Gå til innhold

Test: Apple iPad 2


Anbefalte innlegg

Dette innlegget opprørte meg litt. For Apple sitt brett er ikke det tynneste nå i dag!!

Samsung har Verdens tynneste nettbrett! Brettet er 8,6 mm og veier kun 470g, Samsung lar ikke Apple passere de når det gjelder teknologi. Samsung knuser Apple når det gjelder teknologi og pris!

Kan være så tynt det vil når det enda ikke er til salgs... :) Samsung bør vel lære seg at det ikke alltid handler om å presse inn masse teknologi i en enhet, det handler også om å få det til å fungere på en god måte, og ikke bare for den lille delen av markedet som er spesielt interessert i teknologi.

 

Terningkast 6. For en bombe :roll:

Er kanskje ikke så rart? iPad 2 er tross alt det beste nettbrettet tilgjengelig på markedet i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får forsøke å svare de fleste her :)

 

Til dere som har kommentert at iTunes er både pluss og minus på side 2; å styre 64 GB med musikk og video helt manuelt kan resultere i rot. iTunes er ganske enkelt å bruke, og dersom man kan leve med å være låst til kun det er det jo et pluss at det er såpass enkelt som det er. Vi synes likevel at det er mer negativt at man ikke kan velge - så da står vi igjen med bare minusen i konklusjonen.

 

Flash burde være valgfritt. Enkelt og greit. Jeg ville skrudd det av (og har skrudd det av på mobilen jeg går rundt med til daglig). Det er likevel mye innhold der ute som kun er tilgjengelig i Flash, og det burde være mulig å velge at man ønsker å se dette innholdet. Som Juke påpeker fins det enkelte løsninger, men få av dem er fullgode foreløpig.

 

conflict: Ja, det er slutt på Ipad-æraen :)

 

Stoffer86: Normalt pleier vi å gå utenom tilbehør i testene våre. Smart Cover er imidlertid så tett linket til iPad 2 at det ligger innfelte magneter i chassiet på nettbrettet. Smart Cover ble også lansert sammen med iPad 2 og passer ingen andre nettbrett. Årsaken til at vi går innom HDMI-tilbehøret er at stadig flere mobile enheter har mulighet for HDMI-utgang - og flere av dem integrert i selve enheten uten behov for overgang. Noen har begrensninger, så som svært lav oppløsning på menynavigasjon o.l.

 

Legg ellers merke til at erfaringene med tilbehøret ikke har havnet på pluss- og minus-listene i testen :)

 

Toska92: Ja, du har i og for seg rett. Dette beror i grunnen mye på at iPad 2 ikke er et spesielt overraskende produkt. Det er i grunnen ikke fryktelig mye nytt her. Den mest dramatiske forskjellen vi ser i dag er tykkelsen. I løpet av etpar måneder vil vi nok se en betydelig forskjell i grafikk og hastighet, når mer krevende applikasjoner havner i App Store.

 

Det er også litt begrenset hvor kreative vi kan være i en test som bør være sammenliknbar med andre tester.

 

christer12: Samsung Galaxy Tab 10.1 har vi skyhøye forventninger til, og den nylanserte utgaven er, som du sier, tynnere enn iPad 2. Den kommer likevel ikke på markedet før i juni, og dermed får nok iPad 2 et par måneder på seg som markedets tynneste nettbrett. Derfor "foreløpig" i ingressen :)

 

Core2dude: Det vi opplevde var at det varierte veldig hvor hardt den satt. Av og til satt den ganske godt (derfor boksingen for å illustrere i videoen) - mens det andre ganger holdt å bare være såvidt borti iPad-en. Prøv gjerne selv - men jeg anbefaler ikke å gjøre det med ditt eget nettbrett :p

 

alekplay: Har opplevd at iPad-en har smelt flatt i bordet ved flere anledninger med to forskjellige Smart Covers. Det varierer hvor godt det sitter, men det sitter definitivt ikke -alltid- så godt som det bør, og det smeller ganske godt når det faller.

