Gå til innhold

Kommentar: Slutt med kopisperretullet (PC)


Anbefalte innlegg

Piratkopiering har ikke tatt ett øre fra spillutviklere, faktisk, så har de tjent penger på piratkopiering. I 99% av nedlastnings tilfeller ville ikke brukeren ha betalt for spillet uansett, forskjellen ville bare vært at brukeren hadde vært ute å hengt på gategjørnet isteden. Er det virkelig så vondt å se andre mennesker ha glede, betalt eller ikke?

 

Jeg forstår at du overdriver med 99%, men det er likevel mange som kun laster ned spill. Jeg vet selv om flere personer som laster ned spill uavhengig om det er et spill de har lyst på eller ikke.

 

Jeg lurer, på hvilken måte de har tjent penger på piratkopiering?

 

mener du da at hvis de ikke hadde lastet ned spillet, så ville de ha kjøpt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gitt opp!

Da jeg leste ondt skal med ondt fordrives artikkelen tenke jeg at ikke fan om jeg gidder komentere denne. Det er ikke noe point! ok så en eller annen leser hva jeg mener men jeg når aldri fram til ubisoft eller klare forandre demmes mening.

 

Skribenten (forfatter høres for fint ut!!!) skrev blandt annet at kopi sperrer ga dem som laget crackene mer hodebry og problemer..

 

Problemet er uansett hva ubisoft og EA mener at dem må bruke kreativiteten sin på å lage bedre spill og drite i kopi sperrer!!!

JA drite i kopisperrer!!

 

Jeg liker og kjøpe spill lovlig... og ja jeg har en samling på sikkert 100 spill.

jeg er nesten 30 år og jeg har vært med på hele spill rushet fra c64 til i dag.

 

Tillitt går begge veier, for og få noen til og ha tillitt til deg må du ha tillit til dem! dette er psykologi og noe som er udiskuterbart!

 

I dag blir man behandlet som kriminell om man gjør det på den lovlige måten, bare for noen uker siden fikk jeg i oppgave og installere office 2007 på samtlige maskiner i bedriften jeg jobber. Pga en ganske innviklet registrerigsprosess brukte jeg flere dager på dette (stor bedrift) Hjemme brukte jeg bare noen minutter på å installere open office!! hadde jeg installert en cracket version av office 2007 med wma crack hadde jeg brukt like kort tid! men skal man gjøre det på den "rette" måten blir man straffet!

 

Utviklere av spill og programmer burde slutte bruke penger på kopisperrer osv!

Heller bruke penger på og levere et BRA produkt!

 

Hos EA og ubisoft sitter det kansje 500 sjeler og prøver finne på en måte det ikke går og crake spillet demmes.. bare noen timer etter det slippes sitter det flere tusen personer og prøver og cracke det! disse menneskene er minst like smarte og gjør det på et grunnlag som er langt kraftigere en en lønnslipp nemmelig frivillig!!!!!

Dem spiller ikke spillene sjøl men bare cracker dem fordi dem synes det er gøy!!!

Men dem eksisterer fordi spill industrien fortsatt tror dem kan slå dem!

 

Dette er en kamp dem kommer tape! dem er out gunned og out numbered! dem kan ikke fjerne muligheten og spille et spill på mer en 1 pc uten og "gimpe" spillet eller lage online spill! (selv online spill er det folk som spiller på private servere da uten og bli forstyrret av andre spillere... dette er ikke vanskelig og gjøre men krever mer en 1 pc!)

 

kjære ubisoft og EA... bruk pengene deres på og lage bedre spill og skip hele kopi beskyttelsen! jo mer dere prøver, jo mer motsand får dere! det er som kvikksand! legg dere på rygg og flyt! og håp at folk ønsker og drege dere opp fordi dere har så store fine pupper og ikke fortjener synke ned i sanden!

 

(ok jeg er dritings og burde ikke skrive mer!)

 

 

MEn spill industrien kjemper en kamp dem ikke kan vinne!!

dem burde revurdere sin strategi (spill litt gamle klassikere som total annilation og baldursgate... lage bra spill gi en tilleggs mulighet med og kjøpe det slikt som battle.net osv eller saste på BRA (BRA!!!!!!!) coop muligheter om man kjøper det!

 

 

KOPI beskyttelser funker ikke! INNSE DET! dem som craker spillene er ikke dem som spiller det! slaget er tapt! vær så snill og snu skuta før pc markedet er dødt! og vennligst ta en titt på piratebay før dere legger pc markedet dødt! både xbox, ps3 og WII er det chipper til som man ikke engang trenger bruke en lodde bolt for og installere!!!!!

