeg gjøre noe med det? Nope.

Det du sier her finner jeg rimelig interessant. Hvem har gjort spillprodusentene usårlige? Det er blitt bevist opptil flere ganger at forbrukere faktisk HAR noe å si.

 

For å ta et eksempel som sikkert ligger ganske langt unna de fleste gutters tankegang:

Opptil flere dildo/vibratorprodusenter har brukt et materiale som øker faren for livmorhalskreft ved bruk, og/eller øker faren for infeksjoner ved bruk. Da dette ble oppdaget begynte naturlig nok ganske mange jenter (forbrukerne) å klage på dette - og mindre enn et halvt år etterpå er de fleste slike vibratorer vekke fra i hvert fall norske nettsider, og godt merket på alle andre (eller, det er vel strengt tatt de andre som er godt merket "inneholder IKKE" etc.).

 

Nå sier ikke jeg at DRM er kreftfremkallende, men å si at forbrukerne ikke kan gjøre noe med det får meg til å lure på hvorfor i alle dager spillutviklere er urørlige og "det må vi bare godta".

 

Jeg mener også at vi ikke bare kan godta det som skjer, men vi må håndtere det på riktig måte. De som slutter å kjøpe spill og går over til å laste de ned, vil ikke hjelpe mye. Derimot hvis man sender klager eller gjør utviklerne oppmerksomme på problemet kan man faktisk oppnå noe.

Det er dette som er mye av kjernen i problemet.

Som forbruker så har du ikke rett til å laste ned en piratversjon av et spill ene og alene fordi du ikke er fornøyd med kopibeskyttelsen som følger med.

Det du har rett til derimot er å snakke med lommeboka og la være å kjøpe spillet. Dessverre så er det veldig vanlig i underholdningsbransjen å sette et likhetstegn mellom produkter som ikke selger som forventet og piratkopiering.

Derfor har du et veldig viktig poeng når du også sier fra til utviklerne om at du velger å ikke kjøpe spillet.

 

Som du sier, de som slutter å kjøpe spillene og går over til å laste ned hjelper ikke mye men hvem blir skadelidende av dette?

Vi som forbrukere har ikke et behov for produktene annet enn at de kan underholde oss, men det er ikke mangelvare på underholdning her i verden.

Det er bransjen selv som blir de reelle skadelidende om de skyver sine egne kunder vekk fra seg ved å bruke kopibeskyttelser som gjør det vanskeligere for den normale forbruker å bruke produktene.

Og det blir feil å legge ansvaret på de som faktisk betaler for produktene...

 

Piratkopiering vil neppe forsvinne med det første men jeg tror at mye kan gjøres for å endre holdningene til den gruppen som like gjerne kjøper produktet som å kopiere det - avhengig av hva som er enklest og mest tilgjengelig der og da.

Lenke til kommentar

Piratkopiering har ikke tatt ett øre fra spillutviklere, faktisk, så har de tjent penger på piratkopiering. I 99% av nedlastnings tilfeller ville ikke brukeren ha betalt for spillet uansett, forskjellen ville bare vært at brukeren hadde vært ute å hengt på gategjørnet isteden. Er det virkelig så vondt å se andre mennesker ha glede, betalt eller ikke?

 

Vi har sett dette i musikk bransjen også, Radiohead ga en plate får "egen pris" hvor brukerne selv bestemte pris. Gikk de konkurs? Nei, ikke i det hele tatt.

 

Det er en verden hvor publisitet ikke lengre koster millioner, nå er det faen meg tide på at vi pisser over disse gammeldagse steinalder distrubusjonen av underholding.

Lenke til kommentar

Jeg trur faktisk det ville gjøre større inntrykk om folk lot være å kjøpe spillene med DRM og sendte mail til Ubi for å fortelle dette.

 

En idé som ikke funker i praksis, men som alikevel hadde vært et morsomt eksperiment: En nettbutikk basert etter escrow/depositum/betalingsgaranti-løsningen. Du kjøper spillet for xxx,- kroner, under forutsetningen at det kommer uten (eller med en begrenset form for) DRM innenfor en gitt tidsperiode. Fram til spillet kommer ut uten DRM - eller tidsperioden går ut - blir pengene værende hos garantiselgeren.

 

Det er mange praktiske problemer rundt noe sånt, men det ville ha gitt motivasjon for utgiver og en bindende handling fra kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg mener også at vi ikke bare kan godta det som skjer, men vi må håndtere det på riktig måte. De som slutter å kjøpe spill og går over til å laste de ned, vil ikke hjelpe mye. Derimot hvis man sender klager eller gjør utviklerne oppmerksomme på problemet kan man faktisk oppnå noe.

