Gå til innhold

Innlegg.no - Siste ordet 1


fargoth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjelder ikke bare Bergen det. Ingen bryr seg om du sier "en jente" (ikke jeg heller).

 

Nynorsk irriterer meg forsåvidt. Jeg synes det er surt å få en dårlig karakter for noe som vi nesten ikke har om på skolen, da jeg kan LESE nynorsk uten problemer.

Mangelen på nynorskundervisning er eit problem, ja, men å si at ein ikkje likar nynorsk - eller ynskjer å anerkjenne det som skriftspråk fordi ein ikkje får tilstrekkeleg undervisning blir jo litt dumt? Dei fleste som vil ha nynorsk ut av skulen er dei som meiner at nynorsk ikkje burte eksistera i det heile.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

andre er trøtt fordi et eller annet med IT crowd (Hva er det?)

 

Hvis du ikke har sett The IT Crowd anbefaler jeg deg å se det.

 

Eneste problemet jeg ser med den serien er utslitte lattermuskler, og ødelagt døgnrytme siden jeg ikke klarer å legge meg.

Lenke til kommentar

Har ingenting i mot å lære om nynorsk, men å lære hele språket kan jeg klare meg uten. Da kunne vi ihvertfall sluppet et annet andrespråk(tysk, fransk, spansk).

 

Du får det til å høres ut som om nynorsk er så radikalt forskjellig fra bokmål at det er som å lære seg et nytt språk. Det er det jo ikke.

Lenke til kommentar

Er det nå jeg skal starte hele "får aldri bruk for det" og "bortkastede skoletimer som kunne vært brukt på noe nyttig!" diskusjonen? Nynorsk har jeg ikke, og kommer aldri til å få nytte for utenfor skolen. Når man lærer et fag kun for å få gode karakterer i det, deretter for aldri å bruke/trenge det igjen, så er det noe som har gått galt en plass i systemet.

Lenke til kommentar

Er det nå jeg skal starte hele "får aldri bruk for det" og "bortkastede skoletimer som kunne vært brukt på noe nyttig!" diskusjonen? Nynorsk har jeg ikke, og kommer aldri til å få nytte for utenfor skolen. Når man lærer et fag kun for å få gode karakterer i det, deretter for aldri å bruke/trenge det igjen, så er det noe som har gått galt en plass i systemet.

 

Eg gjekk forkurs til ingeniør og måtte ha utallige timar diktanalyse i norsk. Er det relevant for utdanninga mi? Ikkje ein plass (og eg hata det intenst). Kjem eg noko gong til å få bruk for det? Mest sannsynlig ikkje.

 

75% av dei som har noko over ungdomsskulematte får mest sannsynligvis ikkje bruk for det, men må ha det allikevel. For kjemi og fysikk er sikkert andelen som får bruk for det enda lavare. Alt opp til høgskule/universitet er vel i hovudsak det ein kan kalle allmennkunnskap, med unntak av yrkesfag, sjølv om dei også må ha ein del sånt.

Lenke til kommentar

Har ingenting i mot å lære om nynorsk, men å lære hele språket kan jeg klare meg uten. Da kunne vi ihvertfall sluppet et annet andrespråk(tysk, fransk, spansk).

 

Så som en belønning for å lære noe om Norges språkhistorie, så skal man slippe å lære et fremmedspråk?

 

Fatter ikke hvorfor folk ikke vil lære om ny-norsk, det er jo en gedigen del av Norges språkhistorie og hadde ting bare gått littegrann annerledes før så hadde vi jo hatt nynorsk som hovedmål nå.

For meg er læren om nynorsk like viktig som enhver dikt-analyse eller undervisning om en eller annen forfatter.

Kanskje folk ikke får bruk for nynorsk etter skolen, men jeg har heller ikke hatt bruk for geometri etter at jeg ble ferdig på VGS, da vil jeg heller ha muligheten til å forstå en landsmann litt bedre gitt.

 

Men hadde det jo vært opp til elever generelt sett hadde vi jo ikke lært en dritt om Norge på skolen uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...