 

 

 

GI OSS BRA SPILL!!!! så kjøper folk dem om dem har RÅ! OM IKKE ER SPILLENE FOR DYRE!

DERE TAPER BARE KUNDER PÅ OG SERVERE DÅRLIGE SPILL! og DLC TIL MASS EFFECT OG DRAGON AGE SUGER!!! det er ikke verd pengene og ikke godt nok!

Lenke til kommentar

Tillitt går begge veier, for og få noen til og ha tillitt til deg må du ha tillit til dem! dette er psykologi og noe som er udiskuterbart!

DETTE! Veldig godt poeng som fortjener å bli fremhevet.

 

Ingen liker å bli mistenkeliggjort. Forbrukere kanskje minst av alle.

 

Ja selvfølgelig er det mange der ute (kanskje til og med de aller fleste) som har en svært svak eller manglende moral, men de kan ikke utgivere ta med i beregningen, de ville uansett ikke være potensielle kunder. Det er den resterende andelen de burde fokusere på, og det er dem de burde bruke tid og penger på å vinne over, for det er de som sitter med pengene.

 

Her er det tilliten er så viktig, hvis kunden føler at spillselskapene ikke stoler på dem, men påtvinger dem masse ekstra arbeid (og ofte problemer) som de føler de ikke har gjort noe for å fortjene så påvirker det inntrykket av både spillet og firmaet, som fører til en dårlig opplevelse, som så fører til svekket tillit, som igjen fører til at forbrukerene kvier seg for å kjøpe spill fra produsenten. Og produsenten reagerer på dette med å stole enda mindre på forbrukeren, og kommer med flere forbrukerfiendtlige tiltak. Og slik fortsetter det i en ond sirkel.

 

Et sted må tilliten begynne, og akkurat der har vi forbrukere minst like stort ansvar som spillselskapene. :)

Lenke til kommentar

takker, har ikke sett den. men han som ringte inn fikk ikke akkurat kommet serlig mye til ordet....

 

liker denne filmen. Framtiden ser mørk ut med tanke på drm og drm sine planer. om 20 år ser det faktisk ut som om dama må vente til jeg kommer hjem fra jobb før hun kan starte vaskemaskin eller microbølgovnen;D hehe... (eller motsatt)

 

jeg har kjørt linux noen år nå og kommer nok ikke gå over til windows igjen.

se denne filmen:

 

thrusted computing

 

PS:

han fyrn som snakka om apple i den filmen du linket til.

viste du at linux gir det langt mer frihet med dine apple produkter.

linux kan man out of the box plugge ipod til flere maskiner og flytte musikk til og fra den akkurat som en usb penn.

 

jeg betaler 99,- i månen for wimp. skal jeg ta musikken med meg ut fra stua og inn i bilen eller over på ipoden må jeg betale mer! går jeg på piratebay må jeg ikke betale en krone

 

Edit: bruker ikke mp3 lengere av denne grunn.. men det irriterer meg grenseløst!

Endret av superfuru
Lenke til kommentar

Steam er et helt fungerende system etter min mening. Jeg har kjøpt mange spill på Steam. At jeg ikke eier det fysisk kan jeg leve med. Du skal være jævla sær om du krever at du skal ha den stående fysisk i hylla, og hvis du er så sær kan du godt punge ut ekstra for enda en kopi av spillet. Særinger ødelegger for andre.

 

Faktum er at spillbransjen til PC allerede har begynt å dø. Mange interessante spill har aldri fått sjansen til å komme ut fordi de ikke har nok penger. Allikevel greier dere å skape en illusjon om at dere er ofrene. Det gjør meg kvalm.

 

Hvis du ikke har noe problem med litt eldre spill kan du sjekke ut Good Old Games (GOG.com). Ingen av spillene der har DRM.

 

Hvorfor skulle de ha det? De ble cracket for årevis siden. De er eldgamle. Du kan ikke sammenligne dem med de spillene som utgis i dag. Det blir bare latterlig. Når artikkelforfatter drar fram dette som eksempel viser det hvor lite reflektert han faktisk er. Good Old Games går rundt fordi disse spillene ellers ikke ville innbrunget et øre i inntekt til utvikleren. Nå får de kanskje noen kroner. Og for guds skyld, spillene koster like mye som en burger på McDonalds. Du kan ikke selge nye spill til denne prisen.

