Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

København har vel ca dobbelt så mange innbyggere da.

Så per beboer har vi like mange :p

 

Jeg er veldig glad for å bo i Oslo. Kunne ikke tenke meg å bo noe annet sted i Norge (annet enn "Stor-Oslo").

Syns også vi har en pen hovedstad.

 

Feil og atter feil.

 

Oslo kommune: 605 000

København kommune: 541 000

 

Stor-Osloregionen: 1 442 000

Stor-Københavnsregionen: 1 919 000

 

Københavnsområdet er større, men langt ifra dobbelt så stor. Selve byen er mindre, noe jeg selv har lagt merke til. Den oppfattes som hakket mer kompakt enn Oslo.

 

EDIT: Men når det er sagt er jeg helt enig med deg. Kunne ikke tenke meg noen bedre by enn Oslo.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Jaja, bagateller :p

 

Det er flott å se noen som tør å være stolte av Oslo. Mange ser ned på Oslo bare fordi det er tøft... Synd at det skal være sånn. Jantelov, kaller jeg det. Vi skal ikke få tro at vi er en moderne storby, bare fordi Norge tradisjonelt er et bondesamfunn.

 

Dessverre ser man det sammme både i Danmark og flere baltiske land. Til dels også Japan.

Lenke til kommentar

De fleste som slenger dritt om Oslo er vel misunnelige bønder som bare venter på at de er gamle nok til å flytte hjemmefra slik at de kan komme seg fortest mulig vekk fra hølet de er oppvokst i og til Norges eneste by.

Hadde egentlig vært moro å sett en oversikt over hvor de som har stemt kommer fra/bor og hva de har stemt å sjekket om det er en sammenheng.

Hvert fall i denne tråden.

For det er det samme jeg misstenker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Krangler om skyskraper på Filipstad

 

Mens Bernt Stilluf Karlsen i Oslo Havn KF vil ha et 130 meter høyt konferansehotell på Filipstad, mener arkitekt Niels A. Torp at hele området bør legges i møllpose.

 

Debatten om Oslos havneområder beveger seg mot vest. Containerhavnen på Filipstad er forlengst avviklet, men områdets fremtid ligger fortsatt i det blå.

 

Bernt Stilluf Karlsen, styreleder i Oslo Havn KF, ønsker handling.

 

– Vi sa at vi ville starte byggingen på Tjuvholmen før de startet byggingen på Vestbanen. Da lo alle. Nå er Tjuvholmen nesten ferdig og Vestbanen er ikke påbegynt. Det er viktig at det skjer noe. Hva gjør vi med eiendommene vi flytter fra? spør Karlsen lettere oppgitt.

 

– Det går utrolig sent. I juni 2006 la vi frem en reguleringsplan, og før det hadde vi hatt prosesser, høringer, gruppearbeid, konsekvensutredninger. Plan- og bygningsetaten har gått i sirkel i fem år.

 

Karlsen sier at Oslo Havn har levert to detaljreguleringsplaner for Filipstad og Hjortnesterminalen.

 

Plan- og bygningsetaten holder nå på med sin områdereguleringsplan, som skal ut til høring i februar 2012, og behandles i Oslo bystyre tli våren.

 

– Hvis det hadde vært opp til meg hadde dette vært avgjort for fem år siden, sier Karlsen.

 

– I Bjørvika ble det en fornuftig prosess og en avtale. Men de som vet hvordan avtalen kom i stand, det er en annen sak, sier Karlsen gåtefullt.

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/11/21/krangler-om-skyskraper-pa-filipstad

 

Nok et bevis på hva slags latterlig pardi av en by Oslo egentlig er! Det er umulig å få i gang noe modernisering og alt må bare settes på vent hele tiden... Dypt tragisk!

Lenke til kommentar

snipp

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/11/21/krangler-om-skyskraper-pa-filipstad

 

Nok et bevis på hva slags latterlig pardi av en by Oslo egentlig er! Det er umulig å få i gang noe modernisering og alt må bare settes på vent hele tiden... Dypt tragisk!

Det du kommer med kritikk til her er ikke hvordan Oslo ser ut, men byråkrati. Og det er veldig kritikk verdig!

 

Misstenker at du er en "Oslohater" som har vært her typ 3 ganger og sett Oslo S og Operaen og dermed kan uttale deg som en ekspert på Oslo?

 

Edit: Og ja, jeg hadde rett.

 

Nå skal det nevnes at jeg ikke hverken bor eller jobber i Oslo og jeg kjenner ingen der heller som jeg pleier å besøke så det er begrenset hvor ofte jeg er der, men dette er som sagt ting jeg legger merke til og som jeg tenker over hver gang jeg er i denne byen. Synes det er noe stygt å se omtrent uansett hvor enn du går. Og jeg er der som sagt skjelden.

Endret av PatSharpX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir for dumt å være så bastant når man knapt har vært i byen. Jeg har bodd her hele mitt liv og kan være enig i at den ikke er på nivå med mange andre europeiske storbyer, men så skrekkelig er den da virkelig ikke. Vi har en vakker fjord, gode turmuligheter, et greit uteliv og flotte steder som Frogner, Vika og villastrøk du sikkert ikke har vært i engang. Kan nevne Vinderen, Holmenkollen, Nordberg, Bygdøy og Snarøya. (Ligger egentlig i Bærum, men rett utenfor Oslo)

 

Man kan heller ikke bruke antall skyskrapere som målestokk for hvor fin en by er, det kunne sikkert vært greit med et høyhus eller to, men mengder av skyskrapere vil bare skape mørkere og kaldere gater, samt. ødelegge utsikten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jo lenger Oslo har borgerlig styre jo mer forfaller den. Og det er vel lite håp for Oslo, ettersom det vel bare er Rødt som går inn for eiendomsskatt og dermed rett til skjønnsmidler om byen utnytter sitt inntektspotensiale.

