Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Det viktigste for meg og mange andre er å føle seg trygg i den byen man går i, uansett om det er oslo eller en annen by. Det har jeg aldri følt meg i oslo, men føler meg trygg i Stockholm, Paris, Edinburgh, Aberdeen, Dublin osv. Mulig trygghet er relativt men når jeg er i oslo går jeg rundt og nærmest forventer at folk rundt meg blir ranet og at man setter sprøyter åpentlyst. Det er som om man forventer dritt, møter dritt og får bekreftet sine forventninger. oslo er også den byen jeg velger hotell etter hvor jeg mener det er tryggest og ikke nødvendigvis mest praktisk. oslo er også byen hvor mine venner går omveier fordi de frykter at noen skal utøve terror slik det ble gjort. Synes det til tider er skremmende å oppdage at man føler man går inn i et gangsterparadis hver gang man går inn i oslo, til tross for alle de hundretusenvis som bor der. oslo er også byen hvor jeg har hatt de merkeligste samtaler med folk. Når folk sier de pleier å bli ranet ca. en gang i året i gangen der de bor, og fortelelr om naboblokka hvor den og den ble voldtatt denne uka men forrige uke var det stille.

Så lenge jeg ikke føler meg trygg i oslo så blir aldri oslo trivelig for meg, og dermed er det kun et nødvendig onde å besøke byen.

Er den pen? Tja, tror tiggere, narkomane, gjenger, prostituerte, taggere osv setter sitt preg på byen og det overskygger for min del operabygget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva faen?! Det er Oslo i Norge du snakker om? Det er ikke så mye ran i Oslo at du trenger å gå og se deg over skulderen hele tiden. Det er heller ikke slik at det er en heroinist som setter et skudd uansett hvor du snur deg. Og du velger hotell etter hvor det er tryggest å bo? Hvor i Oslo mener du det er farlig? Det er da heller ikke slik at du trenger å frykte terror spesielle steder i byen, eller at folk blir rana en gang i året og voldtatt på ukentlig basis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og Glimti... En bil som kjører i 250 km/t er veldig rask, selv om andre biler passerer 400 km/t.

 

Oslo er stor, selv om det finnes langt større byer.

De færreste biler kjører i 250 km/t. De finnes mange byer med flere enn 800K mennesker.

 

Jeg har alltid sett på Oslo som en middels stor by.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og Glimti... En bil som kjører i 250 km/t er veldig rask, selv om andre biler passerer 400 km/t.

 

Oslo er stor, selv om det finnes langt større byer.

De færreste biler kjører i 250 km/t. De finnes mange byer med flere enn 800K mennesker.

 

Jeg har alltid sett på Oslo som en middels stor by.

 

"Det finnes mange byer med flere enn 800K mennesker".

 

Ja, deriblant Oslo. Jeg er enig med deg, jeg ser også på Oslo som en middels stor by. Jeg ser ikke på Oslo som en verdensmetropol som London, NYC, Tokyo, Paris og Frankfurt, for å nevne noen. Jeg ser dog på Oslo som en by av Dublin, København og Amsterdams kaliber.

 

Skandalenes by

 

Oslo er skandaleby nummer én. Hvorfor er det ingen som bryr seg?

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/29/kultur/debatt/politikk/valg_11/oslo_kommune/17867751/

 

Virkelig en by å være stolt av...

 

Adecco-saken: Ved Frp´s flaggskip, Adecco-drevne Ammerudlunden sykehjem, ble det i vinter avdekket alvorlige brudd på lønns- og arbeidsvilkår. Folk jobbet 84 timer i uka for luselønn og sov på bomberom. Lignende saker ble avslørt ved andre Adecco-hjem og saken endte med politianmeldelse.

 

Dette er alvorlig, dog har det ingenting med estetikk og gjøre. Slik denne tråden er lagt fram, blant annet med påstanden "forfallen rønne", har dette ingenting med tråden å gjøre. Men igjen, en meget alvorlig sak.

 

Altea-tabben: I 2005 kjøpte Oslo kommune det som skulle være en sykehjemstomt i Spania. I 2010 år havarerte prosjektet, og Oslo satt igjen med en ubrukelig olivenlund og 35 millioner tapte kroner. Byrådet ble totalslaktet for manglende organisering, kontroll og styring. Frp-byråd Sylvi Listhaug fikk mistillitsforslag imot seg, men overlevde.

 

Samme som første.

 

Basseng-sprekk: Tøyenbadet skulle pusses opp i 2007 for 60 millioner kroner. Bassenget fortsetter å lekke og har vært stengt flere ganger. I høst stenger det igjen. Til nå har reparasjonene kostet 140 millioner. Prosjektet er blitt kraftig kritisert av kommunerevisjonen.

 

Samme som i stad.

