Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Københavnsområdet er større, men langt ifra dobbelt så stor. Selve byen er mindre, noe jeg selv har lagt merke til. Den oppfattes som hakket mer kompakt enn Oslo.

Helt feil. Selve byen København, de sentrale strøkene, er ca. dobbelt så stor som Oslo.

 

København kommune (bygrense): 548 000

Oslo kommune (bygrense): 611 000

 

Tettstedet København: 1 200 000

Tettstedet Oslo: 912 000

Merknad: Her må det nevnes at det bor 3200 mennesker per km2 i tettstedet Oslo, mot Københavns 2600.

 

København metropolregion: 1 930 000

Oslo metropolregion: 1 450 000

 

Københavnsområdet er altså større, men Oslo er tettere befolket. I tillegg er selve Oslo by, dvs sentrum, større enn København sentrum.

 

Kilder:

København

Oslo

 

Å si at København er dobbelt så stor, er like dumt som å si at Nord-Korea har markedsøkonomi.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

I tillegg er selve Oslo by, dvs sentrum, større enn København sentrum.

Igjen, du tar helt feil. Jeg er kjent med wikipediatallene, men de forteller ikke noe om sammensetningen innenfor kommunegrensene. Betrakter du Furuset, Lambertseter, Tveita osv. som endel av Oslo sentrum? De sentrale delene/indre by i Oslo har rundt 200.000 innbyggere, mens indre by i København har rundt 400.000 innbyggere. I tillegg har du Fredriksberg som like gjerne kunne vært en del av København. Ta en titt på google earth, så skjønner du.

Lenke til kommentar

Det du kommer med kritikk til her er ikke hvordan Oslo ser ut, men byråkrati. Og det er veldig kritikk verdig!

 

Nei, jeg kritiserer at byen aldri kommer seg videre.

 

Misstenker at du er en "Oslohater" som har vært her typ 3 ganger og sett Oslo S og Operaen og dermed kan uttale deg som en ekspert på Oslo?

 

Latterlig! Det at Oslo er en utrolig stygg by og full av problemer betyr ikke at jeg hater den! Faktisk elsker jeg å dra på helgebesøk der. FInnes knapt noe bedre enn en sasertur nedover Karl Johan en lørdagsformiddag.

 

Saken er at jeg ikke lenger kjenner eller har kontakt med noen som bor der. Hadde det da jeg var mindre og var der rett som det var den gang. Dette har imidlertid dabbet kraftig av de senere årene.

 

Edit: Og ja, jeg hadde rett.

 

Nei, du tok totalt feil!

Lenke til kommentar

Latterlig! Det at Oslo er en utrolig stygg by og full av problemer betyr ikke at jeg hater den! Faktisk elsker jeg å dra på helgebesøk der. FInnes knapt noe bedre enn en sasertur nedover Karl Johan en lørdagsformiddag.

Men jeg hadde rett i at du ikke kjenner byen i det hele tatt :)

 

Som Osloborger holder jeg meg mest mulig unna Karl Johan og områdene der, tar du det som utgangspunkt for Oslo er jeg enig at byen er mindre pen, men for meg er ikke Karl Johan Oslo, der er det jo stor sett bare turister og folk som skal til og fra jobb eller handle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men jeg hadde rett i at du ikke kjenner byen i det hele tatt :)

 

Nei. Jeg har vært mye rundt i Oslo siden vi har kjent og hatt kontakt med folk som bor spredt rundt omkring der. Jeg synes Karl Johan er det fineste stedet i byen ja sammen med kansje Frognerparken. Den nye operaen er også fin, men jeg har bare vært der en gang siden den sto ferdig. Ellers er Oslo absolutt finest utenfor selve byen. Mange fine smågater og strøk som faktisk er i kontrast til det stygge greiene av et sentrum man vaneligvis forbinder med Oslo. Men nå snakker jeg ikke bare om osloboere eller andre nordmenn, jeg snakker om hva slags inntrykk turistene får av Oslo samt hva slags inntrykk den gjør internasjonalt. Som jeg gikk inn på i åpningsinnlegget er dette hovedstaden og den representativet byen for Norge. Hvilket gjør det viktigere å holde den i stand enn andre byer her i landet selvom det også er viktig. Og det er selvsagt ekstra viktig å gi den et moderne preg.