 

Piratkopiering har ikke tatt ett øre fra spillutviklere, faktisk, så har de tjent penger på piratkopiering. I 99% av nedlastnings tilfeller ville ikke brukeren ha betalt for spillet uansett, forskjellen ville bare vært at brukeren hadde vært ute å hengt på

gategjørnet isteden. Er det virkelig så vondt å se andre mennesker ha glede, betalt eller ikke?

 

Det er vel derfor spillutviklerne har gått konkurs i hopetall de siste åra? Du har ingen statistikk, ikke noe grunnlag, for denne sinnsyke påstanden om at utviklerne ikke taper penger på at folk stjeler produktet deres. Du bør kanskje holde kjeft.

 

Vi har sett dette i musikk bransjen også, Radiohead ga en plate får "egen pris" hvor brukerne selv bestemte pris. Gikk de konkurs? Nei, ikke i det hele tatt.

 

Radiohead har en formue fra før, og de har en solid fanbase. Dette var et PR-triks. Det funker ikke i lengden hvis alle band skal gjøre det. Du kan jo skjønne at hvis denne metoden faktisk hadde fungert like bra som tradisjonelle løsninger, som du insinuerer, så ville alle band gjort det. Men det gjør de ikke. Når du lager musikk gjør du en jobb. Du skal bli betalt for en jobb, ikke få donasjoner for den.

 

Og sist føler jeg at jeg må kommentere de som mener at Ubisoft's kopibeskyttelse har ført til at de har tapt penger; den ble første gang brukt da Assassin's Creed kom ut. Dette er et storspill. Når de greide å utsette piratkopien noen dager tvang de mange gamere til å dra og kjøpe det. Om den funker i framtiden for spill som Settlers 7 betyr ingenting, disse spillene selger kun en brøkdel av det Assassin's Creed gjør.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg at forbrukerne er alt for grådig til at tilliten skal måtte starte fra Produsentenes side (selv om det er vanskelig å finne en metode for å starte fra den andre siden og likevel være "suksèssfull), det er jo bare å se på Radioheads PR-stunt og Spotify.

 

Radiohead tapte utrolig med penger på PR-Stuntet sitt, såpass at jeg vil kalle det en CD utgivelse for veldedighèt, en CD-utgiver (eller spill-utvikler) som vil opp og ut i verden og er i startsfasen ville mest sannsynlig stått stille på start flere år lengre enn nødvendig (hvis de i det hele tatt klarte å komme lengre enn den første utgivelsen).

Folk kan bruke forklaringen: "Er spillet bra nok blir det betalt" gang etter gang, men faktum er at folk spiller ferdig spill selv om de ikke liker det, og derfor påfører spill-utviklerne tap.

 

Det er nobelt å tenke at man skal lage spill og musikk for folket, og ikke tenke på profitt, men Metal/Rock og hvilken som helst annen musikk-stil som påstår at de ikke også spiller for pengene lyver så gørra renner.

Man MÅ ha penger for å lage både spill, film og musikk, og det er alldeles ikke galt at forbrukerne skal måtte betale en viss sum for dette som er utregnet etter omkostningene det tar å lage spillet.

Dette virker å gå mange hus forbi, noe som er skummelt da det er en ganske enkel logikk over det hele etter min mening.

 

Spotify er også et annet eksempel på at forbrukerne ikke er så tillitsverdige som folk skal ha det til;

9/10 betaler ikke for spotify, hvilket medfører at både artistene som er på Spotify og Spotify selv går i tap den dagen de ikke lenger har tilliten til artistene og reklame-bedriften.

Spotify må betale artistene som er inne på programmet deres for at det i det hele tatt skal være lovlig, men hvor skal pengene komme fra?

Reklame-boostet kan rett og slett ha kommet fordi det er det nye "facebook", hva skjer hvis denne avtar?

Skal den ene ti-delen støtte opp om hele utgivelsen og artistene bak?

 

Jeg tror ikke det ville vært noe annerledes innen spill-bransjen hadde noe lignende blitt sluppet/gjort der, forbrukerne er rett og slett for grådige (generelt sett) og virker å danne seg et inntrykk av at spill blir mindre og mindre verdt.

 

Jeg sier ikke at jeg støtter DRM på noen som helst måte da den på flere måter er direkte forbrukerfiendtlig, men jeg prøver å ha forståelse for hvorfor noen vil ta slike drastiske steg for å verne om spillene sine og inntekten.

Man kan si mye om saken, men å påstå at Ubisoft ikke bryr seg om forbrukerne er å si at en bonde gir blanke i melkekyrne sine som jo er grunnlaget for inntekten sin, hvilket ville være idiotisk "bedrifstslogikk".

