Gå til innhold

Test: Apple iPad 2


Anbefalte innlegg

Nettbrett med 1024x768 i 2011? Latterlig!

 

Den burde minst hatt 1280x800 eller 1368x768. Den mest passende oppløsningen til størrelsen hadde nok vært 1280x800 som da også gir god 720p HD-film mulighet.

Det er flere år siden 10" nettpc med 1024x768 oppløsning ble for knotete til webbrowsing, så det overasker meg sterkt at Apple velger denne opløsningen på iPad 2.

 

Det blir nå årsaken til at jeg heller ser på honeycomb brettene, noe som blir litt dumt ift. valg av telefon jeg har iP4. Kan ikke helt tro dette dårlige valget fra Apple.

Jepp, det samme tenker jeg når jeg ser spesifikasjonene på alle disse "nye" telefonene som HTC, Samsung, osv. spyr ut for tiden med 4 tommer skjerm og større, med skjermoppløsning på usle 800x480 (og noen ganger enda dårligere!). Smarttelefon med 800x480 i 2011? Latterlig! eg mener, det er 2011, ikke 2008! 20!1, folkens! HTC, Samsung og resten av røkla burde minst hatt 960x640 som minimum oppløsning. Nå som vi skriver 2011, altså. Ta f.eks HTC Incredible S med patetiske 800x400 pixler? Incredible indeed! Nå i 2011! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart å i det hele tatt trekke inn SmartCover i anmeldelsen. Tar dere med beskyttelsesdeksel til telefoner i slike tester? Nei. Dekselet er tilbehør som ikke følger med pakka så er rart å ta med det óg i testen.

 

Nå er SmartCover en "stor" del av iPad2-lanseringen og er hypa opp sinnsykt mye. Anmelderen her bruker 10 sekunder for å fortelle at det ikke var så bra likevel.

 

Det er ikke mange enheter som har software tilknyttet "deksel", så det er på alle måter relevant.

Hvis du leser tråden ser du at anmelder har testet smartcovere feil vei, og dermed vil det fungere ekstremt dårlig. Smartcover har ingen problemer slik det beskrives i videoen.

 

Angående oppløsning så er det en totalt fjollete diskusjon. Oppløsningen er helt fin, og 16:10 eller 16:9-format passer seg ikke i den størrelsen. Det sier jeg som sitter med 2x 24" med 1900x1200 på jobb, og en 27" 1900x1200 hjemme. Oppløsningen i forhold til størrelse på skjerm er mer enn god nok.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

Nettbrett med 1024x768 i 2011? Latterlig!

 

Den burde minst hatt 1280x800 eller 1368x768. Den mest passende oppløsningen til størrelsen hadde nok vært 1280x800 som da også gir god 720p HD-film mulighet.

Det er flere år siden 10" nettpc med 1024x768 oppløsning ble for knotete til webbrowsing, så det overasker meg sterkt at Apple velger denne opløsningen på iPad 2.

 

Det blir nå årsaken til at jeg heller ser på honeycomb brettene, noe som blir litt dumt ift. valg av telefon jeg har iP4. Kan ikke helt tro dette dårlige valget fra Apple.

Jepp, det samme tenker jeg når jeg ser spesifikasjonene på alle disse "nye" telefonene som HTC, Samsung, osv. spyr ut for tiden med 4 tommer skjerm og større, med skjermoppløsning på usle 800x480 (og noen ganger enda dårligere!). Smarttelefon med 800x480 i 2011? Latterlig! eg mener, det er 2011, ikke 2008! 20!1, folkens! HTC, Samsung og resten av røkla burde minst hatt 960x640 som minimum oppløsning. Nå som vi skriver 2011, altså. Ta f.eks HTC Incredible S med patetiske 800x400 pixler? Incredible indeed! Nå i 2011! ;)

Det er stor forskjell på 233 PPI (Incredible S) og 132 PPI (iPad 2). Det må til og med en selverklært fanboy kunne innrømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Les innlegget en gang til så vil du se at jeg er klar over størrelsen. Har hatt flere enheter i samme størrelse og vet godt at 1280x800 hadde vært helt ypperlig samt at 1024x768 blir for lite til god surfing.

Jeg var helt overbevist om at oppløsningen på 1024x768 ville være en stor ulempe, men etter å ha prøvd en første generasjons iPad i en uke så må jeg innrømme problemet ikke var så stort som jeg trodde.

 

Dette kommer av måten Safari (og alle andre web-browsere til mobiler forsåvidt) håndterer display av web-sider. Disse blir ikke satt opp 1:1 slik de blir på en PC, men skalert slik at hele bredden av websiden vises uansett hvor stor den måtte være. På denne måten slipper man å føle at opplevelsen blir klaustrofobisk.

