Gå til innhold

Test: Apple iPad 2


Anbefalte innlegg

 

 

Tallenes klare tale eller hur? Ergo over 30% økning.

 

I tillegg er en skjerm med samme antallet tommer mindre når den er widescreen.

 

AtW

 

På hvilken måte er den spesiell? Jeg tror nå det er nogenlunde korrekt uten at jeg gadd finregne på det :).

 

Å regne oppløsning i prosent er i utgangspunktet tøvete.

 

 

Hvorfor er det det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor får den terningkast 6, når den har flere svakheter?

Greit nok at den er tynnere enn ipad 1 og den har bedre batterilevetid, men skjermen er jo det jeg vil kalle "sub par". Svakhet med deksel og proprietære plugger, itunes og som også nevnt: Manglende hjemmeskjermer.

 

jeg ville gitt den maks 5.

det er jo bare en oppdatert versjon av ipad 1, spør man meg.. Ville ikke kalt det ny generasjon.

Lenke til kommentar

Det er faktisk omtrent like stor forskjell mellom 326 PPI (iPhone 4) og 233 PPI ("Incredible" S). Det må til og med en selverklært hobbykverulant innrømme. :p

Faktisk så har en iPhone 4 hele 60% flere pixler enn disse jalla-telefonene med 800x480 oppløsning. Så om 30% forskjell i oppløsning er en stor sak for nettbrett, så må vel 60% være en gigantisk sak når det gjelder telefoner?

 

Tja, forskjellen er ikke omtrent like stor dersom man regner i % ;)

 

Kunne tenkt meg at alle nettbrett hadde litt høyere oppløsning. 1440*960 hadde vært det perfekte minimum etter min mening. Veldig mange nettsider som opererer med 960+- piksler i bredden.

 

For min del vil valget falle på det nettbrett med høyest piksler av de som skiller seg ut som akseptable ut fra andre spesifikasjoner mm.

 

Er og enig i at Incredible S med fler burde hatt en noe høyere oppløsning. HTC pyramid og evo 3D får vell 960*540, men føler at når nettbrett i utgangspunktet har såpass lav PPI i forhold, er det viktigere å få oppløsningen på disse løftet.

 

Ellers kan du tenke på at det er ganske vanlig at folk sitter og jobber på 24" skjermer med 94 PPI (1920x1200), uten at jeg ser noe hylekor over det. Eller at vi er en del som sitter med 17" bærbare med samme oppløsning (1920x1200), noe som gir 133 PPI - altså samme PPI som iPad - men jeg kan ikke huske å ha sett noe hylekor om at 17" bærbare med mer enn full HD oppløsning er spesielt dårlige heller. Med andre ord, kan man leve med 133 PPI eller lavere på bærbare og stasjonære maskiner som man jobber på dagen lang, så kan man sikkert leve med 132 PPI på et nettbrett også. ;)

 

Jeg kunne tenkt meg å sette igang et hylekor på det. Jeg synes 1920*1200 er altfor lite. Utviklingen har stått bom fast på dette området altfor lenge. Jeg vil ha masse plass på skrivebordet, og spesielt i programmer der man skriver kode er det gull med høy oppløsning. Gi meg gjerne 3840*2400 på 24" hvertfall ned til 20", hadde passet meg ypperlig.

 

Sony har en vaio z på 13.3" med 1920*1080 :love: , men til gjengjeld så koster den jo skjorta.

Lenke til kommentar

Hvorfor får den terningkast 6, når den har flere svakheter?

 

 

Fordi perfekte produkter ikke finnes?

 

AtW

 

Er ikke produktet perfekt så gir man dem heller ikke topp-score.

Nå kan det hende at et perfekt produkt likevel dukker opp . skal man da gi dem 7 i terningkast ?

 

At ikke perfekte produkter finnes er ikke helt sant.

Nå kommer det selvsagt av hva man vektlegger selv

Lenke til kommentar

Hvorfor får den terningkast 6, når den har flere svakheter?

 

 

Fordi perfekte produkter ikke finnes?

 

AtW

 

Er ikke produktet perfekt så gir man dem heller ikke topp-score.

Nå kan det hende at et perfekt produkt likevel dukker opp . skal man da gi dem 7 i terningkast ?

 

At ikke perfekte produkter finnes er ikke helt sant.