 

Folk som jo sier at de aldri vil kjøpe Ubisoft spill igjen kjøper jo spill derfra fortsatt, og det er DER problemet ligger for de som vil fjerne kopi-sperren fra helvete.

 

Enten bør folk klare å stå for noe de sier/mener, eller så får de bare finne seg i å bli overkjørt på det voldeligste i en god stund fremover.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg er den eneste som ikke helt forstår problemet med DRM og kopibeskyttelse. Har ikke lagt merke til noe negativt med det i det hele tatt, og jeg har en hel del spill på steam. kanskje en måte å "stoppe" ulovlige kopier er å lage en solid og god multiplayer. Da blir folk "tvunget" til å kjøpe en cd-key/spillet for å spille med andre. Da slipper de kanskje å laga DRM'er og sånt...

Lenke til kommentar

Piratkopiering har ikke tatt ett øre fra spillutviklere, faktisk, så har de tjent penger på piratkopiering. I 99% av nedlastnings tilfeller ville ikke brukeren ha betalt for spillet uansett, forskjellen ville bare vært at brukeren hadde vært ute å hengt på gategjørnet isteden. Er det virkelig så vondt å se andre mennesker ha glede, betalt eller ikke?

 

Jeg forstår at du overdriver med 99%, men det er likevel mange som kun laster ned spill. Jeg vet selv om flere personer som laster ned spill uavhengig om det er et spill de har lyst på eller ikke.

 

Jeg lurer, på hvilken måte de har tjent penger på piratkopiering?

 

mener du da at hvis de ikke hadde lastet ned spillet, så ville de ha kjøpt det?

 

Jeg mener at en del ville ha kjøpt det hvis de ikke har kunnet lastet det ned, men jeg vet at mange laster ned for å teste spill de er usikre på om de skal kjøpe eller spill som de ikke ville ha kjøpt uansett.

Endret av ax42
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg er den eneste som ikke helt forstår problemet med DRM og kopibeskyttelse. Har ikke lagt merke til noe negativt med det i det hele tatt, og jeg har en hel del spill på steam. kanskje en måte å "stoppe" ulovlige kopier er å lage en solid og god multiplayer. Da blir folk "tvunget" til å kjøpe en cd-key/spillet for å spille med andre. Da slipper de kanskje å laga DRM'er og sånt...

 

Problemet med DRM er at du kun har et visst antall installasjoner. Hvis du formaterer datamaskinen mange nok ganger, eller installerer på flere datamaskiner, slik at lisensene blir brukt opp, kan du ende opp med å ikke ha muligheten til å spille spillet du selv har kjøpt.

Lenke til kommentar

Det er jo også et åpent spørsmål hva som vil skje hvis du får lyst til å spille de spillene med mest drakonisk DRM om 10-20 år. Det er uhyre tvilsomt at DRM-serverne fortsatt vil være i drift da, og så vidt jeg har lagt merke til er det veldig skjeldent at DRM fjernes når spillet begynner å bli gammelt. De eneste eksemplene jeg kommer på det er at Egosoft bruker å fjerne DRM på X3-spillene i de senere patchene, også mener jeg å huske at CD-sjekken ble fjernet fra Unreal etter noen år også. Hadde f.eks. Ubisoft forpliktet seg til at DRM-en ble fjernet etter et par år så kan det faktisk tenkes at jeg ville kjøpt et spill fra dem, siden jeg vet at utysket vil bli fjernet.

Endret av DRavisher
Lenke til kommentar

Andre eksempler på fjernet DRM: Neverwinter Nights 2. Kopibeskyttelsen ble patchet bort i fjor høst, var det vel.

Eneste jeg finner om det er at aktivasjonsgrensen på 3 ganger ble fjernet fra Mysteries of Westgate. Men det må fortsatt aktiveres, så DRM-en er ikke fjernet, bare ikke fullt så fæl som den var.

 

Men dette er faktisk et veldig moro (eller tragisk) eksempel på hvor idiotisk DRM er. Mysteries of Westgave ble ferdigutviklet i 2007, men ble utsatt i 1.5 år til 2009 pga. DRM-problemer. Helt utrolig latterlig. Også finner de ut like etter de faktisk slipper spillet at de må lette på DRM-en allikevel.

