Gå til innhold

Den store tablet-tråden!


Swome

  

452 stemmer

  1. 1. Hvilken tab kan du tenke deg?

    • Motorola XOOM
      26
    • Samsung Galaxy Tab 10.1
      129
    • HTC Flyer
      25
    • Asus Eee Pad Slider
      5
    • Asus Eee Pad Transformer
      89
    • Apple iPad
      3
    • Apple iPad 2
      87
    • Acer Iconia A500
      16
    • Acer Iconia A100
      0
    • NookColor
      1
    • En annen
      17
    • Ingen
      10
    • Samsung Galaxy Tab 8.9
      16
    • Samsung Galaxy Tab 7.7
      1
    • Huawei MediaPad
      1
    • Asus Transformer Prime
      15
    • Toshiba AT200
      0


Anbefalte innlegg

Raptor' timestamp='1299628214' post='17055790']

Jobs prøver hele tiden å rakke ned på konkurrentene, men det slår bare tilbake på han selv. Det er klart han er skremt over utviklingen til android, og han liker det selvfølgelig ikke. Det ville heller ikke jeg likt. Men å snakke drit om alle produsentene offentlig. Det tjener han absolutt ikke på. Android er nå den mest populære plattformen og kommer til å bli størst, uansett hvilke ord Steve kommer med. Og jeg som faktisk likte mannen før..

Anbefaler deg å se på Google sine presentasjoner.... Når Froyo ble lansert under Google IO så var det ganske mye drittkasting om iOS/Apple.

 

Ja under keynoten til Froyo så terga de på seg apple med humor. Dette kom av den enkle grunn at Steve hadde vært spydig og sagt at Android aldri kom til å gå forbi iOS bare litt over en måned før på radio og at det hele var dømt til å feile. Det var Steve som startet det hele. Apple virker nervøs for tiden. De angriper alle produsenter gjevnlig. Husker du saken med antenneproblemet? Da gravde Apple seg selv litt ned når det rakket ned på samtlige av de største konkurrentene rundt seg selv. Det endte opp med at Apple ble sett på som barnslig og møtte seg selv litt i døren. Ellers er det ofte direkte håning av andre uten humor. Jeg har og sett tendenser at det er få produsenter som har mye til overs for Apple.

 

Keynoten til Honeycomb 3.0 ble ikke Apple nevnt med et ord? Tross at de har skreddersydd et OS som er beregnet kun for nettbrett og ikke en oppblåst smartmobil. Her kunne de virkelig gått inn å mobbet Apple om de ville.

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@KjellGu: Hvordan tror du forumbrukere som bruker veldig mye energi på å rakke ned på andre telefoner/tablets enn deres egne favoritter blir oppfattet? Er du barnslig? Møtt deg selv i døren i det siste?

 

 

Jeg husker det meste av ståheien rundt iPhone 4 og "antennagate". I motsetning til deg så husker jeg også at enkelte konkurrenter kom med uttalelser og PR-utspill som rakket ned på iPhone 4 eller forsøkte å utnytte saken til egen fordel, før Apple omsider holdt sin pressekonferanse (den 16. juli 2010) der de redegjorde for sine undersøkelser og tiltak rundt problemet.

 

Her er f.eks noe av det Nokia kom med, lenge før Apples pressekonferanse:

http://asia.cnet.com/crave/nokia-makes-sly-dig-at-apple-over-phone-grip-styles-62111693.htm

http://www.adi-news.com/nokia-mocks-at-apple’s-iphone-4-reception-problem/21646/

 

Så noen vil nok si at enkelte andre fikk svar på tiltale når Apple sammenlignet antenneytelsen mot konkurrerende telefoner og viste hvilke antenneproblemer og signalvariasjoner disse kunne ha under vanlig bruk. Samtlige produsenter kom selvsagt med uttalelser der de benektet at de kunne ha antenne- eller mottaksproblem - og selvsagt møtte noen av dem seg selv i døren utover høsten:

http://www.gadgetcage.com/antennagate-hits-motorola-droid-2/7276/

http://www.fastcompany.com/1707227/atennagate-hits-a-double-speaking-htc

 

 

