Gå til innhold

Generell diskusjon rundt Norges hovedstad Oslo. En pryd for landet eller en forfallen rønne? Et fristed for kriminalitet eller en trygg by?


Hvordan synes du Oslo er utsendemessig?  

685 stemmer

  1. 1. Synes du Oslo er en fin by utsendemessig?



Anbefalte innlegg

Må man bygge i høyden? Det er faktisk ganske store ommråder rundt Oslo man kan bygge, og man kan utvide, slik man har gjort og fortsatt gjør. Det er trossalt ikke fryktelig høy befolkningstetthet i Osloommrådet.

 

Ellers så har vell Glimti selv sagt at han kun kommer på ett par fine steder i Oslo så at han enten ikke kjenner byen særlig godt(han sier selv at han kun har vært på besøk for lenge siden) eller har ett syn på hva som er fint som veldig, veldig få andre vil si seg enige i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har én stor drøm som ville hjelpe Oslo.

 

Innlemme alle kommunene i tettstedet Oslo inn i Oslo kommune. Da hadde alt blitt mye enklere. Bedre T-banetilbud etc.

 

Byens estetikk i dag er storartet.

 

 

Oslo 24. tryggeste by i verden

 

Både Helsinki, Stockholm og København er langt tryggere byer å oppholde seg, ifølge engelsk undersøkelse.

 

Virkelig en hovedstad å være stolt over...

 

Vel, å være verdens 24. tryggeste by er faktisk en JÆVLIG god prestasjon. Dessuten, her er en ting jeg ofte har lagt merke til. Når man regner ut dette med hvor trygg en by er, bruker man politidistriktet. Dette er svært upresist.

 

I København og Stockholm er det samme politidistrikt i hele storbyområdet. I Oslo er det så mange som FIRE politidistrikt bare i tettstedet Oslo. Hvis man da setter Oslo politidistrikt opp mot København eller Stockholms politidistrikt får man et helt galt bilde, ettersom Stockholm og København politidistrikt dekker hele storbyområdet mens Oslo politidistrikt bare dekker Oslo kommune.

 

Det bygges mye der, men resultatet er at sentrum ofte ser ut som en eneste byggeplass. Narkomanene har sittet på "Plata" i alle år og ingen får dem vekk derfra. Tiggere er det overalt og enkelte har vært der så lenge og alltid på samme sted at man kjenner dem igjen. Det er dessuten overflod av voldtekter som har vokst fram i det siste! Herværk og overflod av søppel ser aldri ut til å forsvinne. Ikke forfall heller.

 

Deler av sentrum ser ut som en byggeplass, ja. Hva forventer du? At byen bare skal oppgradere seg selv?

 

Voldtektsraten har økt betraktelig, men ligger ikke mye over det vi ser i Stockholm og København.

 

Det er ingen ting koselig med Oslos bybilde, bare et grått og kjedelig middelalderpreg!

 

At det var? At det var?

 

Du mener altså at en av Europas mest særegne stilarter, middelalderbyen i Oslo, er kjedelig? Du er ikke riktig.

 

Når det gjelder turister og hva de opplever "slik Oslo er" som du så fint sier det så opplever de altså hærverk, forfall, tiggere, narkomaner, voldtekter og søppel. Er dette det de bør oppleve?

 

Det er bare turister fra Norge som sier det. De kommer fra en langt mindre by, og blir overveldet. Utlendingene ser ikke det. De er vant til langt verre ting fra sine hjemland. De synes byen er vakker!

 

 

At det finnes andre byer å oppsøke er heller ikke noe argument for å la Oslo bli værende en middelalderby som blir igjen i fortiden istedefor å moderniseres. Vi lever i år 2011 og snart i år 2012, ikke på 1800-tallet.

 

Snakk gjerne om modernisering. Jeg har ikke noe imot noen flere skyskrapere. Men vi må sette pris på Oslos særpreg. Selge det til tusen! Så får vi flere turister.

 

Dessuten. Visste du at de fleste skyskraperne i NYC ble bygget på 1800-tallet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her blir det veldig tydelig at du hverken kjenner byen eller er interessert i en by med noe som helt særpreg.

