Gå til innhold

Kommentar: Slutt med kopisperretullet (PC)


Anbefalte innlegg

Jeg hadde ingen problemer med Ubisofts DRM til å begynne med, men nå som alle spillene først er cracka synes jeg det er håpløst at piratene kan spille på hytta mens jeg må sitte hjemme. Så lenge piratene får en versjon som fungerer overalt, er det pussig å betale 400 kroner for en versjon som kun fungerer visse steder, under gitte forutsetninger. Dersom de ikke patcher spillene tar det kanskje 2 år før de skrur av serverne sine, og betalende kunder kan ikke spille det hele tatt uten å laste ned crack. Å leie et spill for fullpris, som i tillegg fungerer kun under gitte omstendigheter, er patetisk når piratene "eier" det hvor som helst, når som helst, og for evig og alltid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det for meg som var mest spennede i artikkelen er hvorvidt dette er en "pre-owned" strategi fremfor en anti-pirat strategi.

 

Industrien har en utfordring med stagnasjon og faktisk nedgang i salg av boxed games. Det spekuleres i hvorvidt finanskrise og pre-owned games er påvirkende faktorer. Dersom det er finanskrise er problemet forbigående. Dersom salget av pre-owned er årsaken vil problemet eskalere siden tilbyderne blir flere og flere.

Og for spillutviklerne, distributørene og publisherne er problemet med pre-owned at de ikke har inntekter her, 100% av inntjeningen blir igjen hos forhandler.

 

Pre-owned har blitt et leiemarked. Og i motsetning til DVD leie har ikke de som faktisk har laget produktet og tatt risikoen noen inntekter i dette leiemarkedet.

 

Så med både piratkopiering og pre-owned markedet et det mange spill der ute som ikke de får noen inntekter av.

Som forbruker er jeg skeptisk til alt som innskrenkrenker mine rettigheter (ARGH hvorfor MÅTTE jeg anskaffe meg iPhone?), men jeg likte begge artiklene om DRM. Selv om denne versjonen DRM ikke er noen ønskedrøm har spillindustrien vist seg svært tilpasningsdyktige og villige til å lytte til forbrukerne tidligere, iallefall sammenlignet med mange andre bransjer.

Vi kan nok forvente forbedringer i fremtiden også.

 

Off topic: På min ønskeliste står mer kritisk Apple journalistikk.

Lenke til kommentar

Jeg pleide strengt tatt aldri å klage på DRM før Ubisoft kom med den nye løsningen sin.

 

Mens jeg satt og spilte Assassins Creed 2, som jeg betalte totalt 8-900 kroner for (black box edition), og ble avbrutt gjentatte ganger med at det forsøkte å gjenopprette forbindelsen til serverene deres, kunne jeg snakke med en kompis som hadde lastet det ned, og ikke merket en dritt til dette.

 

Det er jo helt sjukt at man skal straffe de som kjøper spillene, tatt i betraktning at det kun er disse det går ut over.

 

Jeg bestilte Assassins Creed 2 før jeg visste at det skulle komme med krav om internett oppkobling, og når jeg fikk vite at dette kravet var tilstede, tenkte jeg egentlig at skjitt au, merker vel ingenting til dette siden jeg har en original versjon! Men ånei du! Så fremover er det iallefall total boikott av Ubisoft for min del. Har nå hopper over å bestille Splinter Cell, noe som er nitrist, men jeg orker ikke å sitte og bli avbrutt midt i en intens skyterunde.

 

 

P.S:

Fantastisk bra artikkel, må si det var meget interessant lesning å lese denne og dens motpart. Meget bra å se at dere får frem flere sider av den samme saken. Kudos :-)

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne til de som sliter med Ubisoft sin DRM at det i følge norsk lov er fullstendig lovlig å laste ned no cd cracks (eller andre) til spill man har kjøpt. Da kan man selvsagt ikke oppdatere spillet, selvsagt, men noen vil synes at det er verdt det.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne til de som sliter med Ubisoft sin DRM at det i følge norsk lov er fullstendig lovlig å laste ned no cd cracks (eller andre) til spill man har kjøpt. Da kan man selvsagt ikke oppdatere spillet, selvsagt, men noen vil synes at det er verdt det.

 

Har du noe dokumentasjon på det? Jeg tror deg og har hørt liknende før, men jeg har ikke hatt bevis for det tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare nevne til de som sliter med Ubisoft sin DRM at det i følge norsk lov er fullstendig lovlig å laste ned no cd cracks (eller andre) til spill man har kjøpt. Da kan man selvsagt ikke oppdatere spillet, selvsagt, men noen vil synes at det er verdt det.

 

Har du noe dokumentasjon på det? Jeg tror deg og har hørt liknende før, men jeg har ikke hatt bevis for det tidligere.

Dette er et utdrag i fra lov om opphavsrett og åndsverk (Åndsverkloven)

§ 39h. Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille eksemplar av, endre og bearbeide programmet i den utstrekning det er nødvendig for å bruke programmet i samsvar med dets formål, herunder også for å rette feil i programmet.

 

Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille sikkerhetseksemplar i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet.

 

Dette betyr i praksis at du kan skaffe en crack for å omgå kopisperren om denne skaper problemer og hindrer deg i å spille.

Lenke til kommentar

Wolfire postet en interessant artikkel på bloggen sin i dag om uautoriserte kopier av spill. Artikkelen kommer som en oppfølger til "Betal det du vil"-kampanjen som de har kjørt sammen med flere andre utviklere i det siste.

Interessant lesning, god artikkel.

40.000 har lastet ned og gjennomsnittlig betalt 8 dollars hver hvis jeg ikke leste tallene helt galt.

Også interessant å se hvordan piratkopiering er fordelt på enheter som iPhone i forhold til antall pirater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...