Gå til innhold

Vil jeg leve rikt?


Yamas

Anbefalte innlegg

Hva mener du med Kontormedarbeider?

 

God innsats får jeg bare ved selvtillit og tro på meg selv, igjennom en vei til en god jobb, kan jeg få det.

 

Selvddisiplin, hva mener du?

 

Hvis planleggingen forgår på PC, så. Skriflig, ark, nei takk.

 

Jeg er bare 16 år. Har aldri hatt noen jobber. 100 K er sånn ca.-tall.

 

De to andre lederne i firmaet er nære venner av pappa på fritidsbasis også, i hvertfall han ene. Og de kjenner meg også.

 

Jeg henger 2 år etter de andre i matte, det er det.

 

Jeg går i 10.'-ende.

 

Jeg har søkt på Service og Samferdsel som linje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si at de 100 K er det eneste jeg har.

 

Jeg har de fordelt på 2 banker tror jeg. Hva er BSU? Kan noen forklare meg det? Det står for ungdom, hva skjer når jeg IKKE er ungdom? Fjernes de? Eller flyttes de til en Random bank.

 

Jeg bryr meg veldig mye om at ting er klart og ryddig.

Lenke til kommentar

Det er mange måter å leve rikt på.

 

Man kan jakte etter å tjene penger i bøtter i spann som man sløser bort på gjenstander man ikke trenger for å imponere folk man ikke bryr seg om eller man kan bruke de pengene man har på en fornuftig måte og fokusere på andre ikke-materielle verdier i livet.

 

Penger kan ikke kjøpe en veltrent kropp eller ekte venner.

 

Man trenger ikke gå til franchiser for å betale 20-30kr for en kopp kaffe når man kan tilberede sin egen for 50 øre.

Det er dumt å feste opp 1250 kr hver helg selv om man har råd til det. Etter 7 år er det 420.000,- som kunne vært brukt til å betale ned gjeld.

Det er dumt å stadig bruke mer penger på ting og behov man allerede har dekket, feks kjøpe ny TV hvert år eller bytte mobiltelefon 3 ganger i året fordi det er kommet en ny modell.

 

Det går an å leve et rikt liv uten å være spesielt rik.

Å være rik på penger er for mange kun en mulighet til å sløse eller en unnskyldning for å la være å leve smart.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også viktig å fokusere på hva du faktisk har lyst til å jobbe med. Det hjelper ikke om du får deg en jobb hvor du tjener masse penger om du mistrives i jobben. Når du da har funnet ut hva du vil jobbe med, så må du finne ut hva du må gjøre for å få deg den jobben. Trenger du noen høyere utdanning? Hvilke karakterer krever de for å komme inn? Hvor kan du ta den? Hvilke steder i Norge tilbyr de slike jobber?

Lenke til kommentar

Hva mener du med Kontormedarbeider?

 

God innsats får jeg bare ved selvtillit og tro på meg selv, igjennom en vei til en god jobb, kan jeg få det.

 

Selvddisiplin, hva mener du?

 

Hvis planleggingen forgår på PC, så. Skriflig, ark, nei takk.

 

Jeg er bare 16 år. Har aldri hatt noen jobber. 100 K er sånn ca.-tall.

 

De to andre lederne i firmaet er nære venner av pappa på fritidsbasis også, i hvertfall han ene. Og de kjenner meg også.

 

Jeg henger 2 år etter de andre i matte, det er det.

 

Jeg går i 10.'-ende.

 

Jeg har søkt på Service og Samferdsel som linje.

 

Jeg har penger fordelt på 2 banker. Forklare bedre BSU?

 

Firmaet har flere stillinger der, det er Advokater, det er ditten, det er datten, og faren min er da sjef for Advokatene i firmaet, men også da en leder i firmaet, fordi han leder en avdeling.

 

Jeg vil trives hvis jeg blir en suksessrik forretningsmann.

Lenke til kommentar

1. Sett pengene inn på BSU-konto. (Vil du vite mer, les lenken og ta eventuelt kontakt med banken din).

 

2. Sats på så gode karakterer som mulig.

 

3. Spør rådgiver eller lærer på VGS om hvilke veier som er aktuelle videre når den tid kommer. Før den tid: Fokuser på best mulig karakterer.