 

For siste gang: Jeg kjenner Oslo og har vært mye der selvom jeg var vesentlig mer der da jeg var barn. Og det er faktisk ganske lite byen har endret seg i det hele tatt og spesielt i positivt rettning! Tiggere, narkomaner og alkoholikere har det alltid vært der. Forfall, hærverk og søppel har det alltid vært der. Det har vært noen bygg og områder som har blitt fine, men stort sett har byen stått stille (muligens derfor det er så intens bygging nå) og det som har økt har vært avfallet både når det gjelder ting og når det gjelder mennesker!

 

For å komme til fine strøk i Oslo må du for det meste langt ut av sentrum. Mange av smågatene og stedene er forøvrig stygge de og.

 

Så blir veldig tullete at du skal uttale seg som en selvutnevnt ekspert med skråsikkerhet på hvordan byen vår bør se ut.

 

"Byen vår"... Snakker du om osloinnbyggere når du sier "vår"? Leste du i det hele tatt åpningsinnlegget? Dette er snakk om LANDETS HOVEDSTAD OG REPRESENTATIVE BY INTERNASJONALT! Det er også den eneste byen i Norge som er kjent. Stavanger er oljehovedstad, men kun godt kjent for folk som handler med norsk olje.

 

Jeg har ett forslag til deg som jeg tror er det beste løsningen for deg og Oslo som by.

Ikke kom hit, ikke bry deg og ikke kom med håpløse forslag på hvordan du vil at byen skal se ut.

 

Dette er en seriøs diskusjon og ikke en komedie!

 

Nå dreier det seg altså ikke bare om hva jeg personelig mener. Og jo, jeg kommer til å fortsette å dra til Oslo til tross for at du finner svært få byer som er styggere. Og forhåpentligvis blir det med tid og stunder positiv utvikling å spore.

 

Syns du det ikke er litt rart at du ikke mottar støtte for noen av utbyggingsforslagene dine fra personer som faktisk bor i Oslo?

 

Dersom egen utsikt er alt folk tenker på, nei!

Lenke til kommentar

For siste gang: Jeg kjenner Oslo og har vært mye der selvom jeg var vesentlig mer der da jeg var barn.

Det tror jeg faktisk ikke noe på, ut i fra innleggene du skriver så virker det som om du har ekstremt lite kjennskap til hovedstaden og "storbyer" generelt.

Og det er jo tross alt det vi her på forumet må dømme deg etter. Du kan si hva du vil, men jeg tror rett og slett ikke på deg.

 

"Byen vår"... Snakker du om osloinnbyggere når du sier "vår"? Leste du i det hele tatt åpningsinnlegget? Dette er snakk om LANDETS HOVEDSTAD OG REPRESENTATIVE BY INTERNASJONALT! Det er også den eneste byen i Norge som er kjent. Stavanger er oljehovedstad, men kun godt kjent for folk som handler med norsk olje.

Men det er jo oss som Osloborgere som bor her, du mener vel du fra ett eller annet gudsforlatt sted skal ha mer stemmerett ovenfor hvordan byen _VÅR_ skal se ut?

Det er vi som bor her, ergo vår by. Det er landets hovedstad, men det er innbyggerens by.

Dette er en seriøs diskusjon og ikke en komedie!

Jeg må ærlig innrømme at de fleste diskusjoner du er en del av ofte går over til å bli usaklige, men nå ha du faktisk svart(!) på noen av motargumentene så nok om det.

 

Nå dreier det seg altså ikke bare om hva jeg personelig mener. Og jo, jeg kommer til å fortsette å dra til Oslo til tross for at du finner svært få byer som er styggere. Og forhåpentligvis blir det med tid og stunder positiv utvikling å spore.

Det gjør jo tydeligvis det, da du mener ditt og du mener datt, de fleste her inne er uenig med deg, men du uttaler deg fortsatt som om du sitter med fasiten.

 

Det er nettopp det som gjør det ekstremt vanskelig å diskutere med deg, fordi du klarer ikke se en sak fra flere sider. Enten så er man enig med deg fordi du har jo alltid rett, ellers er man helt på jordet. Det er ofte derfor du for noen usaklige og useriøse svar. Fordi du ikke tar stilling til argumentene.