Jeg er helt enig med deg, derfor sier jeg ikke at jenter begynte å stjele disse kreftfremkallende dildoene, fordi det åpenbart ga beskjeden om at slik vil vi ikke ha det. :p
Lenke til kommentar

Piratkopiering har ikke tatt ett øre fra spillutviklere, faktisk, så har de tjent penger på piratkopiering. I 99% av nedlastnings tilfeller ville ikke brukeren ha betalt for spillet uansett, forskjellen ville bare vært at brukeren hadde vært ute å hengt på gategjørnet isteden. Er det virkelig så vondt å se andre mennesker ha glede, betalt eller ikke?

 

Vi har sett dette i musikk bransjen også, Radiohead ga en plate får "egen pris" hvor brukerne selv bestemte pris. Gikk de konkurs? Nei, ikke i det hele tatt.

 

Det er en verden hvor publisitet ikke lengre koster millioner, nå er det faen meg tide på at vi pisser over disse gammeldagse steinalder distrubusjonen av underholding.

Ok, kva foreslår du? Eg reknar med du er klar over at det kostar pengar å utvikle og distribuere spel. Kven skal betale? Dei som føler for det?

 

Eg er eigentleg ikkje so gira på å betale moroa for ein gjeng utakknemlege gratispassasjerar.

 

Kay

Lenke til kommentar

Flott artikkel. For min del er det kvaliteten på et spill som avgjør om jeg kjøper det eller ikke. Jeg digger manualer og covrene som står i hylla samt at gode utviklere fortjener mine kroner. Men, jeg skal innrømme at jeg i det siste har lasted ned et spill fra UBI som en stille "up yours ubi" protest mot den siste DRM. Kall det en slags prinsipp sak.

En bedre måte enn UBI sin DRM er kanskje å lage et system slik at den som kjøper spillet får tilgang til en kode, etc som gir ekstra innhold i form av items, brett eller lignende.

For min del ville det vært helt greit at spillet krevde en slags online registrering, men at jeg etter det kan bruke når og hvor jeg vil og i offline modus.

Slik jeg ser det er det største problemet at de som laster ned UBI sine spill nå sitter igjen med et produkt som er mer fleksibelt enn de som faktisk har betalt for det. Selv om mange ikke har opplevd problemer med kjøpt versjon heller så er du jo tvunget til å være på nett. Noe som kanskje ikke er like lett på et tog fra Bergen til Oslo. Hvor tiden hadde flydd avgårde med Settlers 7 :)

Lenke til kommentar

Piratkopiering har ikke tatt ett øre fra spillutviklere, faktisk, så har de tjent penger på piratkopiering. I 99% av nedlastnings tilfeller ville ikke brukeren ha betalt for spillet uansett, forskjellen ville bare vært at brukeren hadde vært ute å hengt på gategjørnet isteden. Er det virkelig så vondt å se andre mennesker ha glede, betalt eller ikke?

 

Jeg forstår at du overdriver med 99%, men det er likevel mange som kun laster ned spill. Jeg vet selv om flere personer som laster ned spill uavhengig om det er et spill de har lyst på eller ikke.

 

Jeg lurer, på hvilken måte de har tjent penger på piratkopiering?

Lenke til kommentar
Men, jeg skal innrømme at jeg i det siste har lasted ned et spill fra UBI som en stille "up yours ubi" protest mot den siste DRM. Kall det en slags prinsipp sak.

Eg er redd Ubisoft heller vil tolke det som ein "ja, vi er kjeltringar". Men dersom dette verkeleg er ei prinsippsak, og ikkje ei unnskuldning for å spare seg nokre kroner, foreslår eg at du gir pengane spelet ville ha kosta deg til veldedigheit. :)

 

EDIT: Eit prinsipp er noko du er villig til å ofre noko for, ikkje noko du nødvendigvis tener på. Idèellt sett burde du derfor gi meir enn det spelet ville ha kosta. Sjølv viser eg min prinsippielle motstand mot Ubisoft sin oppførsel ved å avstå frå å spele spel som eg i utgangspunktet har lyst på.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
Kjekt å se at ikke hele redaksjonen slikker spillindustriens baller, når det gjelder kopisperrebeskyttelse

 

Og det er synd å se at folk fortsatt ikke kan ha "kontroversielle" meninger uten at folk tenker at de er korrupte på noen måte.