 

Som Osloborger holder jeg meg mest mulig unna Karl Johan og områdene der, tar du det som utgangspunkt for Oslo er jeg enig at byen er mindre pen, men for meg er ikke Karl Johan Oslo, der er det jo stor sett bare turister og folk som skal til og fra jobb eller handle.

 

Hva er det for deg som er Oslo? Og nå gikk jeg som sagt ikke bare inn på inntrykket til folk som bor der.

Lenke til kommentar

Det blir for dumt å være så bastant når man knapt har vært i byen. Jeg har bodd her hele mitt liv og kan være enig i at den ikke er på nivå med mange andre europeiske storbyer, men så skrekkelig er den da virkelig ikke. Vi har en vakker fjord, gode turmuligheter, et greit uteliv og flotte steder som Frogner, Vika og villastrøk du sikkert ikke har vært i engang. Kan nevne Vinderen, Holmenkollen, Nordberg, Bygdøy og Snarøya. (Ligger egentlig i Bærum, men rett utenfor Oslo)

 

Nå er det altså ikke snakk om å knapt ha vært i byen. Siden du har bodd der hele livet kan det jo være at du har blitt så vant til bybildet at du ikke legger merke til det, men det er faktisk ekstremt mye å kritisere av både hærverk og ødeleggelse, forfall og forsømmelse! Forsøppling finner du også over alt og det kryr av tiggere, alkoholikere og narkomaner! Alt sammen burde fjernes og det en gang for alle! Alt av grafitti burde vaskes vekk, alt av nedrevne og bøyde skilt burde fikses, alt av plakater hengt opp på måfå burde rives ned og alt av knuste ruter burde fikses. Selvsagt burde alt av sprekker og hull i fortau og gater fikses mens det burde plantes nye trær i de tomme hullene i fortauet som er ment for nettopp trær og forfallne vegger og bygg burde pusses opp. Og alt av søppel du finner i gatene og på fortauene burde fjernes samtidig som samtlige av tiggere, alkoholikere og narkomaner burde fjernes fra gatene med makt! Det ville bli et gigantisk prosjekt og det ville ta tid, men tenk på hvor mye bedre byen ville se ut. Deretter burde det innføres en nulltolleranse for kriminalitet av noe slag slik som det ble innført i New York City! Deretter burde det innføres et eget miljøpoliti og selv det å kaste tyggegummipapir på gaten burde slås ned på. Det er årevis siden det ble innført forbud mot spytting på fortauet og gaten såvel som forbud mot å kaste cigarettsneiper, men virker det som noen har brydd seg om det?

 

Man kan heller ikke bruke antall skyskrapere som målestokk for hvor fin en by er, det kunne sikkert vært greit med et høyhus eller to, men mengder av skyskrapere vil bare skape mørkere og kaldere gater, samt. ødelegge utsikten.

 

De trenger bare å befinne seg i sentrum. Tenk feks. på New Cork City som har flere av verdens mest kjente skyskrapere (antageligvis alle de mest kjente) og hvor skyskrapere er selve symbolet på byen. Men saken er at du finner nesten samtlige på Manhattan mens du har de andre fire bydelene Bronx, Brooklyn, Queens og Staten Island hvor det knapt finnes noen.

 

At noen mister litt utsikt får man bare leve med. Tåler man ikke at en by utvikles og at det bygges i høyden får man heller flytte ut på landet og bosette seg der.

Lenke til kommentar

Nei, skjønner hva du mener.

 

For meg så er det cafebesøk på St Hanshaugen (evt grilling i parken), trasking i gatene ved Vålerenga Kirke (feks damnarksgate med de gamle fine rekkehusene), Bogstadveien og Majorstuen.

Utsikts plassen på toppen av Stensparken hadde vært prima om de hadde klippet litt gress der, men veldig fint på vinteren. Ser jo helt ut til Drøbak nesten.

Aker brygge om sommeren er jo veldig fint om det ikke er alt for mye folk.

