Gå til innhold

Vil jeg leve rikt?


Yamas

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke, den innsatsen som legges i innleggene her tyder ikke akkuratt på suksessfull forretningsmann-materiale. Å konstant avhenge av nøyaktige anvisninger fra andre og en total mangel på eget initiativ, for ikke å snakke om forventningene om at alt skal komme av seg selv.

 

Nei her er det nok _god_ jobbing på skolen som må til for å komme seg nærmere målet, da spesielt i norsk, samfunnsfag og matte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke betaler skatt, sett de inn på sparekonto og dropp BSU.

BSU er ikke en bank, men en konto du oppretter.

Du kan sette inn maks 20 000 måneder pr år, du får igjen 20% av det du har spart på den kontoen på skatten.

DVS, når skatteoppgjøret kommer får du igjen 4 000 mer om du har spart 20 000, sett at du har betalt mer enn 4 000 i skatt det året...

Pengene du har på BSU er låst til bolig, du kan kun bruke det på bolig.

 

Sånn jeg skjønner det, så betaler du ikke skatt, og får dermed ikke 4 000 ekstra igjen på skatten.

Det vil derfor være bedre for deg å sette inn på sparekonto for så evt. overføre de til BSU når du har startet å betale skatt.

 

Samtidig kan du bruke av pengene på sparekonto på f.eks førerkort når den tid kommer.

 

100 000 virker kanskje som en liten formue, men det er ikke så alt for mye penger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper dette er ètt dårlig forskjøk på trolling.

 

Jeg mener, du er 15 år, og jeg kan vel nesten garantere at du er en typisk "pappagutt" med tanke på hvordan du skriver her.

 

Du har inget egent initiativ, og vil egentlig ha en oppskrift på hvordan man blir en suksessrik foretningsmann.

 

Altså, innenfor hvilket felt vil du drive foretninger, det er vel kanskje det du må ta utgangspunkt i.

Endret av H4nk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

100.000kr er ikke så utrolig mye i den store sammenhengen, du har for lite til å kjøpe hus/leilighet, det er ikke engang nok til en ny bil. Det beste du kan gjøre med de er å investere de i noe som øker i verdi.

 

Du blir ikke rik av å ha en enkel vanlig jobb. Ved å jobbe vil du sannsynligvis ha nok penger til de tingene du trenger, men du kommer ikke til å leve et liv i sus og dus.

Hvis det er hus, firmaer, biler, båter, hytter og store aksjeutbytter du er ute etter må du ha innsikt i hvordan økonomi fungerer, ta store økonomiske sjangser, ha en god porsjon flaks, og må være villig til å jobbe 15-20 timer hver dag for å oppnå dine mål.

 

Tips 1. Bygg deg opp kunnskap om noe, for så å starte en bedrift som kan selge din kunnskap/ferdighet.

 

Tips 2. Finn opp noe lurt som ingen har gjort før deg, et produkt som ingen visste de trengte før du introduserte det.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke bli oppfinner.

 

20 timer jobb? Hæ?

 

Jeg vil vite fordeler og ulemper i BSU.

 

Jeg planlegger bare fremtiden min nå. Bedre det NÅ enn når fremtiden ER der.

 

Jeg er veldig glad for at dere setter av dyrebar tid. Men ikke glad for å bli kalt troll.

Lenke til kommentar

Jeg vil vite fordeler og ulemper i BSU.

Fordeler:

20% skattelette av det du har spart(du får igjen mer på skatten)

god rente.

 

ulemper.

pengene blir låst og du kan kun bruke det til bolig.

 

Jeg planlegger bare fremtiden min nå. Bedre det NÅ enn når fremtiden ER der.

Du har, så vidt jeg kan se, kun planlagt at du skal bli rik, men har ikke den fjerneste anelse om hvordan...

høres ikke ut som mye til planer akkurat, du må fokusere litt mer på hvordan.

Lenke til kommentar

Hopper over to sider her da jeg ser det er mange som ikke helt har fått med seg intensjonene av BSU/klarer å forklare den!

 

BSU står for [k]Boligsparing for ungdom[/k] og er en flott måte å spare opp penger NÅR MAN HAR JOBB/SKATTER! I og med at TS enda er en bortskjemt dritt unge, så vil ikke BSU har noen fordeler. Da burde han heller bruke en høyrente konto som har samme fordeler (sett bort i fra det skatte messige som han uansett ikke får utnyttet seg av)

 

MEN, hvis du hadde hatt jobb og skattet, ville du ved innskudd av maks 20 000,- per år på BSU, fått igjen 20%, altså 4000,- sommeren året etter. I tillegg har BSU'er god rente som gjør at pengene faktisk vokser av seg selv. BSU er for personer opp til 34år(?) og er en konto du burde beholde til du har oppnådd høyeste mulig sum; 150 000,- (mener det er snakk om å øke denne grensen også) Da kan du, hvis du har mulighet, la pengene stå til du blir 34 år også bruke pengene på et bo (leilighet, hus, gård...) Hvis du ønsker å ta ut pengene, må du tilbake betale skattefordelene du har fått.

 

For å runde av; Sett pengene dine inn på en høyrente konto, når du begynner å betale skatt (hvis noen gang kommer til å gjøre det), setter du inn 20 000,- per år inn på BSU.

 

 

 

 

Når vi går over til TS' sin situasjon, så ser den ikke lys ut. H*n har enda ikke startet på VGS, forventer ikke å få bedre gjennomsnitt enn 3, ønsker heller ikke å gjøre noe med det. Forventer at faren skal ansette han SELV om han ikke har noe kompetanse eller kvalifikasjoner til å hjelpe han, tror at penger kommer til han hvis han bare ønsker det godt nok!

 

Skal du komme noe vei, MÅ du jobbe for det. Der du burde starte, er faktisk dine karakterer og innsats på skolen. Det skal ikke mye til for å komme deg opp på en 4'er i de fleste fag. Vis innsats og initiativ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å skatte engang.

 

Jeg er ingen drittunge, men jeg vet om en viss annen som er.

 

Så hvis jeg setter penger inn i BSU, og tar de ut til å betale bolig FØR jeg blir 34, så må jeg betale for skattefordelene, det HADDE blitt, HVIS jeg betalte når jeg ble 34?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...