Gå til innhold

Kommentar: – Apple beholder tronen


Anbefalte innlegg

Tviler på at særlig mange har noe reelt behov for verken USB-port eller SD-kortleser på slike enheter i utgangspunktet, er vel først og fremst blant langt over gjennomsnittlig teknologiinteresserte folk som oss her i forumet og kanskje blant en del fotografer at det klages på slike "mangler" i noen særlig grad.

 

Og det er i utgangspunktet lettere å lage en slik enhet liten, portabel og ikke minst stilren jo færre slike kontakter/lesere man velger å bygge inn i selve enheten.

 

edit: mente SD-kortleser, ikke SD-kort

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at særlig mange har noe reelt behov for verken USB-port eller SD-kortleser på slike enheter i utgangspunktet, er vel først og fremst blant langt over gjennomsnittlig teknologiinteresserte folk som oss her i forumet og kanskje blant en del fotografer at det klages på slike "mangler" i noen særlig grad.

 

Og det er i utgangspunktet lettere å lage en slik enhet liten, portabel og ikke minst stilren jo færre slike kontakter/lesere man velger å bygge inn i selve enheten.

 

edit: mente SD-kortleser, ikke SD-kort

 

Er man virkelig over snittet teknologiinteressert eller fotograf for å feks ville se bilder på enheten? Mitt inntrykk er at det er mange "normale" mennesker som bruker USB og minnekortlesere hele tiden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Må man ha innebygget USB-port og/eller SD-kortleser i enheten for å kunne overføre og se bilder til/på enheten?

På en praktisk måte i mange,om ikke de fleste, faktiske bruksscenarier? Ja.

Nabo kommer på besøk med kjedelige feriebilder på usb-penn: "Vent litt, skal bare hente denne dingsen.. hvor er den nå igjen, nei vent, jeg legger den inn på pc-en først, må bare hente syncekabelen og legge de inn i iTunes-biblioteket mitt..."

Du er borte med iPaden din hos en kompis, og vil legge over bildene fra ølsmaketuren til Praha: "Vent, har du en sånn overgang for iPad til minnepenn? Ikke? Til kortleser da? Ikke? Du kan synce de fra iTunes? Hva bruker du ikke iTunes? Og ikke har du sync-kabel heller?"

 

Kjenner tre som har iPad, kun en av dem sier han ikke har svnet usb-kontakt eller minnekortleser, og han tror jeg ikke på, for han er den største Apple-fantasten jeg vet om. :p

Lenke til kommentar

Enn så lenge alle de andre tablettene som kommer er plastic fantastic og ca 1,5 cm tykke mot iPadens 8.8mm og aluminiumschassis så kommer den gemene hop å foretrekke Apple. Spesielt siden de ligger bortimot lavest på pris og har det mest brukervennlige OSet med mest tilgjengelige apps, musikk, bøker osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NgZ: Å bygge inn alle de portene/leserne folk kan ha behov for i en enhet som f.eks. iPad 2 medfører fordeler og ulemper, på tross av at enkelte spesielt her i forumet ser ut til å kun konsentrere seg om fordelene.

 

En åpenbar fordel er at flest mulig behov kan dekkes uten bruk av adaptere eller eksterne lesere. Men åpenbare ulemper er at enheten blir mindre stilren, gjerne mindre kompakt, og også marginalt dyrere å produsere.

 

Er ikke noe problem å finne (eller dikte opp) eksempler på situasjoner hvor det er upraktisk å ikke ha slike ting innebygget, men det er ikke dermed sagt at det er særlig vanlig med slike situasjoner.

 

Det er i allefall svært lett å se fordelene med å droppe slike ting, iPad 2 ville f.eks. ikke blitt på langt nær like stilig/kompakt dersom de hadde inkludert SD-kortleser, USB-kontakt og eventuelle andre porter/lesere folk kan få behov for en gang i blant, som f.eks. HDMI-kontakt som jeg har sett enkelte her i forumet skryte av i forbindelse med de andre tabletene.