 

Søndagstur på Bygdøy eller utepils på Alexander Kiellands plass.

 

Dette jeg kommer på i farten. Traske gatelangs med gode venner å stoppe innom en cafe eller pub på veien i disse områdene er Oslo for meg.

 

Personlig er jeg ikke glad i Grünnerløkka for meg er det ett sted som bekrefter dine tanker Glimit. Men kan være hyggelig der, men ser så slitent og skittent ut. Sofienberg parken er fin om sommeren.

 

Jeg går aldri i Karl Johansgate fordi jeg har lyst, går der bare fordi jeg skal noe.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjære Glimti... Kan jo åpne med at jeg selv bor i Oslo og jeg ser alle dine problemer med tiggere, narkomane, hærverk osv. Men det skjer faktisk grep her. Det kan virke som at du bør sjekke ut litt mer før du kaster ut dine enkle grep for et perfekt samfunn. Jeg hadde tenkt til å sitere deg, men du ramser opp en regle som gjør meg trist. Jeg blir ikke trist på grunn av alle "problemene" våre, som du så vakkert fremstiller det, men for hva slags kaldt, autoritært og kjedelig bybilde man får.

 

Personlig er jeg en musikkelsker. Jeg synes bybildet berikes ved at man får inntrykk av et rikt kulturtilbud når man ser plakatene som henger rundt om kring. Det er jo egne plasser man kan henge opp slik for å hindre at alle fasader fylles.

 

I tilfelle du lurte, så brukes det enorme resurser på å vaske vekk grafitti, men som i likhet med mye av det andre du nevner trenger vi en holdningendring. Det er en grunn til at det er forsøpling i byen, det er på grunn av oss som bor her, og de som kommer på besøk.

 

At noen mister litt utsikt får man bare leve med. Tåler man ikke at en by utvikles og at det bygges i høyden får man heller flytte ut på landet og bosette seg der.

Her har du igjen den autoritære kyniske stilen din. Høyblokker har ingen ting å gjøre i Oslos særegne koselige, gammeldagse bybilde å gjøre. Barcodebygningene er i grenseland, men det blir et kult område. Utsikten blir borte, og det synes jeg er synd. Jeg er ikke interessert i å bo i en by planlagt av folk som ikke selv kjenner den. Mener du at det er riktig at Osloborgere skal føye seg og tilnærmet tvinges ut på landet slik at turister (Som kommer for å se Oslo slik den er, ikke slik den bør være) heller kan nyte den? Spør du meg er det ikke Oslo som har et problem, men du. Og siden du ikke er her så ofte bør ikke det være så fælt. Kan anbefale deg å sjekke ut en del andre byer med helt annen arkitektonisk satsning før du drar til Oslo. Ta byen for det den er! :)

 

Liker også at du sier at byen ikke kommer seg videre... Haha, det var faktisk et utrolig morsomt utsagn! Like morsomt som det er feil. Det er lenge siden byen har utviklet seg så mye som nå. Våkn opp! :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oslo 24. tryggeste by i verden

 

Både Helsinki, Stockholm og København er langt tryggere byer å oppholde seg, ifølge engelsk undersøkelse.

 

Det globale konsulentselskapet Mercer, med base i England, lager årlig en oversikt over hvilke byer som har best levestandard. I år toppes listen av Wien i Østerrike, etterfulgt av Zurich i Sveits og Auckland i New Zealand.

 

Oslo havner helt nede på 33. plass.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Oslo-24-tryggeste-by-i-verden-6711462.html

 

Virkelig en hovedstad å være stolt over...

Lenke til kommentar

Tenk feks. på New Cork City som har flere av verdens mest kjente skyskrapere (antageligvis alle de mest kjente) og hvor skyskrapere er selve symbolet på byen. Men saken er at du finner nesten samtlige på Manhattan mens du har de andre fire bydelene Bronx, Brooklyn, Queens og Staten Island hvor det knapt finnes noen.

