Gå til innhold

Høyre sier ja til DLD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si jeg er veldig skuffet. AP har hatt min støtte lenge, men etter at DLD kom opp, må jeg si jeg mistet lysten på å stemme på dem. Det eneste håpet jeg hadde var at også Høyre ville si nei, og at AP ville innse hvor dumt det var. Det skjedde ikke, dessverre... Jeg er fristet til å si at jeg aldri vil stemme på dem igjen, men det jeg hvertfall kan si er at jeg ikke stemmer på dem neste gang. Nå blir det Venstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, nå som datalagringsdirektivet blir innført må jeg finne andre måter når jeg skal planlegge terroraksjonene mine som protest mot DLD.

 

Jeg hadde vel egentlig ikke trodd at vi skulle slippe unna det skal jeg være helt ærlig. Likevel er det trist at alt for få har lest 1984.

Lenke til kommentar

Hva er det som er så galt med DLD, om du ikke har noe å skjule. så har du ingenting å frykte. Norge er jo en kommuniststat uansett

Vanskelig å vite om du troller eller ikke. At norge er en kommuniststat allerede trenger ikke bety at vi skal gjøre den til en værre kommuniststat. Vi bør alltid søke å få et bedre land å bo i. Når to partier alene bestemmer at de ikke stoler på 4.7 millioner innbyggere og vil (i praksis) spore deres bevegelser 24 timer i døgnet, 7 dager i uke, 365 dager i året så er det et gigantisk problem.

 

Hvis du vil se DLD i praksis så se på denne linken:

 

http://www.zeit.de/datenschutz/malte-spitz-vorratsdaten

 

Dette er data reelle data fra en tysker visualisert. Trykk på play knappen nede til venstre, hastighet kan justeres og man kan klikke nede på "datolinjen" for å hoppe direkte. DETTE er altså hva DLD betyr. Hvis du ikke synes dette er et problem så vet jeg ikke hva jeg skal si igrunn, jeg kan da i så fall bare konkludere med at vi har forskjellige verdenssyn. Veldig forskjellig.

Lenke til kommentar
i ettertid så virker hele greia regissert av AP og Høyre fra dag 1. AP's forslag var veldig svakt i form av sikkerhet (ingen kryptering etc) + at de satte 1 år lagring. Nå kan liksom Høyre "vinne" med å sette strengere krav og mindre lagring.

Nøyaktig hva jeg tenkte med en gang jeg så dette. Det er ikke sikkert de gjorde en avtale om dette på forhånd, men at enkelte med tyngde i hvert parti har tenkt dette og styrt mot det lenge virker for meg klart.

 

Jeg ble nylig spurt i en undersøkelse om hvilket parti jeg ville stemt om det var valg i morgen, og svarte høyre. Neste gang blir svaret FRP, selv om de desverre også har mye rart på gang foretrekker jeg de over AP og H. Mye av de rarere tingene FRP har holdt på med vil uansett aldri slå gjennom, mens dette er uakseptabel oppførsel fra AP og H.

 

Om noen av dere har sett denne tråden på forumet vil jeg referere til den og si ingen partier på stortinget i dag representerer meg. Koordinater ca +2 (venstre/høyre), -7 (libretær/autoritær).

Lenke til kommentar

Er demonstrasjon mot DLD 10. april. Håper det blir bra oppmøte her..

Hvorfor skal de holde demonstrasjon etter avstemningen i stortinget ? 4. April er nok den korrekte datoen.

 

 

Men hvis de mener alvor med krimminalitetsbekjempelse. Burde det være mye mer effektivt å montere kameraer i hjemmene til folk, de aller fleste forbrytelser og overgrep blir tross alt begått der.

Lenke til kommentar

Veldig skuffa over dette her. For en fin plan, la oss overvåke enhver innbygger som om han eller hun er kriminell. Så er det bare og vente på en lekkasje av denne informasjon som blir lagra. Det blir ikke noe hvis det skjer, men snarere NÅR det skjer.

 

Forøvrig kommer ALDRI høyre til og få min stemme etter dette her.

 

Edit: Skriveleif

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å sette ord på skuffelsen jeg føler ovenfor denne avgjørelsen. Dette spørsmålet er en såpass no-brainer både med tanke på selve lovforslaget, men også med tanke på PR at jeg ikke klarer å fatte at noen politiske partier klarer å være for DLD.

 

Dette er likevel ikke over, da Høyre ikke ser ut til å ha konseptet partipisk samtidig som et tilstekkelig antall representanter ser ut til å være imot. Jeg er optimistisk til at stortinget vil stemme ned et eventuelt forslag fra høyre og ap.

 

Jeg synes forresten også at "partipisk" som konsept er en uting som burde være ulovlig. Vi velger inn lokale representanter (vi har faktisk mer eller mindre direktevalg på representanter) og jeg mener det er et demokratisk problem at de ikke får stemme fritt i et hvert spørsmål på tinget. Vil tro at det også i APs stortingsgruppe er tilstekkelig med motstandere til å legge forslaget dødt. Dette er altså ikke er forslag som har et egentlig flertall bak seg.