Dette er ikke ment som ett personangrep, men mer som en observasjon.

Endret av PatSharpX
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg vet at mange klager over at Oslo er så stygg og forfallen osv osv. Ja, jeg ser at det er mange hus som trenger stell, grafitti jeg vil ha bort osv osv. Men jeg liker byen, jeg synes den er sjarmerende på sitt vis og direkte pen i deler av byen. Jeg liker meg veldig godt der.

 

Patriotisme.

 

Byen er bra fordi jeg bor her :roll:

Lenke til kommentar

Jeg vet at mange klager over at Oslo er så stygg og forfallen osv osv. Ja, jeg ser at det er mange hus som trenger stell, grafitti jeg vil ha bort osv osv. Men jeg liker byen, jeg synes den er sjarmerende på sitt vis og direkte pen i deler av byen. Jeg liker meg veldig godt der.

 

Patriotisme.

 

Byen er bra fordi jeg bor her

Hvis du leser innlegget hans så er det ikke det han sier. :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Blånissene har herjet Oslo for lenge. Skal man få et Munch museum til byen, trenger rødnissene å gjøre sitt inntok for noen perioder.

 

De mørkeblå foretrekker brus og godterier fremfor kultur.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg blir så lei meg når jeg leser om folk som hater Oslo og som åpenbart utifra hva de skriver aldri har beveget seg lenger enn 200 meter fra Karl Johan. Å si at det er ingenting koselig med Oslos bybilde er ignorant, generalisering og feil på mange plan.

 

Feil. Jeg har vært langt unna Karl Johansgate selvom jeg prøver å få en tur der hver gang jeg er i byen. Og hvis du vil ha fram noen koselig med Oslos bybilde kan du bare rable det ned.

 

Oslo ser ut som en byggeplass og en middelalderby på en gang? Gratulerer med dagen. Dessuten, når det påstås at de narkomane henger på plata, kan det være en idé å oppdatere seg.

 

Altfor sent, evnt. for tidelig. Jeg fyller år i februar. Og ja, Oslo ser ut som en landsby fra middelalderen med alle de gamle, kjedelige steinbyggningene sine som knapt har noen varriasjon i det hele tatt. Samtidig ser det mer og mer ut som en byggeplass fordi det enten skal bygges over alt eller graves opp fortau og gater. Du kan jo knapt gå noe sted uten å møte en veisperring lenger. Muligens det har bedret seg siden jeg var der sist.

Lenke til kommentar

Det er det nivået har blitt redusert til, etter at jeg innså at du som regel aldri tar svarene du blir gitt til hjertet, men hopper kun videre til neste punkt på listen din over ting som er galt. Derfor er jeg ikke interessert i å gi deg et informativt svar lenger.

 

Fantastisk... :!: Jeg prøver å fortelle hva det er jeg missliker med byen og hvorfor mens du bare prøver å være sarkastisk og ikke skriver et eneste seriøst innlegg.

 

Og forøvrig, hva mener du med å "ta svarene til hjertet"? Tror du jeg endrer mening bare fordi andre mene rat stygge steinbygg er fine eller fordi de ikke vil miste den private utsikten sin?

Lenke til kommentar

Må man bygge i høyden? Det er faktisk ganske store ommråder rundt Oslo man kan bygge, og man kan utvide, slik man har gjort og fortsatt gjør. Det er trossalt ikke fryktelig høy befolkningstetthet i Osloommrådet.

 

Hvilke områder rundt Oslo snakker du om? Tenker du at folk vil gå med på å rive all skog i nærheten av Oslo og begynne å bygge der for å unngå å bygge i høyden i selve byen? Og forøvrig, om folk skal feks. ha nye kontorlokaler vil de gjerne ha dette midt i byen istedefor utenfor og dermed kan de ikke benytte seg av områder utenfor. Og hva enn du sier om befolkningstettheten så er befolkningen i Norge økende både når det gjelder etniske nordmenn og når det gjelder innvandring. Og flesteparten bosetter seg i Oslo så både hjem og arbeidsplasser vil bli nødvendig. Så ja, før eller siden må man bygge i høyden. I tillegg til nødvendigheten skaper det et moderne preg over byen.