Du savner humor? Her har du 4 år med Apple-reklamer som er svært humoristiske og vellagde:

http://adweek.blogs.com/adfreak/get-a-mac-the-complete-campaign.html

God fornøyelse... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@Newton. Det kommer an på hvordan folk formidler seg. Jeg er en hobbybruker som fronter mitt syn på teknologien. Selv dette på en voksen måte. Hadde jeg vært CEO for Apple, HTC, Samsung, LG osv. så måtte jeg selvfølgelig fremtrådt med en mer moderat holdning, nettopp for å ikke bli oppfattet som en ulv i et høyere selskap. Spør deg selv om hvorfor Apple og Steve er så sterkt misslikt blant mange. iOS er ikke størst, selger ikke mest. Det er Nokia og Android som står for disse bragdene. Så hva er egentlig grunnen? Jeg har en teori, noe jeg kan ta på innboksen om det er ønske for dette.

 

Nokia og Apple har vel hatt en strid bare kort tid etter at iPhone ble lansert. Nokia er vel og kjent for å være mest stabil og droppe færrest samtaler. Da blir det meget dumt av Apple å gå rett i strupen på Nokia på den måten i en pressekonferanse. Jeg vet om flere produsenter som mistet respekt både for Steve og Apple som selskap. Til syvende og sist, var ikke dette et sjakktriks for Apple, da flere av mobilnettsidene hengte seg opp i noe de mente var dårlig oppførsel av selskapet. Jeg mener fremdeles at Apple hadde et godt poeng, men at de kunne fremtrådt på en litt mer ydmyk måte.

 

Edit: Haha ja har sett flere av de før.

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

@Newton. Det kommer an på hvordan folk formidler seg. Jeg er en hobbybruker som fronter mitt syn på teknologien. Selv dette på en voksen måte. Det kan vel diskuteres, jeg synes i allefall selv at du stadig blir mer og mer android fanboy. Hadde jeg vært CEO for Apple, HTC, Samsung, LG osv. så måtte jeg selvfølgelig fremtrådt med en mer moderat holdning, nettopp for å ikke bli oppfattet som en ulv i et høyere selskap. Om du hadde vært CEO i uansett selskap så hadde du gjort det som skulle til for å skape omsetning og overskudd. Spør deg selv om hvorfor Apple og Steve er så sterkt misslikt blant mange. Fordi den på toppen alltid vil bli mislikt av veldig mange, det er i vår natur.(Apple sin telefon er mestselgende, og selskapet har også en suksess som få andre selskaper kan vise til. iOS er ikke størst, selger ikke mest. Det er Nokia og Android som står for disse bragdene. Så hva er egentlig grunnen?Din teori innefatter sikkert masse tull om kvalitet osv osv osv, men jeg tror at android selger mest fortiden fordi det finnes på utallige mobiler. Jeg har en teori, noe jeg kan ta på innboksen om det er ønske for dette.

 

Nokia og Apple har vel hatt en strid bare kort tid etter at iPhone ble lansert. Nokia er vel og kjent for å være mest stabil og droppe færrest samtaler. Da blir det meget dumt av Apple å gå rett i strupen på Nokia på den måten i en pressekonferanse. Jeg vet om flere produsenter som mistet respekt både for Steve og Apple som selskap. Til syvende og sist, var ikke dette et sjakktriks for Apple, da flere av mobilnettsidene hengte seg opp i noe de mente var dårlig oppførsel av selskapet. Jeg mener fremdeles at Apple hadde et godt poeng, men at de kunne fremtrådt på en litt mer ydmyk måte. Jeg så også denne konferansen, og jeg føler at Apple var ydmyk nok, og problemene med andre telefoner senere bekreftet hva Apple prøvde å si. Er meget spent på hvordan du ville ha taklet dette. Og husk nå for all del at det ikke er i himmelen du blir målt for dine handlinger, det er i styrerommet og blant aksjeeierene. Nå ryktes det også at Apple går bort fra det nye designet i iPhone 5, slik at antennen ikke blir så eksponert som den er i dag på iPhone 4. De ønsker nok ikke at det skal skje igjen.