Utover det Freddemor svarte så fint på:

Hei mister ingeniør, du burde bla opp i skoleboken igjen, spesifikt om grunnforhold, så slipper du å ha et så svart-hvitt syn på ting. Dette gjelder Oslo så vell som forklaringen som ligger til grunn for New York(Gjerne også litt om økonomi/tomtpris i forhold til Manhattan).

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Kjære Glimti... Kan jo åpne med at jeg selv bor i Oslo og jeg ser alle dine problemer med tiggere, narkomane, hærverk osv. Men det skjer faktisk grep her. Det kan virke som at du bør sjekke ut litt mer før du kaster ut dine enkle grep for et perfekt samfunn. Jeg hadde tenkt til å sitere deg, men du ramser opp en regle som gjør meg trist. Jeg blir ikke trist på grunn av alle "problemene" våre, som du så vakkert fremstiller det, men for hva slags kaldt, autoritært og kjedelig bybilde man får.

 

Først og fremst er du ikke det minste kjær for meg så bare dropp å skrive "kjære"! For det andre, hvilke grep mener du gjøres i Oslo? Det bygges mye der, men resultatet er at sentrum ofte ser ut som en eneste byggeplass. Narkomanene har sittet på "Plata" i alle år og ingen får dem vekk derfra. Tiggere er det overalt og enkelte har vært der så lenge og alltid på samme sted at man kjenner dem igjen. Det er dessuten overflod av voldtekter som har vokst fram i det siste! Herværk og overflod av søppel ser aldri ut til å forsvinne. Ikke forfall heller.

 

Personlig er jeg en musikkelsker. Jeg synes bybildet berikes ved at man får inntrykk av et rikt kulturtilbud når man ser plakatene som henger rundt om kring. Det er jo egne plasser man kan henge opp slik for å hindre at alle fasader fylles.

 

Hvis det er musikk og andre kulturtilbud du tenker på så snakker vi altså om forskjellige plakater og forskjellig plakatoppheng. At det er egne plasser for den slags hjelper ikke når folk henger dem opp i hytt og pinevær uansett.

 

I tilfelle du lurte, så brukes det enorme resurser på å vaske vekk grafitti, men som i likhet med mye av det andre du nevner trenger vi en holdningendring. Det er en grunn til at det er forsøpling i byen, det er på grunn av oss som bor her, og de som kommer på besøk.

 

Bare begynn å ramse opp hvilke resurser som brukes når det aldri fører til noe som helst... Synes du arbeidet gjøres på en imponerende måte eller ikke når det aldri fører til noe?

 

Her har du igjen den autoritære kyniske stilen din. Høyblokker har ingen ting å gjøre i Oslos særegne koselige, gammeldagse bybilde å gjøre. Barcodebygningene er i grenseland, men det blir et kult område. Utsikten blir borte, og det synes jeg er synd. Jeg er ikke interessert i å bo i en by planlagt av folk som ikke selv kjenner den. Mener du at det er riktig at Osloborgere skal føye seg og tilnærmet tvinges ut på landet slik at turister (Som kommer for å se Oslo slik den er, ikke slik den bør være) heller kan nyte den? Spør du meg er det ikke Oslo som har et problem, men du. Og siden du ikke er her så ofte bør ikke det være så fælt. Kan anbefale deg å sjekke ut en del andre byer med helt annen arkitektonisk satsning før du drar til Oslo. Ta byen for det den er! :)

 

Det er ingen ting koselig med Oslos bybilde, bare et grått og kjedelig middelalderpreg! Og du overser fullstendig hva jeg skriver. Akkurat sentrum bør moderniseres ja med bla. høyblokker og skyskrapere. Som jeg nevnte med New York City er skyskrapere symbolet på byen og du finner sikkert de mest berømte i verden der, men nesten samtlige er på Manhattan og byen har fire bydeler til. Forøvrig må Oslo før eller siden bygge i høyden da det ikke er byggeplass i bredden i all evighet uansett så man kan like gjerne begynne nå, bli vant til det og få en hovedstad som faktisk ser ut som en by! Det er heller ikke slik at noen skal tvinges ut på landet. Jeg skrev at de som er desperate etter å bo på landet istedefor i en by kan flytte. Når det gjelder turister og hva de opplever "slik Oslo er" som du så fint sier det så opplever de altså hærverk, forfall, tiggere, narkomaner, voldtekter og søppel. Er dette det de bør oppleve?