Lenke til kommentar

Boligsparing for ungdom (BSU) er en sparetjeneste som tilbys av de fleste banker i Norge. BSU fungerer slik at det opprettes en egen BSU-konto i en bank hvor beløpene som settes inn gir skattefordeler. Rentebetingelsene på BSU-kontoen er normalt betydelig gunstigere enn de banken tilbyr for vanlige høyrente- og sparekonti.

 

Nordea bl.a.? Skattefordeler? Hva menes med gunstigere? Betaler jeg altså skatt, av å ha penger på konto, for å SPARE, allerdet nå?

 

Tjenesten er begrenset på følgende måter:

 

Maksimalt innskudd per år er satt til kr. 20 000 fra og med

Hvordan skal jeg få satt inn 100.000 da`?

 

inntektsåret 2009[1]. Tidligere årlig grense var kr. 15 000. Man kan få 20 % av årlig innskudd i fradrag i inntektsskatt, altså opptil kr. 4000.

Hva menes med 20% og 4.000 her?

 

Maksimalt innskudd totalt som gir skattefordeler er kr. 150 000.

Som betyr at etter x antall år hvor jeg setter inn 20.-tusen året, så betaler jeg bare skatt, hvis summen ender over 150. Og da kommer det noen skattefordeler?

 

Man kan spare på BSU til og med det året man fyller 33 år, og skattefordelen kan kun utnyttes fra og med det inntektsår man fyller 13 år. Sååå. Jeg må ha jobb og inntekt? Inntekt? Jobb?

Sparebeløpet kan kun brukes til kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån. Hvis pengene brukes på noe annet, må den samlede skattefordel som er oppnådd gjennom hele spareperioden (potensielt kr. 30 000), tilbakebetales ved neste skatteoppgjør.

Avtale om BSU kan kun inngås én gang.

BSU avtalen må inngås før kjøpet av bolig finner sted

 

Hva mente de med det siste at hvis jeg misbruker avtalen?

Lenke til kommentar

BSU er en metode for å gjøre det mer attraktivt å ta opp gjeld. Banken vinner og du taper. Enhver som tar opp gjeld gir banken mulighet til å skape nye penger ut av tom luft for så å la deg jobbe hardt med å betale tilbake penger som egentlig ikke eksisterte.

 

På denne måten må det stadig mer penger til for å betale lik mengde vare selv om befolkningen øker i antall. Hvis all gjeld ble tilbakebetalt ville det ikke eksistere penger i omløp men folk ville fremdeles være skyldig renter.

 

På denne måten holdes folk i slavedrift. Faste verdier som gull og sølv er kuttet ut fordi mens penger kan trykkes opp eller skrives inn i datasystemer i uendelig antall så ville den som lånte ut gulv/sølv mot betaling til slutt ende opp med hele beholdningen mens andre ikke ville ha noe som helst. Mengden papirpenger er uendelig mens mengden av gull er gull i omløp minus gull som brukes opp i industri pluss årlige utvinninger fra gruvedrift osv. Mengden gull er mer eller mindre fast og i dag brukes det litt mer gull i industrien enn det utvinnes nytt gull.

 

Dette er årsaken til at det blir nedgangstid eller total kollaps om økonomien ikke vokser med mer enn 3% fra år til år. Doblingsraten for 3% er 23,33 år. Vi er alstå nødt til å forbruke resurser og varer uten noen annen hensikt enn å holde økonomien igang. Om 23 år må vi forbruke dobbelt så mye per år for at økonomien ikke skal kollapse. Slik vil det fortsette til det blir en brå stopp.

 

Tenk om vi kunne forbruke etter behov og ikke fordi det er nødvendig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hva mener du?

 

At hvis jeg har 100 på konto. Så har jeg ingen fordeler ved å legge de inn i en sparekonto for ungdom?

 

La oss si at Hus 1 har det strengt, men Hus 2 gir fordeler, der det virker som at Hus 2 er bedre. Du flytter 25% av pengene dine til Hus 2, der du har noen skattefordeler, osv?