 

Edit: Haha ja har sett flere av de før.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

BlackBerry satser på musikk rett ut av boksen - http://www.engadget.com/2011/03/09/blackberry-playbook-to-feature-7digitals-13-milllion-track-musi/

 

Selv Om dette egentlig ikke er en dedikert tablet så følte jeg for å meddele linken for å få tråden litt mer inn på riktig spor igjen :p

 

... Og Samsung hinter ikke overraskende om tynnere 8,9" - http://www.engadget.com/2011/03/09/samsungs-latest-8-9-inch-galaxy-tab-teaser-hints-impressive-sli/

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Noen som tror iPad 1 vil ha problemer med iOS 5 når det kommer ut? Vurderer å kjøpe den nå siden den er så billig men blir jo ekstremt dumt om iOS 5 blir for tungt å dra rundt for den

 

 

Det vil nok uten tvil fungere best på ipad 2 ja. Og kjenner man Apple rett å utelukker dem 1-2 funksjoner på ipad 1.

 

 

 

Lenke til kommentar

Noen som tror iPad 1 vil ha problemer med iOS 5 når det kommer ut? Vurderer å kjøpe den nå siden den er så billig men blir jo ekstremt dumt om iOS 5 blir for tungt å dra rundt for den

 

Jeg husker jo fortsatt veldig godt hva som skjedde når iPhone4 og iOS4 kom i sommer. Etter at min iPhone3G ble oppgradert med iOS4 ble den så treig at den i praksis ikke fungerte lenger. Bare det å åpne sms-innboksen min kunne ta over 20sekunder. Det ble fikset etter en måned eller to, men at Apple ikke var klar over dette problemet på forhånd nekter jeg å tro. Dette gjorde de nok for å få meg til å ville bytte ut min tidligere velfungerende iPhone3G med en ny iPhone4, men gjorde heller at jeg kjøpte meg HTC Desire isteden. Så ikke se bort ifra at iPad1 blir treig som fy når nytt OS kommer, ihvertfall en stund.

 

Og for å spare enkelte spørsmålet:

- Tror du virkelig Apple synker så lavt for å få folk til å kjøpe nye produkter??

- Ja. Lett.

Lenke til kommentar

Vil ikke denne "Full HD recording"-kampanjen de reklamerer i hytt og gevær med nå for tiden bli like oppblåst som megapixel-kampanjene vi har sett i mange år allerede? Jeg har aldri sett noe filmet i high definition med mobil eller tablets, men jeg ser jo for meg at det som fakisk betyr noe betydelig for kvaliteten er optikken og glasset filmen fanges gjennom? At jeg har 16mp på mitt DSLR-kamera betyr jo ikke en dritt om jeg bruker dårlige objektiver...

Det blir ikke det samme. Husk at Full HD bare er ca 2 megapixel (1920 * 1080 pixler), noe som var vanlig på lommekameraer i 2002. Det er dermed ikke rare sensoren eller optikken som skal til, det går mest på software og "intern båndbredde" på hardwaren. Alle mobilkameraer i dag, i alle fall på smarttelefoner, har høyere oppløsning enn dette, så "Full HD" er uansett en nedskalering av bildet sensoren fanger. Slik sett er ikke dette et megapixelrace.

Lenke til kommentar

Good news, hvis vi skal tro det er sant!

 

Samsung benekter at 10.1 vil få en utsatt release date, til tross for uspesifiserte hardware-forandringer etter iPad2-lanseringa. US release i mars, Europa-release i april. Så gjenstår det å se om de kan holde hva de lover...

 

http://www.product-reviews.net/2011/03/07/samsung-galaxy-tab-10-1-release-date-not-affected-by-ipad-2/

(bekreftes av diverse andre nettsteder)

Lenke til kommentar

Heisann folkens (første post her :))

 

Selv er jeg veldig spent på å se hva som kommer av andriod-baserte tablets utover året. Rundt juletider anskaffet jeg meg en Archos 101 - 16GB, da Ipad ikke fristet og jeg var ivrig på å se android kjøre på en tablet. Jeg var klar over at dette er et førstegenerasjonsprodukt (eller på et vis 2'dre gen fra Archos, da de var veldig tidlig ute med å kjøre android på tablets). Jeg var også fullstendig klar over at Froyo ikke var et optimalt OS på en tablet.