 

Datatrøbbel: I 2006 skulle byrådet spare 50 millioner årlig på IT-driften. Kommunen sa opp egne ansatte og leide dem tilbake til konsulentpris. To år senere var «spareprosjektet» blitt til en overskridelse på 269 millioner. Høyres finansbyråd sluttet før skandalen ble kjent. Igjen var konklusjonen at prosjektet manglet økonomisk og faglig kontroll.

 

Samme som i stad...

 

Flexus-skandale: Systemet med elektronisk billett skulle være besparende og effektiviserende, men endte med forsinkelser og budsjettoverskridelser. Det har kostet 600 millioner kroner, minst 80 millioner mer enn forutsatt. Fortsatt skjønner ikke folk når de skal "validere". Frp-byråd Peter N. Myhre hoppet av før bystyrets høring om saken i 2009.

 

Samme som i stad. Men i dag fungerer Ruters reisekort optimalt. Jeg bruker det 3-4 ganger daglig, og kan lett fylle det opp på 7-Eleven, Deli de Luca og Narvesen.

 

Kollen-brøler: I 2006 opererte byrådet med et kritisk punkt på 310 millioner. I årene som fulgte strakk kostnadene for det nye VM-anlegget seg stadig lengre over fallgrensen. Sluttregningen kom på 1,9 milliarder kroner. Tidligere byrådsleder Erling Lae (H) ga seg rett før det siste tallet ble kjent. Byråd for næring og idrett, Anette Wiig Bryn (Frp), måtte gå.

 

Budsjettet sprakk noe inni granskauen. Men dette er jo blitt en skikkelig turistattraksjon, så Holmenkollen er utelukkende positivt.

 

Konsulentkrøll: Skandaler krever gransking. En rapport fra kommunerevisjonen i år, viser at konsulentbruken har kostet skattebetalerne 1,5 milliarder kroner. Det er 400 millioner mer enn for fire år siden. Timeprisen har vært oppe i 4000 kroner.

 

Igjen har dette ingenting med tråden å gjøre.

 

Søppelrot: I 2007 bevilget bystyret 1,25 milliarder kroner til miljøvennlig søppelhåndtering. I 2010 var regningen på 2,6 milliarder kroner. Innen i år skulle hele byen kildesortere, men fortsatt er det bydeler, hovedsakelig i øst, som ikke har innført systemet. Folk undres på om vestkantpolitikerne tror at folk på østkanten sleiker tallerkenene sine reine.

 

Budsjettet ble igjen sprengt, men miljøsortering er positivt. Vi får bare få med de siste bydelene. Men atter en gang, INGENTING med tråden å gjøre.

 

TT-tull: Høyre og Frp konkurranseutsatte kjøreordningen for bevegelseshemmede. Svenske Samres vant. Det endte med totalkaos for 1700 brukerne i vinter. Mange kom seg aldri på jobb og skole, eller måtte vente i timesvis. Oslo kommune har punget ut 20 millioner kroner i ekstrakostnader.

 

Dette er skammelig. Ikke at det kostet mer enn planlagt, men at de funksjonshemmede ikke fikk et skikkelig transporttilbud.

 

_____________________________________________________________________________

 

 

Hva med Terrasaken? Er alle de kommunene stygge? Tru om att, som de sier i NRK.

 

Nei, du Glimti, jeg vet at du sitter med et intenst Oslohat. Jeg vet ikke hva. Forskning viser jo at de som er fra mindre lands hovedsteder identifiserer seg mest med byer i utlandet. Det er jeg et godt eksempel på. De som kommer fra andre steder, som deg Glimti, identifiserer seg med hovedstaden. Da blir Dublin, Stockholm og Amsterdam så fjernt for deg. Du ser på oss som arrogante. Det kan jeg forsåvidt forstå. Dog er Oslo en vakker by. Oslo har mange turister, og hadde vi hatt et lavere prisnivå her i landet, ville jeg tippet at vi fikk langt flere turister. Det mangler ikke noe som helst, og vi har det vi trenger. Infrastrukturen er flott, dog ville jeg sett en ny t-banetunnel. Det er de i ferd med å bygge.

 

Oslo har flust av severdigheter. Jeg kan nevne Operahuset, Holmenkollen og Aker Brygge. Vi har også direkte heslige steder. Carl Berner-Tøyen-området er grusomt stygt. Det samme er Løren. Men alle byer har slike områder. Hvertfall alle større byer. Lille Drammen har jo blant annet Fjell, og tidligere var jo hele Drammen en grusom by. Da jeg var der sist, ble jeg overrasket den var blitt flott.

