Gå til innhold

Test: Apple iPad 2


Anbefalte innlegg

Eigentleg så synst eg at dei fleste punkta som står på minussida berre er bagatellar og vil ikkje vere noko problem for meg. Det verste for meg er at den ikkje har støtte for flash. Eg trur det er slik at Apple har stoppa flash fordi dei vil at utviklarane skal slutte å utvikle flash innhald, og heller satse på eit anna format, noko som kan bli bra i framtida. Heldigvis så finst det mykje bra APPs for iPad som kan kompensere manglande flash. Eg har kikka litt på App store og blei overraska over kor mykje interessant eg kunne finne der.

 

iOS er heldigvis ikkje slik som når iPhone 1 vart lansert. Då var det ein svindyr telefon som ikkje ein gang hadde støytte for tredjeparts applikasjonar i tillegg til mange andre store og små manglar. Eg hata rett og slett Apple på den tida den første iPhonen kom.

 

No har eg bestilt meg iPad 2 som blir mitt første Apple produkt. Eg gler meg til å teste det.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående terningkast så er det ingen krav om at et produkt må få 6 fordi det er best, kun vis det er god nok .

...og anmelderen mener tydeligvis at iPad 2 er godt nok til 6..

 

Det er mange produkter der det beste som blir testet aldri oppnår full score fordi produktet ikke er god nok til de kraven man forventer

Derfor virker 5 som mere riktig.

Å ja? Kan du vise til et eneste produktområde der det ikke er gitt 6 til det beste produktet? Mobiltelefoner, bærbare PC'er, TV'er, eller hva? Hvilken kategori er det hvor det aldri er gitt noen seksere? I følge deg er det mange, så det skal vel være lett å gi eksempler...

 

Man må bruke skalaen riktig. derfor skal egentlig ingen produkt oppnå 6 på terningen.

Da vet man også at det finnes et forbedringspotensiale.

Mao. så skal man ha 6 bare for tull, og bruke 1-5 som karakter. Det er jo helt meningsløst. Hva skal man med en karakter som aldri brukes?

 

Selvsagt vet alle at det ikke finnes noe perfekt produkt uten forbedringspotensiale, selv skulle jeg gjerne hatt høyere skjermoppløsning og Flash-støtte for iPad 2, men den er fortsatt det klart beste brettet som finnes i salg nå.

Endret av theNiceOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ser på testen og leser meningen her så virker testen alt for subjektiv.

 

jeg mener strengt tatt at 6 kun skal brukes når et produkt er ferdig utviklet , at det ikke trengs noen forbedringer.

Slike produkter finnes , men det er sjelden.

 

At man skal gi et produkt 6 er alene ikke noe argument. Det må også leve opp til forventningen.

Her virker det som ikke alle er ening i at den lever opp til forventningene , hvorfor skal den da oppnå 6.

 

 

Alt for mange tester misbruker skalaen .

 

Et datatidsskrift testet de nyeste multifunksjonskriverenne. Her "glemte" de å teste på fotoutskrifter. Hadde de tatt det med så hadde Canon skriveren scoret fler poeng mere på resultatet.

Lenke til kommentar

jeg mener strengt tatt at 6 kun skal brukes når et produkt er ferdig utviklet , at det ikke trengs noen forbedringer.

Slike produkter finnes , men det er sjelden.

Så aldri med andre ord. Det vil alltid være rom for forbedringer spesielt på slike produkter som en iPad.

 

Her virker det som ikke alle er ening i at den lever opp til forventningene , hvorfor skal den da oppnå 6.

Fordi den tydeligvis lever opp til tester sine forventninger.

 

Et datatidsskrift testet de nyeste multifunksjonskriverenne. Her "glemte" de å teste på fotoutskrifter. Hadde de tatt det med så hadde Canon skriveren scoret fler poeng mere på resultatet.

Kan ikke se hva dette har med saken å gjøre. Mener du at iPad 2 testen er mangelfull?

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1301949512' post='17178264']

jeg mener strengt tatt at 6 kun skal brukes når et produkt er ferdig utviklet , at det ikke trengs noen forbedringer.

Slike produkter finnes , men det er sjelden.

Så aldri med andre ord. Det vil alltid være rom for forbedringer spesielt på slike produkter som en iPad.

 

Her virker det som ikke alle er ening i at den lever opp til forventningene , hvorfor skal den da oppnå 6.

Fordi den tydeligvis lever opp til tester sine forventninger.

 

Et datatidsskrift testet de nyeste multifunksjonskriverenne. Her "glemte" de å teste på fotoutskrifter. Hadde de tatt det med så hadde Canon skriveren scoret fler poeng mere på resultatet.

Kan ikke se hva dette har med saken å gjøre. Mener du at iPad 2 testen er mangelfull?

 

For å oppnå 6 må et produkt være perfekt. hvis ikke trengs det forbedringer .

 

Om det lever opp til forventningene var det delte meninger om

 

Det siste var et eksempel på at noen gir produktene for god poengsum slik det er gjort med IPpad her.

 

Hvis den får 5 i stedet for 6 så er det slett ikke noen nederlag slik enkelte skal ha det til

Lenke til kommentar
For å oppnå 6 må et produkt være perfekt. hvis ikke trengs det forbedringer .
Kan du da si meg et eneste teknologisk produkt du mener fortjener 6, mao. et som er perfekt, hvor det ikke finnes rom for forbedringer.

