Gå til innhold

Vil jeg leve rikt?


Yamas

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å skatte engang.

 

Jeg er ingen drittunge, men jeg vet om en viss annen som er.

 

Så hvis jeg setter penger inn i BSU, og tar de ut til å betale bolig FØR jeg blir 34, så må jeg betale for skattefordelene, det HADDE blitt, HVIS jeg betalte når jeg ble 34?

Du kan sette inn x antall kroner i året. Jeg er ikke sikker på tallet, men om du setter inn disse kronene i året, så kan du trekke av en viss sum på skatten.

 

Er dette et vanskelig konsept? Vet ikke hvor mange ganger det har stått i tråden, men om du ikke har skjønt det til nå så må jeg si at sjansene for å bli suksessfull forretningsmann ser rimelig smale ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Film, deer veldig små. Jeg er jo liksom bare 70 år, jeg er ike 15 nei... ???

 

Handler ikke så mye om alderen din. Det Flimsez(?) mener er at når du ikke forstår hvordan BSU funker etter å ha fått det forklart 20 ganger i tråden, ja da er sjangsen liten for å bli forretningsmann.

 

Med et snitt på 3, og ønske om å gå rett ut i jobb etter VGS vil du mest sannsynlig slite med å tjene nærmere 500 000 i det heletatt. Så nei du blir nok ikke rik, og kommer ikke til å ha masse fine biler.

 

Ta høyere utdanning, så kanskje. Gå juss og bli advokat for eksempel og bli med i firmaet til pappa. :)

 

 

(?) forbeholder meg retten til å skrive navnet ditt feil, Flimsez, om det er tilfellet :!:

Lenke til kommentar

Det går fint, men z i midten og s på slutten om vi først skal påpeke det :)

 

Jeg har ikke nevnt alder med et eneste ord, jeg bare sier at du mangler samtlige egenskaper en god forretningsmann må ha, og med innstillingen du har nå kommer du med å slite med å komme lenger enn butikkmedarbeider.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Jeg spør om dette:

 

Jeg kommer til å skatte engang.

 

Jeg er ingen drittunge, men jeg vet om en viss annen som er.

 

Så hvis jeg setter penger inn i BSU, og tar de ut til å betale bolig FØR jeg blir 34, så må jeg betale for skattefordelene, det HADDE blitt, HVIS jeg betalte når jeg ble 34?

Lenke til kommentar

Jeg er på godfot med TWFA, jeg ber han bare gå inn i tråden. Du blir kanskje bare utestengt, ikke mere :-)

 

Jeg kan ikke tro at du faktisk er på jobb? Er det Troll-oljefeltet, da?

Å være på godfot med TWFA har da aldri ført til noen urimelig moderering, men disse forventningene speiler jo bare hvordan du har vært i resten av tråden, hvorfor du får de svarene du får, og hvorfor du må endre deg ganske markant for å komme lenger enn kassa på rema i fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, jeg er på jobb, jeg er en av de som faktisk jobber skjønner du.

Men, med tanke på at det er fredag så er det ikke spesielt mye å gjøre.

Og nei, jeg jobber ikke i ett oljefelt.

 

+ Sier meg enig med Flimzes.

Endret av H4nk
Lenke til kommentar

Så hvis jeg setter penger inn i BSU, og tar de ut til å betale bolig FØR jeg blir 34, så må jeg betale for skattefordelene, det HADDE blitt, HVIS jeg betalte når jeg ble 34?

 

Selv om jeg er HELT sikker på at jeg gjorde det veldig enkelt å forstå i mitt innlegg på starten av side 4, så skal jeg prøve en gang til.

 

 

Når du jobber, tjener du penger som du betaler skatt på. Er du med?

Noen av disse pengene (20 000kr/år) kan du sette inn på en konto-type som heter BSU. Har jeg mistet deg nå?

Av de pengene du klarer å avse og sette inn på BSU (se forklaring i setningen over), får du igjen 20% på skatten påfølgende sommer (påfølgende betyr førstkommende sommer(førstkommende betyr den første sommeren)). Skjønner du?