 

Fordelene ved å droppe disse portene/leserne er tilstede 100 % av tiden, i form av at hvordan selve enheten arter seg med tanke på stilrenhet og hvor kompakt den er. Fordelene ved å inkludere dem utgjør stort sett fordeler kun en ytterst sjelden gang for den gjennomsnittlige bruker, dvs når behovet faktisk melder seg.

 

Personlig tror jeg Apple har gjort lurt i å droppe dem og heller satse på en dock-port, siden jeg tror det er en løsning flertallet av de potensielle kundene er fornøyde med sammenliknet med alternativet.

Lenke til kommentar

Jeg kan knapt huske sist jeg brukte SD-kortleseren på min Acer Aspire One, så ser jo poenget, men føler det blir litt annerledes på en liten enhet med SSD. Dersom du kjøper en padde med et par GB innebygget minne, samt et minnekort på 32 GB, kan du ta med deg dette kortet når du oppgraderer. Slipper å kjøpe minne, slipper å flytte filer. Dersom du kjøper en iPad eller tilsvarende, må du handle deg en ny premium modell til en god tusenlapp ekstra dersom du ønsker like mye plass. Det kan jo på sikt være økonomisk gevinst i å bruke SD til denslags, og så får man jo som noen sier den ekstra fordelen ved å kunne kikke på feriebildene uten å trenge en adapter.

Lenke til kommentar
Er man virkelig over snittet teknologiinteressert eller fotograf for å feks ville se bilder på enheten?

Må man ha innebygget USB-port og/eller SD-kortleser i enheten for å kunne overføre og se bilder til/på enheten?

 

Jeg argumenteres først med at disse overgangene er tungvinte, så møter du det argumentet med at man ikke trenger det, noe jeg er uenig i, så møter du det argumentet med overganger igjen? Det går jo bare i sirkel.

 

1. Det er nyttig med SD-leser

2. Overganger er tungvint og upraktisk, i særdelshet på en slik enhet.

 

Stilrenhet er fint det, men å slippe et minimal spor mot å ikke ha en SD-kort-leser? I don't think so, så forbanne opptatt av utseende over funksjonalitet er jeg ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser poeget ditt, spesielt når det gjelder iPad 2. Men sd-kortleser tar ikke mye plass, og med den enorme rammen ipaden fortsatt har, skulle man tro det var rom for en usb-port og - men jeg har hverken målt, eller sett 2-ern.

 

Manglene (eller prioriteringene, om du vil) hadde i hvert fall blitt betraktelig mindre dersom

1: iPad ikke var avhengig av iTunes til ALT.

2: hadde en vanlig mini-/micro-usb-tilkobling, slik at man ikke var avhengig av en spesiell ledning for å få koblet den til noe. Nå er det stort sett en iKabel å oppdrive i mange tilfeller, men likevel.

Lenke til kommentar
Stilrenhet er fint det, men å slippe et minimal spor mot å ikke ha en SD-kort-leser? I don't think so, så forbanne opptatt av utseende over funksjonalitet er jeg ikke.

Men da er det jo fint for deg og andre som har det samme synet på saken at det finnes alternative produkter dere kan kjøpe.

 

Ingen som tvinger noen til å kjøpe Apples produkter, og dersom Apple har foretatt uheldige teknologivalg i forbindelse med iPad 2 i forhold til hva folk flest foretrekker, vil det som seg hør og bør slå negativt ut for salget av Apples produkter.

 

Jeg tror som sagt Apple har gjort det lurt i å satse på en dockkontakt fremfor å inkludere USB-port og SD-kortleser, men det er slett ikke sikkert jeg har rett.

 

Hvis iPad 3 eller iPad 4 får en innebygget USB-port og/eller SD-kortleser, kan det tyde på at Apple har erfart at det ikke var så lurt å droppe dem likevel, og at jeg dermed tok feil i mine antagelser. Skal bli interessant å se hva de gjør. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stilrenhet er fint det, men å slippe et minimal spor mot å ikke ha en SD-kort-leser? I don't think so, så forbanne opptatt av utseende over funksjonalitet er jeg ikke.