 

(edit)

 

Jeg tror det var alle så langt. Hyl ut om noen føler seg oversett :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Syns det er litt snodig at dere gir nettbrettet en sekser, og understreker det med en video som ikke kan sees fra nevnte nettbrett... ;) Når det er sagt så skriver jeg denne kommentaren fra en iPad 2, og jeg kan ikke si meg annet enn svært fornøyd :)

 

Syns derimot dere kunne tatt opp noen av begrensningene som Apple har lagt inn: det som har irritert meg mest så langt er at man ikke kan se YouTube videoer i annen oppløsning enn 320x240 (omtrent) over 3G... Kobler jeg derimot via iPhonens hotspot så får jeg se full HD kvalitet, noe 3G tilkoblingen tydeligvis takler greit. Finnes ikke et eneste annet firma jeg kan komme på som ville gjort noe slikt.

Lenke til kommentar

"Rart å i det hele tatt trekke inn SmartCover i anmeldelsen. Tar dere med beskyttelsesdeksel til telefoner i slike tester? Nei. Dekselet er tilbehør som ikke følger med pakka så er rart å ta med det óg i testen."

 

Overhode ikke rart ettersom beskyttelsesdekselet følger med i pakken, altså det er en del av det totale helhetsinntrykket angående iPad2

Lenke til kommentar

Rart å i det hele tatt trekke inn SmartCover i anmeldelsen. Tar dere med beskyttelsesdeksel til telefoner i slike tester? Nei. Dekselet er tilbehør som ikke følger med pakka så er rart å ta med det óg i testen.

Eg synst det berre er bra at dei har testa Smart Cover, for no veit eg at det fungerer så dårleg at eg heller vil kjøpe eit anna etui i staden slik at den får skikkeleg beskyttelse.

Lenke til kommentar
Dette innlegget opprørte meg litt. For Apple sitt brett er ikke det tynneste nå i dag!!

Samsung har Verdens tynneste nettbrett! Brettet er 8,6 mm og veier kun 470g,

Det Samsung-brettet finnes vel ikke på markedet enda? Og et annet spørsmål er om det faktisk er såpass tynt som Samsung påstår?

 

galaxy-tab-89.jpg

 

Det er lansert og kommer veldig snart, Apple sitter nok ikke lenge på tronen xD

Lenke til kommentar

Då har eg bestilt og betalt for min iPad sidan sist eg skreiv kommentar. Då blir det iPad 2 32GB med 3G svart og Philips Etui: http://www.elkjop.no/product/data/tablet-og-tilbehor/tilbehor/PHILDLN1761/philips-ipad-2-etui

 

Elkjøp fekk tilfeldigvis iPad på lager mens eg såg kikka på lagerstatusen i nettbutikken, då bestilte eg eit eksemplar med ein gang før det vart for seint.

 

Takk for ein flott test Amobil :)

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

Det er lansert og kommer veldig snart, Apple sitter nok ikke lenge på tronen xD

Juni er faktisk en god stund til...

Så blir det jo spennene å se om det faktisk blir så tynt som det Samsung lover, og om det kommer til å gå ut over noe annet (byggekvalitet eller batteri).

Lenke til kommentar

Er det sikkert at dere faktisk brettet coveret riktige veien da dere testet?

 

Det ser ikke ut som det faller like lett sammen for denne karen:

 

Ca. 3 minutter uti videoen viser han at han kan trykke/tappe ganske hardt uten at det faller sammen.

 

Edit: Rettet siste setning litt :)

 

Edit 2: Videoen viser forresten at dere faktisk har brettet coveret feil vei. Kanskje en ide å teste det igjen, og på riktig måte denne gangen? :grin2:

Endret av PL610
Lenke til kommentar

PL610: Jada, vi brettet riktig vei. Det lar seg ikke gjøre å brette den feil vei - det er motstand i brettene, så du får den kun brettet i den fine trekanten en vei.

 

Det virker som om magnetene i selve coveret er relativt svake, og at de måtte treffe hverandre ganske godt for å sitte. Jeg regner med at de gangene den kollapset så var magnetene akkurat utenfor rekkevidde av hverandre - men dekselet var likevel brettet riktig vei, og så tilsynelatende riktig sammensatt ut.