 

Når det er sagt så skulle jeg gjerne ha sett en dobling i oppløsning for å få et klarere bilde med klarere tekst, men noen deal-breaker var det faktisk ikke til tross for at jeg antok det i utgangspunktet. Får heller vente på iPad 3 og sende iPad 2 i arv til kjæresten når den tid kommer ;)

Jeg opplevde det som en vesentlig ulempe på en 10" nettpc, derfor har jeg vanskelig for å tro at det vil bli mye bedre på et nettbrett.

 

Jeg synes det rett og slett er altfor mye penger å betale for en tablet/nettbrett med en oppløsning som tilhører fortiden. Nettpcer har forlengst beveget seg opp fra denne.

 

Ellers forstår jeg dette med kompabilitet til en viss grad, men når jeg titter på profiler i Handbrake så er det jaggu mange forskjellige oppløsninger ute å går allerede så en til som 1280x800 hadde neppe vært noen krise. Og hvorfor skal desktop oppløsningen skape kompabilitetsproblemer, applikasjoner bør jo håndtere dette dynamisk. Jeg får jo ikke kompabilitetsproblemer når jeg øker oppløsningen på min PC?

 

Jeg synes Apple har gjort et dårlig valg her og det var nok til at jeg heller vurderer et honeycomb nettbrett med 1280x800 på tross av at jeg har iP4 og helt klart hadde hatt best av et tilsvarende nettbrett.

 

 

EDIT:

Selv om det tilsynelatende er pga. sikkerhet er jeg heller ikke helt overbevist om at et nettbrett ikke skal ha mulighet for minnekort eller ikke ha usb tilkobling. Dette skuffer litt. I tillegg ønsker jeg meg HDMI på nettbrett selv om Apple tviholder på å tilby ekstern avspilling kun via sin propritære kontakt eller airplay utstyr også her.

 

Flash har jeg også tatt meg selv i å savne såpass mange ganger at jeg til slutt betalte for Skyfire nettleseren. Ergo heller ikke overbevist om at tiden er moden for å ikke støtte Flash ennå. Selv om jeg ikke liker Flash er det en viktig del av webben ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

novastrum & sfenne: Det gjaldt kun halvparten av synspunktene på dekselet. Når magnetskinnen bare skal skyves litt bort fra der den hører hjemme før den faller av, mener vi at dette ikke er noe man kan stole på om iPaden for eksempel skal transporteres.

 

Testen er oppdatert og både video og tekst skal stemme slik den er nå.

Lenke til kommentar

@Theo343 vet du hvor stor skjermen til iPad er? kunne ikke tenke meg og ha full HD på min 22" pc skjerm.

Så du synes 132 PPI er mye? Virkelig? Selv ikke første gen iPhone hadde så lav PPI.

 

Se hvem som har lest på leksene sine!

 

Jeg synes Apple har gjort et dårlig valg her og det var nok til at jeg heller vurderer et honeycomb nettbrett med 1280x800 på tross av at jeg har iP4 og helt klart hadde hatt best av et tilsvarende nettbrett.

 

Forskjellen er ikke SÅ stor at jeg personlig er villig til å kaste vrak på stabilitet, grensesnitt og applikasjonsmarked for istedet kjøpe noe dyrere hvis operativsystem strengt tatt vil være i betafasen en god stund til.

 

Honeycomb (tilgjengelig via avdøde Xoom) har for tiden 17 apps.

 

Apple vil trolig dobble oppløsningen som de gjorde på iPhone. Det vil tidligst skje med neste oppgradering.

 

Om denne oppdateringen skal komme til høsten som enkelte feilinformerte tviholder på, håper jeg man er forberedt på å gi 12-14000 kroner for en ipad.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Den er hentet fra artikkelen om du har lest den?

 

... men den er litt uskarp

 

Det er to ting vi skulle ønsket oss når det kommer til skjerm og menyer på iPad 2. Skjermen skulle gjerne hatt litt høyere oppløsning. Kommende nettbrett fra Android-leiren vil ha en oppløsning på 1280 x 800 punkter, dette er mer enn 30 prosent fler piksler i samme skjermstørrelse enn iPad 2 kan vise til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nei Lilac, jeg kan leksene mine utenat. Du har vel ikke glemt at jeg lærte deg ett par ting som du ikke var klar over da vi diskuterte iPhone4 PPI mot 720p på 4,3"? :roll:

 

Jeg husker bare at du syntes at det var mer enn på sin plass at en 4,3 tommers telefon kom med 1920x1080 oppløsning. Hva du "lærte" meg av det da du ikke ante hva PPI betød aner jeg ikke.

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På hvilken måte er den spesiell? Jeg tror nå det er nogenlunde korrekt uten at jeg gadd finregne på det :).

 

Å regne oppløsning i prosent er i utgangspunktet tøvete.