 

Jeg forstår ikke BSU, de skriver om dether, at jegbør legge det der. Men du, skriver det motsatte? Hva er BSU?

 

Det er jo samme som at jeg tar 100 fra egen konto og kjøper noe, som at jeg tar 20 fra en annen konto, og kjøper noe? Gjeld?

Lenke til kommentar

Når du kommer til et visst punk vil de ha gjennom BSU deg til å låne flere ganger beløpet du har spart. Noen små fordeler kan ikke veie opp for en stor ulempe som vil følge deg i mange år.

 

Som i alle andre sammenhenger er det kun ett riktig spørsmål. "Who benefits from it?"

 

Banken tjener på det og du får være den flittige slaven du er lært opp til å være.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

BSU er en metode for å gjøre det mer attraktivt å ta opp gjeld. Banken vinner og du taper. Enhver som tar opp gjeld gir banken mulighet til å skape nye penger ut av tom luft for så å la deg jobbe hardt med å betale tilbake penger som egentlig ikke eksisterte.

 

På denne måten må det stadig mer penger til for å betale lik mengde vare selv om befolkningen øker i antall. Hvis all gjeld ble tilbakebetalt ville det ikke eksistere penger i omløp men folk ville fremdeles være skyldig renter.

 

På denne måten holdes folk i slavedrift. Faste verdier som gull og sølv er kuttet ut fordi mens penger kan trykkes opp eller skrives inn i datasystemer i uendelig antall så ville den som lånte ut gulv/sølv mot betaling til slutt ende opp med hele beholdningen mens andre ikke ville ha noe som helst. Mengden papirpenger er uendelig mens mengden av gull er gull i omløp minus gull som brukes opp i industri pluss årlige utvinninger fra gruvedrift osv. Mengden gull er mer eller mindre fast og i dag brukes det litt mer gull i industrien enn det utvinnes nytt gull.

 

Dette er årsaken til at det blir nedgangstid eller total kollaps om økonomien ikke vokser med mer enn 3% fra år til år. Doblingsraten for 3% er 23,33 år. Vi er alstå nødt til å forbruke resurser og varer uten noen annen hensikt enn å holde økonomien igang. Om 23 år må vi forbruke dobbelt så mye per år for at økonomien ikke skal kollapse. Slik vil det fortsette til det blir en brå stopp.

 

Tenk om vi kunne forbruke etter behov og ikke fordi det er nødvendig.

 

Dette er ikke tema og det hører ikke hjemme i denne tråden. Det eneste du gjør er å forvirre trådstarter. BSU er en veldig god muligheter for folk som skal kjøpe bolig, ettersom det er lettere å få gode lån ved senere anledning. Mine foreldre ville aldri hatt råd til det lånet vi har nå, hvis de ikke hadde hatt en BSU konto med de 15 000 kr som stod på den.

 

Hvis du vil fraråde trådstarter mot å sette penger inn på en BSU konto må du komme med noen konstruktive argumenter og helst andre alternativer som er bedre, og ikke et generelt angrep på banker og økonomien i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siindre: Du understreket nettop det jeg skrev. Gjennom BSU fikk de mulighet til å sette seg i større gjeld. BSU working as intended.

 

Å få større gjeld er ikke en fordel, å få større lottogevinst er en fordel.

 

Å få skattefordeler gir ikke likevekt mot ulempen ved å få større gjeld. Den mengde penger man har spart og som gir mulighet for å tegne større gjeld er ikke representativ for fremtidig inntekt som skal betale avdrag på gjelden.

 

Doblingsraten for 4% rente er 17,5 år. Ved 7% rente er doblingsraten 10 år. Hvis renten stiger de kommende årene blir det en hard kamp å betale ned raskere enn lånet vokser.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det finnes mange gode utdannelser som ikke krever så mye poeng fra vgs. De studiene som krever mye poeng, krever det fordi de er populære studier ikke nødvendigvis de som gir deg best betalte jobber.

Har du svært lite poeng fra vgs, kan du jo prøve å søk studier på resttorget etter hovedopptaket. Prøv å finn et studie som er av interesse, har du ikke nok poeng for å komme inn, kan du evt ta opp fag og gå opp som privatist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...