 

Ellers så har vell Glimti selv sagt at han kun kommer på ett par fine steder i Oslo så at han enten ikke kjenner byen særlig godt(han sier selv at han kun har vært på besøk for lenge siden) eller har ett syn på hva som er fint som veldig, veldig få andre vil si seg enige i.

 

Du gjentar og gjentar deg selv, men det er jo opplagt at du bare har lest de første innleggene mine i tråden og ingen ting videre. Dette er iallefall akkurat det samme oppgulpet som du kom med i begynnelsen. Om folk synes det er fint med hærverk, forfall og forsøppling, med tiggere, alkoholikere og narkomaner samt med overflod av gamle og kjedelige byggninger så har jeg definitivt en annen oppfattning av hva som er fint ja! Arkitekturen her i landet må være en av de kjedeligste i hele verden!

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan budsjettene til Glimit hadde sett ut når han mener man ikke kan ha "gamle og kjedelige" (eller som andre mennesker ser det, flotte historiskebygg).

Hvor ofte må man rive og bygge opp igjen for å få byen du er ute etter.

Er det skyline du vil ha? Eller bare hypermoderne kald og kjedelig by?

Jeg må si du har en meget spesiell smak når det kommer til byer og priser meg lykkelig for at du ikke har jobben til Stig Hagelid Fjeldstad (byplanlegger i Oslo).

 

Edit: Når er utløpsdatoen på Operaen? Mener du vi bør rive/fjerne Frognerparken, det er jo tross alt bare "gamle og kjedelige" statuer. Hva med Universitetet, det er jo ganske gammelt nå. På tide å få opp ett nytt sterilt og kaldt bygg vel?!

Endret av PatSharpX
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Altfor sent, evnt. for tidelig. Jeg fyller år i februar. Og ja, Oslo ser ut som en landsby fra middelalderen med alle de gamle, kjedelige steinbyggningene sine som knapt har noen varriasjon i det hele tatt. Samtidig ser det mer og mer ut som en byggeplass fordi det enten skal bygges over alt eller graves opp fortau og gater. Du kan jo knapt gå noe sted uten å møte en veisperring lenger. Muligens det har bedret seg siden jeg var der sist.

Hvor ofte mener du at Oslo skal jevnes fullstendig med jorden og bygges opp på nytt igjen?

Så vidt jeg vet har det bare skjedd en (1) gang i historien. I 1624 da en brann utslettet byen som lå øst for Bjørvika, i området vi i dag kaller Middelalderparken, og Kong Christian IV besluttet å flytte og gjenoppbygge byen på vestsiden av Bjørvika, rett bak Akershus Festning.

 

Bør man kanskje jevne hele byen med jorden hvert 50 år og gjenoppbygge alt på nytt igjen? Eller er kanskje 60 år mer passe? Hvem skal betale for dette, og ikke minst hvem skal bygge alle husene?

Endret av Solaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har jeg skrevet at jeg mener Oslo bør jevnes med jorden?

Du har ikke ordrett skrevet det.

Men det er i alle fall det jeg leser ut av setningen "Oslo ser ut som en landsby fra middelalderen med alle de gamle, kjedelige steinbyggningene sine som knapt har noen varriasjon i det hele tatt". For å få bort alle de gamle, kjedelige steinbyggningene så må de rives. Så bygges nye bygg, som om 50-100 år garantert er like gamle og kjedelige som du nå synes disse byggene fra 1800-1920 tallet er.

 

Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

Må man bygge i høyden? Det er faktisk ganske store ommråder rundt Oslo man kan bygge, og man kan utvide, slik man har gjort og fortsatt gjør. Det er trossalt ikke fryktelig høy befolkningstetthet i Osloommrådet.

Med 'rundt Oslo' mener du i nabokommunene, ikke sant?