 

At spillindustrien og spilljournalistikken har tette bånd, skulle da heller ikke være noe sjokk. Gamer.no når, såvidt jeg kan bedømme, lenger enn de fleste spillsider, når det gjelder integritet. Se derfor på mitt innspill mer som frustrasjon over å måtte lide med Ubisofts kopisperre, når R.U.S.E. kommer ut. Vi slikker i felleskap :(

Lenke til kommentar

Jeg vurderte skrive et innlegg med mitt syn på kopisperredebatten, men da jeg så Pendraeg sitt innlegg innså jeg at jeg ikke trenger det. I steden for siteres innlegget så alle får det med seg:

 

well, det er mange som påstår at de slutter å kjøpe ubi spill nå (hvor mange av disse jeg tror på er en annen sak). Og jeg er en av dem, dvs jeg klarer meg uten settlers selv om det er nesten litt trist, og tatt i betraktning hvor utrolig bedritent jeg synes Assassins creed 1 var så gidder jeg ikke bry meg med 2'ern. Splinter cell derimot, det gjør vondt hver gang jeg ser en reklame for det... Men jeg kommer ikke til å kjøpe det. Det er som helhet veldig få jeg kjenner personlig som kunne tenke seg å kjøpe ett UBI spill, vote with your waller er det noe som heter -men desverre er gamere utrolig dårlige til å stå samlet.

 

Vi (mine gamervenner og meg) er blitt eldre, det finnes ingen grunn for noen av oss å piratkopiere, vi har råd til spill. Det jeg ikke finner meg i, er den pakka jeg forventes å skulle godta når jeg nåengang legger ut 400 norske fjelldaler for ett produkt.

Lenke til kommentar

Ønsker dere at PC som spillplattform skal dø ut?

 

Er uansett ekstremt mye svada i denne artikkelen. Er det noen som ærlig talt tror at spill vil forsvinne fra historien som et resultat av dette her? Er det noen som ærlig talt tror at det eksisterer en interesse for å lage piratkopier av spillene som finnes på GoG? Og er 90% piratkopiering en grunn til å ikke hindre det?

 

Og at dere har såpass ulikt syn på dette området i redaksjonen blir bare sært. Et forsøk på populisme kanskje?

Lenke til kommentar
Ønsker dere at PC som spillplattform skal dø ut?

Nei, og nettopp det er ein god grunn til at vi må få DRM-en ned til eit akseptabelt nivå, eller helst heilt vekk. DRM hindrar ikkje piratkopiering. DRM gjer derimot vanskelegare og mindre fordelaktig å kjøpe spel til PC. Det er nesten slik at ein kunne mistenke selskap som Ubisoft for å ønske å bli kvitt PC-marknaden.

 

Kay

Lenke til kommentar

Det må da finnes en måte som hindrer pirater å kopiere og i tillegg er brukervennlig og ikke gjør det krongelete å spille spillet. DRM virker ikke å være det metoden som funker.

 

Spillbransjen har det samme problemet som film og musikk bransjene.

 

De har et produkt som er beregnet på avspilling/bruk på maskinvare de ikke har noen kontroll over.

Så lenge produktet deres skal kunne være salgbart, må det kunne avspilles/brukes.

 

Så lenge produktet kjører på maskinvare eieren har kontroll over, har eieren av maskinvare mulighet til å bryte sperren.

 

Så forenklet sagt så er det en fåfengt kamp. Jeg sier ikke at de skal bare gi opp, men at de ikke kan vinne.

 

Uansett hva de finner på så vil de få problemer. Den eneste spillplatformen som ikke er brutt den dag i dag er PS3, og man kan sikkert argumentere for at dette henger sammen med den enorme størrelsen på platene samt at det ikke er økonomisk for piratene og brenne spillene om det var mulig. Men der har man også begynt å åpne døren på gløtt for løsninger.

 

Framtiden? Hvem vet. UBI sin framgangsmåte er i allefall ikke veien å gå.

Lenke til kommentar

Jeg føler jeg har sagt mitt i andre tråder, så skal bare si meg enig med KayAU, vekk med pisken og frem med jordbæra (liker ikke gulrot :p). PC er og blir min favorittplatform, jeg ønsker ikke dens død, det er derfor jeg blir så frustrert når pengegriske finansfyrster prøver å sabotere den. Så er det sagt. :)

 

Derimot hvis man sender klager eller gjør utviklerne oppmerksomme på problemet kan man faktisk oppnå noe.

Litt morsomt at dette skulle komme opp, for det var akkurat det jeg gjorde. Jeg bestemte meg for ikke å avbestille min AC2: Black Edition som jeg hadde bestillt allerede lenge før konsollversjonene kom ut. Jeg hadde vel et svakt håp om at DRMen ikke kom til å bli så ille som jeg fryktet, og det ble den egentlig ikke. Den ble verre.

 

Det jeg da planla å gjøre var å sende Ubisoft en ganske sint video hvor jeg ganske så fysisk viser hva jeg mener om produktet, desverre feiget jeg ut i siste øyeblikk og nøyde meg med et brev som forklarte at jeg og alle jeg kjenner ikke kommer til å spille noen flere av deres spill før DRMen er borte, klarte å skrape sammen rundt 250 underskrifter. Maktet rett og slett ikke å ødelegge noe jeg hadde investert så mye tid, energi og penger i. :p

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...