Om man skal gange piksler blir tallet nærmere 20%, men hvor stor forskjell 20% utgjør på 10 tommer er vanskelig å gjenfortelle uten direktesammenligning, 32 piksler i bredden og 256 piksler i høyden høres ikke ut som en banebrytende forskjell, selv ved relativt lav PPI. Jeg holder ikke en tablet like nær som jeg holder en mobil.

Lenke til kommentar

Jeg vet hvor stor forskjell det utgjør siden jeg har hatt begge deler i form at nettpc :) Ergo er det ikke vanskelig å se for seg i det hele tatt ;).

Å regne oppløsning i % er ikke tøvete da det gir et vesentlig bedre bilde av hva den økte oppløsningen faktisk gir deg.

 

Spesiell matte du bruker.
Om forlatelse, spesiell matte artikkelen benytter seg av, som du ukritisk gjenfortalte
Om man skal gange piksler blir tallet nærmere 20%

La oss også se på denne merkelige prosentregningen din hvor du påstår at det er nærmere 20% enn 30% økning?

Hvis du legger til 30% piksler på 1024x768 så når du ikke engang helt opp til 1280x800, så hvordan du regner prosent er for meg uforståelig.

 

1024 * 768 = 786432 piksler

1280 * 800 = 1024000 piksler

786432 piksler + 30% = 1022361,6 piksler.

 

Tallenes klare tale eller hur? Ergo over 30% økning.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei Lilac, jeg kan leksene mine utenat. Du har vel ikke glemt at jeg lærte deg ett par ting som du ikke var klar over da vi diskuterte iPhone4 PPI mot 720p på 4,3"? :roll:

 

Jeg husker bare at du syntes at det var mer enn på sin plass at en 4,3 tommers telefon kom med 1920x1080 oppløsning. Hva du "lærte" meg av det da du ikke ante hva PPI betød aner jeg ikke.

Da husker du feil. Du argumenterte for at 720p gir latterlig høy PPI på 4,3", mens jeg viste deg at det gir nesten identisk PPI som det iPhone 4 har allerede (kun 2 PPI mer). Har aldri sagt at 1080p har noe i en mobilskjerm å gjøre.

Lenke til kommentar

Nettbrett med 1024x768 i 2011? Latterlig!

 

Den burde minst hatt 1280x800 eller 1368x768. Den mest passende oppløsningen til størrelsen hadde nok vært 1280x800 som da også gir god 720p HD-film mulighet.

Det er flere år siden 10" nettpc med 1024x768 oppløsning ble for knotete til webbrowsing, så det overasker meg sterkt at Apple velger denne opløsningen på iPad 2.

 

Det blir nå årsaken til at jeg heller ser på honeycomb brettene, noe som blir litt dumt ift. valg av telefon jeg har iP4. Kan ikke helt tro dette dårlige valget fra Apple.

Jepp, det samme tenker jeg når jeg ser spesifikasjonene på alle disse "nye" telefonene som HTC, Samsung, osv. spyr ut for tiden med 4 tommer skjerm og større, med skjermoppløsning på usle 800x480 (og noen ganger enda dårligere!). Smarttelefon med 800x480 i 2011? Latterlig! eg mener, det er 2011, ikke 2008! 20!1, folkens! HTC, Samsung og resten av røkla burde minst hatt 960x640 som minimum oppløsning. Nå som vi skriver 2011, altså. Ta f.eks HTC Incredible S med patetiske 800x400 pixler? Incredible indeed! Nå i 2011! ;)

Det er stor forskjell på 233 PPI (Incredible S) og 132 PPI (iPad 2). Det må til og med en selverklært fanboy kunne innrømme.

Det er faktisk omtrent like stor forskjell mellom 326 PPI (iPhone 4) og 233 PPI ("Incredible" S). Det må til og med en selverklært hobbykverulant innrømme. :p

Faktisk så har en iPhone 4 hele 60% flere pixler enn disse jalla-telefonene med 800x480 oppløsning. Så om 30% forskjell i oppløsning er en stor sak for nettbrett, så må vel 60% være en gigantisk sak når det gjelder telefoner?

 

Ellers kan du tenke på at det er ganske vanlig at folk sitter og jobber på 24" skjermer med 94 PPI (1920x1200), uten at jeg ser noe hylekor over det. Eller at vi er en del som sitter med 17" bærbare med samme oppløsning (1920x1200), noe som gir 133 PPI - altså samme PPI som iPad - men jeg kan ikke huske å ha sett noe hylekor om at 17" bærbare med mer enn full HD oppløsning er spesielt dårlige heller. Med andre ord, kan man leve med 133 PPI eller lavere på bærbare og stasjonære maskiner som man jobber på dagen lang, så kan man sikkert leve med 132 PPI på et nettbrett også. ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...