Endret av DRavisher
Lenke til kommentar

Det er jo også et åpent spørsmål hva som vil skje hvis du får lyst til å spille de spillene med mest drakonisk DRM om 10-20 år. Det er uhyre tvilsomt at DRM-serverne fortsatt vil være i drift da, og så vidt jeg har lagt merke til er det veldig skjeldent at DRM fjernes når spillet begynner å bli gammelt. De eneste eksemplene jeg kommer på det er at Egosoft bruker å fjerne DRM på X3-spillene i de senere patchene, også mener jeg å huske at CD-sjekken ble fjernet fra Unreal etter noen år også. Hadde f.eks. Ubisoft forpliktet seg til at DRM-en ble fjernet etter et par år så kan det faktisk tenkes at jeg ville kjøpt et spill fra dem, siden jeg vet at utysket vil bli fjernet.

Ingen av spillene som har obligatorisk server-sjekk har blitt så gamle at DRM-en bær fjernes. Jeg anser det som en selvfølge at det kommer til å skje. Å spekulere i at dette ikke skjer fordi CD-beskyttelse ikke har blitt fjernet blir dumt og useriøst. CD-beskyttelse er noe helt annet, og er ment for å beskytte mot helt andre former for piratkopiering.

Lenke til kommentar

Andre typer piratkopiering? Vet ikke helt hva du tenker på her.

 

Jeg vet ikke om disse siste forferdelige DRM-tiltakene vil bli fjerner eller ikke, men de store utgiverne har ikke akkurat en historie for å opptre på en kundevennelig måte tildligere på dette punktet. DRM har for eksempel vært grunnen til at mange spill som var designet for XP ikke fungerte i Vista. Lastet man ned en crack fungerte de fint. Tror du selskapene gadd å fjerne DRM-utysket selv om det var til stor bry for kundene deres, og i praksis var eneste grunnen til at spillene ikke kunne spilles på en nyere PC? Nei det gjorde de i stor grad ikke.

 

Derfor mener jeg at å anse det som en selvfølge at de samme selskapene vil gjøre det rimelige og kundevennelige på denne nye generasjonen DRM er utrolig naivt. Inntil de forplikter seg til det så vil jeg ikke kjøpe et eneste produkt fra dem.

Lenke til kommentar

 

Spotify er også et annet eksempel på at forbrukerne ikke er så tillitsverdige som folk skal ha det til;

9/10 betaler ikke for spotify, hvilket medfører at både artistene som er på Spotify og Spotify selv går i tap den dagen de ikke lenger har tilliten til artistene og reklame-bedriften.

Spotify må betale artistene som er inne på programmet deres for at det i det hele tatt skal være lovlig, men hvor skal pengene komme fra?

Reklame-boostet kan rett og slett ha kommet fordi det er det nye "facebook", hva skjer hvis denne avtar?

Skal den ene ti-delen støtte opp om hele utgivelsen og artistene bak?

 

 

Bare for å kommentere spotify (jeg er betalende kunde btw.)

Hadde en kompis som lurte på hvorfor jeg betalte for spotify så jeg sa at produktet er verdt å betale for han var enig, men han sa at han betalte via reklamen, da jeg sa at de tjente rundt (ifjor vet ikke nå) 900 000 imåneden på reklamen tilsammen, betalingen gir noe sånn som 30 millioner i måneden i sammenligning. han visste ikke dette jeg trodde også at reklamen betalte ganske bra inntil jeg så tallene begynte vel å betale da spotify kom til mobil, før det var det ikke verdt prisen. Dessuten har Norge og skandinavia generelt mange betalende kunder, det er snylter land som spania osv. som ikke betaler for seg.

 

Men over til spill, jeg tror noe av problemet er at mange utgivere viser til statistikk på spill som var ekstremt dårlige som Spore jeg skal innrømme jeg hadde den mer omstridte prøveutgaven og den reddet meg ifra århundrets dårligste kjøp. Filene var ikke på min maskin mer enn i 2 timer. Det handler for mange kjøpere å gi ut et spill som er verdt å bruke penger på, jeg kjøper nesten ikek spill og ikke laster jeg ned noe heller og skjønner ikke hvorfor jeg frekventerer spill fora ennå, men jeg ser flere og flere spill jeg ikke ser poenget med å bruke penger på man må gi oss en grunn og DRM ga meg ennå en mindre grunn til å kjøpe spill. Det betyr ikke at jeg er en som laster ned spill sist gang var vel da mount and blade kom ut og det betalte jeg for etter få minutter.

 

Det er en vanskelig debatt, men til slutt er det markedet som bestemmer de som er litt mere "gamere" må nok bare innse at markedet ikke er gamere markedet er alle ungdommer om de nå bryr seg om DRM eller ikke. Og det er nok en majoritet av dem som ikke bryr seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...