 

Skal man følge ditt syn, er det jo det samme som å si at vi går over til en 1-5 skala, siden 6-eren aldri kan brukes, og det gir jo ingen mening. Man kan jo like godt si at skalaen her går til 7, men at 7 forbeholdes perfekte produkter (som aldri lages), og 6 betyr "veldig bra".

 

Om det lever opp til forventningene var det delte meninger om

 

Det siste var et eksempel på at noen gir produktene for god poengsum slik det er gjort med IPpad her.

 

Hvis den får 5 i stedet for 6 så er det slett ikke noen nederlag slik enkelte skal ha det til

Helt enig i at det er delte meninger om den fortjener 6, og at ikke 5 nødvendigvis er noe nederlag. Men iPad er jo tross alt et banebrytende produkt som i seg selv har skapt et helt nytt marked, og da er en 6-er nærliggende.

 

Men jeg er nysgjerring på hvilke produkter du mener fortjener 6 (mao er perfekt), eller mener du at 6 aldri skal gis?

Lenke til kommentar

Amobil skrev en artikkel for noen år tilbake hvor de forklarte hvordan de setter karakterer i testene sine:

 

http://www.amobil.no/artikler/slik_tester_vi_mobiler/27629

 

Riktignok omhandler artikkelen tester av mobiltelefoner, men jeg vil anta de bruker ca samme system for tabletprodukter og mp3-spillere også. Tar forbehold om at de kan ha endret på praksisen sin rundt produkttester at artikkelen ble publisert i 2006.

 

Her er noe av det de skriver:

 

Den beste telefonen i sin prisklasse vil høste en 6-er, mens den dårligste telefonen vil høste en 1-er. Andre telefoner vil fortløpende rangeres på skalaen etter hvor gode alternativer de er i forhold til beste og dårligste telefon i samme prisklasse.

Det betyr at en telefon som høster inn en 5-er når den lanseres gjerne kan dette nedover på skalen etterhvert som nyere og bedre alternativer kommer på markedet, og ende opp på både terningkast 4 og 3 før den tas av markedet.

 

Vi vil understreke at terningkastene kun er et uttrykk for testerens subjektive mening om telefonene vi tester, og derfor ikke bør vies alt for mye oppmerksomhet. Vi anbefaler deg heller å lese gjennom det vi har skrevet om mobiltelefonen, og selv ta stilling til hvor bra telefonen stiller i forhold til de ønsker og krav du måtte ha.

 

Hva man definerer som "den beste" i sin prisklasse er og blir en individuell vurdering, og er noe det i praksis er 100% umulig å oppnå full enighet om blant samtlige av leserne.

 

Noen vil være uenige i karakteren som blir satt i omtaler av tabletprodukter uansett hvilken karakter anmelder kommer frem til, enten fordi de synes produktet "mangler" for mye (minnekortleser, usb-port, HDMI-kontakt, utbyttbart batteri etc), at produktet blir større/tyngre/styggere enn alternativene fordi det byr på "alt" på en gang (minnekortleser, usb-port, HDMI-kontakt, utbyttbart batteri etc her også), at hardwaren ikke yter bra nok, at de ikke liker OSet eller kanskje at produktet rett og slett kommer fra en produsent de ikke liker. Evt kan de være uenige pga noe helt annet, for den saks skyld.

 

Ikke noe nytt at folk foretrekker forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Er egentlig iPad noe banebrytende produkt? Tablets har da vært laget mange ganger før og iPad er bare Apple sin versjon. At tablets ikke har slått ann er hovedsaklig fordi teknologien ikke har vært moden og slik sett synes jeg nettpcer og smarttelefoner sammen har banet vei for dagens nettbrett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De før iPad var bare vanlige små pc-er med form som en tablet og kjørte f.eks fullverdig WIndows XP. Kan det egentlig sammenlignes med hva iPad tilbyr vanlige brukere?

 

Det er ganske godt forklart her:

http://www.channelinsider.com/c/a/Spotlight/Why-Windows-Tablets-of-Yesteryear-Failed-10-Reasons-120216/

 

Og dagens tableter er ikke vanlige småPCer med form som en tablet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kan flisespikke rundt hva nettbrett (som iPad kategoriseres under) er og ikke er men at tablets, nettpcer og smartelefoner alle har spilt en avgjørende rolle i utviklingen er jeg overbevist om.

 

iPad er ikke noe nytt banebrytende produkt, nettbrett er en naturlig videreutvikling/forgrening (eller delvis konsolidering om man vil) av de produktene vi allerede har hatt på samme måte som at man ville få smartelefoner av palm pilot og klassiske mobiltelefoner når teknologien var moden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mener du at iPad kan sammenlignes med deres visjon av en "tablet"?

 

På endel felter kan det sammenliknes, på endel ikke. Akkurat som ipad og galaxy rab kan sammenliknes på endel felter, og ikke på endel andre felter. Uten en mer konkret problemstilling er det vanskelig å svare noe mindre generelt enn det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil sa vel Steve Jobs selv at før de lagde iPhone var deres ønske og visjon og lage en såkalt tablet, men så ble det telefon i stedet da de ikke syntes teknologien var moden nok ennå. Dette var vel rundt den tiden hvor tablets virkelig var i vinden i teknologipressen og skulle komme både her og der men det hele dabbet av.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...