Denne BSU (konto-type) kan du spare penger på inntil du er 34 år (hvis jeg ikke husker feil), men skattefordelen (det var de 20% jeg snakket om), har en øvre (øverste, maksimale, høyeste) grense på 150 000 (noe som betyr at du ikke vil få igjen 20% av innskuddet (maksimalt 20 000kr/år; tjuetusen norske kroner per år) når saldo (hvor mye penger du har på kontoen) er over 150 000,- (det er mye penger det!!!) Fremdeles med i svingene?

NÅR du nærmer deg 34 år (dvs etter du har levd i nesten 297840 timer) så må disse pengene brukes på å kjøpe et bo (dette kan være leilighet, hus, hytte, gård, tomt..) HVIS du i stede ønsker å ta ut disse pengene å bruke det på dette råskinnet av en tøff bil, må du betale tilbake alle de pengene du har fått i skattefradrag (igjen, 20% av innskuddet. Maksimalt 20 000kr/år). Fatter du hva jeg snakker om?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

BTW, BSU pengene trenger ikke tas ut når man fyller 34, man kan bare ikke sette inn mer.

 

Å ha et snitt på 3 betyr overhodet ikke at man gjør det dårlig senere i livet. Det er først og fremst et tegn på at man gir faen og ikke bryr seg. Kjenner flere som ikke gjorde det spesielt skarpt på skolen som har klart seg veldig bra etterpå. Det handler først og fremst om ambisjoner og deretter om evnen til å fullføre noe man starter. Det er ikke det samme som å få bra karakterer på skolen.

Lenke til kommentar

Du sa:

Dette er årsaken til at det blir nedgangstid eller total kollaps om økonomien ikke vokser med mer enn 3% fra år til år. Doblingsraten for 3% er 23,33 år. Vi er alstå nødt til å forbruke resurser og varer uten noen annen hensikt enn å holde økonomien igang. Om 23 år må vi forbruke dobbelt så mye per år for at økonomien ikke skal kollapse. Slik vil det fortsette til det blir en brå stopp.

 

Tenk om vi kunne forbruke etter behov og ikke fordi det er nødvendig.

 

Hva med at hele verden setter penger i aksjer og verdi, IKKE RENTER!!!!

 

Mange er dumme nok til å låne penger. Det går an med kun aksjer og valuta og olje, gull, osv.

 

Vet dere hva jeg og pappa gjorde? Min pappa jobber i forsikringsselskapet Vital har også jobbet i DnB NOR i ca 20 år. Vi startet med 100.000 kr i Lerøy Seafood, den vokste til 200.000 kr. Akkurat var vi kjempeheldig med 2009 året, den spratt til 950.000 kr på et år. Da kjøpte jeg leilighet med knapt lån. Det er M-U-L-I-G!!

 

Nå har jeg 300.000 kr i lommen, boligverdi stiger med 200.000 kr per år.Jeg kan egentlig leve godt med boligkreditt, aksjer som stiger ca 15% per år, uføretrygdet.

Da blir det sum per mnd ca: 25.000 etter skatt. Per år 300.000 etter skatt per år, hvis jeg jobber ekstra, da blir det 370.000,- Jeg er smart takket være pappa, han underviser meg ting om aksjer :)

Lenke til kommentar

Men BadCat sier at det koster penger? Hvis du orker å se en side tilbake, da.

 

Jeg sa at om 4 år så kunne dere se resultatet, fordi jeg er jo ikke i jobblivet før om 4 år.

 

Du skal ikke ut i jobblivet før om 4år, altså når du er 20? Med den late holdningen blir du aldri rik. Vil du bli rik? Begynn å jobb, mens du går på skolen. 3 kvelder i uken pluss lørdager evt søndager burde ikke være noe problem. Gjør dette i tre år uten å bruke pengene på skit, og du vil ha et enda bedre utgangspunkt enn 100k du har nå. Du bør også går for å jobbe mer med skolen, slik at du kommer inn på noen ordentlige studier.

 

Linja du har søkt er forøvrig bare piss, med mindre du vil bli reiseleder/turguide...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...