Men da er det jo fint for deg og andre som har det samme synet på saken at det finnes alternative produkter dere kan kjøpe.

 

Ingen som tvinger noen til å kjøpe Apples produkter, og dersom Apple har foretatt uheldige teknologivalg i forbindelse med iPad 2 i forhold til hva folk flest foretrekker, vil det som seg hør og bør slå negativt ut for salget av Apples produkter.

 

Jeg tror som sagt Apple har gjort det lurt i å satse på en dockkontakt fremfor å inkludere USB-port og SD-kortleser, men det er slett ikke sikkert jeg har rett.

 

Hvis iPad 3 eller iPad 4 får en innebygget USB-port og/eller SD-kortleser, kan det tyde på at Apple har erfart at det ikke var så lurt å droppe dem likevel, og at jeg dermed tok feil i mine antagelser. Skal bli interessant å se hva de gjør. :)

 

Om du ikke er interessert i å diskutere fordeler og ulemper med et produkt med meg, fordi "man uansett kan kjøpe produktet man vil", hvorfor gjør du det da?

 

Ellers er det ingen motsetning mellom en dock-kontakt og en SD-kortleser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om du ikke er interessert i å diskutere fordeler og ulemper med et produkt med meg, fordi "man uansett kan kjøpe produktet man vil", hvorfor gjør du det da?

Har ingenting i mot å diskutere fordeler og ulemper med et produkt med deg.

 

Jeg føler vel at dette har blitt dekket allerede gjennom det jeg har svart til deg og andre i denne tråden, men tar det likevel:

 

1. Det er nyttig med SD-leser

2. Overganger er tungvint og upraktisk, i særdelshet på en slik enhet.

SD-kortleser er selvfølgelig praktisk de gangene behovet oppstår.

 

Men en innebygget kortleser medfører også betydelige ulemper, spesielt for enheter som iPad 2 hvor produsenten ønsker å lage produktet mest mulig kompakt og stilrent.

 

Jeg tror behovet for den gjennomsnittlige brukeren oppstår alt for sjeldent til å rettferdiggjøre at man skal "ødelegge" produkter som iPad 2 ved å inkludere den siden produktet trolig blir mindre stilrent og fysisk tykkere/større av det, særlig når man kan dekke disse behovene vha adapter uansett.

 

Og ja, er enig i at overganger er tungvint og upraktisk, men igjen, jeg tror ikke behovet for en minnekortleser er tilstede særlig ofte for den gjennomsnittlige brukeren av slike enheter, spesielt ikke i iPad 2 hvor det er 16-64GB innebygget lagringsplass. Jeg mener derfor fordelene ved å droppe innebygget SD-kortleser er større enn ulempene for de aller fleste, i allefall i forhold til de tingene jeg har nevnt så langt.

 

Men det finnes andre faktorer som kan spille inn her også, som f.eks. det Okapi nevnte som går på at enheten i seg selv kan koste mindre dersom det inkluderes minnekortleser kombinert med at man reduserer mengden inkludert lagringsplass i selve enheten. Brukerne kan dermed bruke minnekort de har fra før, eller de kan kjøpe minnekort av valgfri størrelse avhengig av behovene.

 

Kan godt hende det vil kunne ha en del å si siden prisen på teknologi generelt ser ut til å ha svært mye å si for salgstallene, er ikke utenkelig at en slik prisreduksjon for kundenes del vil kunne rettferddigjøre at enheten kanskje blir litt mindre imponerende rent designmessig og at produktet totalt ville solgt bedre. Er rett og slett usikker på denne.

 

Ellers er det ingen motsetning mellom en dock-kontakt og en SD-kortleser.