For i Oslo (i kommunen og innenfor markagrensa) er det kun et lite 4 kvadratkilometer område på Gjersrud-Stensrud som er uregulert. Resten av Oslo er enten allerede bebygget eller regulert til friområder. Klart man kan fortette noe, og gjøre om tidligere næringsområdet til bolig slik man gjør i Kværnerbyen, Ensjø og Løren.

 

I nabokommunene er det plass til ekspansjon. Men så spørs det om folk vil bo der da? Med dagens dårlige veinett og kollektivtilbud er det for mange ikke like attraktivt å bo i Nittedal, Lørenskog, Kolbotn, Bærum, Asker, o.l. som i Oslo. Spesielt ikke dersom man jobber i Oslo.

Lenke til kommentar

Må man bygge i høyden? Det er faktisk ganske store ommråder rundt Oslo man kan bygge, og man kan utvide, slik man har gjort og fortsatt gjør. Det er trossalt ikke fryktelig høy befolkningstetthet i Osloommrådet.

 

Hvilke områder rundt Oslo snakker du om? Tenker du at folk vil gå med på å rive all skog i nærheten av Oslo og begynne å bygge der for å unngå å bygge i høyden i selve byen? Og forøvrig, om folk skal feks. ha nye kontorlokaler vil de gjerne ha dette midt i byen istedefor utenfor og dermed kan de ikke benytte seg av områder utenfor. Og hva enn du sier om befolkningstettheten så er befolkningen i Norge økende både når det gjelder etniske nordmenn og når det gjelder innvandring. Og flesteparten bosetter seg i Oslo så både hjem og arbeidsplasser vil bli nødvendig. Så ja, før eller siden må man bygge i høyden. I tillegg til nødvendigheten skaper det et moderne preg over byen.

 

Ellers så har vell Glimti selv sagt at han kun kommer på ett par fine steder i Oslo så at han enten ikke kjenner byen særlig godt(han sier selv at han kun har vært på besøk for lenge siden) eller har ett syn på hva som er fint som veldig, veldig få andre vil si seg enige i.

 

Du gjentar og gjentar deg selv, men det er jo opplagt at du bare har lest de første innleggene mine i tråden og ingen ting videre. Dette er iallefall akkurat det samme oppgulpet som du kom med i begynnelsen. Om folk synes det er fint med hærverk, forfall og forsøppling, med tiggere, alkoholikere og narkomaner samt med overflod av gamle og kjedelige byggninger så har jeg definitivt en annen oppfattning av hva som er fint ja! Arkitekturen her i landet må være en av de kjedeligste i hele verden!

 

Du synes ikke selv at det er litt ironisk at du besvarer ett innlegg som tar for seg ditt argument på forrige side, med å beskylde meg for kun å ha lest de første postene? Vi har tross alt diskutert dette i noen sider. Forstår du ikke selv at jeg da må ha lest mer enn de første postene?

 

Ellers er jeg ikke uenig i å bygge i høyden, men at det er noe voldsomt behov for skyskrapere i Oslo for å møte befolkningsveksten synes jeg det er lite som tyder på.

 

Forøvrig har det blitt ramset opp veldig mange fine steder i Oslo gjennom denne tråden, til tross for at du bare kommer på to. Grunnen til at ingen tror på at du kjenner Oslo særlig er jo at du kun beskriver en liten del av byen for så å hevde at hele byen ser slik ut. Dette på tross av at folk som bor der kan nevne ommråder som passer dårlig med beskrivelsen din. Når du da er så påståelig, samtidig som det kommer frem at du kun har besøkt byen for lenge siden blir det vanskelig å ta deg serriøst. Da er det kanskje ikke så rart at responsen blir deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøver å fortelle hva det er jeg missliker med byen og hvorfor mens du bare prøver å være sarkastisk og ikke skriver et eneste seriøst innlegg.

Det at jeg ikke serverer informasjonen på et sølvfat til deg, men at det derimot krever litt research selv, gjør ikke det første innlegget mitt useriøst. Det andre, ja, for å ytre min mening om din diskusjonsteknikk som har vært trademark siden første diskusjon jeg så deg i. Det er også grunnen til at jeg ikke lenger ser poeng i å grave frem masse opplysninger, lenker e.l. da posten vil oversees og samme argument gjenntas et par uker senere av deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...