 

Ellers kan du bare droppe å gå på person med å si at jeg har et problem og holde deg seriøs dersom du skal delta i tråden! Som jeg sa må Oslo før eller siden bygge i høyden så det er faktisk folk som fornekter dette og ikke vil ha modernisering som har et problem siden det før eller siden må skje!

 

At det finnes andre byer å oppsøke er heller ikke noe argument for å la Oslo bli værende en middelalderby som blir igjen i fortiden istedefor å moderniseres. Vi lever i år 2011 og snart i år 2012, ikke på 1800-tallet.

 

Liker også at du sier at byen ikke kommer seg videre... Haha, det var faktisk et utrolig morsomt utsagn! Like morsomt som det er feil. Det er lenge siden byen har utviklet seg så mye som nå.

 

Sett i gang og ramse opp...

 

Våkn opp! :p

 

Det har jeg gjort for lenge siden og innsett at Oslo er en tragisk by både innenlands og utenlands! Desverre er det svært, svært mange som ikke har innsett det enda.

Lenke til kommentar

Utover det Freddemor svarte så fint på:

Hei mister ingeniør, du burde bla opp i skoleboken igjen, spesifikt om grunnforhold, så slipper du å ha et så svart-hvitt syn på ting. Dette gjelder Oslo så vell som forklaringen som ligger til grunn for New York(Gjerne også litt om økonomi/tomtpris i forhold til Manhattan).

 

Se her ja, hvilket seriøst nivå... :roll: Dette er ikke svart-hvitt. Hvis du hadde lest igjennom innleggene mine i tråden ville du visst at jeg har skrevet detaljert hva jeg går inn på. Økonomi og tomtpris er irrelevant når det kommer til at før eller siden MÅ man bygge i høyden fordi det ikke finnes mer flateinnhold igjen! Og Oslo er så definitivt en av byene hvor dette gjelder. Det eneste spørsmålet er tidsspørsmålet.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Det er ingen ting koselig med Oslos bybilde, bare et grått og kjedelig middelalderpreg! Og du overser fullstendig hva jeg skriver. Akkurat sentrum bør moderniseres ja med bla. høyblokker og skyskrapere.

Her blir det veldig tydelig at du hverken kjenner byen eller er interessert i en by med noe som helt særpreg.

Så blir veldig tullete at du skal uttale seg som en selvutnevnt ekspert med skråsikkerhet på hvordan byen vår bør se ut.

Jeg har ett forslag til deg som jeg tror er det beste løsningen for deg og Oslo som by.

Ikke kom hit, ikke bry deg og ikke kom med håpløse forslag på hvordan du vil at byen skal se ut.

Syns du det ikke er litt rart at du ikke mottar støtte for noen av utbyggingsforslagene dine fra personer som faktisk bor i Oslo?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

At det finnes andre byer å oppsøke er heller ikke noe argument for å la Oslo bli værende en middelalderby som blir igjen i fortiden istedefor å moderniseres. Vi lever i år 2011 og snart i år 2012, ikke på 1800-tallet.

Bor du under en stein? Moderniseringen du maser om foregår jo akkurat nå. Bjørvika om 5-6 år:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir så lei meg når jeg leser om folk som hater Oslo og som åpenbart utifra hva de skriver aldri har beveget seg lenger enn 200 meter fra Karl Johan. Å si at det er ingenting koselig med Oslos bybilde er ignorant, generalisering og feil på mange plan.

 

Oslo ser ut som en byggeplass og en middelalderby på en gang? Gratulerer med dagen. Dessuten, når det påstås at de narkomane henger på plata, kan det være en idé å oppdatere seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Se her ja, hvilket seriøst nivå... :roll:

Det er det nivået har blitt redusert til, etter at jeg innså at du som regel aldri tar svarene du blir gitt til hjertet, men hopper kun videre til neste punkt på listen din over ting som er galt. Derfor er jeg ikke interessert i å gi deg et informativt svar lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...