 

For ikke å snakke om utlandet. Der finnes det mye dritt. Både i langt større byer, og langt mindre byer. Du finner engelske småbyer stygge som juling, og London har sine fæle steder. Det samme har Stockholm, København, Berlin, Dublin, Amsterdam, Roma, Tallinn, ja, alle hovedsteder i Europa. Kanskje med unntak av Færøyene.

 

Du har tidligere sagt at det ikke hjelper Oslo at det finnes andre byer som har tilsvarende eller verre byer. Men trådtittelen sier "en pryd for landet eller en forfallen rønne?". Oslo er en pryd for landet. Oslo er ingen forfallen rønne. Og det er ved å sammenligne andre byer man ser dette. Ingen ser ned på Oslos blokkbebyggelse i øst, når de vet at deres hjemby har det langt verre. Vi skal være stolte av Oslo. Ikke se sånn ned på oss, slik mange gjør i dette landet.

 

Vi er den største byen, det sier seg selv at vi trenger mest penger. Så slutt å syte! Oslo har langt mindre penger per innbyggere enn andre kommuner her i landet. Ikke vær så missunnelige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Budsjettet ble igjen sprengt, men miljøsortering er positivt. Vi får bare få med de siste bydelene. Men atter en gang, INGENTING med tråden å gjøre.

 

Så du påstår at søppel ikke har noe med temaet å gjøre... Hvor får du det fra?

 

De andre punktene er ikke verd å besvare da du ikke har noe svar på dem selv. Det du skrev utenom skal jeg komme tilbake til når jeg har tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har også direkte heslige steder. Carl Berner-Tøyen-området er grusomt stygt. Det samme er Løren.

 

Og midt i mellom disse tre stedene bor jeg. Er da ikke så stygt her? :dontgetit:

 

Hehe. Jeg skal innrømme at jeg ikke har vært så mye på de stedene. Men det jeg har sett fra veien, er ikke spesielt vakkert. Det kan godt være at boligområdene er bedre.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Yes! Her har vi noe som forhåpentligvis stopper kjeften på alle som klager på at Oslos byluft er forurenset. Trondheim har Norges mest forurensede byluft - Oslo har renest luft av hovedstedene i Skandinavia.

Man har du full rett til å klage fordi om man ikke er verst i klassen!

For alt vi vet er Oslo på 4. plass i Skandinavia, bak København, Stockholm og Trondheim. Ikke dermed sagt at luften er frisk og ren...

Lenke til kommentar

Yes! Her har vi noe som forhåpentligvis stopper kjeften på alle som klager på at Oslos byluft er forurenset. Trondheim har Norges mest forurensede byluft - Oslo har renest luft av hovedstedene i Skandinavia.

Man har du full rett til å klage fordi om man ikke er verst i klassen!

For alt vi vet er Oslo på 4. plass i Skandinavia, bak København, Stockholm og Trondheim. Ikke dermed sagt at luften er frisk og ren...

 

 

Får bare vondt i hodet etter forsøk på å forstå innlegget ditt Solaris. Kan du prøve en gang til, og faktisk lese hva du svarer på?

 

Kan du gjøre som Vizla sier, Solaris?

Lenke til kommentar

Får bare vondt i hodet etter forsøk på å forstå innlegget ditt Solaris. Kan du prøve en gang til, og faktisk lese hva du svarer på?

Hva er det dere ikke forstår?

Fordi om Trondheim har norges mest forurensede luft og Oslo har renere luft enn de to andre hovedstedene i Skandinavia, så betyr ikke det at vi som bor i Oslo ikke kan fortsette å klage. Det nevnes tre byer (Trondheim, Stockholm og København) som har høyere forurensing enn Oslo, altså er det store muligheter for at Oslo er nummer 4 på listen.

 

Altså ingen grunn til at det stopper kjeften på oss som klager på Oslos byluft.

Klarere nå? :-P

Lenke til kommentar

Jeg har ikke redigert ett ord!

Så det er nok du og Hanske som leste feil, eller rett og slett ikke forstod hva jeg skrev.

 

Hovedpoenget er at selv om Oslo ikke har høyest luftforurensning i Norge Oslo og Skandinavia så mener jeg like fullt at vi har grunn til å fortsette å klage. Lufta i Oslo er til tider, særlig på kalde vinterdager, så dårlig at den er direkte helseskadelig.

Om ikke det er grunn til å klage så vet ikke jeg.. :whistle:

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig, dog løsningen krever ganske omfattende endringer som f.eks. å sperre av sentrum totalt for biler. Dette har blitt foreslått flere ganger, av hvilke parti husker jeg ikke. Store undergrunds-komplekser for parkering i ring rundt Oslo hvor kollektivtrafikken tar deg siste biten inn til Oslo by. Dog den største(?) synderen må fortsatt få tilgang, varetransport, med mindre noen kommer opp med en genial løsning der som ikke koster mangfoldige milliarder.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...