Det er svært usannsynlig at Apple kommer til å droppe dock-kontakten, da denne dekker svært mange tilkoblingsmuligheter vha diverse kabler og adaptere, dermed vil en eventuell innebygget SD-kortleser trolig komme i tillegg til dock-kontakten, og ulemper/fordeler dette vil medføre har vi vært inne på tidligere.

 

edit: endret avsnitt 1

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Noen lager problem ut av ingen ting. En liten app installert på iPad er alt som skal til for å overføre filer med Wi-fi fra en hvilken som helst Mac eller PC, gjennom en vanlig nettleser på maskinen. Ingen kabler eller overganger er nødvendig.

 

Når det gjelder innebygget kortleser, så er det vel MicroSD som brukes i mange nettbrett, og det er ubrukelig hvis man snakker om flytting av data uten kabler/adaptere, eller overføring fra kamera som bruker vanlig SD (eller CF). NgZ nevnte f.eks flere alternativ til iPad tidligere, som heller ikke har vanlig SD kortleser, men bruker MicroSD.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Ja, det varierer litt hva andre produsenter velger. microSDer jo et greit valg om det er for å utvide lagringsplassen til enheten, men enten usbstick eller vanlig SD-kort hadde vært et pluss, mener jeg. kanskje vel så mye som den eldre litt mindre tekniske generasjon, som helst ikke vil mått innom en åc for å gjøre alt.

 

Hva slags app forresten, Newton? Går det via en tredjepart som kan lagre alt du sender, eller er det direkte til iPaden? Må jo være en veldig kjekk funksjon, og jeg har sett det er flere alternativer til Android, men det ene jeg testet gikk via en tredjepart. Selv bruker jeg bare en ftp-server på telefonen, men så er jo jeg litt mer "nerd" enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Ja, det var mer ikke-oline jeg tenkte på. Takk, skal tipse en eplebruker om det der når jeg ser ham til uken. Eller, mulig han har funnet det ut selv nå, husker bare det plaget ham når han var på jobb og jhan ville ha over filer.

 

Skjønt, det er ikke wifi på jobb, det kan kanskje være derfor han hadde problemer? Men jeg mener du fikk programmer som gjorde det mulig via kabel for lenge siden.

Lenke til kommentar

Nå ville jeg heller amputert en testikkel fremfor å kjøpe noe fra Apple, som sier sitt siden jeg alt har mistet en til kreften. Men, jeg har stor tro på at Apple vil dominere mye også i nærmeste fremtid:

 

  • De som alt har kjøpt en Ipad vil holde seg til dette. Apple-kunder er lojale, kjenner produktet og har investert i apps. Nytt nettbrett med nytt OS er som å flytte til et nytt land (ok, ikke helt det samme, men men...)
  • Forbrukere flest skiter i "specs". For å si det med et ord: Sexy. Forbrukere vil ha det som anses som sexy, det som har wom (word of mouth) og det de kan skryte av i statusoppdateringen på Facebook. Ingen som skryter av noe ingen vet hva er.
  • Som da bringer oss videre til WOM. Pressen er Apples beste venn (selv dårlig PR er god PR) og Samsung og co. ville måtte bla opp uanstendige summer bare i annonsekampanjer for å nå samme omtale som Apple får gjennom artikler.

 

Hva som har best brukeropplevelse legger jeg personlig ikke så mye vekt på, det er en individuell sak. Alle nettbrettene er så intuitive at komplette idioter nå klarer å bruke dem (til og med undertegnede).

 

På lengre sikt spår jeg Android-dominans, fordi Apple kjører den lukkede linjen og gir kvelningsfornemmelser for flere - og opplever også mer og mer kritikk på alle fronter. Det skader WOM og det er ikke lenger så "kult" å skrive at man har kjøpt en Iphone/Ipad, for det er blitt gjort så mye at man fort kan høres ut som en sau. Før følte man seg mer unik, det er et element man mister når man vokser seg så store som Apple. På den annen side, jeg er ingen spåmann :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...