 

Byens borgerlige administrasjon kaster med andre ord milliarder av kroner for kråkene (i søppelbøtta) som kunne blitt anvendt til byutvikling etc.

 

Ikke kom å klag på hvor dårlig det står til med byen når noen med sans for økonomisk ansvarlighet en gang i fremtiden overtar styringen av vår hovedstad.

 

Det kan ta årtier å rette opp de forsømmelser mange år med borgerlig økonomisk lettsindighet har påført byen.

 

(Det var skrevet med rødt). I Oslo er det vel bare ett parti som for tiden fortjener den fargen. Det har lagt seg en blå skygge over de andre partiene.

 

Byen får det styre og den utvikling flertallet av dens innbyggere bestemmer.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Må også si at jeg ikke kjenner meg igjen i inntrykket kgun gir av byen, forfaller byen?

Nå ble det jo ikke noe av et Munch museum på grunn av at FrP prøver å vise at de kan økonomisk styring.

 

Norge har ikke råd til et musem for vår største maler kjent over hele verden.

 

De skatteinntektene og skjønnsmidlene (overføringene) Oslo går glipp av hadde med letthet finansiert et Munch museum.

 

La Rødt styre Oslo noen år, og Oslo får et Munch museum Norge og Oslo kan være stolt av.

Lenke til kommentar

Må også si at jeg ikke kjenner meg igjen i inntrykket kgun gir av byen, forfaller byen?

Nå ble det jo ikke noe av et Munch museum på grunn av at FrP prøver å vise at de kan økonomisk styring.

 

Norge har ikke råd til et musem for vår største maler kjent over hele verden.

 

De skatteinntektene og skjønnsmidlene (overføringene) Oslo går glipp av hadde med letthet finansiert et Munch museum.

 

La Rødt styre Oslo noen år, og Oslo får et Munch museum Norge og Oslo kan være stolt av.

Nå går vel diskusjonen på hvor museet skal ligge.

Tar rødt styret i Oslo (noe som heldigvis ikke kommer til å skje) så flytter jeg "hjem" til Bærum igjen.

 

Så klart har Norge penger til ett nytt museum. Det er bare snakk om prioriteringer, om man mener de prioriteringene er riktig er en annen sak.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Må også si at jeg ikke kjenner meg igjen i inntrykket kgun gir av byen, forfaller byen?

Nå ble det jo ikke noe av et Munch museum på grunn av at FrP prøver å vise at de kan økonomisk styring.

 

Norge har ikke råd til et musem for vår største maler kjent over hele verden.

 

De skatteinntektene og skjønnsmidlene (overføringene) Oslo går glipp av hadde med letthet finansiert et Munch museum.

 

La Rødt styre Oslo noen år, og Oslo får et Munch museum Norge og Oslo kan være stolt av.

Nå går vel diskusjonen på hvor museet skal ligge.

Jeg antar at du bor i Oslo. Da lurer jeg på hvor godt du følger med på det som skjer i egen by. Bygget ble kansellert fordi FrP med Hagen i spissen blokkerte det. Er det endret med det nye bystyret?

 

Tar rødt styret i Oslo (noe som heldigvis ikke kommer til å skje) så flytter jeg "hjem" til Bærum igjen.

 

Så klart har Norge penger til ett nytt museum. Det er bare snakk om prioriteringer, om man mener de prioriteringene er riktig er en annen sak.

Rødt styre for noen år i Oslo, er noe helt annet enn rødt styre i landet. Nå kan det jo sies om Høyre at de er blitt mer kommunistiske enn rødt, ettersom de vil gi mer makt til kommunene enn den nåværende regjering.

 

Google:

 

høyre mer makt til kommunene

 

og du får noen interessante treff som gjør at

 

Høyre anno 2011 = Norges kommunistiske parti. :innocent:

 

Jeg ser ikke noen annen måte at Oslo får råd til et Munch museum på enn at byen kryper til korset og innfører eidendomsskatt og dermed får rett til skjønnsoverføringer fra staten.

 

Harde fakta :ermm: sa Moses da steintavlen glapp og traff tærne. :cool:

 

Se også: Norges kommunistiske parti anno 2011 = Høyre.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Må si det er meget slitsomt å lese innleggene dine når du bytter farger midt i setninger.

Jeg prøver å følge med, og det siste jeg leste var at FrP åpnet for Munch på Tøyen, men det er vel noen dager siden.

Jeg ser ikke det at mindre sentralisert makt er så veldig kommunistisk jeg for å være ærlig.

Men nå er ikke dette en tråd for å diskutere kommunalpolitikken til Høyre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg ser ikke det at mindre sentralisert makt er så veldig kommunistisk jeg for å være ærlig.

Men nå er ikke dette en tråd for å diskutere kommunalpolitikken til Høyre.

Da kan du jo fortsette i den tråden jeg la inn en lenke til i forrige post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...