Lenke til kommentar

Høyre hvis ikke disse 11 står på sitt, så har høyre slått ett slag for den statlige overmakta.

 

Hvordan de får seg til å tro at dette er gjennomførbart i kombinasjon med Høyres grunnprinisipper om tillit til individet, for ikke å snakke om menneskerettighetskonvensjonens prinsipp om retten til privatliv er for meg uforståelig.

 

 

Tyskland har sagt nei til det, og studier har ikke vist en økning i oppklaringsprosent. Hvorfor skal da høyre av alle partier, udemokratisk, prøve å påtvinge det norske folk DLD? For om de virkelig tvinger sine representanter, så har de i realiteten ett mindretall som er for på stortinget.

 

Det må da være noen regler som forbyr "utpressing" av en stortingsrepresentant?

Lenke til kommentar

Helt enig i at partipisk udemokratisk Turgon. Det er de sanne tyranners og mørkemennenes våpen.

Som du påpeker, kolliderer det jo fullstendig mot at velgeren i valg jo kumulerer enkeltpersoner, nettopp for tiltroen til at personens meninger senere i valgperioden kommer til uttrykk.

Klart det skulle vært forbudt.

Lenke til kommentar

Noe av det som forundrer meg mest er at Høyre ikke ser på økonomien i dette.

Om ihvertfall ett parti skulle kunne se på hvor mye DLD koster, opp mot nytten, burde det være Høyre.

Ihvertfall med de strenge kravene Høyre stiller nå, vil dette bli veldig dyrt.

 

2 mrd er anslått FØR Høyre kom med sine ytterligere krav:

Lagringsdirektivet kan koste milliarder

 

Dette kan vel umulig være samfunnsøkonomisk lurt, og riktig bruk av pengene?

Regner med at Politiet hadde kunne øke oppklaringsprosenten mye mer med å få disse pengene til etterforsknigskapasitet.

 

Dette er noe av det jeg savner mest i Norge for tiden: Diskusjon om alternativverdien av penger som brukes.

Ja, vi har mye penger, men når man bestemmer seg for å bruker penger på noe, må man også se på hva man kunne fått til for å nå det samme målet om pengene hadde vært brukt på en litt annen måte.

 

Her burde vel egentlig politiet våkne!

Man skal altså bruke tonnevis av penger på noe som de aller fleste mener vil ha forholdsvis begrenset effekt, mens det er mange andre tiltak som ville koste brøkdelen som blir nedprioritert!

 

Noen eksempler:

http://www.pf.no/id/17959

http://fil.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7446158

http://www.politiforum.no/id/3629

http://www.blikk.no/nyheter/item/6276-%E2%80%93-politiet-mangler-kompetanse

http://www.politiforum.no/id/3768

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Noe av det som forundrer meg mest er at Høyre ikke ser på økonomien i dette.

Vel, det tapper vel ikke staten i nevneverdig grad. ISP'er etc blir vel pålagt dette og disse legger vel bare på prisen ut til kundene. Kundene vil vel således ikke forstå at det er DLD som fører til økningen dersom de ikke informeres om dette.

 

ISP'er etc bør spesifisere og sette opp dette som egen linje på fakturaen, "Datalagrings avgift" klinger bra.

Lenke til kommentar

[sarkasme]Ja dette blir værre enn svartedauden. Det er bare å emigrere til Kina, Nord-Korea, Iran eller et annet sted hvor man tar personvern, privatliv og menneskerettigheter mer alvorlig enn i Norge.[/sarkasme]

 

Altså, for norges del er DLD for det meste snakk om å bevare Status Quo.

 

ISPer og teleselskaper lagrer allerede en god del av det DLD omfatter. Det vil si, de gjorde det. De siste årene har lagringstiden på den slags informasjon gått markert ned, så hvis ikke DLD blir innført så mister politiet den muligheten de har i dag til å hente ut trafikkdata bakover i tid.

 

 

 

Angående det politiske spillet så tror jeg nok at Ap, har 'tatt i' på det opprinnelige forslaget så de har noe å gi i forhandlinger med Høyre. Kynisk men det er sånn politikk funker..

Lenke til kommentar

Noe av det som forundrer meg mest er at Høyre ikke ser på økonomien i dette.

Vel, det tapper vel ikke staten i nevneverdig grad. ISP'er etc blir vel pålagt dette og disse legger vel bare på prisen ut til kundene. Kundene vil vel således ikke forstå at det er DLD som fører til økningen dersom de ikke informeres om dette.

 

ISP'er etc bør spesifisere og sette opp dette som egen linje på fakturaen, "Datalagrings avgift" klinger bra.

Egentlig en ganske god ide, og om kundene ringer å klager, bør de få klar beskjed om hva det er snakk om. Kanskje en informasjonsside på internett på nettleverandørens hjemmeside. Eller sende brev/mail til hver av kundene sine om den nye avgiften der det står hvorfor de betaler ekstra nå og hva det fører med seg. Mange fine kampanjer her som kan merkes smarterlig godt for både AP og Høyre i ettertid.

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...