 

Min erfaring etter å ha brukt 101'en i noen måneder er stort sett positiv. Både tableten og os'et lider av noen barnesykdommer, men det må man vel nesten regne med når det er snakk om første-generasjons produkter.

 

Jeg bruker den stort sett til følgende:

Lesing av bøker, dokumenter og pdf'er - med docs to go, adobe reader og kindle installert fungerer den utmerket til dette. Jeg har rollespill (den gamle varianten med terninger og papirer rundt et bord) som en stor hobby, og å bære med seg en tung sekk full av rollespill-bøker er en saga blott.

 

I tillegg er det å kunne koble tableten til tv eller pc-skjerm via hdmi hos en kompis for å vise bilder og illustrasjoner, samt spille musikk og video har vært flittig brukt også.

 

Jeg liker også å kunne koble den direkte til venners pc (eller til og med PS3) for å flytte musikk, bilder og pdf'er), at den har vanlig usb inngang slik at man kan koble til en minnepenn har også vært hendig mang en gang.

 

Positivt

- Veldig bra og stødig wifi

- usb, mini usb, hdmi, sdkort

- spiller stort sett allt av videofiler jeg legger inn

- god å lese bøker på (pdf, epub, mobi)

- God lyd (overraskende god, da den nesten matcher mine favoritt mp-3 spillere; Creative Vision:M, Cowon J3 og Iriver H10 og det hadde jeg ikke forventet).

 

Negativt

- ikke 3G (ser at dette kan være viktig for noen, selv tethrer jeg bare telefonen min til brettet de sjeldne gangene jeg har behov).

- Grei men ikke kjempebra skjerm, har tatt en titt på ipad, og den har definitivt en merkbart bedre skjerm

- Endel å sette seg inn i for å få installert markedet (den kom ikke med det i utgangspunktet), legge inn ny launcher osv for å få optimalisert brettet (heldigvis er det sånt jeg koser meg med).

 

Alt i alt er jeg fornøyd, men jeg hadde nok tenkt meg endel om før jeg hadde anbefalt dette brettet til andre. Om det var en kompis eller kollega med samme interesse for "duppeditter" som meg hadde det vært greit, men dama hadde nok hatt mer glede av en ipad.

 

Med tanke på hvor mye glede jeg har hatt (og har) av dette relativt rimelige brettet med 2.2 gleder jeg meg stort til å se hva Honeycomb tilfører, da det vel er den første Android os'en som er utviklet med tanke på brett og ikke kun telefon. I utgangspunktet står vel Galaxy Tab 10'1 høyt på ønkskelista, men i løpet av de siste dagene har det versert rykter på Archos fan-forumet om at Archos vil lansere sine egne Tegra-2 Honeycomb tabletter i løpet av sommeren/høsten. Skal bli spennende å se hva de får til med sitt tredjegenerasjonsprodukt når konkurrentene fremdeles er på 1'ste eller 2'dre gen.

Endret av Nanostorm
Lenke til kommentar

Håper dette konseptet blir virkelighet :dribble:

 

http://www.amobil.no/artikler/som_haand_i_hanske/90865

 

Det så jo sinnsykt fett ut!

 

EDIT: aiai... på designerens blogg står det "NAK PHONE DESIGN - All these concepts come from my mind and all is unfortunatly virtual ..." I artikkelen på amobil så det først ut som dette var en konsept fra HTC, mens det i virkeligheten er en fyr som bare har tegna det ut av eget hode. Bummer...

Endret av Archeron
Lenke til kommentar

Hvilke tabs, bortsett fra Iconia, XOOM og 10.1, kommer med Honeycomb i nærmeste fremtid?

Regner med at jeg ender opp med en av de to første. Men vil sjekke ut eventuelle alternativer først.

Xoom er vel egentlig ikke bekreftet til Norge ennå, men det er vel bare et spørsmål om tid før en norsk importør tar de inn. Asus-tabletene skal også lanseres med Honeycomb og kommer sannsynligvis rundt april/mai.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...