 

Dermed ble det hele en ganske uberegnelig opplevelse.

 

Dekselet sitter også ganske godt på selve iPaden - med mindre det blir dyttet ut av "sporet" langs kanten på iPaden. Da virker det som om den raskt mister kontakt med magneten inni nettbrettet, og faller av. En typisk situasjon vil være en ryggsekk med mye annet skrot i, som fures opp og ned...

 

Alt i alt virker et skin som tres over iPaden som en betydelig bedre idé. Smart Cover-et virket ikke så nyttig i praktisk bruk til annet enn å holde nettbrettet støvfritt. I en transportsituasjon ville iallfall ikke jeg stolt på det, og da er mye av vitsen borte.

 

Og det er før man egentlig har tenkt på at det koster to til tre ganger mer enn andre deksler pleier å gjøre...

 

(edit)

Dersom du ser nærmere på videoen en gang til ser du at jeg løfter av dekselet og holder det ut fra iPaden en gang. Da er dekselet så å si stivt ut fra siden på brettet. Dette er fordi det ikke lar seg gjøre å "rulle"/brette det sammen med utsiden inn i trekanten. Du kunne sikkert fått det til, men du må bruke makt. Det passer kun sammen én vei.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Dette innlegget opprørte meg litt. For Apple sitt brett er ikke det tynneste nå i dag!!

Samsung har Verdens tynneste nettbrett! Brettet er 8,6 mm og veier kun 470g, Samsung lar ikke Apple passere de når det gjelder teknologi. Samsung knuser Apple når det gjelder teknologi og pris!

 

Samsung <3

 

galaxy-tab-ctia.jpg

 

Når får jeg kjøpe det?

Og hvor mye koster det?

Og hva er prisen jeg betaler for å få det så tynt?

Lenke til kommentar

@fjarle

 

Men likevel viser Apple i sin video at det brettes motsatt vei av det dere gjør.

Se videoen til Apple noen ganger og gjerne sett den på pause.

Seksjonen nærmest hengslene skal ligge langs bordplaten, ikke langs iPaden slik dere har gjort det.

 

Ikke rart dere ikke fikk det til å virke ;)

Lenke til kommentar

Dette innlegget opprørte meg litt. For Apple sitt brett er ikke det tynneste nå i dag!!

Samsung har Verdens tynneste nettbrett! Brettet er 8,6 mm og veier kun 470g, Samsung lar ikke Apple passere de når det gjelder teknologi. Samsung knuser Apple når det gjelder teknologi og pris!

 

Samsung <3

 

Du vet at brettet på 8,6mm var en mockup som ingen journalister fikk ta i engang? Og at samsung i tillegg ansetter skuespillere som "ekspertkommentatorer" angående hvor bra tab2 angivelig er?

Hele samsung sin tabletavdeling sirkler rundt sluket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PL610: Hmm... brettet den motsatt vei, og den står helt klart bedre den veien - men det kjentes jo ut som om jeg var i ferd med å brette en bok rundt permene sine, mens det andre veien virker helt naturlig at den skal brettes sammen. Det kan faktisk være at vi har brettet den feil vei, men i så fall er ikke dette spesielt intuitivt.

 

Uansett er det kun én måte å feste den på iPaden på, og den holder ikke dekselet på plass i krevende situasjoner - som jo er akkurat når du behøver et deksel.

 

Kan se på evt. korrigering av teksten i morgen, men dette er uansett ikke noe som holder mål som beskyttelse for en dings til 4000 kr+ i f.eks. en ryggsekk. Noen kjøpsanbefaling blir det altså uansett ikke for Smart cover.

Lenke til kommentar

He he. Den står i allefall litt bedre nå :)

 

Uansett er det helt sikkert de som vil beskytte iPaden sin mer enn det Smart Cover kan tilby, men for jeg for min del skal kun bruke Smart Cover, så får heller baksiden bli litt "sliten" med tiden.

Det er jo en bruksgjenstand tross alt, selv om første ripen alltid er like hjerteskjærende på en ny dings :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...