Nå kommer det selvsagt av hva man vektlegger selv

 

Det er ingen vits å ha en skala der man ikke bruker den øverste delen, hva er vitsen med terningkast 6 om det aldri skal brukes? Om det rent hypotetisk produkt som er perfekt dukker opp så får selvsagt også det terningkast 6, det er ikke noe problem, det vil være flere enn ett produkt som får terningskast 5, 4, 3 2, og 1 også, så alle produkter innenfor de kategoriene er ikke nøyaktig like gode (to terningkast 3 produkter er ikke nøyaktig like gode)

 

AtW

Lenke til kommentar

Samt at en sju år gammel telefon som fikk en sekser da, neppe kan måle seg med en telefon i dag som får en sekser. Begge levde opp til sekseren da de ble testet.

Slik sett er jeg enig i at amobil justerer karakteren med tiden da utviklingen etter sigende går framover :)

Lenke til kommentar

Nei Lilac, jeg kan leksene mine utenat. Du har vel ikke glemt at jeg lærte deg ett par ting som du ikke var klar over da vi diskuterte iPhone4 PPI mot 720p på 4,3"? :roll:

 

Jeg husker bare at du syntes at det var mer enn på sin plass at en 4,3 tommers telefon kom med 1920x1080 oppløsning. Hva du "lærte" meg av det da du ikke ante hva PPI betød aner jeg ikke.

Da husker du feil. Du argumenterte for at 720p gir latterlig høy PPI på 4,3", mens jeg viste deg at det gir nesten identisk PPI som det iPhone 4 har allerede (kun 2 PPI mer). Har aldri sagt at 1080p har noe i en mobilskjerm å gjøre. Men fortsett å padle med armene når årene knekker.

 

Du sa full HD, klumpen. Selektiv hukommelse er en fin ting. Forøvrig var eksemplet på 4,3" noe du tok opp lenge i etterkant av at du hadde fastslått oppløsningen som "absolutt burde være HD" i følge deg. Utover det er 4,3 tommer alt for stort for en mobil, med mindre du går i digre cargobukser.

Utover det er FORTSATT HD ready på 4,3 høyere oppløsning enn øyet kan oppfatte, noe du påstod var viktig for brukeropplevelsen, uten tvil i likhet med tusenvis av megahertz i en cpu underlagt et operativsystemskall som ikke har grafikkaksellerasjon.

 

Man kan vel bare fastslå at det ikke er fakta Lilac1 er opptatt av.

 

"Hopper over til et elendig, uferdig operativsystem for en fillesak"

"Kaller andre brukere ulogiske"

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Angående terningkast så er det ingen krav om at et produkt må få 6 fordi det er best, kun vis det er god nok .

 

Det er mange produkter der det beste som blir testet aldri oppnår full score fordi produktet ikke er god nok til de kraven man forventer

Derfor virker 5 som mere riktig.

 

Man må bruke skalaen riktig. derfor skal egentlig ingen produkt oppnå 6 på terningen.

Da vet man også at det finnes et forbedringspotensiale.

Lenke til kommentar

Apple er overlegen igjen, xoom har allerede nesten stoppet produksjon, alle lo da ipad 1 kom og sa den var for dyr, se på xoom og prisene der....

 

banker livskiten ut av tegra 2

 

http://www.anandtech.com/show/4216/apple-ipad-2-gpu-performance-explored-powervr-sgx543mp2-benchmarked

 

les mer om det der

 

samsung kommer med noen flotte pastikk brett til sommeren for dem som liker det, dog, android klarer fortsatt ikke med dual core og tegra 2 og ha smooth pinch to zoom i web browseren.

 

samtidig, så liker jeg ikke at android er slik at man ikke får oppdateringer med en gang.

Lenke til kommentar

Lilac1 er en kunnskapsrik og god apple supporter, men jeg mener det må gå ann å diskutere svakheter med produktet selv om man eier en iP4. Man blir jo stemplet som å gå over til djevelen om man i hele tatt vurderer et Android produkt, av enkelte hehe. Ellers hadde det jo vært greit om han svarer på feilaktige påstander.

 

iPad 2 er ikke noe dårlig produkt men det fremstår med opplagte mangler noe som er synd i denne runden når det kommer honeycomb produkter rett rundt hjørnet som vil overgå den ift. funksjonalitet og utstyr. At Android ikke er like modent som iOS er ingen stor sak og de vil hente seg fort opp og det samme med Android Market som får større overhaling.

 

Dennne "plastikk brett" navnekallingen mot gode konkurenter blir også litt så som så da de aller fleste laptops oppgjennom årene har vært laget i en eller annen kombinasjonsform med plastikk. Stivheten i et nettbrett blir dog like viktig som stivheten i laptopskjermer og tastatur, dermed blir det interesant å se hvordan produktene som nå er rett rundt hjørnet gjør det ift. iPad 2.

 

For meg mangler iPad 2 det lille ekstra jeg synes jeg fikk med iP4. Synd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...